Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-7/13-2/IG
z 13 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 2.01.2013 r. (data wpływu 4.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia dla świadczonych usług szkoleniowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 4.01.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia dla świadczonych usług szkoleniowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Fundacja (zwana dalej „Fundacją”) jest organizacją pozarządową posiadającą status organizacji pożytku publicznego. Fundacja zarazem prowadzi Niepubliczną Placówkę Kształcenia Ustawicznego (zwana dalej „Placówką”), wpisaną do ewidencji szkól i placówek prowadzonej przez Urząd Miasta.

W ramach Placówki - wpisanej do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Urząd Miasta zaświadczeniem o wpisie z dnia 23 kwietnia 2012 r. - Fundacja świadczy usługi szkoleniowe dla osób, które ukończyły swój obowiązek szkolny. Placówka ta prowadzi działalność kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, którego celem - na mocy Statutu - jest:

  • umożliwienie uzyskania i uzupełnienia wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych;
  • stworzenie słuchaczom optymalnych warunków zapewniających możliwość pełnego rozwoju intelektualnego, poszanowanie ich autonomii i godności osobistej.


Zadaniem Placówki jest:

  • prowadzenie szkoleń na zlecenie podmiotów zewnętrznych oraz osób z wolnego naboru;
  • zapewnienie profesjonalnego poziomu szkolenia poprzez dobór wysoko wykwalifikowanej kadry dydaktycznej oraz wykorzystanie nowoczesnych środków audiowizualnych i urządzeń technicznych;
  • prowadzenie wymaganej dokumentacji szkoleniowej.


Odbiorcami szkoleń i kursów prowadzonych przez Fundację w ramach Placówki są osoby podnoszące swoje kwalifikacje zawodowe (fizjoterapeuci, psychologowie, pedagodzy, logopedzi, neurologopedzi, psychoterapeuci) jak i osoby, które jedynie chcą poszerzyć swoją wiedzę ogólną.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług Fundacji przysługuje prawo do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług w stosunku do opisanych w stanie faktycznych usług szkoleniowych?


Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie świadczonych usług, istnieją przesłanki prawne do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zaś przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust 7, art. 120 ust 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., wprowadzonym przez art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz zmienionym przez art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) i obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 ustawy, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, prawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchyliły załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w poz. 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przeniosły uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy.

Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy pkt 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. Nr 347, str. 1 ze zm.).


Stosownie do art. 43 ust 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

    - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Zwolnienie powyższe ma charakter podmiotowo – przedmiotowy. Jeżeli idzie o spełnienie przesłanki podmiotowej, to wskazać należy, że jest ona w niniejszym stanie faktycznym spełniona.


Definicja jednostki objętej systemem oświaty zawarta jest w art . 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm. zw. dalej „ustawą o systemie oświaty”). Z powyżej wskazanego artykułu a konkretnie jego pkt 3a wynika, że system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych również przez te osoby, które nie podlegają juz obowiązkowi szkolnemu. Art . 68a ustawy o systemie oświaty stanowi m. in. że kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych
  2. publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego.

W myśl art. 82 ustawy o systemie oświaty osoby fizyczne i prawne mogą zakładać placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu placówek publicznych.

W zakresie relacji przepisów prawa krajowego do prawa Unii Europejskiej należy wskazać ze regulacja art. 43 ust 1 pkt 26 ustawy jest implementacją prawa wspólnotowego gdyż w świetle art. 132 ust 1 lit i) Dyrektywy 2006/112WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L. Nr 347, str. 1 ze zm.) zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie łącznie ze świadczeniem usługi i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tytułu IX tego aktu zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie gdy są wykonywane w interesie publicznym tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać w „interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

W tym kontekście wskazać należy co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C 461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Z przedmiotowego stanu faktycznego wynika ze Fundacja jest organizacją pozarządową posiadającą status organizacji pożytku publicznego prowadzącą Niepubliczną Placówkę Kształcenia Ustawicznego. Zgodnie ze statutem Placówki wpisanej do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Urząd Miejski na mocy zaświadczeniaz dnia 23 kwietnia 2012 r. Placówka ta prowadzi działalność kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, którego celem jest:

  • umożliwienie uzyskania i uzupełnienia wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych,
  • stworzenie słuchaczom optymalnych warunków zapewniających możliwość pełnego rozwoju intelektualnego, poszanowanie ich autonomii i godności osobistej.


Zadaniem Placówki jest:

  • prowadzenie szkoleń na zlecenie podmiotów zewnętrznych oraz osób z wolnego naboru
  • zapewnienie profesjonalnego poziomu szkolenia poprzez dobór wysoko wykwalifikowanej kadry dydaktycznej oraz wykorzystanie nowoczesnych środków audiowizualnych i urządzeń technicznych,
  • prowadzenie wymaganej dokumentacji szkoleniowej.


Placówka posiada wpis do ewidencji szkól i placówek niepublicznych, tak więc wchodzi w skład systemu oświaty w rozumieniu art. 3a ustawy o systemie oświaty. W przedmiotowym stanie faktycznym spełnione zostały warunki wskazane w art. 3a, 68a i 82 powyżej wskazanej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, unormowania zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wyraźnie wskazują na dwa warunki, od których spełnienia ustawodawca uzależnia możliwość zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług - podmiotowe i przedmiotowe. W podanym stanie faktycznym kryterium podmiotowe zostało spełnione - Fundacja jest podmiotem systemu oświaty, w rozumieniu ustawy o systemie oświaty. Kryterium przedmiotowe uzależnia możliwość zwolnienia z opodatkowania od prowadzenia działalności w zakresie kształcenia i wychowania. Jak wynika z przedmiotowego stanu faktycznego odbiorcami szkoleń i kursów prowadzonych przez Fundację w ramach Placówki są osoby podnoszące swoje kwalifikacje zawodowe (fizjoterapeuci, psychologowie, pedagodzy, logopedzi, neurologopedzi, psychoterapeuci) jak i osoby, które jedynie chcą poszerzyć swoją wiedzę ogólną. Warto wskazać na interpretacje indywidualne potwierdzające powyższe stanowisko podatnika - m. in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 kwietnia 2012 r. (nr IBPP1/443-1830/11/LSz), interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 6 lipca 2012 r. (nr ITPP2/443-449/12/AD), interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 3 lipca 2012 r. (nr IPTPP1/443-276/12-5/IG) oraz z dnia 21 listopada 2012 r. (nr IPTPP1/443-875/11-5/12/S/MW).

Tak więc oba kryteria wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, od których ustawodawca uzależnia możliwość objęcia zwolnieniem od podatku od towarów i usług, są przez Fundację spełnione. Dodatkowo zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych - co w podanym stanie faktycznym ma miejsce.

Tytułem przykładu wskazać można w tym miejscu orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 29 grudnia 2011 r. (I SA/Wr 1430-1431/11), w którym Sąd wskazał, iż jedynie od spełnienia warunków zawartych w art. 43 ust.1 pkt 26, czyli posiadania statusu jednostki objętej systemem oświaty i świadczenia usługi zakresu kształcenia, uzależnione jest objęcie zwolnieniem z podatku od towarów i usług. Nie ma znaczenia, kto jest ich odbiorcą.

Podsumowując, należy podkreślić, że z przestawionego we wniosku opisu sprawy wynika wyraźnie, że Fundacja prowadzi placówkę szkoleniową, działającą w ramach systemu oświaty, która uzyskała wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Usługi świadczone przez Placówkę polegają na prowadzeniu szkoleń, których tematyka obejmuje m. in.: elastyczne formy zatrudnienia, organizowanie i rozwój życia zawodowego, podwyższenie lub zmiana kwalifikacji zawodowych, kontakty interpersonalne, tematyka spółdzielni społecznych, szkoleń komputerowych oraz wszelkiego rodzaju szkolenia, których celem jest rozwój kompetencji społecznych uczestników, trening pracy. Zainteresowany poinformował, iż usługi te można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia, a Placówka świadczy je na podstawie zaświadczenia o wpisie do ewidencji placówek niepublicznych. Mając na uwadze przedstawiony stan sprawy oraz powołane regulacje, w tym przede wszystkim treść art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, wskazującego w sposób wyraźny warunki od których spełnienia uzależniona została możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, uznać należy, iż posiadanie przez Placówkę prowadzoną przez Fundację statusu niepublicznej jednostki systemu oświaty, uprawni ją do zwolnienia od podatku wykonywanych przez nią usług szkoleniowych, bowiem mieścić się one będą w zakresie przedmiotowym tej regulacji, tj. dotyczyć będą kształcenia i prowadzone będą w ramach wpisu do ewidencji dokonanej przez właściwy organ.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj