Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1333/11/MO
z 5 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1333/11/MO
Data
2011.12.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
aport
przedsiębiorstwa
wartość początkowa
wkłady niepieniężne


Istota interpretacji
Czy właściwe jest określenie wartości początkowej do amortyzacji podatkowej na podstawie art. 15 ust. 1s ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1d)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 31 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 21 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, czy właściwe jest określenie wartości początkowej do amortyzacji podatkowej na podstawie art. 15 ust. 1s ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1d) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, czy właściwe jest określenie wartości początkowej do amortyzacji podatkowej na podstawie art. 15 ust. 1s ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 16 listopada 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-1332/11/MO, IBPBI/2/423-1333/11/MO, IBPBI/2/423-1334/11/MO, IBPP3/443-987/11/AB, IBPBII/1/436-390/11/MZ, IBPBI/1/415-826/11/KB, IBPBI/1/415-961/11/KB wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 21 listopada 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą i prowadzi działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej osoby fizycznej. Ponieważ sytuacja rynkowa wymaga nowych inwestycji przedsiębiorca podjął decyzję o budowie nowej linii produkcyjnej taśmy aluminiowej. W związku z tym zwrócił się o kredyt inwestycyjny do Banku. Bank podjął na komitecie kredytowym pozytywną decyzję o przyznaniu kredytu inwestycyjnego na budowę nowej linii, jednak warunkiem koniecznym uruchomienia tego kredytu ustanowił przekształcenie przedsiębiorstwa w spółkę prawa handlowego ze względu na czynnik ryzyka. W związku z tym właściciel rozważa założenie spółki akcyjnej a następnie wniesienie całego przedsiębiorstwo do spółki jako aportu niepieniężnego.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy właściwe jest określenie wartości początkowej do amortyzacji podatkowej na podstawie art. 15 ust. 1s ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1d)

Zdaniem Wnioskodawcy, amortyzacji dokonywałaby Spółka wg. własnych zasad lecz wartości początkowe będą się różnić od wartości rachunkowych ze względu na art. 15 ust. 1s ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wartość początkową do amortyzacji podatkowej będzie stanowić wartość określona na podstawie art. 15 ust. 1s ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Środki trwałe wchodzące w skład przedsiębiorstwa wniesionego w formie aportu do spółki akcyjnej powinny zostać wprowadzone do ksiąg rachunkowych według wartości godziwej, za którą w świetle art. 44b ust. 4 pkt 7 w powiązaniu z art. 44d ustawy o rachunkowości - przyjmuje się ich wartość rynkową lub ich wartość według niezależnej wyceny. Tak ustalona wartość początkowa stanowić będzie podstawę dokonywania odpisów amortyzacyjnych dla celów bilansowych - według zasad ogólnych, określonych w art. 32 ustawy o rachunkowości. Dla celów podatkowych wartość początkowa środków trwałych zostanie określona na podstawie art. 15 ust. 1s updop - czyli w wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych podmiotu wnoszącego aport. Oznacza to obowiązek kontynuacji amortyzacji podatkowej dokonywanej uprzednio przez wnoszącego aport.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1s ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 ze zm. dalej: „ustawa o pdop”), w przypadku nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, w drodze wkładu niepieniężnego (aportu), wartość poszczególnych składników majątku, wchodzących w skład przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustala się:

  1. w wysokości wartości początkowej, określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego wkład - w przypadku składników zaliczonych do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych;
  2. w wysokości przyjętej dla celów podatkowych i wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego wkład na dzień nabycia - w przypadku pozostałych składników.

Z kolei z art. 16g ust. 9 ustawy o pdop, wynika, iż w razie przekształcenia formy prawnej, podziału albo połączenia podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształcanego, połączonego albo podzielonego. Zasadę tę stosuje się odpowiednio do spółek niebędących osobami prawnymi.

Natomiast w myśl art. 16g ust. 10a ustawy o pdop, przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, właściciel przedsiębiorstwa osoby fizycznej, rozważa założenie spółki akcyjnej, a następnie wniesienie całego przedsiębiorstwo do spółki jako aportu niepieniężnego.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym dla celów podatkowych wartość początkową środków trwałych w nowo założonej spółce winna być ustalona w wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych podmiotu wnoszącego aport, jest prawidłowe.

Zaznaczyć należy, iż tutejszy Organ nie dokonał oceny poprawności obliczenia wartości początkowej środków trwałych w księgach rachunkowych. W myśl bowiem art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Przez przepisy prawa podatkowego – w myśl art. 3 pkt 2 cytowanej Ordynacji podatkowej - należy rozumieć przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. W tak określonym zakresie, tut. Organ nie jest więc uprawniony do interpretacji przepisów ustawy o rachunkowości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1a-1c, 1e-1f, oraz 2 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj