Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-909/12-4/AA
z 17 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2012 r. (data wpływu 18 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 5 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania przychodów z tytułu kontraktu menedżerskiego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania przychodów z tytułu kontraktu menedżerskiego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14f § 1 i § 2 oraz 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 22 listopada 2012 r. nr ILPB1/415-909/12-2/AA, ILPP1/443-873/12-2/AI wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 26 listopada 2012 r., natomiast w dniu 5 grudnia 2012 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej palcówce pocztowej w dniu 3 grudnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 1 sierpnia 2012 roku Wnioskodawczyni zawarła ze spółką jawną kontrakt menedżerski jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Przedmiotem kontraktu menedżerskiego jest osobiste świadczenie na rzecz spółki jawnej stałych usług polegających na bieżącym podejmowaniu wszelkich czynności związanych z finansami spółki, organizacją spółki, administrowaniem spółką, obejmując funkcję Dyrektora Finansowo-Administracyjnego. Tytułem tym Wnioskodawczyni posługuje się w stosunkach wewnątrz przedsiębiorstwa, jak i w relacjach z podmiotami zewnętrznymi.

Głównym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej, zgodnie z wpisem do CEIDG, jest „pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania” (PKD 70.22 Z).

Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowana jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Wnioskodawczyni przewiduje, że poza kontraktem menedżerskim, będzie wykonywać usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Kontrakt menedżerski reguluje:

  1. szczegółowy zakres obowiązków, tj. wszelkie czynności związane z finansami Spółki, organizacją Spółki oraz administrowaniem Spółką, w tym zarządzanie pionem finansowym Spółki, kontakt z kancelariami prawniczymi, podejmowanie czynności dotyczących spraw organizacyjnych, systemów informatycznych, ochrony prawnej interesów Spółki, zapewnienie prawidłowości sporządzania i terminowego rozliczenia zobowiązań budżetowych Spółki, sprawozdawczości finansowej, pozyskiwanie źródeł finansowania działalności Spółki, planowanie, budżetowanie działalności firmy wraz z kontrolingiem, nadzór nad prawidłowym przeprowadzeniem i rozliczeniem inwentaryzacji majątku Spółki, podejmowanie działań w zakresie monitorowania i analizowania efektów ekonomicznych poszczególnych działów komórek Spółki,
  2. wysokość wynagrodzenia – została określona jako część stała określona kwotowo oraz część zmienna uzależniona od oceny dokonywanej przez wspólników spółki jawnej w zakresie jakości i efektywności usług świadczonych przez Menedżera. Kontrakt reguluje wypłatę wynagrodzenia: przed wypłatą wynagrodzenia spółka jako płatnik obliczy i potrąci zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych,
  3. termin płatności wynagrodzenia,
  4. okres wypowiedzenia,
  5. wymiar dyspozycyjności,
  6. obowiązek zachowania tajemnicy oraz sankcje za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
  7. zakaz konkurencji oraz sankcje za jego naruszenie,
  8. miejsce wykonywania obowiązków wynikających z kontraktu: siedziba Spółki lub poza siedzibą, mając na względzie prawidłowość wykonywania ciążących na Menedżerze celów i zadań wyznaczonych umową,
  9. prawo do płatnej przerwy w świadczeniu usług w łącznym wymiarze 26 dni rocznie.

Zapisy kontraktu zobowiązują Wnioskodawczynię jako Menedżera do:

  1. szczególnej dbałości o interesy spółki oraz do wykonywania powierzonych zadań, celów i obowiązków ze szczególną starannością, wymaganą przy prowadzeniu działalności gospodarczej,
  2. osobistego świadczenia usług (Zainteresowana nie może powierzyć wykonania zadań wynikających z kontraktu osobie trzeciej),
  3. przestrzegania obowiązujących przepisów prawa oraz przepisów wewnętrznych obowiązujących na terenie przedsiębiorstwa Spółki.

Zgodnie z kontraktem Wnioskodawczyni ma prawo do używania samochodów służbowych tylko do celów służbowych. Zgodnie z kontraktem nie ma prawa do zaciągania zobowiązań w imieniu Spółki.

Jako Menedżer jest uprawniona do wydawania poleceń podległym pracownikom Spółki.

Zakres odpowiedzialności wobec osób trzecich nie został w kontrakcie określony. Zgodnie z kontraktem pełniąc funkcję Dyrektora Finansowo-Administracyjnego Wnioskodawczyni nie jest uprawniona do zaciągania zobowiązań w imieniu spółki. Jest natomiast uprawniona do wydawania poleceń podległym pracownikom.

Składki na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i wypadkowe pokrywa samodzielnie z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy przychody osiągane z zawartego przez Wnioskodawczynię kontraktu menedżerskiego są przychodami z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 i art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) czy są przychodem z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3)?

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychody z kontraktu menedżerskiego są przychodami z działalności wykonywanej osobiście, wymienionej w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mimo, że kontrakt został zawarty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to przychody z tytułu kontraktu menedżerskiego nie są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, o czym mówi art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychody osiągane z zawartego przez Wnioskodawczynię kontraktu menedżerskiego nie są przychodami z prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z powyższym przychody te nie będą wykazywane w księdze przychodów i rozchodów, a kosztami uzyskania tych przychodów będą koszty takie jak przy stosunku służbowym zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 5.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

  • działalność wykonywana osobiście (pkt 2),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy o podatku o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyłączenie, o którym mowa powyżej dotyczy przychodów z działalności wykonywanej osobiście otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 ustawy).

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te są zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni zawarła ze spółką jawną kontrakt menedżerski jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. Przedmiotem kontraktu menedżerskiego jest osobiste świadczenie na rzecz spółki jawnej stałych usług polegających na bieżącym podejmowaniu wszelkich czynności związanych z finansami spółki, organizacją spółki, administrowaniem spółką, w którym objęła funkcję Dyrektora Finansowo-Administarcyjnego.

Mając na uwadze powyższe uregulowania oraz informacje przedstawione we wniosku, należy stwierdzić, iż przychody osiągane z zawartego przez Wnioskodawczynię kontraktu menedżerskiego są przychodami z działalności wykonywanej osobiście, stosownie do treści art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie tut. organ wyjaśnia, że w niniejszej interpretacji nie odniósł się do kwestii rozliczenia kosztów uzyskania przychodów, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. organ wskazuje, iż wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębnymi pismami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj