Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.337.2020.1.AK
z 25 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2020r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na budowie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w miejscowości .. w Gminie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na budowie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w miejscowości w Gminie.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 2 czerwca 2020r. (data wpływu) o wskazanie przedmiotu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W 2020 roku Gmina złożyła wniosek w ramach działania 6.1. Efektywny system gospodarowania odpadami objętego Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020 (numer wniosku: ..) w zakres którego wchodziła budowa Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w miejscowości w Gminie.

Realizacja projektu zakłada:

  • przebudowa istniejącego budynku administracyjno-garażowego na biurowo-socjalno- magazynowo-gospodarczy na potrzeby PSZOK,
  • utwardzenie terenu działki,
  • remont oświetlenia,
  • budowa ogrodzenia,
  • zakup wyposażenia PSZOK.

Głównym celem projektu jest opracowanie efektywnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi poprzez stworzenie PSZOK zbieranych w sposób selektywny na terenie gminy od 2022 roku.

Cel ten zostanie osiągnięty poprzez budowę Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w miejscowości do końca 2021 roku. Realizacja projektu umożliwi mieszkańcom Gminy bezpłatne oddanie 14 rodzajów frakcji odpadów.

Cele szczegółowe projektu to:

Cel 1: Zapewnienie mieszkańcom Gminy swobodnego dostępu do punktu zbierania odpadów.

Cel 2: Polepszenie stanu ekologicznego terenów objętych zasięgiem działania projektu.

Cel 3: Podniesienie standardu życia mieszkańców Gminy.

Cel 4: Wzrost świadomości ekologicznej mieszkańców Gminy.

Zadaniem wybudowanego PSZOK w będzie spełnienie standardów, norm oraz przepisów prawa krajowego i Unii Europejskiej, zwiększenie odzysku odpadów opakowaniowych, stworzenie możliwości nieodpłatnego pozbywania się problemowych odpadów, poprawa czystości na obszarze Gminy, w tym działalność punktu napraw, zapewnienie bezpieczeństwa środowiska.

Szczegółowy opis Projektu:

Na działce objętej Projektem o nr geod. … w ..., gm., projektuje się remont budynku administracyjno-garażowego, parterowego z dachem jednospadowym o kącie nachylenia 5°, usytuowanego w północno-wschodniej części działki oraz wykonanie ogrodzenia wokół terenu objętego opracowaniem, bramy uruchamianej na pilota szerokości 8,0 m, bramki szerokości 1,5 m, utwardzenia części działki nawierzchnią betonową, nasadzenia i remont oświetlenia placu i monitoringu na ww. działce.

Zaprojektowano również parkingi na samochody osobowe, w tym 1 miejsce dla osób niepełnosprawnych, i sprzęt do utrzymania PSZOK-u, utwardzoną ścieżkę edukacyjną z tablicami informacyjnymi i regulaminem, wydzielone miejsca na kontenery na poszczególne frakcje odpadów komunalnych oraz 2 szczelne zbiorniki o pojemności 9000l - jeden na ocieki socjalne, drugi na ewentualne odcieki z kontenerów oraz rozbiórkę dwóch budynków gospodarczych.

W PSZOK-u przewiduje się zbieranie i czasowe magazynowanie odpadów w metalowych szczelnych krytych kontenerach usytuowanych w wyznaczonym utwardzonym miejscu wg planu sytuacyjnego oraz w budynku biurowo-socjalno-magazynowo-gospodarczym. Dodatkowo przewidziano możliwość odbioru rzeczy używanych niestanowiących odpadów celem ich przekazania do ponownego użytkowania, jak również punkt naprawy odpadów celem ich przygotowania do ponownego użycia. Celem takich działań jest ograniczenie ilości odpadów i propagowanie kultury jak najdłuższego używania rzeczy zamiast ich wyrzucania, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia zasobów, w tym zasobów środowiska naturalnego oraz ogranicza koszty związane z utylizacją i recyklingiem. Odpady, których nie da się przygotować do ponownego użycia będą przyjmowane i wyładowywane do kontenerów i/lub pojemników. Wyładunek drobnych odpadów będzie odbywał się ręcznie, natomiast większych gabarytowo odpadów przy użyciu sprzętu mechanicznego - ciągnika z ładowaczem czołowym wyposażonym w widły i łyżkę. Odpady przyjmowane będą od mieszkańców Gminy i przechowywane w ww. kontenerach i/lub pojemnikach. Po uzbieraniu maksymalnej możliwej ilości danej frakcji odpadu, będą one wywożone do miejsca docelowego składowania przy użyciu ww. ciągnika oraz przyczepy hakowej służącej do załadunku i transportu kontenerów.

Kontenery wykonane będą z blachy stalowej, zakryte z 4-8 otworami wrzutowymi w przypadku kontenerów KP10 lub kryte plandeką w przypadku kontenerów KP16 i KP18, pomalowane farbami antykorozyjnymi w różnych kolorach w zależności od zbieranej frakcji odpadów zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami, zabezpieczone przed warunkami atmosferycznymi, certyfikowane. Pojemniki na odpady niebezpieczne będą wykonane z tworzywa sztucznego, zamykane, certyfikowane.

Projektowana ścieżka edukacyjna z kostki betonowej gr. 6cm szerokości 1,5 m, wzdłuż ścieżki tablice informacyjno-edukacyjne (11 sztuk) o wymiarach maksymalnych 2x1,5m wykonane z profili aluminiowych, blachy ocynkowanej i tworzywa typu dibond, wydruk na folii samoprzylepnej zabezpieczonej laminatem. Przy ścieżce przewidziano ławki ogrodowe (6 sztuk). Ścieżka ma służyć zapoznaniu mieszkańców Gminy z zasadami selekcji odpadów i regulaminem korzystania z PSZOK-u jak również edukacji przyrodniczej, w tym edukacji dzieci szkolnych, dotyczącej w szczególności ochrony środowiska naturalnego w kontekście wytwarzania i zagospodarowania odpadów.

Nasadzenia drzew i krzewów oraz wykonanie trawników poprzedzone zostanie nawiezieniem i rozścieleniem ziemi urodzajnej. Drzewa i krzewy nasadzone zostaną wzdłuż ogrodzenia oraz przy ścieżce edukacyjnej.

Wody deszczowe odprowadzane będą na teren biologicznie czynny własnej działki.

Wybudowany i wyposażony Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych stanowić będzie własność Gminy i będzie służył wyłącznie do ww. celów, nie będzie prowadzona w nim działalność gospodarcza oraz nie będzie on wynajmowany odpłatnie.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągać przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje zwrot naliczonego podatku VAT związanego z wydatkami na realizację projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie mogła odzyskać poniesionego podatku VAT, ponieważ inwestycja nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Brak możliwości obniżenia VAT należnego o VAT naliczony zarówno na dzień sporządzania wniosku o dofinansowanie jak również mając na uwadze planowany sposób wykorzystania w przyszłości (w okresie realizacji projektu oraz w okresie wynikającym z ustawy o VAT) majątku wytworzonego w związku z realizacją projektu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020r., poz. 106, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu, a w opinii Wnioskodawcy taka sytuacja ma miejsce w przedmiotowym przypadku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – w wybudowanym i wyposażonym Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, nie będzie prowadzona działalność gospodarcza i nie będzie on wynajmowany odpłatnie oraz w wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągać przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia ww. warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na budowie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w miejscowości w Gminie, ponieważ efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj