Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-946/12/MS
z 18 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2012r. (data wpływu 6 września 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2012r. (data wpływu 4 grudnia 2012r.) oraz pismem, które wpłynęło do tut. organu 17 grudnia 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę kompleksowych usług organizacji konferencji lub szkolenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 3 września 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę kompleksowych usług organizacji konferencji lub szkolenia.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 listopada 2012r. (data wpływu 4 grudnia 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 listopada 2012r. znak IBPP1/443-946/12/MS oraz pismem, które wpłynęło do tut. organu 17 grudnia 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie prowadzenia hoteli i restauracji (PKD 55.10.Z) i jest podatnikiem VAT od października 1999r. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca oferuje swoim klientom usługi kompleksowe polegające na zorganizowaniu konferencji lub szkolenia. W skład takiej usługi świadczonej przez Wnioskodawcę wchodziłyby przede wszystkim wynajem sali konferencyjnej wraz z odpowiednim sprzętem technicznym takim jak: komputer, rzutnik/projektor multimedialny, sprzęt nagłaśniający i inne oraz zakwaterowanie w hotelu, wyżywienie i napoje, dodatkowe atrakcje w postaci np. występów artystycznych. Świadczenia te sprzedawane byłyby w postaci „pakietów konferencyjnych” z tego względu, iż klienci Wnioskodawcy zainteresowani są nabyciem świadczenia kompleksowego polegającego na zorganizowaniu zaplecza lokalowego, technicznego oraz gastronomicznego, które umożliwiłoby przeprowadzenie konferencji. Wnioskodawca nie określa programu merytorycznego spotkania, nie zatrudnia prelegentów, nie przygotowuje materiałów dydaktycznych. Kwestie te leżą w gestii klienta Wnioskodawcy.

Cena pakietu konferencyjnego ustalana byłaby indywidualnie z klientem Wnioskodawcy w oparciu o zapotrzebowanie na usługi. Szczegółowa lista takich usług wraz z ceną mogłaby stanowić załącznik do umowy. Wartość pakietu konferencyjnego kalkulowana byłaby zawsze dla całej usługi łącznie i zawierałaby wszystkie wymienione wyżej usługi. Po wykonaniu usługi Wnioskodawca wystawiałby fakturę VAT z jedną pozycją o treści „pakiet konferencyjny” i łączną kwotą należną z tytułu zawartej umowy opodatkowaną podstawową stawką VAT 23%.

Wnioskodawca wyjaśnia, iż usługą zasadniczą w świadczeniu kompleksowej usługi nazwanej pakietem konferencyjnym jest usługa wynajmu sali konferencyjnej wraz z urządzeniami multimedialnymi, w tym przygotowanie nagłośnienia, oświetlenia itp. Pozostałe usługi: noclegowe, gastronomiczne, parkingowe, artystyczne stanowią usługi pomocnicze, które nie są celem w samym sobie, lecz są środkiem do pełnego zrealizowania usługi podstawowej. W przypadku konferencji trwających dłużej niż jeden dzień usługi pomocnicze okazują się być niezbędne. Aby mogło odbyć się spotkanie dnia następnego niezbędne jest zapewnienie uczestnikom konferencji wyżywienia i zakwaterowania. Ponadto w ramach organizowanej konferencji firma wynajmująca salę bardzo często aby uatrakcyjnić uczestnikom spotkania pobyt zamawia dodatkowe usługi tj. wystąpienia artystyczne ewentualnie opiekę miejscowych przewodników na zwiedzanie okolicy. Usługi te wliczane są w cenę pakietu natomiast Wnioskodawca nie wykonuje ich poprzez zatrudnione u Wnioskodawcy osoby lecz zleca ich wykonanie osobom z zewnątrz (wynajmuje przewodnika lub grupę artystyczną). Pozostałe usługi - usługę główną w postaci wynajmu sali oraz usługi pomocnicze: gastronomiczne, noclegowe, parkingowe Wnioskodawca dostarcza we własnym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo traktować wyżej wymienione usługi jako świadczenie kompleksowe i wystawiać fakturę VAT za jedną usługę „Pakiet konferencyjny” z podstawową stawką VAT 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami kompleksowe usługi świadczone w ramach „Pakietów konferencyjnych” można opodatkować podstawową stawką VAT 23% tak jak usługę zasadniczą, jaką byłoby wynajęcie sal konferencyjnych wraz ze sprzętem technicznym. Natomiast nocleg i wyżywienie należy w opisanym wypadku potraktować jako usługi dodatkowe o charakterze pomocniczym.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011r. towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Zatem przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie prowadzenia hoteli i restauracji (PKD 55.10.Z) i jest podatnikiem VAT od października 1999r. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca oferuje swoim klientom usługi kompleksowe polegające na zorganizowaniu konferencji lub szkolenia. W skład takiej usługi świadczonej przez Wnioskodawcę wchodziłyby przede wszystkim wynajem sali konferencyjnej wraz z odpowiednim sprzętem technicznym takim jak: komputer, rzutnik/projektor multimedialny, sprzęt nagłaśniający i inne oraz zakwaterowanie w hotelu, wyżywienie i napoje, dodatkowe atrakcje w postaci np. występów artystycznych. Świadczenia te sprzedawane byłyby w postaci „pakietów konferencyjnych” z tego względu, iż klienci Wnioskodawcy zainteresowani są nabyciem świadczenia kompleksowego polegającego na zorganizowaniu zaplecza lokalowego, technicznego oraz gastronomicznego, które umożliwiłoby przeprowadzenie konferencji.

Cena pakietu konferencyjnego ustalana byłaby indywidualnie z klientem Wnioskodawcy w oparciu o zapotrzebowanie na usługi. Szczegółowa lista takich usług wraz z ceną mogłaby stanowić załącznik do umowy. Wartość pakietu konferencyjnego kalkulowana byłaby zawsze dla całej usługi łącznie i zawierałaby wszystkie wymienione wyżej usługi. Po wykonaniu usługi Wnioskodawca wystawiałby fakturę VAT z jedną pozycją o treści „pakiet konferencyjny” i łączną kwotą należną z tytułu zawartej umowy opodatkowaną podstawową stawką VAT 23%.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do ustalenia czy wskazane usługi wchodzące w skład „Pakietu konferencyjnego” Wnioskodawca może uznać za usługę kompleksową i opodatkować stawka podatku VAT w wysokości 23 %.

Należy wskazać, że zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 27 listopada 2012r. wyjaśnił, że usługą zasadniczą w świadczeniu kompleksowej usługi nazwanej pakietem konferencyjnym jest usługa wynajmu sali konferencyjnej wraz z urządzeniami multimedialnymi, w tym przygotowanie nagłośnienia, oświetlenia itp. Pozostałe usługi: noclegowe, gastronomiczne, parkingowe, artystyczne stanowią usługi pomocnicze, które nie są celem w samym sobie dla klientów Wnioskodawcy, lecz są środkiem do pełnego zrealizowania usługi podstawowej. W przypadku konferencji trwających dłużej niż jeden dzień usługi pomocnicze okazują się być niezbędne. Aby mogło odbyć się spotkanie dnia następnego niezbędne jest zapewnienie uczestnikom konferencji wyżywienia i zakwaterowania. Ponadto w ramach organizowanej konferencji firma wynajmująca salę bardzo często aby uatrakcyjnić uczestnikom spotkania pobyt zamawia dodatkowe usługi tj. wystąpienia artystyczne ewentualnie opiekę miejscowych przewodników na zwiedzanie okolicy. Usługi te wliczane są w cenę pakietu natomiast Wnioskodawca nie wykonuje ich poprzez zatrudnione u Wnioskodawcy osoby lecz zleca ich wykonanie osobom z zewnątrz (wynajmuje przewodnika lub grupę artystyczną). Ponadto z wniosku wynika, iż klienci Wnioskodawcy zainteresowani są nabyciem świadczenia kompleksowego polegającego na zorganizowaniu zaplecza lokalowego, technicznego oraz gastronomicznego, które umożliwiłoby przeprowadzenie konferencji.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie można mówić o jednym świadczeniu głównym – organizacji konferencji lub szkolenia (wynajmie sali konferencyjnej wraz z urządzeniami multimedialnymi, w tym przygotowanie nagłośnienia, oświetlenia itp.), na które składają się ponadto inne świadczenia pomocnicze, w tym usługi noclegowe, gastronomiczne, parkingowe, wystąpienia artystyczne, opieka miejscowych przewodników na zwiedzanie okolicy.

Wnioskodawca stwierdza bowiem, że świadczenia pomocnicze (usługi noclegowe, gastronomiczne, parkingowe, wystąpienia artystyczne, opieka miejscowych przewodników na zwiedzanie okolicy) nie są celem samym w sobie dla klientów Wnioskodawcy, lecz są środkiem do pełnego zrealizowania usługi podstawowej organizacji szkolenia lub konferencji. W przypadku konferencji trwających dłużej niż jeden dzień usługi pomocnicze okazują się być niezbędne.

Zatem usługi pomocnicze, takie jak usługi noclegowe, gastronomiczne, parkingowe, wystąpienia artystyczne, opieka miejscowych przewodników na zwiedzanie okolicy nie stanowią celu samego w sobie, lecz są środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej w przedmiotowym przypadku usługi organizacji konferencji lub szkolenia. Pojedyncza usługa traktowana jest jak element usługi zasadniczej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Podział na usługi zasadnicze i pomocnicze ma znaczenie z punktu widzenia zastosowania właściwej stawki VAT. Usługa zasadnicza i pomocnicza opodatkowana jest taką samą stawką podatku. Bez usługi podstawowej – usługi organizacji konferencji lub szkolenia – świadczenie usług pomocniczych dla uczestników konferencji lub szkolenia utraciłoby swój sens. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w przypadku umów organizacji konferencji lub szkolenia przedmiotem świadczenia na rzecz klientów jest usługa główna, tj. organizacja konferencji lub szkolenia, a usługi dodatkowe stanowią elementy rachunku kosztów zmierzające do ustalenia kwoty odpłatności za usługę organizacji konferencji lub szkolenia, bowiem z ekonomicznego punktu widzenia klienta Wnioskodawcy dopełniają świadczenie zasadnicze i nie należy ich sztucznie oddzielać od tego świadczenia.

Z punktu widzenia usługobiorcy istotny jest zakup usługi organizacji konferencji lub szkolenia wraz z usługami noclegowymi, gastronomicznymi, parkingowymi, występami artystycznymi, opieką miejscowych przewodników na zwiedzanie okolicy. Nie ma zatem podstaw prawnych aby w przedmiotowej sprawie sztucznie rozdzielać jedną usługę organizacji konferencji lub szkolenia na: usługę wynajmu sali konferencyjnej wraz z urządzeniami multimedialnymi, w tym przygotowanie nagłośnienia, oświetlenia i usługi dodatkowe (usługi noclegowe, gastronomiczne, parkingowe, wystąpienia artystyczne, opieka miejscowych przewodników na zwiedzanie okolicy) oraz stosować dla nich odrębne stawki VAT. Konsekwencje podatkowe powinny być przyporządkowane świadczeniu wiodącemu.

Tym samym ponoszone przez klientów Wnioskodawcy wydatki na wynajem sali konferencyjnej wraz z urządzeniami multimedialnymi, w tym przygotowanie nagłośnienia, oświetlenia itp. stanowią wraz z wydatkami na usługi noclegowe, gastronomiczne, parkingowe, wystąpienia artystyczne, opieka miejscowych przewodników na zwiedzanie okolicy obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, z tytułu świadczenia usług organizacji konferencji lub szkolenia. Tym samym usługi te opodatkowane są według zasad (stawek) właściwych dla świadczonej usługi podstawowej.

Istotne jest również to, że Wnioskodawca nie określa programu merytorycznego szkolenia czy konferencji, nie zatrudnia prelegentów, nie przygotowuje materiałów dydaktycznych, lecz zapewnia techniczno-organizacyjną stronę spotkań.

W związku z tym, świadczenie kompleksowych usług organizacji konferencji lub szkolenia w formie „Pakietu konferencyjnego”, gdzie usługę zasadniczą stanowi wynajem sali konferencyjnej wraz z urządzeniami zaś inne czynności (usługi noclegowe, gastronomiczne, parkingowe, wystąpienia artystyczne, opieka miejscowych przewodników na zwiedzanie okolicy) składające się na usługę główną są traktowane jako usługi pomocnicze, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego oraz zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj