Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-991/11-2/BS
z 21 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-991/11-2/BS
Data
2011.11.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
kwota
podatek należny
stowarzyszenia
świadczenie usług
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Uznanie wpłat pieniężnych dokonywanych przez partnerów kampanii za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją kampanii;



Wniosek ORD-IN 318 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wpłat pieniężnych dokonywanych przez partnerów Kampanii za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Kampanii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.06.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wpłat pieniężnych dokonywanych przez partnerów Kampanii za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Kampanii.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie działa na terenie Polski na podstawie przepisów ustawy z 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 ze zm.) oraz przyjętego przez P. statutu. Wśród członków Stowarzyszenia można wyróżnić członków wspierających, którymi mogą być jedynie osoby prawne mające siedzibę w Polsce i prowadzące działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa nasion oleistych i olejów roślinnych.

Celem statutowym Stowarzyszenia jest działanie na rzecz tworzenia warunków dla wzrostu konkurencyjności polskiego sektora olejowego poprzez:

  • wypracowanie i upowszechnianie jednolitych standardów handlowych i jakościowych dla nasion oleistych, olejów roślinnych i śruty / makuchu;
  • upowszechnianie wartości zdrowotnych i odżywczych rzepaku i śruty / makuchu używanych jako surowce na cele spożywcze i paszowe;
  • promocję krajowej uprawy rzepaku celem osiągnięcia równowagi w podaży tego surowca na cele spożywcze, energetyczne i inne;
  • rozpowszechnianie informacji naukowo - technicznych i ekonomicznych oraz śledzenie rozwiązań prawnych dotyczących produkcji olejów, inspirowanie rozwiązań sprzyjających dalszemu rozwojowi produkcji;
  • integrację podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa nasion oleistych i olejów roślinnych;
  • reprezentowanie członków Stowarzyszenia w kontaktach z organizacjami rolników oraz z innymi organizacjami i stowarzyszeniami;
  • inicjowanie zmian legislacyjnych w zakresie przepisów regulujących funkcjonowanie sektora olejowego;
  • uzyskanie członkostwa w F. z siedzibą w B. i innych europejskich organizacjach skupiających podmioty należące do branży przetwórstwa nasion oleistych i olejów roślinnych.

W związku z tym P., w ramach prowadzonej przez siebie działalności, zamierza przeprowadzić kampanię promującą spożycia oleju rzepakowego” (dalej jako: „Kampania”). Kampania będzie promować produkt, jakim jest olej rzepakowy, nie odnosząc się wprost do występujących na rynku marek oleju, znaków towarowych czy też producentów oleju. Podstawowym celem Kampanii będzie zwiększenie spożycia oleju rzepakowego. Kampania będzie miała charakter publiczny, w szczególności będzie prowadzona w środkach masowego przekazu. Kampania będzie prowadzona przy wsparciu wybranej przez Stowarzyszenie w postępowaniu konkursowym agencji reklamowej, która będzie obciążać P. fakturami VAT z tytułu realizacji Kampanii.

Część poniesionych przez P. wydatków związanych z organizacją Kampanii będzie zrefundowane Stowarzyszeniu ze środków unijnych, tj. z otrzymanego dofinansowania w ramach mechanizmu Wspólnej Polityki Rolnej „Wsparcie działań promocyjno - informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych” administrowanego w Polsce przez Agencję Rynku Rolnego (dalej jako: „ARR”). Jednym z warunków otrzymania takiego wsparcia jest zawarcie przez Stowarzyszenie umowy z ARR o dofinansowanie, która będzie określała m.in. zakres działań, jakie P. będzie zobowiązane do zrealizowania w ramach Kampanii. W praktyce, więc P. otrzyma zwrot części wydatków związanych z organizacją Kampanii, przy czym zgodnie z umową o dofinansowanie, wydatki podlegające refundacji nie będą obejmować kwoty podatku VAT (tj., podatek VAT stanowić będzie wydatek niekwalifikowany). Dofinansowanie z ARR będzie przeznaczone na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Stowarzyszenie w związku z organizacją Kampanii.

Dodatkowo, aby móc skorzystać z dofinansowania, P. musi posiadać środki na pokrycie wkładu własnego. Wysokość wkładu własnego stanowi dopełnienie do wnioskowanego dofinansowania, tak aby wkład własny i dofinansowanie pokryły łącznie 100% kosztów kwalifikowanych Kampanii. W związku z tym, iż Stowarzyszenie nie posiada tak dużych środków, P. obciąży członków partnerujących przeprowadzeniu Kampanii w kwocie odpowiadającej wysokości wkładu własnego wymaganego do uzyskania wsparcia z ARR oraz innych wydatków, które nie mogą zostać uznane za wydatki kwalifikowane (tj. zrefundowane Stowarzyszeniu przez ARR).

Członkami partnerującymi przeprowadzeniu Kampanii będą producenci prowadzący działalność w zakresie produkcji oleju rzepakowego. Wysokość obciążeń przypadających na poszczególnych partnerów będzie określona przez P. w oparciu o ich udział w rynku sprzedaży olejów. Zasady partycypacji w kosztach przeprowadzenia Kampanii zostaną uregulowane w umowie pomiędzy Stowarzyszeniem a członkami partycypującymi.

Stowarzyszenie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność opodatkowaną m.in. w zakresie usług promocyjnych i marketingowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wpłaty pieniężne dokonywane przez partnerów Kampanii stanowić będą wynagrodzenie za świadczenie usług przez P., a tym samym czy będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT...
  2. Czy Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Kampanii...

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 1

Zdaniem P., kwoty pieniężne uzyskane od partnerów Kampanii, tj. określonych członków wspierających Stowarzyszenie, będą stanowiły dla P. wynagrodzenie za usługi wyświadczone na rzecz tych partnerów, a tym samym będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad. 2

Zdaniem Stowarzyszenia, P. będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o pełną kwotę podatku VAT naliczonego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Kampanii.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Warunkiem opodatkowania danego świadczenia jest:

  • istnienie beneficjenta świadczenia,
  • odpłatność świadczenia,
  • istnienie bezpośredniego związku pomiędzy otrzymanym wynagrodzeniem a świadczeniem,
  • istnienie stosunku prawnego pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy, którego występuje świadczenie zwrotne.

Zdaniem P. powyższe warunki będą spełnione w przypadku opisanego zdarzenia przyszłego.

W ocenie Stowarzyszenia, kwoty otrzymane od partnerów Kampanii będą bezpośrednio powiązane ze świadczeniem usług (usług promujących spożycie oleju rzepakowego), których beneficjentami będą wspomniani partnerzy. W konsekwencji, należy uznać, że sfinansowanie przez partnerów części wydatków przeprowadzenia Kampanii będzie stanowiło wynagrodzenie Stowarzyszenia za wyświadczone usługi. Z jednej strony, bowiem P. otrzyma od partnerów płatności gotówkowe, z drugiej zaś partnerzy otrzymają świadczenie w postaci swego rodzaju usług reklamowych.

W związku z tym, należy uznać, że płatności dokonywane przez partnerów na pokrycie wkładu własnego będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki właściwej dla usług reklamowych. W opisanym zdarzeniu przyszłym można, bowiem zidentyfikować beneficjentów świadczenia, którymi są producenci oleju rzepakowego. Kampania nakierowana jest na zwiększenie spożycia oleju rzepakowego, co będzie bezpośrednio przekładało się na sprzedaż poszczególnych partnerów partycypujących. Zatem to partnerów partycypujących należy postrzegać jako odnoszących korzyści w związku z przeprowadzeniem Kampanii.

W tym miejscu P. zauważa, że coraz częściej w akcjach marketingowych odchodzi się od promowania konkretnego produktu, oferty czy marki na rzecz promowania idei, wiedzy czy określonych postaw i zachowań. Podejście takie jest odpowiedzią na oczekiwania klientów i stopniowego odchodzenia od prezentowania postaw czysto konsumpcyjnych. Należy podkreślić, że działania takie pozostają w świadomości klienta na dłużej, budują pełniejszy i lepszy wizerunek produktu, a w konsekwencji stymulują wzrost jego sprzedaży na dłużej.

W omawianym przypadku istnieć będzie również bezpośredni związek pomiędzy wysokością wynagrodzenia uiszczonego przez poszczególnych partnerów Kampanii a poziomem korzyści osiąganych przez danego partnera. Wysokość obciążeń przypadających na poszczególnych partnerów będzie, bowiem określona przez P. w oparciu o udział danego partnera w rynku sprzedaży olejów. Stowarzyszenie kierować się będzie bowiem zasadą, aby poszczególni partnerzy partycypowali w kosztach prowadzenia Kampanii w takiej proporcji w jakiej mogą odnieść korzyści z nią związane.

Wreszcie należy wskazać, iż w omawianym przypadku istnieć będzie umowa regulująca zasady partycypowania partnerów w kosztach związanych z organizacją Kampanii. W konsekwencji należy uznać, iż przekazanie środków przez członków na rzecz Stowarzyszenia będzie ściśle uzależnione od tego, czy P. faktycznie wykona świadczenia na ich rzecz.

Reasumując, w ocenie Stowarzyszenia, pokrycie części wydatków związanych z organizacją Kampanii przez partnerów będzie stanowiło w rzeczywistości wynagrodzenie za usługi wyświadczone przez P. na rzecz tych podmiotów. W związku z tym, wynagrodzenie to będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki właściwej dla usług reklamowych, tj. obecnie według stawki wynoszącej 23%.

Ad. 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, co do zasady przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Równocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w przypadku otrzymywania przez podatnika faktur z tytułu nabycia towarów i usług, suma kwot podatku określonych w tych fakturach stanowi kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

  • odliczenia dokonuje podatnik podatku VAT,
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek nabywanych towarów lub usług z wykonanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (wygenerowanie obrotów).

Co istotne, powołane wyżej przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa podatnika do odliczenia podatku VAT ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek ten będzie naliczony. Analogiczne podejście zastało zaprezentowane m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w P. w interpretacji indywidualnej z 26 stycznia 2011 r. (sygn. ILPP1/443-1164/10-2/AK).

Jednocześnie, jak wskazano w punkcie 1 powyżej, w związku z realizacją Kampanii Stowarzyszenie będzie świadczyło na rzecz partnerów Kampanii usługi opodatkowane podatkiem VAT. Dlatego, w ocenie P. , Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od całości wydatków związanych z organizacją Kampanii. W związku z przeprowadzeniem Kampanii po stronie P. powstanie bowiem obrót opodatkowany podatkiem VAT w postaci wynagrodzenia uzyskanego od partnerów partycypujących. Wydatki te pozostaną zatem w związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, tj. świadczeniem usług na rzecz partnerów Kampanii.

W związku z powyższym, w ocenie P. , Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku VAT naliczonego na fakturach dokumentujących wydatki związane z organizacją Kampanii.

Podkreślić należy również, iż zgodnie ze stanowiskiem ARR, podatek VAT zapłacony przez Stowarzyszenie w związku z realizacją Kampanii nie może zostać uznany za wydatek kwalifikowany i zrefundowany P. , gdyż Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do jego odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl natomiast postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu określonego zachowania mieści się w definicji usługi. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności, zamierza przeprowadzić kampanię promującą spożycia oleju rzepakowego. Kampania będzie promować produkt, jakim jest olej rzepakowy, nie odnosząc się wprost do występujących na rynku marek oleju, znaków towarowych czy też producentów oleju. Podstawowym celem Kampanii będzie zwiększenie spożycia oleju rzepakowego. Kampania będzie miała charakter publiczny, w szczególności będzie prowadzona w środkach masowego przekazu. Kampania będzie prowadzona przy wsparciu wybranej przez Stowarzyszenie w postępowaniu konkursowym agencji reklamowej, która będzie obciążać P. fakturami VAT z tytułu realizacji Kampanii.

Część poniesionych przez P. wydatków związanych z organizacją Kampanii będzie zrefundowane Stowarzyszeniu ze środków unijnych, tj. z otrzymanego dofinansowania w ramach mechanizmu Wspólnej Polityki Rolnej „Wsparcie działań promocyjno - informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych” administrowanego w Polsce przez Agencję Rynku Rolnego. Jednym z warunków otrzymania takiego wsparcia jest zawarcie przez Stowarzyszenie umowy z ARR o dofinansowanie, która będzie określała m.in. zakres działań, jakie P. będzie zobowiązane do zrealizowania w ramach Kampanii. Dofinansowanie z ARR będzie przeznaczone na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Stowarzyszenie w związku z organizacją Kampanii.

Dodatkowo, aby móc skorzystać z dofinansowania, P. musi posiadać środki na pokrycie wkładu własnego. Wysokość wkładu własnego stanowi dopełnienie do wnioskowanego dofinansowania, tak aby wkład własny i dofinansowanie pokryły łącznie 100% kosztów kwalifikowanych Kampanii. W związku z tym, iż Stowarzyszenie nie posiada tak dużych środków, P. obciąży członków partnerujących przeprowadzeniu Kampanii w kwocie odpowiadającej wysokości wkładu własnego wymaganego do uzyskania wsparcia z ARR oraz innych wydatków, które nie mogą zostać uznane za wydatki kwalifikowane (tj. zrefundowane Stowarzyszeniu przez ARR).

Członkami partnerującymi przeprowadzeniu Kampanii będą producenci prowadzący działalność w zakresie produkcji oleju rzepakowego. Wysokość obciążeń przypadających na poszczególnych partnerów będzie określona przez P. w oparciu o ich udział w rynku sprzedaży olejów. Zasady partycypacji w kosztach przeprowadzenia Kampanii zostaną uregulowane w umowie pomiędzy Stowarzyszeniem a członkami partycypującymi.

Stowarzyszenie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność opodatkowaną m.in. w zakresie usług promocyjnych i marketingowych

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przestawione we wniosku, stwierdzić należy, iż pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym - kwoty otrzymane przez Stronę od partnerów Kampanii będą bezpośrednio powiązane ze świadczeniem usług promujących spożycie oleju rzepakowego), których beneficjentami będą ww. partnerzy. W konsekwencji, należy uznać, że otrzymane przez Wnioskodawcę od członków partnerujących (producentów oleju rzepakowego) kwoty pieniężne stanowić będą wynagrodzenie Stowarzyszenia za świadczenie usług.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Z uwagi na fakt, iż ustawodawca nie przewidział dla przedmiotowych usług preferencyjnej stawki podatku, ani zwolnienia od podatku podlegać będą one opodatkowaniu podstawową 23% stawką podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 uznać należało za prawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przepisy art. 88 ustawy określają listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność opodatkowaną m.in. w zakresie usług promocyjnych i marketingowych. Kampania, o której mowa we wniosku będzie prowadzona przy wsparciu wybranej przez Stowarzyszenie w postępowaniu konkursowym agencji reklamowej, która będzie obciążać Wnioskodawcę fakturami VAT z tytułu realizacji Kampanii.

Ponadto, jak wykazano powyżej, w związku z realizacją Kampanii Stowarzyszenie będzie świadczyło na rzecz partnerów Kampanii usługi opodatkowane podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Kampanii z uwagi na związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 2 uznać należało za prawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj