Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.559.2020.2.MS
z 30 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 września 2020 r. (data wpływu 18 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z 17 listopada 2020 r. (data wpływu 24 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „ …” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „ …” .

Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 17 listopada 2020 r. (data wpływu 24 listopada 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 9 listopada 2020 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.559.2020.1.MS.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca … (dalej określany jako Szpital) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Do zadań Szpitala należy w szczególności:

  • udzielanie specjalistycznych świadczeń zdrowotnych w warunkach szpitalnych lub ambulatoryjnych, ze szczególnym uwzględnieniem świadczeń wysokospecjalistycznych w ramach specjalności reprezentowanych przez komórki organizacyjne Szpitala,
  • udział w realizacji zadań dydaktycznych i badawczych … oraz innych uczelni i instytucji prowadzących działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów i zawartych umów,
  • uczestniczenie w przygotowywaniu osób do wykonywania zawodu medycznego oraz doskonaleniu zawodowym kadr lekarskich, pielęgniarskich, słuchaczy szkół medycznych i innych zawodów w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów i zawartych umów,
  • prowadzenie działalności mającej na celu profilaktykę i promocję zdrowia,
  • pełnienie funkcji konsultacyjnych dla innych podmiotów na podstawie zawartych umów,
  • prowadzenie badań klinicznych na zlecenie innych podmiotów na podstawie odrębnych umów.

Szpital może również podejmować współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami ochrony zdrowia, dot. kształcenia i doskonalenia kadr medycznych oraz organizacjami międzynarodowymi realizującymi zadania należące do zakresu działalności Szpitala, jak również prowadzić działalność gospodarczą inną niż określona w ustawie o działalności leczniczej po uzyskaniu zgody ….

Z punktu widzenia rozliczania podatku VAT Szpital osiąga przychody ze sprzedaży opodatkowanej i sprzedaży zwolnionej.

Sprzedaż zwolniona związana jest z realizacją świadczeń w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, która zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa VAT) jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W miejscu świadczenia usług medycznych zwolnionych wykonywane są również świadczenia podlegające opodatkowaniu tj. badania kliniczne, badania naukowe, diagnostyka na cele inne, niż ochrona zdrowia, konsultacje dla ZUS, wojska, ekspertyzy, dokumentacja medyczna dla sądów i prokuratury. Poza tym Szpital osiąga również przychody opodatkowane z tytułu najmu powierzchni.

Szpital rozpoznaje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w następujący sposób (pod warunkiem spełnienia zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy VAT):

  1. w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności zwolnionych - prawo obniżenia podatku nie przysługuje. W zakresie tym mieszczą się co do zasady komórki działalności podstawowej realizujące wyłącznie świadczenia w zakresie opieki medycznej (tj. wykonujące procedury medyczne zwolnione z podatku VAT), które nie są wykorzystywane do wykonywania świadczeń opodatkowanych. Powyższe dotyczy zakupów związanych z funkcjonowaniem oddziałów intensywnej opieki, bloków operacyjnych, Banku Krwi, Ambulatorium Izby Przyjęć, SOR.
  2. w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych - prawo obniżenia podatku przysługuje. W zakresie tym mieszczą się przede wszystkim wydatki związane z badaniami klinicznymi.

W zakresie przypisania danych wydatków do działalności nie dającej (pkt a) i dającej (pkt b) prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, Szpital stosuje alokację bezpośrednią wydatków.

  1. w zakresie wydatków dotyczących kosztów, które związane są zarówno z działalnością dającą i nie dającą prawa do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony (działalnością „mieszaną” - opodatkowaną i zwolnioną, do której wykorzystywane są te same środki techniczne, administracyjne czy zasoby ludzkie), Szpitalowi przysługuje prawo częściowego obniżenia należnego podatku VAT ustalanego przy udziale proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust 2 ustawy VAT.

Wskaźnik wielkości odliczenia na dany rok obliczany jest na podstawie struktury sprzedaży w roku poprzedzającym według zasad określonych w ustawie VAT (ust. 2-8 art. 90).

Proporcja za rok 2019 wyniosła 1%.

Obecnie Szpital jest w trakcie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: X. Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna, dla działania: 10.1. Infrastruktura ochrony zdrowia; tytuł projektu: „ … ”.

Projekt polega na doposażeniu Szpitala oraz zapewnieniu odpowiedniej infrastruktury poprzez następujące działania:

  • Zakup sprzętu i wyposażenia oraz przystosowanie Szpitala - prace modernizacyjne związane z tymczasowym przystosowaniem szpitala w celu zabezpieczenia pacjentów i personelu medycznego przed rozprzestrzenianiem się koronawirusa,
  • Zakup niezbędnych urządzeń do dezynfekcji, a także środków dezynfekcyjnych oraz testów i odczynników do badania próbek.

Przedsięwzięcie, przyczyni się do polepszenia dostępności do wysokiej jakości usług medycznych świadczonych przez Szpital w zakresie świadczeń wynikających i związanych z pojawieniem się pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. W przypadku gwałtownego wzrostu zachorowań pozwoli także na ograniczenie rozprzestrzeniania się COVID-19.

Stąd koniecznym jest uzupełnienie aparatury medycznej, wyposażenia oraz przeprowadzenie robót budowlanych celem oddzielania pacjenta wirusowego.

W ramach zadania planowane jest zakupienie niezbędnego sprzętu medycznego do przeciwdziałania skutkom COVID-19. Za ponoszenie wydatków w ramach tego zadania będzie odpowiedzialny Wnioskodawca, tj. Szpital. W fakturach dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu jako nabywca również zawsze będzie wskazywany Szpital.

W ramach zadania planowane jest zakupienie następujących elementów:

  1. Zakup sprzętu medycznego:
    • Przenośny aparat USG -1 szt.
    • Defibryrator -1 szt.
    • Pompa infuzyjna - 26 szt.
    • Ciśnieniomierz - 41 szt.
    • Ssak z systemem zamkniętym -15 szt.
    • Kardiomonitor na stojaku -10 szt.
    • Kardiomonitor transportowy -1 szt.
    • Aparat Ambu - 37 szt.
    • Urządzenie do masażu klatki piersiowej LUCAS - 2 szt.
    • Wózek do przewozu chorych odizolowany - 6 szt.
    • ECMO transportowe - 1 szt.
    • Zestaw jednorazowy do ECMO - 5 szt.
    • Aparat EKG na stojaku -1 szt.
    • Respirator stacjonarny - 8 szt.
    • Respirator transportowy - 2 szt.
    • Nawilżacz ze zintegrowanym system przepływu ARIVO2 - 2 szt.
    • Pulsoksymetr - 21 szt.
    • Inhalator -10 szt.
    • Bronchoskop z przenośnym źródłem światła - 3 szt.
    • Gazometr - 2 szt.
    • Kapnograf -1 szt.
    • Analizator parametrów krytycznych - 1 szt.
    • Przyłóżkowy aparat RTG - 1 szt.
    • Bronchofiberoskop -1 szt.
    • Asylator anestezjologiczny - 2 szt.
    • Videolaryngoskop z kpl. łyżek jednorazowych - 1 szt.
    • Laryngoskop z kpl. łyżek jednorazowych - 1 szt.
    • Torba resuscytacyjna - 1 szt.
    • Osłona ekran RTG - 1 szt.
    • Analizator pomiarów koronawirusa (Vivalitic) -1 szt.
    • Aparat płuco - serce wraz z urządzeniem grzewczo-chłodzącym - 1 szt.
    • Echokardiograf - 1 szt.
    • Aparat do znieczulania - 3 szt.
    • Kardiomonitor kompaktowy (4 szt.) i telemetria z centralą monitorującą - 1 szt.

  2. Zakup wyposażenia oddziałów szpitalnych:
    • Łóżko do intensywnej terapii - 7 szt.
    • Butla tlenowa z reduktorem - 14 szt.
    • Lodówka - 1 szt.
    • Stolik zabiegowy typu bocian - 1 szt.
    • Stolik zabiegowy - 2 szt.
    • Lampa punktowa jezdna - 2 szt.
    • Stolik zabiegowy - 3 szt.

  3. Budowa, rozbudowa i modernizacja infrastruktury szpitalnej.
    W ramach zadania zrealizowane są oraz będą realizowane następujące prace budowlane:
    • Przystosowanie Oddziału Pulmonologii (w związku z wyznaczeniem Oddziału Pneumonologii do przyjmowania pacjentów z podejrzeniem lub zarażeniem koronawirusem).
    • Zabudowa śluzy pomiędzy Szpitalnym Oddziałem Ratunkowym, a GOK wraz z zabezpieczeniem przejść (tymczasowe Izby Przyjęć umożliwiające wstępną diagnozę pacjenta oraz odizolowanie pacjentów z podejrzeniem lub zarażonych koronawirusem).
    • Zakup Kontenerowej Izby Przyjęć (dedykowanej dla obsługi pacjentów z podejrzeniem koronawirusa lub pacjentów zarażonych).
    • Wykonanie izolatek dla pacjenta zarażonego przy Oddziałach OAilT Szpitala (2 sztuki).

  4. Kontenerowa rozbudowa szpitala na wypadek zagrożenia epidemiologicznego.

  5. Zakup sprzętu komputerowego.
    • Zestaw komputerowy wraz z drukarką niezbędny w celu rejestracji, segregacji i prowadzenia dokumentacji medycznej pacjenta w obszarze skażonym.

  6. Urządzenia do dezynfekcji i środki dezynfekcyjne:
    • Zamgławiacz - 3 sztuki,
    • Środki do dezynfekcji rąk - 5500 sztuk,
    • Środki do dezynfekcji powierzchni - 2500 sztuk.

  7. Zakup testów i odczynników do badania próbek:
    • Zestaw do pobierania wirusa - 1000 sztuk,
    • Odczynniki do badania - podłoże transportowe płynne, wymazówka plastikowa, wacik flotowany w probówce - 3000 sztuk.




W związku z realizacją ww. projektu Szpital został zobowiązany do przedłożenia interpretacji organu podatkowego potwierdzającego prawidłowość przyjętego przez Szpital systemu rozliczeń podatku VAT.

Powyższe jest związane z prawidłowym zaliczeniem podatku VAT w zakresie wydatków kwalifikowanych.

W piśmie z 17 listopada 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że uwzględniając opisane stosowane zasady rozliczania podatku VAT, wszystkie towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu wykorzystywane będą do wykonywania czynności zwolnionych służących wyłącznie realizacji usług zdrowotnych w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa VAT) są zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Nie wystąpią wydatki związane zarówno z działalnością dającą i nie dającą prawa do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony, a więc Szpitalowi nie będzie przysługiwało prawo częściowego obniżenia należnego podatku VAT zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy VAT.

Oczywiście nie wystąpi również prawo do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ustawy VAT bowiem w związku z realizacją projektu nie nastąpi nabycie towarów i usług, które będzie można przypisać wyłącznie do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją Projektu UE właściwe jest stanowisko polegające na tym, że Szpitalowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT (na podstawie art. 86 ustawy VAT jak również częściowego na podstawie proporcji określonej w art. 90 ust. 1 i ust. 2 ustawy VAT) z uwagi na fakt, iż wszystkie towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu związane są wyłącznie z działalnością zwolnioną od opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, uwzględniając opisane wyżej stosowane zasady rozliczania podatku VAT, wszystkie towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego Projektu wykorzystywane będą do wykonywania czynności zwolnionych służących wyłącznie realizacji usług zdrowotnych w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, która zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa VAT) jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Nie wystąpią wydatki związane zarówno z działalnością dającą i nie dającą prawa do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony, a więc Szpitalowi nie będzie przysługuje prawo częściowego obniżenia należnego podatku VAT zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy VAT.

Oczywiście nie wystąpi również prawo do odliczenia podatku na podstawie art. 86 ustawy VAT bowiem w związku z realizacją projektu nie wystąpi nabycie towarów i usług, które będzie można przypisać wyłącznie do czynności opodatkowanych.

W związku z realizacją Projektu UE Szpitalowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT (na podstawie art. 86 ustawy VAT jak również częściowego na podstawie proporcji określonej w art. 90 ust. 1 i ust. 2 ustawy VAT) w odniesieniu do wydatków na towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu, ponieważ związane są wyłącznie z działalnością zwolnioną od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Wyrażoną w cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na mocy art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Z kolei w przypadku, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot związanych z czynnościami opodatkowanymi, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zakres odliczenia podatku naliczonego, modyfikowany na podstawie powyższych regulacji, uzależniony jest od przyporządkowania działalności podatnika do dwóch kategorii czynności. Do pierwszej z nich zaliczyć należy czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (co do zasady, świadczenie usług oraz sprzedaż towarów opodatkowanych). Z kolei druga kategoria obejmuje czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (czynności zwolnione od podatku).

Należy również wskazać, że stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca - … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Obecnie Wnioskodawca jest w trakcie realizacji projektu pn.: „ …”.

W ramach zadania planowane jest:

  1. Zakup sprzętu medycznego.
  2. Zakup wyposażenia oddziałów szpitalnych.
  3. Budowa, rozbudowa i modernizacja infrastruktury szpitalnej.
  4. Kontenerowa rozbudowa szpitala na wypadek zagrożenia epidemiologicznego.
  5. Zakup sprzętu komputerowego.
  6. Zakup urządzenia do dezynfekcji i środki dezynfekcyjne:
  7. Zakup testów i odczynników do badania próbek.

Wszystkie towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu wykorzystywane będą do wykonywania czynności zwolnionych służących wyłącznie realizacji usług zdrowotnych w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług są zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Nie wystąpią wydatki związane zarówno z działalnością dającą i nie dającą prawa do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony,

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia w odniesieniu do realizowanego projektu kwoty podatku od towarów i usług naliczonego w całości lub w części.

Jak już wcześniej wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powyższy warunek nie jest w przypadku Wnioskodawcy spełniony, bowiem – jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego – towary i usługi nabyte i finansowane w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Szpital nie będzie miał zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków na podstawie art. 86 ustawy.

Jednocześnie, z uwagi na to że towary i usługi nabyte i finansowane w ramach projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT, nie znajdzie w sytuacji będącej przedmiotem wniosku zastosowanie art. 90 ustawy. Przepis ten dotyczy bowiem sytuacji, w której towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. W przypadku towarów i usług nabywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu, którego dotyczy wniosek nie występują wydatki z pierwszej z tych kategorii.

Należy zatem zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia całości naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacją projektu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy oraz Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia części naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacja projektu na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy z uwagi na fakt iż przedmiotowe zakupy są ściśle związane wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności w niniejszej interpretacji nie analizowano spełnienia przez Wnioskodawcę uwarunkowań prawnych umożliwiających zwolnienie od podatku świadczonych usług w oparciu o normę art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie było to przedmiotem zapytania oraz nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska w sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj