Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4014.114.2020.4.PB
z 14 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 29 maja 2020 r. (data wpływu 4 czerwca 2020 r.), uzupełnionym 12 i 13 sierpnia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży Nieruchomości – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży Nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 3 sierpnia 2020 r. Znak: 0112-KDIL1-2.4012.264.2020.2.PG, 0111-KDIB2-2.4014.114.2020.3.PB, wezwano Zainteresowanego będącego stroną postępowania do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 12 sierpnia 2020 r. (poprzez wniesienie brakującej opłaty) oraz 13 sierpnia 2020 r. (wpływ pisma).

We wniosku złożonym przez:

Zainteresowanego będącego stroną postępowania: D S.A.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: L Sp. z o.o.;

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Opis stron Planowanej Transakcji oraz opis Nieruchomości będącej przedmiotem Planowanej Transakcji.

D S.A. (Zainteresowany będący stroną postępowania, dalej: Nabywca lub Kupujący) jest polską spółką, która na dzień Planowanej Transakcji będzie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Kupujący zamierza nabyć (dalej: Planowana Transakcja lub Transakcja) od powiązanej spółki kapitałowej (tj. L Sp. z o.o., Zainteresowany niebędący stroną postępowania, dalej: Zbywca lub Sprzedający), zarejestrowanej jako podatnik VAT czynny prawo własności pięciu niezabudowanych działek gruntu położonych w W. tj.:

  1. działki ew. nr (…) o powierzchni 0,0943 ha,
  2. działki ew. nr (…) o powierzchni 0,2518 ha,
  3. działki ew. nr (…) o powierzchni 0,2750 ha,
  4. działki ew. nr (…) o powierzchni 0,0507 ha,
  5. działki ew. nr (…) o powierzchni 0,2972 ha.

-zwanych łącznie dalej: Nieruchomością.

Sprzedający nabył prawo własności przedmiotowych działek gruntu 17 kwietnia 2018 r. w ramach czynności korzystającej ze zwolnienia z VAT (podlegającej opodatkowaniu PCC).

Dla działek o nr ew. (…), nr (…) oraz nr (…) wydana została decyzja o warunkach zabudowy (decyzja z 8 sierpnia 2018 r. wydana na rzecz poprzedniego właściciela), która ustaliła warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażem podziemnym, niezbędną infrastrukturą, wjazdem. Decyzja ta została następnie przeniesiona na Sprzedającego 11 października 2018 r.

Sprzedający po nabyciu Nieruchomości przygotował koncepcję ich zagospodarowania oraz projekt budowlany, zaś w grudniu 2019 r. wystąpił z wnioskiem o pozwolenie na budowę.

Nieruchomość wraz dokumentacją projektową stanowią jedyne istotne aktywa Sprzedającego. Sprzedający na dzień złożenia niniejszego wniosku nie zatrudnia ani jednego pracownika, zaś wszelkie prace przygotowawcze były wykonywane przez pracowników spółki z Grupy (na podstawie umowy o zarządzanie projektem inwestycyjnym, która zostanie rozwiązana po sprzedaży Nieruchomości), do której należy Sprzedający.

Z uwagi na fakt, iż Nieruchomość jest przeznaczona wraz z przygotowaną dokumentacją projektową do realizacji inwestycji deweloperskiej (po uzyskaniu pozwolenia na budowę), Sprzedający prowadził prace związane z przygotowaniem inwestycji w postaci m.in. analizy otoczenia inwestycji, uwarunkowań środowiskowych, drogowych, kolejowych i nie miał potrzeby zawierania innych umów dla celów zarządzania i obsługi Nieruchomości (takich jak wywóz nieczystości, etc.).

Przedmiot i okoliczności towarzyszące Planowanej Transakcji.

Strony Planowanej Transakcji zakładają, iż jej przedmiotem będzie zasadniczo prawo własności Nieruchomości oraz dokumentacja projektowa.

Planowanej Transakcji towarzyszyć będzie również przeniesienie na Kupującego:

  1. wszelkich autorskich praw majątkowych oraz praw pokrewnych do utworów związanych z Nieruchomością (dokumentacja projektowa) w zakresie w jakim mogą być one przeniesione na Kupującego;
  2. prawa własności nośników zawierających prawa autorskie do dokumentacji projektowej, takich jak materiały, nagrania i inne pliki;
  3. prawna oraz techniczna i projektowa dokumentacja dotycząca Nieruchomości oraz zbywanych składników majątkowych (w tym wszelkie udzielone zgody; ekspertyzy, analizy etc.);
  4. umowa o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej placu budowy – w trakcie ustalania warunków przyłączeniowych (cesja umowy);
  5. umowy o przyłączenie do sieci gazowej i elektroenergetycznej budynków po wybudowaniu (cesja umowy);
  6. decyzja o warunkach zabudowy

-zwanych dalej łącznie: Przenoszonymi Elementami.

Ponadto w celu kontynuowania postępowania w przedmiocie uzyskania pozwolenia na budowę, Kupujący udzieli Sprzedającemu prawa do dysponowania Nieruchomościami na cele budowlane. Ponieważ to Sprzedający stara się o uzyskanie pozwolenia na budowę (PNB), w ramach transakcji wyrazi zgodę na przeniesienie na rzecz Kupującego PNB po jego uzyskaniu.

Sprzedający nie posiada innych nieruchomości oraz nie będzie posiadał takich nieruchomości w Dacie Zamknięcia. Sprzedający wskazuje jednocześnie, iż zarówno na dzień złożenia niniejszego wniosku, jak również w Dacie Zamknięcia:

  1. Nieruchomość nie jest, ani nie będzie w Dacie Zamknięcia organizacyjnie wyodrębniona w strukturze Sprzedającego jako zakład, oddział itp.;
  2. Zakładowy plan kont Sprzedającego pozwala i będzie pozwalał na identyfikację przychodów i kosztów związanych stricte z gospodarką finansową Nieruchomości – co wynika z faktu, iż Sprzedający nie prowadzi innej działalności operacyjnej aniżeli działalność związana z przedmiotową Nieruchomością;
  3. Sprzedający nie posiada i nie będzie posiadał odrębnego rachunku (subrachunku) bankowego, na który wpływają (będą wpływać) należności i są spłacane (będą spłacane) zobowiązania, związane wyłącznie z wykorzystywaniem Nieruchomości w przedsiębiorstwie Sprzedającego.

W związku z nabyciem Nieruchomości przez Kupującego:

  1. nie dojdzie do przeniesienia zakładu pracy Sprzedającego, w trybie art. 231 Kodeksu pracy (ustawa z 26 czerwca 1974 r.; Dz.U. z 2019 r., poz. 1040; dalej: KP);
  2. Kupujący nie przejmie (w drodze cesji bądź jakiejkolwiek innej czynności prawnej):
    1. jakichkolwiek ruchomości będących własnością Sprzedającego,
    2. jakichkolwiek umów zawartych przez Sprzedającego z dostawcami zewnętrznymi a dotyczących zarządzania lub bieżącej obsługi administracyjnej Sprzedającego;
    3. jakichkolwiek znaków towarowych, licencji czy patentów niezwiązanych z funkcjonowaniem Nieruchomości;
    4. praw i obowiązków wynikających z umów rachunków bankowych Sprzedającego;
    5. zobowiązań Sprzedającego związanych np. z finansowaniem nabycia Nieruchomości (w szczególności zobowiązań wynikających z umów kredytowych bądź pożyczek);
    6. tajemnic przedsiębiorstwa Sprzedającego oraz know-how, niezwiązanych z funkcjonowaniem Nieruchomości;
    7. ksiąg rachunkowych Sprzedającego i innych dokumentów (np. handlowych, korporacyjnych) niezwiązanych z funkcjonowaniem Nieruchomości,
    8. nazwy przedsiębiorstwa Sprzedającego;
    9. praw i obowiązków z umów zawartych z podmiotami powiązanymi ze Sprzedającym, związanych z funkcjonowaniem Nieruchomości;
    10. praw i obowiązków wynikających z umów ubezpieczenia dotyczących Nieruchomości;
    11. praw i obowiązków wynikających z innych umów niezwiązanych z funkcjonowaniem Nieruchomości;
    12. praw do dokumentacji, umów, dokumentów kadrowych, instrukcji i innej dokumentacji, niezwiązanej z funkcjonowaniem Nieruchomości.


Po nabyciu Nieruchomości, Kupujący zamierza zrealizować inwestycję deweloperską w postaci budowy budynków mieszkalnych wielorodzinnych (oraz usługowych), wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, Kupujący wskazuje, iż chcąc przeprowadzić inwestycję, będzie zobowiązany do podjęcia szerokich działań zarządczo – administracyjnych, w tym zawarcia we własnym imieniu umów o roboty budowlane oraz innych umów niezbędnych dla prawidłowego procesu budowlanego. W tym zakresie Wnioskodawcy podkreślają, iż Kupujący nie przejmie od Sprzedającego jakichkolwiek umów gospodarczych, poza wymienionymi powyżej jako Przenoszone Elementy. Nie ulega wątpliwości, iż bez zorganizowania zaplecza techniczno-zarządczego, sprawne i niezakłócone przeprowadzenie inwestycji deweloperskiej nie będzie możliwe.

Po zrealizowaniu inwestycji Kupujący będzie realizował zyski z jej sprzedaży, w postaci lokali mieszkalnych (lub usługowych) oraz miejsc postojowych w garażu podziemnym. Sprzedaż ta będzie podlegała opodatkowaniu VAT według stawki właściwej dla przedmiotu sprzedaży. Nabycie Nieruchomości nastąpi zatem wyłącznie w celu prowadzenia przez Kupującego działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.

Strony Planowanej Transakcji wskazują, iż ich intencją jest objęcie Planowaną Transakcją składników majątkowych (Nieruchomości) wraz z elementami bezpośrednio z nim związanymi (Przenoszonymi Elementami). Intencją stron nie jest zaś przeniesienie własności przedsiębiorstwa, czy też zorganizowanej części przedsiębiorstwa Sprzedającego.

Końcowo wskazać należy, iż opis zdarzenia przyszłego, który został przedstawiony przez Zainteresowanych w treści uzupełnienia wniosku jako, że dotyczy zagadnienia objętego podatkiem od towarów i usług przedstawiony został w odrębnych rozstrzygnięciach obejmujących swym zakresem ocenę stanowiska Zainteresowanych w zakresie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:

Czy nabycie przez Kupującego w ramach Transakcji działek gruntu o nr ew. (…), nr (…) oraz nr (…) nie będzie podlegać opodatkowaniu PCC w związku z faktem, że będzie ono podlegać opodatkowaniu VAT? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Czy dostawa działek gruntu o nr ew. (…) oraz nr (…) w ramach Transakcji będzie podlegała opodatkowaniu PCC ? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 4)

Zdaniem Zainteresowanych, nabycie przez Kupującego w ramach Transakcji działek gruntu o nr ew. (…), nr (…) oraz nr (…) nie będzie podlegać opodatkowaniu PCC w związku z faktem, że będzie ono podlegać opodatkowaniu VAT. Dostawa działek gruntu o nr ew. (…)oraz nr (…) w ramach Transakcji będzie podlegać opodatkowaniu PCC.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) Ustawy o PCC, podatkowi temu podlegają między innymi umowy sprzedaży rzeczy, do których zaliczane są również nieruchomości.

Niemniej, na mocy art. 2 pkt 4 Ustawy o PCC, opodatkowaniu PCC nie podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana VAT lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku VAT, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.

Natomiast stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) Ustawy o PCC stawka podatku od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym wynosi 2%.

Jak wskazano powyżej, zdaniem Zainteresowanych:

  1. dostawa działek o nr ew. (…), nr (…) oraz nr (…) będzie podlegała obligatoryjnemu opodatkowaniu VAT wg stawki 23 %, przez co – w ocenie Zainteresowanych – nie będzie podlegać opodatkowaniu PCC, na podstawie art. 2 pkt 4 Ustawy o PCC, w związku z faktem, że będzie ona podlegać opodatkowaniu VAT.
  2. dostawa działek o nr ew. (…) oraz nr (…) będzie podlegała obligatoryjnemu zwolnieniu z opodatkowaniu VAT na podstawie art. 43 ust. pkt 9 ustawy o VAT, przez co – w ocenie Zainteresowanych – dostawa działek gruntu o nr ew. (…) oraz nr (…) w ramach Transakcji będzie podlegała opodatkowaniu PCC (wg stawki 2 %).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia, t.j. interpretacja z 10 września 2020 r. Znak: 0112-KDIL1-2.4012.264.2020.3.PG oraz postanowienie o bezprzedmiotowości wniosku z 10 września 2020 r., Znak: 0112-KDIL1-2.4012.393.2020.1.PG.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 815, ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku podatkowego decyduje – w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – moment dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy – obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – stawki podatku od umowy sprzedaży wynoszą:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym − 2%,
  2. innych praw majątkowych − 1%.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy – nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w takim zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106 i 568) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowany będący stroną postępowania zamierza nabyć od Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania prawo własności pięciu niezabudowanych działek gruntu położonych w W. tj.:

  1. działki ew. nr (…) o powierzchni 0,0943 ha,
  2. działki ew. nr (…) o powierzchni 0,2518 ha,
  3. działki ew. nr (…) o powierzchni 0,2750 ha,
  4. działki ew. nr (…) o powierzchni 0,0507 ha,
  5. działki ew. nr (…) o powierzchni 0,2972 ha.

-zwanych łącznie dalej: Nieruchomością.

Strony Planowanej Transakcji wskazują, iż ich intencją jest objęcie Planowaną Transakcją składników majątkowych (Nieruchomości) wraz z elementami bezpośrednio z nim związanymi (Przenoszonymi Elementami). Intencją stron nie jest zaś przeniesienie własności przedsiębiorstwa, czy też zorganizowanej części przedsiębiorstwa Sprzedającego.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy planowana transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 września 2020 r. Znak: 0112-KDIL1-2.4012.264.2020.3.PG, wydanej dla Zainteresowanych w zakresie podatku od towarów i usług Organ wskazał, że „(…) W związku z powyższym należy stwierdzić, że przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego Nieruchomość – będąca przedmiotem Planowanej Transakcji – nie będzie mogła zostać uznana za przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a tym samym jej dostawa nie będzie podlegała wyłączeniu z zakresu opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. (…)

Reasumując, dostawa działek gruntu o nr ew. (…), nr (…) oraz nr (…) w ramach Transakcji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.”

Z kolei w postanowieniu z 10 września 2020 r., Znak: 0112-KDIL1-2.4012.393.2020.1.PG Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że do zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy działek gruntu o nr ew. (…) oraz nr (…), zastosowanie znajduje interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2013 r., Znak: PT10/033/12/207/WLI/13/RD 58639, w związku z czym ww. wniosek w tej części jest bezprzedmiotowy.

Z interpretacji ogólnej wynika, że od dnia 1 kwietnia 2013 r., w związku z wprowadzeniem do ustawy o podatku od towarów i usług definicji legalnej terenu budowlanego (art. 2 pkt 33 ustawy), dla potrzeb prawidłowej klasyfikacji gruntów celem zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, w sytuacji gdy brak jest planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, nie należy już kierować się danymi zawartymi w ewidencji gruntów i budynków. Tym samym, od dnia 1 kwietnia 2013 r., zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy są grunty, dla których nie ma zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego i nie wydano decyzji o warunkach zabudowy.

Należy więc stwierdzić, że do opisanego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy działek gruntu o nr ew. (…) oraz nr (…), które na moment sprzedaży nie będą objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i dla których nie będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy, ma zastosowanie interpretacja ogólna nr PT10/033/12/207/WLI/13/RD 58639 Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2013 r.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że skoro opisana Transakcja w części dotyczącej sprzedaży niezabudowanych działek nr (…), nr (…) oraz nr (…) będzie podlegać faktycznemu opodatkowaniu podatkiem od towarów, to w tej części Transakcji do opisanej we wniosku sprzedaży znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym w tej części umowa sprzedaży nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, ponieważ stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z kolei, skoro opisana Transakcja w części dotyczącej niezabudowanych działek nr (…) i (…) będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to w tej części będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W konsekwencji powyższego stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj