Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.537.2020.1.MW
z 15 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 20 lipca 2020 r. (data wpływu) oraz z dnia 8 września 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 lipca 2020 r. (data wpływu) oraz z dnia 8 września 2020 r. (data wpływu) w zakresie doprecyzowania danych Wnioskodawcy, opisu zdarzenia przyszłego oraz pytania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniach wniosku).

Gmina ….. (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Gmina wykonuje zadania mające na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym edukacji publicznej.

Od 1 stycznia 2017 r. Gmina …. dokonała centralizacji rozliczeń VAT. Wstąpiła tym samym we wszystkie prawa i obowiązki swoich jednostek i zakładów budżetowych - składając jedną zbiorczą deklarację VAT-7. Wobec powyższego, na fakturach dokumentujących dostawę, sprzedawcą jest Gmina z numerem NIP Gminy, a wystawcą dana jednostka organizacyjna wraz ze swoim adresem. Na fakturach dokumentujących zakup, nabywcą jest Gmina z numerem NIP Gminy, a odbiorcą dana jednostka organizacyjna wraz ze swoim adresem.

Gmina jest organem założycielskim i prowadzącym szkoły i placówki oświatowe. Zgodnie z art. 10 ustawy Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910), Organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do jego zadań w tym zakresie należy m.in.: wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych. W strukturze organizacyjnej Gminy znajduje się Szkoła Podstawowa im. ….. w ….. (dalej: Szkoła), będąca jednostką budżetową.

Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.), szkoła nie posiada osobowości prawnej i pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek odpowiednio dochodów budżetu gminy. Zgodnie z celami, dla których została utworzona, szkoła wykonuje zadania polegające na świadczeniu usług w zakresie edukacji publicznej. Czynności wykonywane przez szkołę przy użyciu gminnej infrastruktury polegają na prowadzaniu działalności na rzecz uczniów w zakresie usług ściśle związanych z edukacją publiczną. Czynności te stanowią transakcje głównie nieodpłatne, niepodlegające podatkowi VAT.

Do czynności odpłatnych ściśle związanych z edukacją publiczną zalicza się usługi wyżywienia, wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych. Wyżywienie świadczone jest na rzecz uczniów i nauczycieli szkoły oraz innych uczniów szkół prowadzonych przez Gminę w formie jednostek budżetowych. Niemniej jednak, zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów z dn. 10.06.2020 r. znak: PT1.8101.3.2019 oraz licznymi orzeczeniami sądowymi, w odniesieniu do tych czynności Gmina nie występuje w roli podatnika, a zatem ich wykonywanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: podatkiem VAT).

Szkoła w bardzo znikomej skali wykonuje również działalność gospodarczą polegającą na wynajmie obiektów sportowych, najczęściej na cele rozwoju kultury fizycznej i sportu.

Gmina zamierza przystąpić do projektu pn. „…..”. Na realizację wskazanego projektu Gmina zamierza pozyskać środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPLD - Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ….. na lata 2014-2020 Osi priorytetowej 04-IV. Gospodarka niskoemisyjna Działanie 02-IV.2. Termomodernizacja budynków.

W chwili obecnej Gmina składa wniosek o dofinansowanie przedmiotowej Inwestycji. W ramach projektu planuje się przeprowadzenie szeregu prac mających na celu poprawę efektywności energetycznej budynku Szkoły.

Operacja będzie obejmować następujący zakres rzeczowy:

  1. ocieplenie: stropodachu budynku łącznika, ścian zewnętrznych nadziemnych budynku i ścian piwnicy,
  2. wymiana istniejących okien,
  3. modernizacja systemu przygotowania Ciepłej Wody Użytkowej,
  4. montaż systemu paneli fotowoltaicznych,
  5. modernizacja układu grzewczego.

Obiekt Szkoły Podstawowej składa się z 2 budynków: starego i nowego. Wyżej wymienione zadania będą dotyczyć starej części obiektu szkolnego, gdzie nie planuje się prowadzić działalności gospodarczej opodatkowanej.

Gmina przystępując do projektu, wykonuje zadania określone prawem oświatowym - wykonuje remonty obiektów szkolnych oraz zadania inwestycyjne. Czynności te zmierzają do zapewnienia właściwych warunków edukacji i rozwoju oraz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży szkolnej oraz właściwych warunków pracy dla pracowników oświaty (w tym poprawa estetyki i atrakcyjności Szkoły).

Projekt będzie realizował Politykę Zrównoważonego Rozwoju w zakresie ochrony środowiska naturalnego (w tym walki ze zmianami klimatycznymi), sfery społecznej i gospodarczej. Głównym celem inwestycji jest zwiększenie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej w Gminie …. poprzez termomodernizację budynku oświatowego - Szkoły.

W wyniku projektu nastąpi zmniejszenie emisji CO2 do powietrza, a główny cel ma doprowadzić do zmniejszenia zapotrzebowania na energię o 62,89%. Dla projektu został opracowany program funkcjonalno-użytkowy oraz audyt energetyczny budynku. Te wszelkie przesłanki zapewniają ponadto wypełnienie podstawowych zasad gospodarowania środkami publicznymi, tj. gospodarności, celowości, racjonalności. Przeprowadzenie inwestycji zwiększy efektywność energetyczną, a tym samym przyczyni się do zmniejszenia wydatków z tytułu dostaw energii elektrycznej oraz paliwa niezbędnego do funkcjonowania systemu ogrzewania.

Wydatki inwestycyjne związane z realizacją inwestycji będą dokumentowane wystawianymi przez dostawców/wykonawców fakturami VAT, na których to Gmina oznaczona będzie jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.

Powstałą w wyniku realizacji ww. inwestycji infrastrukturę oraz inne środki trwałe Gmina zamierza nieodpłatnie przekazać (w drodze protokołu) Szkole, na potrzeby prowadzonej przez nią działalności.

Szkoła przy pomocy udostępnionej jej infrastruktury będzie realizować w imieniu i na rzecz Gminy jej zadania własne w zakresie:

  1. edukacji publicznej: prowadzenie publicznej działalności edukacyjnej dla uczniów, wyżywienia dla uczniów i nauczycieli szkoły oraz wyżywienia uczniów szkół prowadzonych przez Gminę, wydawania duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych oraz
  2. okazjonalnego wynajmu obiektów sportowych, głównie na cele rozwoju kultury fizycznej i sportu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 lipca 2020 r. wskazano, iż w nawiązaniu do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonego dnia 17.07.2020r. w zakresie termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej im. ….. w …., Gmina ….. informuje, że zmienia się potencjalne źródło dofinansowania inwestycji. Gmina nie przystępuje do projektu w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ….. na lata 2014-2020.

Obecnie Gmina złożyła wniosek o udzielenie dofinasowania ze środków WFOŚiGW ….. w ramach programu priorytetowego „Racjonalizacja zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej oraz zasobach komunalnych należących do jednostek samorządu terytorialnego w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery - IV edycja” nazwa zadania: „…..”.

Zakres rzeczowy inwestycji nie ulega jednak zmianie i dotyczy ocieplenia budynku, wymiany istniejących okien, modernizacji systemu c.w.u., montażu paneli fotowoltaicznych oraz modernizacji układu grzewczego.

Miejsce inwestycji nie ulega zmianie. Termomodernizacja dotyczy „starego” budynku szkoły. Nie ulega zatem zmianie charakter przeznaczenia budynku, a tym samym wykonanie zadania nie będzie służyło do celów działalności gospodarczej. Obiekt ten wykorzystywany jest do wykonywania zadań gminy - prowadzania publicznej działalności edukacyjnej.

W związku z powyższym, poza zmianą źródła dofinansowania nie ulega zmianie:

  1. przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego,
  2. pytanie zadane we wniosku brzmi następująco: czy w związku z wykonywaniem za pośrednictwem Szkoły działalności w zakresie edukacji publicznej Gmina będzie miała prawo do odliczenia kwot VAT naliczonego od przyszłych wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją zadania pn. „…….”?
  3. stanowisko Gminy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 8 września 2020 r. wskazano, że pełna nazwa Wnioskodawcy to Gmina i Miasto ….., która złożyła wniosek o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚiGW w ….w ramach programu priorytetowego „Racjonalizacja zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej oraz zasobach komunalnych należących do jednostek samorządu terytorialnego w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery - IV edycja” nazwa zadania: „…..”.

W związku z powyższym poza zmianą źródła dofinansowania i nazwy projektu nie ulega zmianie przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz zajęte we wniosku stanowiska Gminy i Miasta …..

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 września 2020 r.).

Czy w związku z wykonywaniem za pośrednictwem Szkoły działalności w zakresie edukacji publicznej, Gmina będzie miała prawo do odliczenia kwot VAT naliczonego od przyszłych wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją zadania pn. „…..” w ramach programu priorytetowego „Racjonalizacja zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej oraz zasobach komunalnych należących do jednostek samorządu terytorialnego w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery - IV edycja”?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z wykonywaniem za pośrednictwem Szkoły działalności w zakresie edukacji publicznej, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia kwot VAT naliczonego od przyszłych wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją projektu pn. „…..”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy wskazać, że organy władzy publicznej wykonujące zadania z zakresu edukacji publicznej nie podlegają reżimowi VAT, co potwierdzają liczne stanowiska sądów administracyjnych. W świetle powyższych przepisów jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności przez nie realizowanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec niniejszego, będą to wszystkie czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, świadczenia usług.

Mając na uwadze przepisy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016r., poz. 1454) i w konsekwencji centralizacji rozliczeń VAT za rozliczenia podatkowe w zakresie podatku VAT za podległe jednostki i zakłady budżetowe odpowiada Gmina.

Zdaniem Gminy, warunki określone w wyżej wymienionych przepisach ustawy o VAT należy uznać za niespełnione. Gmina z tytułu wykonywania zadań z zakresu edukacji publicznej i realizacji inwestycji służącym tej działalności nie podlega VAT.

Pierwszym etapem analizy zdarzenia gospodarczego dokonywanej przez podatnika w celu ustalenia prawa do odliczeń podatku naliczonego jest dokładne przyporządkowanie dokonanych zakupów do działalności gospodarczej. Podatnik powinien w sposób jak najbardziej wiarygodny i rzetelny dokonać powiązania kosztów i przychodów działalności gospodarczej.

Zakres rzeczowy inwestycji określony w projekcie dotyczyć będzie budynku, który służy wykonywaniu zadań z zakresu władztwa publicznego - nieodpłatnej edukacji publicznej, realizowanej przez Szkołę, jako usługi ściśle związane z edukacją publiczną. Szkoła wykonuje również odpłatną działalność edukacyjną - usługi wyżywienia uczniów i nauczycieli, dodatkowe zajęcia w przedszkolach, wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych, które uznane są przez liczne orzeczenia sądów administracyjnych, a aktualnie również przez Ministra Finansów jako działalność niepodlegającą VAT.

Ponadto Szkoła realizuje czynności opodatkowane stawką 8 lub 23%, wynajem obiektów sportowych na cele związane z rozwojem kultury fizycznej i sportu (dzieciom i młodzieży pod opieką osób dorosłych, osobom fizycznym - głównie mieszkańcom gminy oraz podmiotowi gospodarczemu). Działalność ta ma miejsce w „nowym” budynku, którego przedmiotowy projekt nie dotyczy. Wynajem obiektów sportowych stanowi znikomą część działalności szkoły. W 2020 r. dochód z tytułu wynajmów dotychczas kształtował się w granicach od 0,00 do ok. 400,00 zł na miesiąc. Zgodnie z planem dochodów na 2020 r. kwota rocznego dochodu z tytułu wynajmu nie przekroczy kwoty 2.700,00 zł, przy planowanych dochodach Szkoły ogółem 345.800,00 zł. Incydentalnie dokonuje się wynajmu hali sportowej na inne cele (na przestrzeni ostatnich 5 lat zanotowano jeden przypadek takiej czynności). Niemniej jednak wynajem obiektów sportowych dotyczy „nowego” budynku szkoły, gdzie nie planuje się żadnych zadań w ramach opisanego zdarzenia przyszłego.

Odwołując się do Interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 10.06.2020 r. znak: PT1.8101.3.2019 należy podkreślić fakt, że „w odniesieniu do zadań w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego należy wskazać, że warunki ich realizacji (reżim) określają ustawy szczególne dotyczące oświaty i pomocy społecznej. Z przepisów tych ustaw wynika m.in.: krąg osób, do których kierowane są określone świadczenia, warunki przyznawania prawa do korzystania z nich, sposób kształtowania odpłatności za te świadczenia (...)”.

Głównym celem Gminy jest zaspakajanie potrzeb edukacyjnych lokalnej społeczności, które stanowią działalność niepodlegającą VAT. Bez dokonania stosownych inwestycji i zakupów w „starym” budynku Szkoły, prowadzenie działalności edukacyjnej we właściwy sposób jest niemożliwe.

Zdaniem Gminy, prowadzenie wyłącznie działalności w budynku będącym przedmiotem projektu w zakresie edukacji publicznej niepodlegającej ustawie VAT, w takim zakresie, jaki opisano powyżej, uniemożliwia dokonanie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupów towarów i usług niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu. W budynku, w którym będą wykonywania zadania w ramach działania, nie będzie prowadzona działalność gospodarcza. Ponadto zaznaczyć trzeba, że aktualny udział wszystkich dochodów Szkoły podlegających opodatkowaniu, ale podlegających zwolnieniu od podatku, w aktualnym stanie prawnym z uwzględnieniem wyżej wskazanej interpretacji, wynosi 0%. Udział planowanych w 2020 r. dochodów z czynności opodatkowanych stawką 8 i 23% do ogółu dochodów Szkoły wynosi 0,78%, co relatywnie i obiektywnie ukazuje strukturę i specyfikę działalności.

Nadrzędnym celem Szkoły jest prowadzenie publicznej działalności edukacyjnej, co wpływa na fakt braku prawa do odliczeń podatku VAT, a tym samym niespełnienie przesłanek określonych w art. 86 i art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy dotyczące utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina zamierza przystąpić do projektu pn. „……”. Obiekt Szkoły Podstawowej składa się z 2 budynków: starego i nowego. Zadania będą dotyczyć starej części obiektu szkolnego, gdzie nie planuje się prowadzić działalności gospodarczej opodatkowanej. Czynności wykonywane przez szkołę przy użyciu gminnej infrastruktury, polegają na prowadzaniu działalności na rzecz uczniów w zakresie usług ściśle związanych z edukacją publiczną. Czynności te stanowią transakcje głównie nieodpłatne, niepodlegające podatkowi VAT. Do czynności odpłatnych ściśle związanych z edukacją publiczną zalicza się usługi wyżywienia, wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych. Wyżywienie świadczone jest na rzecz uczniów i nauczycieli szkoły oraz innych uczniów szkół prowadzonych przez Gminę w formie jednostek budżetowych.

W tym miejscu wskazać należy, że 10 czerwca 2020 r. wydana została przez Ministra Finansów interpretacja ogólna znak PT1.8101.3.2019 w zakresie opodatkowania VAT czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań publicznych w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej, nałożonych na nie odrębnymi przepisami.

W interpretacji tej stwierdzono, że w odniesieniu do określonych czynności związanych z realizacją zadań w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej, jednostki samorządu terytorialnego nie występują w roli podatników VAT i tym samym ich wykonywanie nie podlega opodatkowaniu VAT, o ile spełnione są omówione wcześniej przesłanki, w szczególności, gdy wykonywanie tych czynności jest podporządkowane ścisłemu reżimowi publiczno-prawnemu, a pobierane opłaty nie mogą być uznane za rzeczywistą równowartość świadczenia.

Zatem mając na uwadze postanowienia interpretacji ogólnej stwierdzić należy, że czynności w zakresie sprzedaży posiłków na rzecz uczniów oraz wydawania duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych są czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Przenosząc zatem powyższe na grunt powołanych przepisów podatku od towarów i usług, skoro w „starym” budynku Szkoły Podstawowej w ….są świadczone czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to realizowana w tym budynku inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych, a tym samym Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „…..”.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …… za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj