Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.342.2020.1.ŻR
z 3 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2020 r. (data wpływu 4 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Państwowa Wyższa Szkoła … w…, zwana dalej „… w …”, jest zawodową uczelnią publiczną utworzoną na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 2004 r. w sprawie utworzenia Państwowej Wyższej Szkoły … w … (Dz. U. Nr 150, poz. 1570), posiada osobowość prawną a jej główny przedmiot działalności stanowi integralną część polskiego systemu edukacji i nauki.

… w … działa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018. poz. 1668 z późn. zm.), aktów wykonawczych do ustawy oraz Statutu … w….

… w …. jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatków od towarów i usług VAT, u którego występuje sprzedaż niepodlegająca opodatkowaniu, sprzedaż opodatkowana, jak również zwolniona.

Do podstawowych zadań, zgodnie ze Statutem Uczelni, należy:

  1. prowadzenie kształcenia na studiach o profilu praktycznym uwzględniającego potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego;
  2. prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
  3. kształcenie i promowanie kadr uczelni;
  4. stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na uczelnię oraz kształcenia na Uczelni;
  5. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
  6. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  7. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych;
  9. prowadzenie kształcenia specjalistycznego.

Uczelnia, zgodnie ze Statutem Uczelni, może:

  1. prowadzić działalność naukową;
  2. świadczyć usługi badawcze oraz dokonywać transferu wiedzy i technologii do gospodarki;
  3. stwarzać osobom niepełnosprawnym warunki do prowadzenia działalności naukowej;
  4. uczestniczyć w sprawowaniu opieki medycznej w zakresie i formach określonych w przepisach o działalności leczniczej;
  5. prowadzić domy studenckie i stołówki studenckie;
  6. być organem założycielskim szkół i placówek oświatowych prowadzonych na podstawie odrębnych przepisów.

… w … w dniu 10.03.2020r. podpisała umowę Nr … o dofinansowanie Projektu „…” Nr … w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 … …. Gospodarka niskoemisyjna Działania 5.1. Energetyka oparta na odnawialnych źródłach energii.

Zakres rzeczowy Projektu obejmuje: zakup, instalację i uruchomienie instalacji fotowoltaicznych o mocy 20kW i 50 kW wraz ze sporządzeniem dokumentacji technicznej. Zaplanowane w ramach realizacji projektu zadanie inwestycyjne obejmuje zakup wraz z montażem i uruchomieniem na dachu budynku dydaktycznego Uczelni (położonego przy ulicy…) dwóch instalacji fotowoltaicznych o mocy 20 kW i 50 kW, na które składać się będzie:

  1. zakup 233 szt. modułów polikrystalicznych o mocy 325 W wraz z niezbędnymi do ich montażu konstrukcjami montażowymi i okablowaniem,
  2. zakup kabli uziemiających i listew uziemiających do ochrony instalacji,
  3. zakup 5 szt. falowników oraz 48 złącz PV typu MC4 wraz z aparaturą kontrolno-pomiarową do sterowania instalacją,
  4. usługa montażu i uruchomienia instalacji z ww. elementów.

Całkowita wartość Projektu wynosi 322 368,00 zł, w tym VAT 60 280,20 zł. Okres realizacji przedmiotowego Projektu: od dnia 10.03.2020 r. do dnia 31.10.2020 r. Zakupy będą dokonywane w okresie od dnia 10.05.2020 r. do dnia 31.10.2020 r. Wydatki na rzecz Projektu będą dokumentowane fakturami VAT lub rachunkami wystawionymi na Państwową Wyższą Szkołę … w….

Miejsce planowanej inwestycji to działki nr: 1, 2 i 3 o powierzchni ogółem 2,7975 ha stanowiące własność Uczelni, na których zlokalizowany jest budynek dydaktyczny położony w … przy ul…., dla których prowadzona jest księga wieczysta KW nr … . … w … jest właścicielem budynku, o którym mowa w przedmiotowym Projekcie.

Głównym celem realizacji Projektu na poziomie Uczelni jest zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych budynku dydaktycznego, poprzez uruchomienie produkcji energii elektrycznej na bazie energii słonecznej. W wyniku realizacji projektu instalacje fotowoltaiczne będą produkować energię elektryczną w ilości ok. 76 600 kWh/rok z czego 100% będzie wykorzystywane na własne potrzeby budynku, na którym będą one zainstalowane. Energia uzyskana z instalacji fotowoltaicznych pozwoli pokryć ok. 30% energii elektrycznej zużywanej przez ten budynek. Realizacja projektu przyniesie również efekty proekologiczne związane ze zmniejszeniem emisji zanieczyszczeń do atmosfery i redukcją ilości gazów cieplarnianych. Produkcja energii elektrycznej z fotoogniw pozwoli na uniknięcie emisji CO2 w wysokości ok. 62 ton.

Celami na poziomie pozostałych interesariuszy są:

  1. zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego województwa, w tym także lokalnej społeczności, poprzez produkcję energii elektrycznej,
  2. zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery oraz wzrost udziału energii odnawialnej w Polsce zgodnie z przyjętymi narodowymi strategiami rozwoju - zgodne z Polityka energetyczną Polski do 2030 - dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 10 listopada 2009 roku oraz Polityką klimatyczną Polski - Strategia redukcji emisji gazów cieplarnianych w Polsce do roku 2020 - dokument przyjęty przez Radę Ministrów dnia 04.11.2003 roku,
  3. rozwój inwestycji w energetykę nie powodującą ingerencji w środowisko i ład przestrzenny, co jest zgodne z Strategicznym Planem Adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do roku 2020 - dokument został opracowany przez Ministerstwo Środowiska w październiku 2013 r.,
  4. realizacja Strategii Zrównoważonego Rozwoju … Obszaru Funkcjonalnego na lata 2014-2020 r. oraz Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Miasta … 2020 w zakresie ochrony środowiska, poprzez przyczynianie się do zmniejszenia zużycia energii elektrycznej pochodzącej z zużycia paliw kopalnych.

Nabywane towary i usługi w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu (m.in. studia stacjonarne) oraz do czynności zwolnionych z podatku (m.in. studia niestacjonarne) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Budynek objęty projektem nie jest i nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jest przeznaczony wyłącznie na cele dydaktyczne i częściowo administracyjne Wydziału Informatyki i Nauk o Żywności. W budynku nie jest prowadzona działalność gospodarcza, nie są też wynajmowane powierzchnie innym podmiotom. Uczelnia nie prowadzi w laboratoriach tego budynku badań zleconych przez inne podmioty. W budynku prowadzone są studia stacjonarne I i II stopnia oraz studia niestacjonarne.

Efekty realizacji przedmiotowego Projektu będą służyć czynnościom wykraczającym poza zakres regulacji ustawy o podatku VAT (działalność nieodpłatna związana z realizacją zadań statutowych Uczelni, m.in. kształcenie na studiach stacjonarnych) oraz czynnościom zwolnionym od podatku VAT (studia niestacjonarne).Wydatki poniesione w ramach przedmiotowego projektu będą stanowiły ulepszenie środka trwałego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym (art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Okres trwałości realizowanego projektu powinien być zachowany przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz Beneficjenta (…. w ….), a w przypadku, gdy przepisy regulujące udzielanie pomocy publicznej wprowadzają ostrzejsze wymogi w tym zakresie, wówczas stosuje się okres ustalony zgodnie z tymi przepisami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Państwowej Wyższej Szkole …. w … przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Państwowej Wyższej Szkole …. w … nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu „…”, ponieważ opodatkowane podatkiem od towarów i usług zakupione do realizacji Projektu towary i usługi będą wykorzystywane do działalności statutowej nieodpłatnej (edukacyjnej) będącej poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług i edukacyjnej odpłatnej zwolnionej z podatku VAT. W związku z tym, nie będzie spełniona - wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - przesłanka związku wydatków poniesionych na zakup towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym, jeżeli towar lub usługa zostały nabyte tylko na cele działalności zwolnionej z VAT i niepodlegającej opodatkowaniu, brak jest podstaw do dokonania obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ efekty ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj