Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-770/11/BM
z 19 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-770/11/BM
Data
2011.08.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi szkoleniowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
w zakresie zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę usług szkolenia BHP (w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przedlekarskiej)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2011r. (data wpływu 10 maja 2011r.) , uzupełnionym pismem z dnia 4 sierpnia 2011r. (data wpływu 8 sierpnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę usług szkolenia BHP (w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przedlekarskiej) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2011r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę usług szkolenia BHP (w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przedlekarskiej).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 sierpnia 2011r. (data wpływu 8 sierpnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 lipca 2011r. znak: IBPP1/443-770/11/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z treścią znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011r. w art. 43 ust. 1 punkt 29 wskazano usługi, które korzystają ze zwolnienia. W pkt a) przytoczonego ustępu wskazano, iż są to usługi prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Spółka - Wnioskodawca- wykonuje usługi szkoleniowe w zakresie szkoleń w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przedlekarskiej. Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym podatku VAT od towarów i usług. Spółka korzystała w latach ubiegłych ze zwolnienia z podatku VAT od usług szkoleń BHP na podstawie załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. Działalność gospodarczą Spółka prowadzi zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego zgodnie z PKD kod 85.59.B. Świadczenie usług szkoleniowych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy określona jest PKWiU 85.59.19.0- usługi w zakresie pozaszkonych form edukacji gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Prowadzona przez spółkę działalność w zakresie szkoleń BHP realizowana jest ściśle w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dania 27 lipca 2004r. w sprawie szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2004r nr 180 poz. 1860 ze zm.) czyli prowadzona w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Przywołane rozporządzenie wskazuje również kto taką działalność szkoleniową może prowadzić jako jednostka szkoleniowa - czyli jednostka szkoleniowa prowadzona w formie działalności gospodarczej nie objęta systemem oświaty. Ponadto zgodnie z treścią przywołanego rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r. szkolenia takowe mają na celu aktualizację i ugruntowanie wiedzy i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podnoszenie kwalifikacji i uzyskiwanie umiejętności w dziedzinie BHP jest nieodłącznym elementem kształcenia zawodowego pracownika.

Jednocześnie w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006r. Nr 31 poz. 216) mowa jest o kwalifikacjach zawodowych, które to kwalifikowane są szeregiem układów wiadomości i umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań zawodowych. Stąd wniosek że przekazywanie wiedzy i doskonalenie umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy jest formą kształcenia i doskonalenia zawodowego ściśle związaną z rodzajem wykonywanej pracy.

Wobec powyższego Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem odpowiedzi na pytanie, czy wykonywana przez niego działalność szkoleniowa jest zwolniona z podatku VAT na postawie art. 43 ust. 1 pkt 29, a w szczególności na podstawie ppkt a) tegoż ustępu.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Wszystkie usługi świadczone przez Spółkę stanowią usługi inne niż wskazane w art. 43 ust 1 pkt 26 ustawy o podatku VAT.

Firma organizuje szkolenia stacjonarne oraz szkolenia w formie samokształcenia kierowanego. Szkolenia organizowane stacjonarnie odbywa się w siedzibie firmy lub we wskazanym miejscu przy odpowiedniej grupie zainteresowanych i łączy wykład z częścią praktyczną. Szkolenie prowadzone jest przez wykwalifikowanych wykładowców ratownictwa, certyfikowanych, z odpowiednim przygotowaniem dydaktycznym do prowadzenia szkoleń w zakresie pierwszej pomocy przedlekarskiej.

Samokształcenie kierowane jest to nowoczesna i efektywna forma szkolenia, która polega na samodzielnym przyswajaniu przez uczestnika wiedzy oraz jej utrwalaniu, w oparciu o materiały szkoleniowe dostosowane do zakresu szkolenia. Materiały szkoleniowe są przesyłane uczestnikowi szkolenia wraz z płytą CD, na której zawarty jest program szkolenia. Po zakończeniu szkolenia, uczestnicy w oparciu o wypełniony test uzyskują zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Podstawa prawna: art. 83 a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. z 2004r. Dz. U. 256, poz. 2572 ze zm.), zgodnie z którym działalność oświatowa nieobejmująca prowadzenia szkoły, placówki lub zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807).

Na podstawie art. 2091 § 1 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany między innymi wyznaczyć pracowników do udzielania pierwszej pomocy. Natomiast na podstawie § 3 tegoż artykułu liczba pracowników, o których mowa w § 1 pkt 2, ich szkolenie oraz wyposażenie powinny uwzględniać rodzaj i poziom występujących zagrożeń.

O źródle finansowania poszczególnych szkoleń ze środków publicznych w co najmniej 70% Spółka uzyskuje informacje na podstawie oświadczeń składnych przez niektórych usługobiorców. Dotyczy to zarówno szkoleń w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników oraz szkoleń z zakresu pierwszej pomocy przedlekarskiej.

Zleceniodawcami są pracodawcy. Jednak kurs może zakupić również osoba fizyczna indywidualnie. Uczestnikami są osoby wskazane przez pracodawcę, lub te które wykupiły uczestnictwo w kursie.

W ocenie Spółki w świetle przedstawionych powyżej przepisów szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy są usługami kształcenia zawodowego. Prowadzone przez Spółkę szkolenia zapewniają nabycie niezbędnego poziomu wiedzy i umiejętności potrzebnych aby pracownik mógł zostać wyznaczony jako osoba odpowiedzialna za udzielanie pierwszej pomocy, czy też zwalczanie pożarów i ewakuacji pracowników. Jedynie osoba dysponująca odpowiednią wiedzą i umiejętnościami (udokumentowanymi stosownym zaświadczeniem) będzie stanowiła gwarancję prawidłowego wypełnienia przez pracodawcę dyspozycji wynikających z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, zawartych w Kodeksie Pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie usług w zakresie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (usługi szkoleniowe w zakresie szkoleń w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przedlekarskiej)(PKWiU 85.58.19.0) które są realizowane przez Spółkę na podstawie przepisów wydanego na podstawie Kodeksu pracy Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r. w sprawie szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2004 Nr 180 poz. 1860 ze zmianami) oraz wydanego na podstawie ustawy o systemie oświaty Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U z 2006r. Nr 31 poz. 216), korzysta ze zwolnienia z podatku VAT od dnia 1 stycznia 2011r....

Zdaniem Wnioskodawcy, który zgodnie z przedstawionym wyżej opisem świadczy usługi w zakresie szkoleń BHP, a w szczególności szkoleń w zakresie zwalczania i ewakuacji pożarów i szkoleń w zakresu pierwszej pomocy przedlekarskiej, ma prawo do zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 poz. 29 Ustawy o VAT w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2011r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  2. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Ponadto zgodnie z treścią obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy może dotyczyć pracodawcy, pracowników służby bhp, innych pracowników oraz instruktorów i wykładowców tematyki bhp. Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy adresowane do pracodawcy, pracowników służb bhp, instruktorów i wykładowców tematyki bhp są usługami kształcenia zawodowego. Przedmiotowe szkolenia są usługami kształcenia zawodowego również wówczas, gdy dotyczą pracowników pracodawcy niebędących służbą bhp, mają one bowiem na celu zapewnienie uczestnikom poznanie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także nabycie umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny, niezbędnych do podjęcia i wykonywania pracy w danym zakładzie pracy i na określonym stanowisku pracy.

Znajomość przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest warunkiem niezbędnym do wykonywania pracy. Każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi odbycie, odpowiedniego do rodzaju wykonywanej pracy szkolenia, w tym przekazać mu informacje i instrukcje dotyczące zajmowanego stanowiska pracy lub wykonywanej pracy. Obowiązek przeszkolenia podwładnych w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy nałożony został na pracodawcę ustawą z dnia 26 czerwca 1974r. – Kodeks pracy (t.j. Dz. U. 1998r. Nr 21, poz. 94 ze zm.).

Zgodnie z art. 2373 § 1 Kodeksu pracy, nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Natomiast jak wynika z postanowień art. 2373 § 2 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie. Szkolenie pracownika przed dopuszczeniem do pracy nie jest wymagane w przypadku podjęcia przez niego pracy na tym samym stanowisku pracy, które zajmował u danego pracodawcy bezpośrednio przed nawiązaniem z tym pracodawcą kolejnej umowy o pracę.

W myśl art. 2373 § 21 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany odbyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie niezbędnym do wykonywania ciążących na nim obowiązków. Szkolenie to powinno być okresowo powtarzane.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 2071 § 1 pkt 3 oraz § 2 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany przekazywać pracownikom informacje o pracownikach wyznaczonych do:

  1. udzielania pierwszej pomocy,
  2. wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników.

Informacja o pracownikach, o których mowa w § 1 pkt 3, obejmuje:

  1. imię i nazwisko,
  2. miejsce wykonywania pracy,
  3. numer telefonu służbowego lub innego środka komunikacji elektronicznej.

W myśl art. 2091 § 1 ww. ustawy pracodawca jest obowiązany:

  1. zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
  2. wyznaczyć pracowników do:
    1. udzielania pierwszej pomocy (…).


Jak stanowi art. 224 § 1 i § 2 Kodeksu pracy pracodawca prowadzący działalność, która stwarza możliwość wystąpienia nagłego niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia pracowników, jest obowiązany podejmować działania zapobiegające takiemu niebezpieczeństwu. W przypadku, o którym mowa w § 1, pracodawca jest obowiązany zapewnić:

  1. odpowiednie do rodzaju niebezpieczeństwa urządzenia i sprzęt ratowniczy oraz ich obsługę przez osoby należycie przeszkolone,
  2. udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanym.

W razie wypadku przy pracy pracodawca jest obowiązany podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalenie w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom. (art. 234 § 1 Kodeksu pracy).

Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy nie mogą odbywać się w zupełnie dowolnej formie. Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń z tego zakresu zostały określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 ze zm.), które określa:

  1. szczegółowe zasady szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
  2. zakres szkolenia;
  3. wymagania dotyczące treści i realizacji szkolenia;
  4. sposób dokumentowania szkolenia oraz
  5. przypadki, w których pracodawcy i pracownicy mogą być zwolnieni z określonych rodzajów szkolenia.

Zgodnie z § 1a pkt 2 lit. e) ww. rozporządzenia, przez jednostkę organizacyjną prowadzącą działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy rozumie się osobę prawną lub fizyczną prowadzącą działalność oświatową na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli prowadzi działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Stosownie do § 3 ww. rozporządzenia szkolenie zapewnia uczestnikom:

  1. zaznajomienie się z czynnikami środowiska pracy mogącymi powodować zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia pracowników podczas pracy oraz z odpowiednimi środkami i działaniami zapobiegawczymi;
  2. poznanie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy w zakładzie pracy i na określonym stanowisku pracy, a także związanych z pracą obowiązków i odpowiedzialności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
  3. nabycie umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie i innych osób, postępowania w sytuacjach awaryjnych oraz udzielania pomocy osobie, która uległa wypadkowi.

Zgodnie natomiast z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia szkolenie może być organizowane przez pracodawców lub przez jednostki organizacyjne prowadzące działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, które zostały sprecyzowane w § 1a pkt 2 rozporządzenia, czyli m.in. osoby prawne lub fizyczne prowadzące działalność oświatową na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, które na zlecenie pracodawcy prowadzą działalność szkoleniową w dziedzinie BHP.

Szkolenie jest prowadzone jako szkolenie wstępne i szkolenie okresowe (§ 6 rozporządzenia).

Jak wynika z przepisu § 14 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia szkolenie okresowe ma na celu aktualizację i ugruntowanie wiedzy i umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zaznajomienie uczestników szkolenia z nowymi rozwiązaniami techniczno-organizacyjnymi w tym zakresie.

Szkolenie okresowe odbywają:

  1. osoby będące pracodawcami oraz inne osoby kierujące pracownikami, w szczególności kierownicy, mistrzowie i brygadziści;
  2. pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych;
  3. pracownicy inżynieryjno-techniczni, w tym projektanci, konstruktorzy maszyn i innych urządzeń technicznych, technolodzy i organizatorzy produkcji;
  4. pracownicy służby bezpieczeństwa i higieny pracy i inne osoby wykonujące zadania tej służby;
  5. pracownicy administracyjno-biurowi i inni niewymienieni w pkt 1-4, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Ramowe programy szkolenia są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia - § 7 ust. 4 ww. rozporządzenia.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca wykonuje usługi szkoleniowe w zakresie szkoleń w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przedlekarskiej.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie świadczonych przez niego usług. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkolenia z zakresu BHP Wnioskodawca wykonuje jako osoba fizyczna prowadząca działalność oświatową na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej.

Prowadzona przez spółkę działalność w zakresie szkoleń BHP realizowana jest ściśle w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dania 27 lipca 2004r. w sprawie szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2004r nr 180 poz. 1860 ze zm.) czyli prowadzona w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Przywołane rozporządzenie wskazuje również kto taką działalność szkoleniową może prowadzić jako jednostka szkoleniowa - czyli jednostka szkoleniowa prowadzona w formie działalności gospodarczej nie objęta systemem oświaty. Ponadto zgodnie z treścią przywołanego rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r. szkolenia takowe mają na celu aktualizację i ugruntowanie wiedzy i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Podnoszenie kwalifikacji i uzyskiwanie umiejętności w dziedzinie BHP jest nieodłącznym elementem kształcenia zawodowego pracownika.

Wnioskodawca organizuje szkolenia stacjonarne oraz szkolenia w formie samokształcenia kierowanego. Szkolenia organizowane stacjonarnie odbywa się w siedzibie firmy lub we wskazanym miejscu przy odpowiedniej grupie zainteresowanych i łączy wykład z częścią praktyczną. Szkolenie prowadzone jest przez wykwalifikowanych wykładowców ratownictwa, certyfikowanych, z odpowiednim przygotowaniem dydaktycznym do prowadzenia szkoleń w zakresie pierwszej pomocy przedlekarskiej.

Samokształcenie kierowane jest to nowoczesna i efektywna forma szkolenia, która polega na samodzielnym przyswajaniu przez uczestnika wiedzy oraz jej utrwalaniu, w oparciu o materiały szkoleniowe dostosowane do zakresu szkolenia. Materiały szkoleniowe są przesyłane uczestnikowi szkolenia wraz z płytą CD, na której zawarty jest program szkolenia. Po zakończeniu szkolenia, uczestnicy w oparciu o wypełniony test uzyskują zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

Na podstawie art. 2091 § 1 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany między innymi wyznaczyć pracowników do udzielania pierwszej pomocy. Natomiast na podstawie § 3 tegoż artykułu liczba pracowników, o których mowa w § 1 pkt 2, ich szkolenie oraz wyposażenie powinny uwzględniać rodzaj i poziom występujących zagrożeń.

Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy są usługami kształcenia zawodowego. Prowadzone przez Spółkę szkolenia zapewniają nabycie niezbędnego poziomu wiedzy i umiejętności potrzebnych aby pracownik mógł zostać wyznaczony jako osoba odpowiedzialna za udzielanie pierwszej pomocy, czy też zwalczanie pożarów i ewakuacji pracowników. Jedynie osoba dysponująca odpowiednią wiedzą i umiejętnościami (udokumentowanymi stosownym zaświadczeniem) będzie stanowiła gwarancję prawidłowego wypełnienia przez pracodawcę dyspozycji wynikających z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, zawartych w Kodeksie Pracy.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż Wnioskodawca dla świadczonych przez siebie usług, nie może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust.1 pkt 26 znowelizowanej ustawy, gdyż nie jest podmiotem wymienionym w tym przepisie.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (w zakresie szkoleń w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przedlekarskiej) spełniają natomiast definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych.

Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy są usługami kształcenia zawodowego. Prowadzone przez Spółkę szkolenia zapewniają nabycie niezbędnego poziomu wiedzy i umiejętności potrzebnych aby pracownik mógł zostać wyznaczony jako osoba odpowiedzialna za udzielanie pierwszej pomocy, czy też zwalczanie pożarów i ewakuacji pracowników.

Zasady organizowania i przeprowadzania ww. szkoleń zostały ściśle uregulowane w przepisach Kodeksu pracy oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż od 1 stycznia 2011r. usługi szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (w zakresie szkoleń w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przedlekarskiej) świadczone przez Wnioskodawcę, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj