Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.841.2020.2.MGO
z 8 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2020 r. (data wpływu 6 listopada 2020 r.), uzupełnionego pismem z dnia 14 grudnia 2020 r. (data wpływu 22 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu … - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu ….

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 grudnia 2020 r. (data wpływu 22 grudnia 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Instytut … (dalej: Wnioskodawca lub Instytut) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest instytutem badawczym, którego zadania zostały zdefiniowane w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 poz. 1158, z późn. zm.). Wnioskodawca na mocy wskazanych przepisów posiada osobowość prawną.

Zgodnie z przepisami ustawy o instytutach badawczych do podstawowej działalności Instytutu należy prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych (komercjalizacja). Generalnie działalność Instytutu skupia się na prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych, celem ich późniejszego wdrożenia i zaoferowania praktyce (biznesowi). Program badawczy Instytutu obejmuje wszystkie zagadnienia związane z produkcją ogrodniczą, począwszy od badań nad biologicznymi podstawami produkcji owoców, warzyw i roślin ozdobnych przez biotechnologię, genetykę i hodowlę twórczą roślin ogrodniczych, agrotechnikę, fitopatologię, szkółkarstwo i ochronę zasobów genowych roślin sadowniczych, warzywnych i ozdobnych, nawadnianie roślin, uprawę grzybów jadalnych, przetwórstwo i przechowalnictwo owoców i warzyw, bezpieczeństwo żywności, agroinżynierię, ekonomikę i marketing. Wskazane działania badawcze Instytutu nastawione są na komercjalizację ich wyników, czego zresztą wymaga ustawa o instytutach, która to działalność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według zasad ogólnych.

Poza analizami dla potrzeb tematów badawczych, laboratoria Instytutu świadczą także usługi komercyjne dla krajowych producentów i eksporterów żywności, w tym wykonują analizy zawartości metali ciężkich, azotanów i azotynów oraz pozostałości środków ochrony roślin. Wskazane usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 265 ust. 1 pkt 2 oraz art. 267 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jedn. Dz. U. 2020 poz. 85), efekty finansowe badań naukowych i prac rozwojowych przeprowadzanych przez Instytut są jednym z kryteriów ewaluacji jego działalności naukowej. Ponadto, jak wynika z § 22 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej (Dz. U. poz. 392), przy ocenie efektów finansowych badań naukowych i prac rozwojowych Instytutu uwzględnia się m.in. przychody z tytułu komercjalizacji wyników badań naukowych lub prac rozwojowych lub know-how związanego z tymi wynikami.

Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu ….

Projekt zakłada utworzenie kompleksu budynków stanowiących … jako nowej infrastruktury Instytutu ….. …. to będzie miejscem współpracy interdyscyplinarnych zespołów naukowych, opracowujących rozwiązania kluczowych dla środowiska problemów produkcji rolniczej, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony i racjonalnego wykorzystywania biozasobów, a także problemów hydrologicznych, wynikających ze zmian klimatu.

Utworzenie … będzie odpowiedzią na popyt na innowacyjne technologie, potrzeby infrastrukturalne poszczególnych Zakładów Instytutu oraz aktywną współpracę z przedstawicielami nauki i przemysłu w kraju i za granicą. Wieloaspektowe podejście do powyższych zagadnień zrealizuje program badań zmierzających do poprawy konkurencyjności i bezpieczeństwa produkcji ogrodniczej. Będzie to możliwe, m.in. dzięki powołaniu grup projektowych realizujących zadania wg …. Realizacja projektu zakłada stworzenie przestrzeni warsztatowej działającej w oparciu o ideę tzw. "Living lab", tj. z wykorzystaniem potrzeb i doświadczeń użytkowników końcowych umożliwiając współpracę naukowców, przedsiębiorców i konsumentów. Efektem będą innowacje stanowiące odpowiedź na potrzeby rynku. Przedsięwzięcie pozwoli też na testowanie wyników prac badawczych w środowisku rzeczywistym oraz aktywną współpracę z krajowymi i zagranicznymi jednostkami naukowymi i przedsiębiorstwami. Istotne znaczenie ma tutaj planowane zaangażowanie Instytutu w działania … skupiającej się na budowaniu potencjału komercjalizacji polskich instytutów badawczych pod agendą Ministerstwa Rolnictwa.

Utworzenie … pozwoli na skuteczną komercjalizację wyników prac B+R, w tym między innymi poprzez udzielanie licencji zainteresowanym podmiotom gospodarczym. Zapewni także dywersyfikację źródeł finansowania … i jego dalszy rozwój w tym obszarze.

W ramach projektu, przewiduje się poniesienie kosztów związanych z budową obiektów … oraz w zakresie nabycia specjalistycznego wyposażenia laboratoriów.

W …. realizowane będą programy badawcze tj.:

  1. Opracowanie nowej metody walidacji wyników prac badawczo-rozwojowych pod kątem wdrożenia modelu biznesowego Instytutu …, wzbogaconego o rezultaty działań naukowych …..
  2. Rozwijanie i doskonalenie innowacyjnych technologii produkcji ogrodniczej, zmniejszających zużycie wody, pestycydów i śladu węglowego, w tym innowacyjne technologie produkcji w systemie obiegu zamkniętego.
  3. Ocena parametrów fizjologiczno-biochemicznych u roślin ogrodniczych podczas reakcji na stresy abiotyczne (susza, wysokie temperatury) - utworzenie Laboratorium Ekofizjologii (stresów środowiskowych).
  4. Wykorzystanie technik in vitro w produkcji wysokiej jakości roślin ogrodniczych, o podwyższonej odporności na stres suszy, choroby i szkodniki oraz udoskonalonych cechach sensorycznych, przetwórczych i prozdrowotnych odpowiadających aktualnym trendom zapotrzebowania odbiorcy końcowego.
  5. Opracowywanie innowacyjnych metod uzyskiwania i selekcji materiałów do hodowli roślin ogrodniczych z wykorzystywaniem metod molekularnych przez identyfikację markerów odporności na stres biotyczny i abiotyczny roślin.
  6. Opracowywanie i doskonalenie biologicznych metod zapobiegania i ograniczania degradacji środowiska glebowego z gwarancją wysokiej jakości plonów, opartych na wykorzystaniu pożytecznych mikroorganizmów i bioproduktów uzyskanych z udziałem wyselekcjonowanych szczepów tych mikroorganizmów.

W wyniku realizacji programów badawczych i efektywnego wykorzystania nabytych zasobów oraz zgromadzonej wiedzy Instytut będzie mógł zarówno rozwijać dalsze badania praktyczne, jak i świadczyć usługi opracowywania nowych technologii i produktów dla branż pokrewnych. Zakłada się, że …. będzie miejscem sprzyjającym współpracy interdyscyplinarnych zespołów naukowych, a praca nad badaniami przyniesie wymierne korzyści oraz rozwiązania w najbardziej istotnych dla środowiska problemach produkcji rolniczej/ogrodniczej.

Zakłada się, że wśród użytkowników …. znajdą się podmioty działające w branży ogrodniczej, sadowniczej i rolniczej, którym uzyskane wyniki posłużą w innowacyjnym rozwoju, budując tym samym potencjał gospodarczy kraju.

Dodatkowo, infrastruktura będzie udostępniana wedle potrzeb - jednostkom naukowym, realizującym swoje projekty badawcze i przyczyniającym się do poszerzania wiedzy, przedsiębiorcom z sektora MŚP, nieposiadającym własnych przestrzeni laboratoryjnych i prowadzących własne projekty B+R, oraz dużym przedsiębiorstwom poszukującym wsparcia merytorycznego u renomowanych partnerów. Przewiduje się, że w ramach projektu, Instytut nawiąże współpracę z niezależnymi przedsiębiorstwami, przez co możliwe będzie udostępnienie obiektu laboratoryjnego do realizacji kolejnych badań środowiskowych. Współpraca w tym zakresie będzie dotyczyła także wdrożeń nowych technologii i koncepcji rozwojowych.

Efektem projektu będzie … badawczo rozwojowe, nie generujące przychodu związanego z wytwarzaniem i sprzedażą produktów, a jedynie z komercjalizacją wyników badań.

Główne źródła przychodów jakie przewidziano w perspektywie działania …. skategoryzowano w następujących kategoriach:

  1. Usługi badawcze (analizy)
  2. Usługi badawcze (badania zlecone)
  3. Komercjalizacja - licencje wyłączne
  4. Komercjalizacja - licencje niewyłączne
  5. Komercjalizacja - sprzedaż wyników badań
  6. Komercjalizacja - sprzedaż metod uprawy
  7. Komercjalizacja - wdrożenia na zlecenie
  8. Komercjalizacja - projekty badawcze

Należy podkreślić, że Agenda Badawcza tworzonego Kompleksu Laboratoryjnego …., która będzie podejmowana zarówno w ramach działalności gospodarczej jak i w ramach projektów badawczo-rozwojowych (część niegospodarcza) będzie dobierana i analizowana pod względem jej potencjału komercjalizacyjnego. Między innymi zakłada się, że przedsięwzięcie pozwoli na testowanie wyników prac badawczych w środowisku rzeczywistym, co zwiększy efektywność transferu wiedzy oraz będzie stymulować aktywną współpracę z krajowymi i zagranicznymi jednostkami naukowymi i przedsiębiorstwami.

Faktury dotyczące zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu … są wystawiane na Wnioskodawcę.

Na zadane przez tut. Organ pytanie „Do wykonywania jakich czynności Wnioskodawca wykorzystuje infrastrukturę powstałą w wyniku realizacji ww. projektu tj. czy do czynności:

  1. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
  3. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”,

wskazano, że „Zdaniem Wnioskodawcy należy przyjąć, że infrastruktura będzie wykorzystywana w działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Wykorzystanie określone jako niegospodarcze (w ramach projektów badawczo-rozwojowych) służy realizacji działalności opodatkowanej, bowiem jakiekolwiek uzyskane wyniki, które mają potencjał komercyjny zostaną wykorzystane do wykonywania sprzedaży opodatkowanej VAT. Infrastruktura nie będzie w żaden sposób wykorzystywana do działalności zwolnionej z podatku VAT.”

Na kolejne pytanie „Czy infrastrukturę powstałą w wyniku realizacji ww. projektu Wnioskodawca wykorzystuje wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz.106, z późn. zm.)?”, Zainteresowany odpowiedział, że „W opinii Wnioskodawcy należy przyjąć, że infrastruktura będzie wykorzystywana do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz.106, z późn. zm.). Wykorzystanie określone jako niegospodarcze (w ramach projektów badawczo- rozwojowych) służy realizacji działalności opodatkowanej, bowiem jakiekolwiek uzyskane wyniki, które mają potencjał komercyjny zostaną wykorzystane do wykonywania sprzedaży opodatkowanej VAT. Działalność o charakterze niegospodarczym będzie dobierana i analizowana pod względem jej potencjału komercjalizacyjnego. Infrastruktura nie będzie w żaden sposób wykorzystywana do działalności zwolnionej z podatku VAT.”

Tut. Organ zadał również pytanie „Czy infrastrukturę powstałą w wyniku realizacji ww. projektu Wnioskodawca wykorzystuje do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?”, na które Wnioskodawca odpowiedział, iż „Wykorzystanie infrastruktury określone jako niegospodarcze (w ramach projektów badawczo-rozwojowych) służy realizacji działalności opodatkowanej, bowiem jakiekolwiek uzyskane wyniki, które mają potencjał komercyjny zostaną wykorzystane do wykonywania sprzedaży opodatkowanej VAT. Działalność o charakterze niegospodarczym będzie dobierana i analizowana pod względem jej potencjału komercjalizacyjnego.”

Organ zadał kolejne pytanie o treści „Czy infrastrukturę powstałą w wyniku realizacji ww. projektu Wnioskodawca wykorzystuje zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz.106, z późn. zm.), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?”, w odpowiedzi na które Zainteresowany wskazał, iż „W opinii Wnioskodawcy należy przyjąć, że infrastruktura będzie wykorzystywana do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz.106, z późn. zm.). Wykorzystanie określone jako niegospodarcze (w ramach projektów badawczo-rozwojowych) służy realizacji działalności opodatkowanej, bowiem jakiekolwiek uzyskane wyniki, które mają potencjał komercyjny zostaną wykorzystane do wykonywania sprzedaży opodatkowanej VAT. Działalność o charakterze niegospodarczym będzie dobierana i analizowana pod względem jej potencjału komercjalizacyjnego.”

Na pytanie zadane przez tut. Organ o treści: „W sytuacji, gdy infrastruktura powstała w wyniku realizacji przedmiotowego projektu jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to należy wskazać czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?”, wskazano, iż „Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na opisany w stanie faktycznym charakter wykorzystania infrastruktury (tj. fakt, że wykorzystanie określone jako niegospodarcze służy realizacji działalności opodatkowanej, bowiem jakiekolwiek uzyskane wyniki, które mają potencjał komercyjny zostaną wykorzystane do wykonywania sprzedaży opodatkowanej VAT), wydatki należy przyporządkować w całości do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.”

Proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca oblicza przy zastosowaniu metody przychodowej, o której mowa w art. 86 ust. 2c pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, przy uwzględnieniu § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Proporcja ta na rok 2020 wynosi 25%.

Na pytanie o treści „W sytuacji, gdy ww. prewspółczynnik nie przekroczy 2%, to należy wskazać, czy Wnioskodawca uznaje, iż wynosi on 0%?”, Wnioskodawca odpowiedział „Jak wskazano w odpowiedzi na pyt. 7, proporcja przewidziana w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 25%.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje pełne prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione na …?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje mu pełne prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione na utworzenie ….

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku VAT. Prawo to gwarantuje zachowanie zasady neutralności podatku dla podatników, która realizowana jest właśnie poprzez umożliwienie podatnikowi obniżenia podatku należnego o kwoty podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, związanych z jego działalnością gospodarczą. Dzięki zasadzie neutralności to ostateczny konsument (nabywca towaru lub usługi) ponosi koszt podatku VAT, a nie podatnik (pośredniczący w obrocie gospodarczym). Tym samym zasada ta sprowadza się do zapewnienia podatnikowi tego podatku uniknięcia obciążenia kosztem naliczonego podatku, dzięki możliwości jego odliczenia. W konsekwencji podatnik VAT nie może być obarczony jego ekonomicznym kosztem.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku VAT zależy od tego czy dane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Należy zatem zidentyfikować czy zakupy finansowane ze środków Projektu mają być wykorzystane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a więc zasadniczo do odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Ustawodawca przewidział, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w przypadku niezaistnienia przesłanek wymienionych w art. 88 ustawy o VAT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W świetle tego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność gospodarcza Instytutu polega na prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowywaniu wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz na wdrażaniu wyników badań naukowych i prac rozwojowych (komercjalizacja). Usługi te wykonywane są na rzecz podmiotów gospodarczych.

Nowa infrastruktura pozwoli Instytutowi na stworzenie przestrzeni warsztatowej działającej w oparciu o ideę tzw. "Living lab", tj. z wykorzystaniem potrzeb i doświadczeń użytkowników końcowych umożliwiając współpracę naukowców, przedsiębiorców i konsumentów.

Dzięki powstaniu … Instytut będzie mógł poszerzyć zakres świadczonych usług, co wpłynie na dywersyfikację źródeł finansowania Instytutu.

Jak wynika ze stanu faktycznego, celem projektu jest urynkowienie działalności badawczo rozwojowej Instytutu. Wnioskodawca po zakończeniu projektu będzie świadczył odpłatne usługi badawcze podlegające opodatkowaniu podatku VAT. Projekt służy zatem sprzedaży opodatkowanej – efektem prac zrealizowanych w ramach projektu będzie sprzedaż dokonywana przez Instytut na rzecz podmiotów gospodarczych oraz sektora publicznego.

Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu wykorzystywane będą w działalności badawczo-rozwojowej, podporządkowanej wyłącznie celowi intensyfikowania realizowanej przez Instytut działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Infrastruktura … będzie w całości wykorzystywana do prowadzenia badań z zamiarem ich dalszej komercjalizacji. Jak zostało już wcześniej wspomniane działalność komercyjna Instytutu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Instytut od początku przyjmuje, że wyniki badań przełożą się na wykonywanie sprzedaży opodatkowanej (świadczenie usług podlegających opodatkowaniu VAT).

Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 20.05.2016 r., znak: IPPP1/4512-278/16-2/RK: „ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności”. Intencją Wnioskodawcy od początku (tj. od momentu przystąpienia do realizacji badań przy wykorzystaniu infrastruktury …) będzie wykorzystywanie wyników prac (a więc także nabytych w ramach przedsięwzięcia towarów i usług) do wykonywania usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a efekty powstałe w wyniku realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Wobec czego Instytutowi będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione na utworzenie infrastruktury ….

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wyżej wskazano, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ust. 1 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zatem, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć, dokonując tych czynności.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż złożył wniosek o dofinansowanie projektu …. Projekt zakłada utworzenie kompleksu budynków stanowiących … jako nowej infrastruktury Instytutu …. „…” to będzie miejscem współpracy interdyscyplinarnych zespołów naukowych, opracowujących rozwiązania kluczowych dla środowiska problemów produkcji rolniczej, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony i racjonalnego wykorzystywania biozasobów, a także problemów hydrologicznych, wynikających ze zmian klimatu. Utworzenie „…” pozwoli na skuteczną komercjalizację wyników prac B+R, w tym między innymi poprzez udzielanie licencji zainteresowanym podmiotom gospodarczym. Zapewni także dywersyfikację źródeł finansowania … i jego dalszy rozwój w tym obszarze. W ramach projektu, przewiduje się poniesienie kosztów związanych z budową obiektów … oraz w zakresie nabycia specjalistycznego wyposażenia laboratoriów. Efektem projektu będzie ..., nie generujące przychodu związanego z wytwarzaniem i sprzedażą produktów, a jedynie z komercjalizacją wyników badań. Wnioskodawca wskazał, że infrastruktura będzie wykorzystywana w działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Wykorzystanie określone jako niegospodarcze (w ramach projektów badawczo-rozwojowych) służy realizacji działalności opodatkowanej, bowiem jakiekolwiek uzyskane wyniki, które mają potencjał komercyjny zostaną wykorzystane do wykonywania sprzedaży opodatkowanej VAT. Infrastruktura, jak wskazał Wnioskodawca, nie będzie w żaden sposób wykorzystywana do działalności zwolnionej z podatku VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na opisany w stanie faktycznym charakter wykorzystania infrastruktury (tj. fakt, że wykorzystanie określone jako niegospodarcze służy realizacji działalności opodatkowanej, bowiem jakiekolwiek uzyskane wyniki, które mają potencjał komercyjny zostaną wykorzystane do wykonywania sprzedaży opodatkowanej VAT), wydatki należy przyporządkować w całości do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, w takich okolicznościach sprawy uzasadnione jest stwierdzenie, że wydatki na nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu wykorzystywane będą w działalności gospodarczej Wnioskodawcy, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu …, z uwagi na ich związek z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym prawo to przysługuje Wnioskodawcy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj