Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-269/11-5/JG
z 29 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-269/11-5/JG
Data
2011.09.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
odliczenie strat
rozliczanie straty
specjalna strefa ekonomiczna
strata
utrata prawa do zwolnienia
zezwolenie na prowadzenie działalności


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie możliwości rozliczenia straty powstałej na działalności objętej zezwoleniem.



Wniosek ORD-IN 808 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 15 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości rozliczenia straty powstałej na działalności objętej zezwoleniem – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu 05 września 2011 r. ) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości rozliczenia straty powstałej na działalności objętej zezwoleniem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie Zezwolenia z dnia 04 listopada 2005 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „a” w Podstrefie „b” (dalej: Zezwolenie).

Zgodnie z treścią Zezwolenia, Spółka została zobowiązana m.in. do:

    1. zwiększenia zatrudnienia po dniu uzyskania Zezwolenia (w przeliczeniu na pełne etaty w stosunku do średniego zatrudnienia z okresu 6 miesięcy sprzed dnia 31 maja 2005 r. w zakładzie zlokalizowanym na terenie Strefy) o nie mniej niż 900 nowych pracowników w następujący sposób:
      • o 375 pracowników w terminie do 31 grudnia 2006 r. i utrzymanie zatrudnienia na tym poziomie do dnia 30 grudnia 2007 r.,
      • narastająco o 600 nowych pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2007 r. i utrzymanie tego stanu do dnia 30 grudnia 2008 r.,
      • narastająco o 900 nowych pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2008 r. i utrzymanie zatrudnienia na tym poziomie do 31 grudnia 2013 r. oraz
    2. poniesienia wydatków inwestycyjnych w wysokości przewyższającej 100 000 000 PLN w terminie do dnia 31 grudnia 2008 r.

Na mocy decyzji Ministra Gospodarki z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zmiany Zezwolenia, warunek dotyczący zatrudnienia zmodyfikowano w ten sposób, że Spółka została zobowiązana do zwiększenia zatrudnienia:

  • narastająco o 600 nowych pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2007 r. i utrzymanie tego stanu do dnia 31 grudnia 2010 r.,
  • narastająco o 900 nowych pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2010 r. i utrzymanie zatrudnienia na tym poziomie do dnia 31 grudnia 2015 r.

Z kolei na podstawie decyzji Ministra Gospodarki z dnia 16 listopada 2010 r. warunek w zakresie zwiększenia zatrudnienia określono w sposób następujący:

  • narastająco o 600 nowych pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2007 r. i utrzymanie tego stanu do dnia 31 grudnia 2012 r.,
  • narastająco o 900 nowych pracowników w terminie do dnia 30 czerwca 2012 r. i utrzymanie zatrudnienia na tym poziomie do dnia 30 czerwca 2017 r.

Spółka spełniła warunek dotyczący poniesienia wydatków inwestycyjnych na poziomie oraz w terminie określonym w Zezwoleniu, niemniej jednak, ze względu na kryzys gospodarczy, powodujący znaczny spadek eksportu wyrobów Spółki oraz wynikającą z tego konieczność podjęcia decyzji o wstrzymaniu zatrudniania nowych pracowników, warunek dotyczący zatrudnienia został spełniony jedynie częściowo, tj.:

    1. Spółka zwiększyła zatrudnienie po dniu uzyskania Zezwolenia o 375 pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2006 r. i utrzymała zatrudnienie na tym poziomie do dnia 31 grudnia 2007 r.
    2. Spółka zwiększyła narastająco zatrudnienie o 600 nowych pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2007 r., jednakże nie utrzymała zatrudnienia na tym poziomie w poszczególnych miesiącach wymaganego okresu.

W konsekwencji, Spółka nie może wykluczyć stwierdzenia przez Ministra Gospodarki rażącego naruszenia warunków Zezwolenia, a tym samym wydania decyzji o jego cofnięciu.

Jednocześnie, z przyczyn biznesowych, Spółka bierze pod uwagę możliwość zwrócenia się do Ministra Gospodarki z wnioskiem o stwierdzenie wygaśnięcia Zezwolenia.

Co więcej, w związku z brzmieniem Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02 lutego 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, Spółka ma wątpliwość odnośnie statusu uzyskiwanego przez Nią dotychczas na podstawie Zezwolenia wyniku, w szczególności czy jest on wynikiem zwolnionym z opodatkowania, niezależnie od ewentualnego wygaśnięcia lub cofnięcia Zezwolenia.

W myśl przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654), Spółka nie odliczała dotychczas straty wygenerowanej na działalności objętej Zezwoleniem od dochodu wygenerowanego w ramach działalności opodatkowanej, niemniej jednak rozliczała stratę poniesioną w związku z działalnością gospodarczą nieobjętą Zezwoleniem. W rozliczeniu podatkowym za rok 2010, po odliczeniu strat z lat ubiegłych, Spółka wykazała dochód do opodatkowania.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 31 sierpnia 2011 r. (data wpływu 05 września 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku, doprecyzował opisany stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe o poniższe informacje.

Spółka od początku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „a” (dalej: SSE) na podstawie Zezwolenia z dnia 04 listopada 2005 r. nie osiągnęła dochodu w ramach działalności zwolnionej z opodatkowania.

W związku z brakiem dochodu wygenerowanego w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, Spółka nie korzystała dotychczas ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto, jak zaznaczono we wniosku, w związku z niewypełnieniem wszystkich warunków określonych w Zezwoleniu, Spółka ma wątpliwości czy nabyła prawo do korzystania z przedmiotowego zwolnienia.

Spółka wskazała także, iż Jej zakład produkcyjny zlokalizowany we Wrocławiu został objęty granicami SSE na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 181, poz. 1503).

Jednocześnie Wnioskodawca w piśmie uzupełniającym przyporządkował przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej pytania i wskazał, iż pytania nr 1 i nr 2 dotyczą zdarzenia przyszłego, natomiast pytanie nr 3 odnosi się do zaistniałego stanu faktycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Spółka wnosi o potwierdzenie, że:

  1. w przypadku cofnięcia Zezwolenia, Spółka utraci status przedsiębiorcy strefowego, a tym samym zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie uprawniona do odliczenia straty wygenerowanej na działalności dotychczas objętej Zezwoleniem, tj. do obniżenia dochodu o wysokość tej straty w najbliższych kolejno następujących pięciu latach podatkowych, z tym, że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty; w konsekwencji, Spółka będzie uprawniona w szczególności do dokonania stosownej korekty rozliczenia z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych za rok 2010;
  2. w przypadku stwierdzenia wygaśnięcia Zezwolenia, Spółka także będzie uprawniona do odliczenia straty powstałej w latach ubiegłych na działalności objętej Zezwoleniem od dochodów uzyskanych w kolejno następujących po sobie latach podatkowych;
  3. zgodnie z brzmieniem przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02 lutego 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, ze względu na niespełnienie warunku dotyczącego osiągnięcia utrzymania określonego poziomu zatrudnienia w terminie wskazanym w Zezwoleniu, Spółka de facto nie była uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, a w konsekwencji dochód / strata generowany/-a przez Spółkę na działalności strefowej nie posiadał/-a statusu wolnych od podatku, co oznacza że dochody wygenerowane na działalności prowadzonej na podstawie Zezwolenia powinny zostać opodatkowane na zasadach ogólnych, natomiast strata wygenerowana na tej działalności może zostać odliczona od dochodu na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 3.

Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 i pytania nr 2 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 29 września 2011 r. nr ILPB3/423-269/11-4/JG.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka stoi na stanowisku, że w świetle brzmienia przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02 lutego 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, ze względu na niespełnienie warunku dotyczącego osiągnięcia i utrzymania określonego poziomu zatrudnienia w terminie wskazanym w Zezwoleniu, Spółka de facto nie była uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, a w konsekwencji, wynik generowany przez Spółkę na działalności strefowej nie posiadał statusu wolnego od podatku, co oznacza w praktyce, że dochody wygenerowane na działalności prowadzonej na podstawie Zezwolenia powinny zostać opodatkowane na zasadach ogólnych, natomiast strata wygenerowana na tej działalności może zostać odliczona od dochodu na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z brzmieniem § 5 ust. 2a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2006 r. Nr 236, poz. 1705), wprowadzonym na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02 listopada 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 212, poz. 1552, dalej: Rozporządzenie Zmieniające) „W przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej”.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że na moment wejścia w życie przepisów Rozporządzenia Zmieniającego, Spółka nie wypełniła warunków określonych w Zezwoleniu (nie utrzymała określonego poziomu zatrudnienia w terminie wskazanym w Zezwoleniu, co więcej, nie osiągnęła nigdy poziomu zatrudnienia na docelowym poziomie opisanym w stanie faktycznym, czyli nie zwiększyła zatrudnienia o 900 nowych pracowników), a tym samym w myśl przepisów Rozporządzenia Zmieniającego, nie była uprawniona do korzystania z prawa do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Co więcej, Spółka nie spełnia warunków określonych w Zezwoleniu do dzisiaj. W szczególności, jedynie w odniesieniu do części wymaganego okresu udawało się Jej utrzymać poziom zatrudnienia zwiększony o 600 osób, nie osiągnęła natomiast na żaden moment poziomu zwiększonego o 900 osób. Tym samym, w zakresie drugiego etapu zwiększania i utrzymania zatrudnienia (o 600 osób), Spółka wypełniła warunek określony w Zezwoleniu jedynie w ograniczonym czasie, natomiast w zakresie trzeciego etapu zwiększania zatrudnienia (o 900 osób) nie spełniła go w ogóle. Należy zatem uznać, że Spółka nie spełniła dotychczas warunków dla korzystania ze zwolnienia podatkowego.

W konsekwencji, uznać należy, że wynik wygenerowany przez Spółkę w ramach działalności strefowej wygenerowany był de facto wynikiem z działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych, co z kolei oznacza, że strata poniesiona przez Spółkę w związku z tą działalnością może zostać rozliczona zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, Spółka jest uprawniona do dokonania odpowiedniej korekty zeznania podatkowego złożonego za rok 2010.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397), przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest – z zastrzeżeniem art. 21 i 22 – dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Regulacja art. 7 ust. 5 daje podatnikowi prawo do obniżenia dochodu o wysokość straty w najbliższych kolejno następujących po sobie pięciu latach podatkowych, z tym, że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50%. Ponadto, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania, na mocy przepisu art. 7 ust. 3 ww. ustawy, nie uwzględnia się między innymi:

  • przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
  • kosztów uzyskania ww. przychodów.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu od opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Punkt 34 tego przepisu stanowi, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 – 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych – Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 z późn. zm).

I tak, zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej.

Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;
  2. dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę (art. 16 ust. 2 ww. ustawy).


Jak wynika z opisu sprawy, Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 04 listopada 2005 r.

Zgodnie z § 8 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych z dnia 10 grudnia 2008 r. (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 ze zm.), do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. Zatem w przedmiotowej sprawie uwzględnić należy postanowienia rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej z dnia 14 września 2004 r. (Dz. U. Nr 218, poz. 2211 z późn. zm.), obowiązującego w momencie wydania zezwolenia.

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6 - 8, lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnieniem, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.


Zgodnie z § 5 ust. 1 tego rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.


Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługuje, począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem utrzymania nowo utworzonych miejsc pracy przez okres nie krótszy niż 5 lat (ust. 2 ww. przepisu).

Ww. uregulowania wskazują zatem, iż zwolnienie od podatku dochodowego przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia. Dodatkowo określają warunki, jakie przedsiębiorca jest zobowiązany spełnić, a mianowicie:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.


W zezwoleniu, jakie udzielone zostało Spółce, ustalone zostały warunki prowadzenia działalności gospodarczej dotyczące poniesienia na terenie strefy wydatków inwestycyjnych w określonej kwocie oraz osiągnięcia odpowiedniego stanu zatrudnienia. Na Spółkę został również nałożony termin do spełnienia powyższych warunków. Niniejsze zezwolenie było też dwukrotnie modyfikowane na mocy decyzji Ministra Gospodarki z dnia 23 grudnia 2009 r. i 16 listopada 2010 r.

Ponadto z opisu stanu faktycznego wynika, iż zakład produkcyjny Spółki zlokalizowany we Wrocławiu został objęty granicami SSE na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2005 r.

Wnioskodawca, mając na uwadze fakt, że Jego zakład produkcyjny został objęty granicami specjalnej strefy ekonomicznej, wskazał na przepis § 5 ust. 2a rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej z dnia 05 grudnia 2006 r. (Dz. U. Nr 236, poz. 1705), który wprowadzony został na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02 listopada 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 212, poz. 1552).

Zgodnie z powołanym wyżej rozporządzeniem zmieniającym, dodany przepis § 5 ust. 2a otrzymał brzmienie, że w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Z powyższych przepisów wynika, iż dla przedsiębiorców, którzy realizują nową inwestycję, zwolnienia w podatku dochodowym przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. Zatem, podatnik ma prawo skorzystać ze zwolnienia podatkowego dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym w pełni zrealizuje warunki zwolnienia, tj. poniesie wydatki inwestycyjne, jak też osiągnie poziom zatrudnienia za okres od dnia wydania zezwolenia.

Wobec powyższego, Spółka wywodzi, że skoro na moment wejścia w życie niniejszych regulacji nie wypełniła warunków określonych w zezwoleniu, tzn. nie utrzymała określonego poziomu zatrudnienia w terminie wskazanym w zezwoleniu i co więcej, nie osiągnęła nigdy poziomu zatrudnienia na docelowym poziomie opisanym w stanie faktycznym, to tym samym nie była uprawniona do korzystania z prawa do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. W konsekwencji – zdaniem Spółki – wynik wygenerowany przez Nią w ramach działalności strefowej wygenerowany był de facto wynikiem z działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych, co z kolei oznacza, że strata poniesiona przez Spółkę w związku z tą działalnością może zostać rozliczona zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tym miejscu należy przede wszystkim wskazać, iż przywołany przez Wnioskodawcę przepis wszedł w życie z dniem 30 listopada 2007 r., a więc po dacie wydania zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie strefy.

Powyższa regulacja nie zmienia jednak faktu, iż w przedmiotowej sprawie Spółka uzyskała prawo do zwolnienia z opodatkowania na podstawie zezwolenia.

Dodatkowo należy wskazać, iż ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych stanowi tylko o cofnięciu zezwolenia, jeżeli przedsiębiorca uchybił warunkom określonym w zezwoleniu.

Jednocześnie podkreśla się, iż zbiór przepisów dotyczących zwolnienia przedmiotowego z tytułu prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej tworzy spójny system, który nie pozwala podatnikowi arbitralnie decydować, które przychody i koszty będzie rozliczał w ramach wyniku podatkowego na zasadach ogólnych, a w stosunku do których woli zastosować zwolnienie podatkowe.

Reasumując, Spółce nie przysługuje prawo do rozliczenia, na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, straty poniesionej w związku z działalnością prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Tym samym, Spółka nie będzie uprawniona do dokonania stosownej korekty rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych za rok 2010.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj