Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-1033/12-6/IR
z 18 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

W zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-1033/12-6/IR
Data
2013.03.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
odliczanie podatku naliczonego
projekt


Istota interpretacji
W zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN 375 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2012 r. (data wpływu 13 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismami: z dnia 31 grudnia 2012 r. (data wpływu 3 stycznia 2013 r.) i z dnia 14 lutego 2013 r. (data wpływu 18 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. „…”, w części przypadającej na Lidera projektu – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. „….”, w części związanej z odsprzedażą towarów i usług dla partnerów projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 31 grudnia 2012 r. i 14 lutego 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego oraz kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Urząd Miejski wykonuje zadania przypisane do realizacji Gminie (Wnioskodawcy). Urząd Miejski jest zarejestrowany jako podatnik VAT i jest płatnikiem podatku VAT (od towarów i usług) w wąskim zakresie, który obejmuje w szczególności: użytkowanie wieczyste gruntów, najem lokali użytkowych, sprzedaż i dzierżawę gruntów.

Burmistrz realizuje projekty „miękkie” i „twarde”, jednak VAT zapłacony w związku z ich realizacją nie jest odliczany w całości lub części.

Gmina (Lider Partnerstwa) wraz z 15 partnerami, tj.:

  1. Gminą B.
  2. Gminą G.
  3. Gminą G.
  4. Gminą G.
  5. Gminą G.
  6. Gminą K.
  7. Gminą K.
  8. Gminą L.
  9. Gminą Ł.
  10. Gminą O.
  11. Gminą P.
  12. Gminą P.
  13. Gminą S.
  14. Powiatem G.
  15. Powiatem P.

wspólnie przygotowuje projekt do konkursu MRR „…” współfinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego EOG.

Zakres projektu obejmuje:

  1. opracowanie jednej wspólnej Strategii Obszaru Funkcjonalnego dla wszystkich Partnerów (16 członków).
  2. opracowanie wspólnych Strategii Sektorowych dla wszystkich Partnerów (16 członków) w szczególności z zakresu:
    • Infrastruktury transportowej - rozwój infrastruktury miejskiej zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, promocja transportu publicznego, usprawnienie multimodalnych systemów komunikacyjnych, problemy bezpieczeństwa publicznego - komunikacyjnego i innych wymiarów.
    • Lokalnego rynku pracy.
    • Problemy zmian demograficznych, w szczególności dostosowanie „oferty” miast do cyklu życia człowieka; projekty na rzecz różnych pokoleń, rozwój usług z zakresu edukacji, opieki zdrowotnej, kultury, rekreacji.

Wszystkie ww. dokumenty będą spójne dla obszaru funkcjonalnego. Będą poparte stosownymi badaniami, analizami, diagnozami, studiami wykonalności. Istotnym elementem projektu będzie przeprowadzenie szerokiego procesu konsultacji społecznych tych opracowań.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Gmina jest podatnikiem, ale nie odlicza podatku VAT, ponieważ wydatki wynikające z projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Faktury będą wystawiane na Gminę - Lidera Partnerstwa. Wniosek aplikacyjny o dofinansowanie realizacji zadania zostanie złożony w MRR w I kwartale 2013 r. Okres realizacji projektu przypada na lata 2013-2015. Wnioskowana wysokość dotacji to 550 000 Euro, co stanowi 85% wartości ogólnej.

Beneficjentami projektu będą mieszkańcy, przedsiębiorcy, jednostki organizacyjne jst, organizacje pozarządowe, placówki edukacyjne, kulturalne, oświatowe, społeczne i inne podmioty działające w obszarze funkcjonalnym projektu tworzonym przez 16 partnerów. Opracowane w wyniku projektu planistyczne dokumenty strategiczne będą bezpłatne i ogólnodostępne (zamieszczone na stronach internetowych poszczególnych partnerów). Projekt nie będzie generował przychodu.

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż uległa zmianie liczba partnerów partnerstwa z 16 członków na 17 członków. Poniżej gminy i powiaty wchodzące w skład partnerstwa: Gmina N. (Lider Partnerstwa) i 16 Partnerów, tj.:

  1. Gmina B.
  2. Gmina B.
  3. Gmina G.
  4. Gmina G.
  5. Gmina G.
  6. Gmina K.
  7. Gmina K.
  8. Gmina L.
  9. Gmina Ł.
  10. Gmina O.
  11. Gmina P.
  12. Gmina P.
  13. Gmina S.
  14. Powiat G.
  15. Powiat N.
  16. Powiat P.

Ponadto został określony tytuł projektu, tj.: „…”.

Nadto Wnioskodawca wskazał, iż:

1. Projekt pn. …będzie realizowany w latach 2014-2016. Zakres Projektu obejmuje opracowanie dokumentów planistycznych dla obszaru funkcjonalnego: strategii ogólnej i 3 strategii sektorowych, tj. Transportu, Rynku pracy, Demografii, z uwzględnieniem konieczności przeprowadzenia SOOS dla ww. opracowań, przeprowadzenie konsultacji społecznych na etapie tworzenia dokumentów oraz ich uchwalania, przeprowadzenie promocji i informacji projektu z uwzględnieniem zaangażowania społeczności lokalnej. Obszar funkcjonalny to obszar, który tworzą Partnerzy projektu. Opracowane dokumenty planistyczne będą dotyczyć wszystkich Partnerów. Poruszane w opracowywanych dokumentach dziedziny będą w równym stopniu opisywać każdego z Partnerów Projektu. Dla potrzeb realizacji niniejszego Projektu Partnerzy przyjęli zasadę, iż wszystkie pożytki i koszty związane z realizacją zadania dzielone są po równo na każdego Partnera. Zasada ta odnosi się również do wkładu pracy merytorycznej i zaangażowania niezbędnego do realizacji Projektu. Dlatego podjęto wspólnie decyzję, iż Projekt od początku do końca będzie realizowany wspólnymi siłami przez wszystkich Partnerów. Dla potrzeb realizacji Projektu - opracowywania dokumentów strategicznych - zostaną utworzone zespoły robocze ds. strategii, w których każdy z Partnerów będzie miał swojego przedstawiciela. Każdy z zespołów roboczych ds. danej strategii pracuje nad dokumentem od początku do końca, tzn.:

  • Zatwierdza opracowane przez podmiot odpowiedzialny za opracowanie dokumentacji przetargowej, zapisy dokumentu SIWZ w tym umowę z wykonawcą poszczególnych strategii (harmonogram realizacji) dla potrzeb przeprowadzenia przetargu.
  • Przyjmuje do realizacji zapisy umowy podpisanej przez Lidera Partnerstwa i wykonawcę strategii.
  • Koordynuje prace nad dokumentem - jego opracowaniem i procesem konsultacji.
  • Odbiera protokołem odbioru opracowany dokument.
  • Przygotowuje wzór uchwały przyjmującej opracowany dokument. Ostatecznie wszystkie opracowane dokumenty strategiczne zostaną przyjęte przez wszystkich Partnerów w drodze uchwał.

Lider Partnerstwa jest odpowiedzialny za występowanie w imieniu Partnerstwa i reprezentowanie go we wszystkich sprawach związanych z realizacją Projektu i współpracy. Lider Partnerstwa jest odpowiedzialny za zarządzanie Projektem i koordynację jego działań, a w szczególności:

  1. Utworzenie, prowadzenie i organizacja pracy Biura Projektu. Dla potrzeb realizacji Projektu zostanie utworzone Biuro Projektu mieszczące się w Urzędzie Miejskim w N. W skład Biura Projektu wejdą przedstawiciele: Gminy – Lidera Partnerstwa, Powiatu G., Powiatu N., Powiatu P. Koszty związane z funkcjonowaniem Biura Projektu nie są ujmowane w budżecie projektu - działanie bezkosztowe.
  2. Koordynacja i nadzór nad realizacją wszystkich działań Projektu zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym, w tym harmonogramem realizacji Projektu.
  3. Nadzór nad realizacją Projektu w zakresie obsługi finansowej.
  4. Przeprowadzenie 6 przetargów nieograniczonych oraz podpisanie umów z podmiotami odpowiedzialnymi za opracowanie dokumentacji przetargowej, w tym SIWZ, z wszystkimi wykonawcami dokumentów strategicznych, tj. strategii ogólnej, strategii Demografii, strategii Transportu, strategii Rynek pracy, wykonawcą promocji i informacji Projektu,
  5. Nadzór nad przygotowaniem strategii ogólnej Partnerstwa oraz procesu jej konsultacji.
  6. Utworzenie zespołu roboczego ds. strategii ogólnej oraz koordynacja i organizacja pracy zespołu, w tym ścisła współpraca z wykonawcą strategii, prowadzenie zespołu roboczego ds. danej strategii, organizacja pracy zespołu, utworzenie harmonogramu spotkań, organizacja spotkań (użyczanie sali, sprzętu multimedialnego, itp.) sporządzanie notatek ze spotkań oraz przekazywanie ich Liderowi Partnerstwa i Partnerom, raportowanie postępu prac, nadzorowanie procesu konsultacji społecznych dokumentu, sporządzanie protokołu odbioru dokumentu, który będzie podpisany przez zespół roboczy ds. strategii, w skład którego będzie wchodził przedstawiciel każdego z Partnerów.
  7. Koordynacja prac nad opracowaniem i konsultacjami strategii sektorowych Partnerstwa.
  8. Koordynacja prac nad promocją Projektu.

2. Partner jest odpowiedzialny za realizację działań opisanych we wniosku aplikacyjnym na zasadach określonych Umową Partnerstwa.

Partner jest odpowiedzialny za realizację następujących działań:

  1. Współpraca z Biurem Projektu.
  2. Powiat G. - nadzór i koordynacja działań związanych z opracowaniem i konsultacją strategii sektorowej Demografii, w tym w szczególności utworzenie zespołu roboczego ds. strategii Demografii oraz koordynacja i organizacja pracy zespołu, w tym ścisła współpraca z wykonawcą strategii, prowadzenie zespołu roboczego ds. danej strategii, organizacja pracy zespołu, utworzenie harmonogramu spotkań, organizacja spotkań (użyczanie sali, sprzętu multimedialnego, itp.) sporządzanie notatek ze spotkań oraz przekazywanie ich Liderowi Partnerstwa i Partnerom, raportowanie postępu prac, nadzorowanie procesu konsultacji społecznych dokumentu, sporządzanie protokołu odbioru dokumentu, który będzie podpisany przez zespół roboczy ds. strategii, w skład którego będzie wchodził przedstawiciel każdego z Partnerów.
  3. Powiat N. - nadzór i koordynacja działań związanych z opracowaniem i konsultacją strategii sektorowej Transportu, w tym w szczególności utworzenie zespołu roboczego ds. strategii Transportu oraz koordynacja i organizacja pracy zespołu, w tym ścisła współpraca z wykonawcą strategii, prowadzenie zespołu roboczego ds. danej strategii, organizacja pracy zespołu, utworzenie harmonogramu spotkań, organizacja spotkań (użyczanie sali, sprzętu multimedialnego, itp.) sporządzanie notatek ze spotkań oraz przekazywanie ich Liderowi Partnerstwa i Partnerom, raportowanie postępu prac, nadzorowanie procesu konsultacji społecznych dokumentu, sporządzanie protokołu odbioru dokumentu, który będzie podpisany przez zespół roboczy ds. strategii, w skład którego będzie wchodził przedstawiciel każdego z Partnerów.
  4. Powiat P. - nadzór i koordynacja działań związanych z opracowaniem i konsultacją strategii sektorowej Rynek pracy, w tym w szczególności utworzenie zespołu roboczego ds. strategii Rynek pracy oraz koordynacja i organizacja pracy zespołu, w tym ścisła współpraca z wykonawcą strategii, prowadzenie zespołu roboczego ds. danej strategii, organizacja pracy zespołu, utworzenie harmonogramu spotkań, organizacja spotkań (użyczanie sali, sprzętu multimedialnego, itp.) sporządzanie notatek ze spotkań oraz przekazywanie ich Liderowi Partnerstwa i Partnerom, raportowanie postępu prac, nadzorowanie procesu konsultacji społecznych dokumentu, sporządzanie protokołu odbioru dokumentu, który będzie podpisany przez zespół roboczy ds. strategii, w skład którego będzie wchodził przedstawiciel każdego z Partnerów.
  5. Powiat G. i P. nadzór i realizacja działań promocji i informacji Projektu.
  6. Wszyscy Partnerzy, tj.:
    1. Gmina B.
    2. Gmina B.
    3. Gmina G.
    4. Gmina G.
    5. Gmina G.
    6. Gmina K.
    7. Gmina K.
    8. Gmina L.
    9. Gmina Ł.
    10. Gmina N. – Lider Partnerstwa
    11. Gmina O.
    12. Gmina P.
    13. Gmina P.
    14. Gmina S.
    15. Powiat G.
    16. Powiat N.
    17. Powiat P.

oddelegują wyznaczone osoby do poszczególnych zespołów roboczych ds. opracowywanych strategii, które będą reprezentowały danego Partnera w Projekcie.

3. Dla potrzeb realizacji Projektu każdy z Partnerów zabezpiecza własne środki finansowe na jego realizację. W tym celu każdy z Partnerów podjął uchwałę intencyjną o tej samej treści w sprawie przystąpienia do realizacji wspólnego Projektu w ramach konkursu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego „…” współfinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Każdy z Partnerów przekaże Gminie - Liderowi Partnerstwa - środki własne w wysokości 1/17 wartości całkowitej Projektu, które będą stanowiły finansowanie Projektu w zakresie dotyczącym danego Partnera. Środki te każdy z Partnerów przekaże Liderowi w formie dotacji celowej na lata 2014-2016.

Dla potrzeb realizacji Projektu zostanie podpisana jedna umowa dotacji celowej, na podstawie, której Partner przekaże Liderowi Partnerstwa środki finansowe w 3 transzach w poszczególnych latach, zgodnie z przyjętą uchwałą. Przekazywane środki finansowe od Partnerów będą dotyczyły wyłącznie działań realizowanych w Projekcie przypadających na danego Partnera. Lider Partnerstwa nie będzie wykonywał w ramach Projektu żadnych czynności czy usług na rzecz Partnerów, za które Partner byłby zobowiązany mu zapłacić. Ideą realizowanego Projektu jest zasada partnerstwa, wspólnej realizacji działań Projektu i jego wspólnego finansowania w równej wysokości.

Dla potrzeb realizacji niniejszego Projektu Partnerzy przyjęli zasadę, iż wszystkie pożytki i koszty związane z realizacją zadania dzielone są po równo na każdego Partnera. Zasada ta odnosi się również do wkładu pracy merytorycznej i zaangażowania niezbędnego do realizacji Projektu. Dlatego podjęto wspólnie decyzję, iż Projekt od początku do końca będzie realizowany wspólnymi siłami przez wszystkich Partnerów. Dla potrzeb realizacji Projektu - opracowywania dokumentów strategicznych - zostaną utworzone zespoły robocze ds. strategii, w których każdy z Partnerów będzie miał swojego przedstawiciela, który będzie reprezentował jego interes. Opracowane dokumenty planistyczne będą dotyczyć wszystkich Partnerów. Poruszane w opracowywanych dokumentach dziedziny będą w równym stopniu opisywać każdego z Partnerów Projektu.

4. Lider Partnerstwa jest odpowiedzialny za występowanie w imieniu Partnerstwa i reprezentowanie go we wszystkich sprawach związanych z realizacją Projektu i współpracy partnerskiej. Umowa dofinansowania Projektu zostanie podpisana przez Lidera Partnerstwa. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przekaże dofinansowanie Projektu na rachunek Lidera Partnerstwa – Gminy.

5. Wszystkie faktury związane z realizacją działań w Projekcie będą wystawiane na Lidera Partnerstwa. Całość wydatków w ramach Projektu realizowana będzie z rachunku Lidera Partnerstwa, a rozliczenia z poszczególnymi Partnerami dokonywane będą w ramach rozliczania dotacji przekazywanej przez Partnerów Liderowi Partnerstwa na realizację Projektu w części dotyczącej Partnerów.

6. Każdy z Partnerów będzie posiadał w równym udziale prawo własności do całości opracowanych dokumentów planistycznych dla obszaru funkcjonalnego, tj.: strategii ogólnej i 3 strategii sektorowych: Transportu, Rynku pracy, Demografii i do pełnego, wykorzystania treści tych dokumentów bez konieczności uzyskiwania zgody pozostałych członków Partnerstwa.

7. Lider Partnerstwa nie będzie przekazywał opracowanych dokumentów strategicznych innym podmiotom oprócz Partnerów Projektu. Opracowane dokumenty strategiczne będą bezpłatne i ogólnodostępne - zamieszczone na stronach internetowych poszczególnych Partnerów. Z treści opracowanych dokumentów będą mogli korzystać mieszkańcy, przedsiębiorcy, jednostki organizacyjne jst, organizacje pozarządowe, placówki edukacyjne, kulturalne, oświatowe, społeczne i inne podmioty odwiedzające strony internetowe poszczególnych Partnerów Projektu. Z tytułu udostępnienia dokumentów strategicznych na stronie internetowej bądź w siedzibie poszczególnych Partnerów - wersja papierowa (wydrukowana) dokumentu Lider Partnerstwa ani Partnerzy Projektu nie będą mieli korzyści finansowych. Realizowany Projekt nie będzie generował przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy beneficjent projektu - Wnioskodawca (Lider Partnerstwa) ma prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu składanego w konkursie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego „..” współfinansowanego w ramach środków Mechanizmu Finansowego EOG...

Zdaniem Wnioskodawcy, beneficjent projektu (Lider Partnerstwa) nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. „..”, w części przypadającej na Lidera projektu – uznaje się za prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu pn. „…”, w części związanej z odsprzedażą towarów i usług dla partnerów projektu – uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Lider Partnerstwa) wraz z 16 partnerami, wspólnie przygotowuje projekt do konkursu MRR „…” współfinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Projekt pn. „…” będzie realizowany w latach 2014-2016. Zakres Projektu obejmuje opracowanie dokumentów planistycznych dla obszaru funkcjonalnego: strategii ogólnej i 3 strategii sektorowych, tj. Transportu, Rynku pracy, Demografii, z uwzględnieniem konieczności przeprowadzenia SOOS dla ww. opracowań, przeprowadzenie konsultacji społecznych na etapie tworzenia dokumentów oraz ich uchwalania, przeprowadzenie promocji i informacji projektu z uwzględnieniem zaangażowania społeczności lokalnej. Obszar funkcjonalny to obszar, który tworzą Partnerzy projektu. Opracowane dokumenty planistyczne będą dotyczyć wszystkich Partnerów. Poruszane w opracowywanych dokumentach dziedziny będą w równym stopniu opisywać każdego z Partnerów Projektu. Dla potrzeb realizacji niniejszego Projektu Partnerzy przyjęli zasadę, iż wszystkie pożytki i koszty związane z realizacją zadania dzielone są po równo na każdego Partnera. Zasada ta odnosi się również do wkładu pracy merytorycznej i zaangażowania niezbędnego do realizacji Projektu. Dlatego podjęto wspólnie decyzję, iż Projekt od początku do końca będzie realizowany wspólnymi siłami przez wszystkich Partnerów. Dla potrzeb realizacji Projektu - opracowywania dokumentów strategicznych - zostaną utworzone zespoły robocze ds. strategii, w których każdy z Partnerów będzie miał swojego przedstawiciela.

Lider Partnerstwa jest odpowiedzialny za występowanie w imieniu Partnerstwa i reprezentowanie go we wszystkich sprawach związanych z realizacją Projektu i współpracy partnerskiej. Umowa dofinansowania Projektu zostanie podpisana przez Lidera Partnerstwa. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przekaże dofinansowanie Projektu na rachunek Lidera Partnerstwa. Wszystkie faktury związane z realizacją działań w Projekcie będą wystawiane na Lidera Partnerstwa. Całość wydatków w ramach Projektu realizowana będzie z rachunku Lidera Partnerstwa, a rozliczenia z poszczególnymi Partnerami dokonywane będą w ramach rozliczania dotacji przekazywanej przez Partnerów Liderowi Partnerstwa na realizację Projektu w części dotyczącej Partnerów.

Dla potrzeb realizacji Projektu każdy z Partnerów zabezpiecza własne środki finansowe na jego realizację. W tym celu każdy z Partnerów podjął uchwałę intencyjną o tej samej treści w sprawie przystąpienia do realizacji ww. wspólnego Projektu. Każdy z Partnerów przekaże Wnioskodawcy - Liderowi Partnerstwa - środki własne w wysokości 1/17 wartości całkowitej Projektu, które będą stanowiły finansowanie Projektu w zakresie dotyczącym danego Partnera. Środki te każdy z Partnerów przekaże Liderowi w formie dotacji celowej na lata 2014-2016. Przekazywane środki finansowe od Partnerów będą dotyczyły wyłącznie działań realizowanych w Projekcie przypadających na danego Partnera. Lider Partnerstwa nie będzie wykonywał w ramach Projektu żadnych czynności czy usług na rzecz Partnerów, za które Partner byłby zobowiązany mu zapłacić. Ideą realizowanego Projektu jest zasada partnerstwa, wspólnej realizacji działań Projektu i jego wspólnego finansowania w równej wysokości.

Opracowane dokumenty planistyczne będą dotyczyć wszystkich Partnerów. Poruszane w opracowywanych dokumentach dziedziny będą w równym stopniu opisywać każdego z Partnerów Projektu. Każdy z Partnerów będzie posiadał w równym udziale prawo własności do całości opracowanych dokumentów planistycznych dla obszaru funkcjonalnego, tj.: strategii ogólnej i 3 strategii sektorowych: Transportu, Rynku pracy, Demografii i do pełnego, wykorzystania treści tych dokumentów bez konieczności uzyskiwania zgody pozostałych członków Partnerstwa.

Opracowane dokumenty strategiczne będą bezpłatne i ogólnodostępne - zamieszczone na stronach internetowych poszczególnych Partnerów. Z treści opracowanych dokumentów będą mogli korzystać mieszkańcy, przedsiębiorcy, jednostki organizacyjne jst, organizacje pozarządowe, placówki edukacyjne, kulturalne, oświatowe, społeczne i inne podmioty odwiedzające strony internetowe poszczególnych Partnerów Projektu. Z tytułu udostępnienia dokumentów strategicznych na stronie internetowej bądź w siedzibie poszczególnych Partnerów - wersja papierowa (wydrukowana) dokumentu Lider Partnerstwa ani Partnerzy Projektu nie będą mieli korzyści finansowych. Realizowany Projekt nie będzie generował przychodów.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę, który jest podatnikiem.

W oparciu o tak przedstawiony opis stanu faktycznego w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przypadku towarów i usług nabywanych we własnym zakresie przez Wnioskodawcę na potrzeby projektu pn. „…”, które pozostaną własnością Wnioskodawcy (nie zostaną przekazane partnerom) nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu w części przypadającej na inwestycję prowadzoną na majątku Wnioskodawcy nie są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu, jednakże tylko w części w jakiej projekt realizowany jest w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

Natomiast odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług (przekazanych) partnerom należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego,
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

–jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zatem opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Powyższe wynika z art. 8 ust. 2a ustawy. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika również wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. U. WE L Nr 145, s. 1), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 3 ustawy, w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku

Jak już wskazano powyżej z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca na mocy zawartej umowy partnerskiej, stał się liderem wspólnego projektu polegającego na opracowaniu dokumentów planistycznych dla obszaru funkcjonalnego: strategii ogólnej i trzech strategii sektorowych. Lider Partnerstwa jest odpowiedzialny za występowanie w imieniu Partnerstwa i reprezentowanie go we wszystkich sprawach związanych z realizacją projektu i współpracy partnerskiej. Umowa dofinansowania projektu zostanie podpisana przez Lidera Partnerstwa. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przekaże dofinansowanie projektu na rachunek Lidera Partnerstwa. Wszystkie faktury związane z realizacją działań w projekcie będą wystawiane na Lidera Partnerstwa. Lider Partnerstwa nie będzie przekazywał opracowanych dokumentów strategicznych innym podmiotom oprócz Partnerów Projektu. Partnerzy tego projektu mocą zawartej umowy zobowiązali się między innymi do przekazania na rzecz Wnioskodawcy środków finansowych, tzw. wkładu własnego w wysokości 1/17 wartości całkowitej projektu.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę cytowane przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca, w części dotyczącej zadania realizowanego na rzecz poszczególnych partnerów projektu w oparciu o zawartą umowę, działa w imieniu własnym, lecz na rzecz innego podmiotu.

W związku z faktem, iż partnerzy projektu zobowiązani są do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy, mamy do czynienia z dostawą towarów oraz z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz partnerów projektu.

A zatem z uwagi na fakt, iż część projektu zostanie wykonana na rzecz partnerów, którzy uczestniczą w ich finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie partnerzy projektu) niż podmiot obciążony (Gmina – Lider projektu) przez dokonującego dostawy towaru (świadczącego usługę), Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę (partnerów projektu). Przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuacje, w których koszty niektórych towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez dokonującego dostawy towaru lub przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę.

W następstwie powyższego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu, w części która została wykonana na rzecz partnerów, są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W tym przypadku znajdzie zatem zastosowanie przepis art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części w jakiej efekty powstałe w wyniku realizacji projektu stały się własnością stron umowy partnerskiej (partnerów projektu). Jednocześnie Zainteresowany jest zobowiązany – jako sprzedający towary i świadczący usługi – do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pn. „…” w części, w jakiej jest on związany z realizacją projektu na rzecz partnerów, bowiem w tej części wystąpi u Wnioskodawcy czynność opodatkowana podatkiem VAT (odsprzedaż towarów i usług dla partnerów projektu).

Natomiast w pozostałej części realizowanego ww. projektu tj. w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy, nie ma Zainteresowany prawa do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ zakupione towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu, w części przypadającej na Lidera projektu, należało uznać za prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu, w części związanej z odsprzedażą towarów i usług dla partnerów projektu, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj