Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-32/11/ICz
z 11 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-32/11/ICz
Data
2011.04.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
opodatkowanie
stawka
towar


Istota interpretacji
Stawki podatku do dostawy wypełniaczy dolomitowych produkowanych na bazie naturalnego surowca dolomitowego oraz wypełniaczy kredowych produkowanych na bazie naturalnego kamienia wapiennego.



Wniosek ORD-IN 989 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2010r. (data wpływu 11 stycznia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku do dostawy wypełniaczy dolomitowych produkowanych na bazie naturalnego surowca dolomitowego oraz wypełniaczy kredowych produkowanych na bazie naturalnego kamienia wapiennego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku do dostawy wypełniaczy dolomitowych produkowanych na bazie naturalnego surowca dolomitowego oraz wypełniaczy kredowych produkowanych na bazie naturalnego kamienia wapiennego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca produkuje i sprzedaje następujące wyroby:

  1. Wypełniacze dolomitowe produkowane na bazie naturalnego surowca dolomitowego CaMg (C03)2
  2. Wypełniacze kredowe produkowane na bazie naturalnego kamienia wapiennego CaC03.

Według opinii Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych GUS z dnia 31.05.2004 r. (pismo nr ... -kopia w załączeniu) wyroby te mieszczą się w grupowaniach:

  1. Wypełniacze dolomitowe­
    • PKWiU 14.12.20-30.30 „Dolomit sproszkowany niekalcynowany (lub niespiekany" -wg PKWiU z 2004r.,­
    • PKWiU 14.12.20-30 „Dolomit niewypalony, surowy lub wstępnie obrobiony”- wg PKWiU z 1997r.
  2. Wypełniacze kredowe:­
    • PKWiU 14.12.20-10.00 „Kreda" - według PKWIU z 2004r.,­
    • PKWiU 14.12.10.-50.99 „Wapienie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane"- wg PKWiU z 1997r.
    ­

Do dnia 31.12.2010r. przy sprzedaży ww. wyrobów Wnioskodawca naliczał podatek VAT wg stawki podstawowej (22%) a od 1 stycznia 2011r. wg stawki 23%.

Według PKWiU wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), zgodnie z kluczem powiązań PKWiU 2004 - PKWiU 2008, obydwie grupy wyrobów - wypełniacze kredowe i wypełniacze dolomitowe - znalazły się w jednym grupowaniu: 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany".

Ustawą z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług zmieniony został załącznik nr 3 -Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% - i znalazły się w nim wyroby sklasyfikowane do grupowania 08.11.30.0.

Zasady metodyczne PKWiU 2008 nie przewidują bardziej szczegółowej klasyfikacji w ramach grupowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby z grupowania 08.11.30.0 winny być opodatkowane podstawową stawką VAT z uwagi na ich nazwę handlową czy obniżoną z wagi na klasyfikację wg PKWiU z 2008...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż w 2011r. wyrobów pod nazwą handlową wypełniacze kredowe oraz wypełniacze dolomitowe, należy opodatkować stawką podstawową mimo ich przynależności do grupowania 08.11.30.0.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Ponadto należy wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Należy ponownie zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011r., przez art. 1 pkt 17 ustawy z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) oraz z dniem 1 kwietnia 2011r. przez art. 1 pkt 33 ustawy z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), dokonano zmiany załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W poz. 21 ww. załącznika nr 3 wymienione zostały towary o symbolu PKWiU 2008 ex 08.11.30.0 Kreda i dolomit inny niż kalcynowany – wyłącznie:

  1. Kreda mielona, pastewna,
  2. Kreda mielona, nawozowa,
  3. Mączka dolomitowa.

Należy również zauważyć, iż zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011r., art. 2 pkt 30 ustawy przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru”.

Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU towarów przez Wnioskodawcę.

W tym miejscu należy zauważyć, zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia: kreda mielona, pastewna, kreda mielona, nawozowa, mączka dolomitowa. W związku z tym należy posiłkować się w tym zakresie definicją zawartą w opracowaniach słownikowych.

Kreda mielona, pastewna jest to produkt otrzymywany przez wysuszenie, zmielenie i seperacje kamienia wapiennego o wysokiej zawartości węglanu wapnia. Kreda pastewna stosowana jest jako dodatek w mieszankach paszowych.

Kreda nawozowa to nawóz węglanowy, podnosi pH gleby. Poprzez swoje specyficzne cechy kreda nawozowa może być stosowana na wszystkie kategorie użytkowe gleb, oraz szczególnie na użytkach, na których nie można wymieszać nawozu z glebą (użytki zielone, sady).

Mączka dolomitowa służy do odkwaszania gleby i wzbogacania jej w wapń i magnez, (zgodnie z definicjami zawartymi w wolnej encyklopedii, Wikipedia).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca produkuje i sprzedaje następujące wyroby: wypełniacze dolomitowe produkowane na bazie naturalnego surowca dolomitowego CaMg (CO3)2 oraz wypełniacze kredowe produkowane na bazie naturalnego kamienia wapiennego CaCO3.

Do dnia 31.12.2010r. przy sprzedaży ww. wyrobów Wnioskodawca naliczał podatek VAT wg stawki podstawowej (22%) a od 1 stycznia 2011r. wg stawki 23%.

Według PKWiU wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), zgodnie z kluczem powiązań PKWiU 2004 - PKWiU 2008, obydwie grupy wyrobów- wypełniacze kredowe i wypełniacze dolomitowe - znalazły się w jednym grupowaniu: 08.11.30.0 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany".

Ustawą z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług zmieniony został załącznik nr 3 - Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% - i znalazły się w nim wyroby sklasyfikowane do grupowania 08.11.30.0.

Należy zauważyć, iż ustawodawca, w załączniku nr 3 do ustawy przy pozycji 21 „Kreda i dolomit inny niż kalcynowany” wymienił towary o symbolu PKWiU ex 08.11.30.0 do których ma zastosowanie obniżona stawka w wysokości 8% i są to wyłącznie:

  1. kreda mielona, pastewna,
  2. kreda mielona, nawozowa,
  3. mączka dolomitowa.

Oznacza to, iż ustawodawca zawęził stosowanie stawki podatku VAT w wysokości 8% do towarów oznaczonych symbolem PKWiU ex 08.11.30.0 tylko do pewnej grupy towarów z tego grupowania, tzn. do kredy mielonej pastewnej, kredy mielonej nawozowej oraz mączki dolomitowej.

Natomiast będące przedmiotem zapytania wypełniacze dolomitowe i wypełniacze kredowe, jak wskazał Wnioskodawca, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 2008r. zostały zaklasyfikowane do grupowania 08.11.30.0, jednakże z wniosku nie wynika, iż towary te są kredą mieloną pastewną, kredą mieloną nawozową oraz mączką dolomitową

W związku z tym należy przyjąć, że ww. preferencyjna stawka nie ma zastosowania do innych towarów mieszczących się w pozycjach PKWiU 08.11.30.0 – w tym do wymienionych we wniosku wypełniaczy dolomitowych produkowanych na bazie naturalnego surowca dolomitowego CaMg(CO3)2 oraz wypełniaczy kredowych produkowanych na bazie naturalnego kamienia wapiennego CaCO3.

Mając zatem na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż dostawa towarów, o których mowa we wniosku, będzie podlegać opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj