Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-962/11/ŁCz
z 24 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-962/11/ŁCz
Data
2011.11.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele mieszkaniowe
spłata kredytu
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
sprzedaż
zwolnienie


Istota interpretacji
przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości na spłatę kredytu zaciągniętego na budowę zbywanej nieruchomości oraz zakup kilku lokali mieszkalnych oraz kilku działek budowlanych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 25 sierpnia 2011 r.), uzupełniony w dniach 29 i 30 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym:

  • w części dotyczącej spłaty kredytu zaciągniętego na budowę domu na zbywanej nieruchomości - jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2006 r. wnioskodawczyni wraz z mężem dokonała zakupu działek nr 26/6 i 26/7 o łącznej pow. 0,1243 ha pod budowę domu na własne potrzeby mieszkaniowe. W 2008 r. wnioskodawczyni wspólnie z mężem zaciągnęła kredyt na budowę domu na ww. działkach (małżonkowie nie korzystali z tzw. „ulgi odsetkowej" w ramach rocznych rozliczeń podatkowych). Inwestycja została zrealizowana początkiem czerwca 2011 r. w stanie pozwalającym na oddanie budynku do użytkowania. W dniu 16 czerwca 2011 r. małżonkowie zdecydowali się sprzedać powyższą zabudowaną już nieruchomość za kwotę 520 000,00 zł. Przychód ten podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu 10% zgodnie z przepisami art. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r. W terminie 14 dni od daty sprzedaży wnioskodawczyni złożyła w urzędzie skarbowym stosowne deklaracje PIT-23 oraz oświadczenia o zamiarze wydatkowania tego przychodu, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na cele mieszkaniowe – w myśl przepisów art. 21 ust. 1 pkt 32 lit a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.

Przychód uzyskany ze sprzedaży wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć na zakup na terytorium Polski:

  • mieszkań (na zasadzie nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego),
  • działek budowlanych (na zasadzie nabycia na terytorium RP gruntu pod budowę budynku mieszkalnego),
  • remont i modernizację własnego budynku mieszkalnego,
  • spłatę kredytu zaciągniętego w 2008 r. na budowę budynku stanowiącego przedmiot ww. sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydatkowanie przychodu otrzymanego ze sprzedaży nieruchomości będzie skutkowało zastosowaniem zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r., w przypadkach określonych przez wnioskodawczynię: zakupu kilku mieszkań (nabycia na terytorium Polski spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, zakupu kilku działek budowlanych - tzn. „nabycia na terytorium Polski gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, remontu i modernizacji własnego budynku mieszkalnego oraz spłaty kredytu zaciągniętego w 2008 r. na budowę budynku stanowiącego przedmiot ww. sprzedaży; czy też sformułowania: „nabycie na terytorium RP gruntu pod budowę budynku mieszkalnego", „nabycie na terytorium RP spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego" oznaczają możliwość zastosowania tzw. zwolnienia przedmiotowego w przypadku kupna tylko jednej działki budowlanej i jednego mieszkania oraz przeprowadzenia remontu i spłaty kredytu (chodzi o ograniczenie ilościowe poszczególnych możliwości nabycia) ...

Zdaniem wnioskodawczyni, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r. wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

a. w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu; a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

e. w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Zatem, zdaniem wnioskodawczyni, cele na jakie zamierza wydatkować przychód w kwocie 520 000,00 zł mieści się w katalogu tzw. zwolnień przedmiotowych - zgodnie z zasadami obowiązującymi w stanie prawnym na dzień 31 grudnia 2006 r., czyli zakup na terytorium RP:

  • mieszkań (na zasadzie nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego),
  • działek budowlanych (na zasadzie nabycia na terytorium RP gruntu pod budowę budynku mieszkalnego),
  • remont i modernizację własnego budynku mieszkalnego,
  • spłatę kredytu zaciągniętego w 2008 r. na budowę budynku stanowiącego przedmiot ww. sprzedaży.

Przy czym sformułowanie treści przepisu: „nabycie na terytorium RP gruntu pod budowę budynku mieszkalnego", „nabycie na terytorium RP spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego", oznacza rodzaj nabycia czy kategorię wydatkowania, a nie ogranicza jednocześnie możliwości nabycia kilku mieszkań „na tych samych zasadach" bądź kilku działek budowlanych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości lub praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Jak wynika z opisanego we wniosku zdarzenia wnioskodawczyni wraz z mężem w dniu 16 czerwca 2011 r. przed upływem 5 lat licząc od końca roku podatkowego w którym nastąpiło nabycie, dokonała sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym. Działki pod budowę powyższej nieruchomości zostały zakupione w 2006r. W 2008 r. wnioskodawczyni wspólnie z mężem zaciągnęła kredyt na budowę domu na ww. działkach. Inwestycja została zrealizowana początkiem czerwca 2011 r. w stanie pozwalającym na oddanie budynku do użytkowania. W dniu 16 czerwca 2011 r. małżonkowie zdecydowali się sprzedać powyższą nieruchomość za kwotę 520 000,00 zł.

Przychód uzyskany ze sprzedaży wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć na zakup na terytorium Polski mieszkań, działek budowlanych, remont i modernizację własnego budynku mieszkalnego oraz spłatę kredytu zaciągniętego w 2008 r. na budowę budynku stanowiącego przedmiot ww. sprzedaży.

Z uwagi na fakt, iż nabycia działek wnioskodawczyni dokonała w 2006 r. w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r. Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 ze zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)–c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r.

I tak w myśl art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r. podatek z odpłatnego zbycia m.in. nieruchomości ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Podatek ten jest płatny w terminie 14 dni od daty sprzedaży, z wyjątkiem sytuacji, gdy podatnik złoży oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży wyda na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy wolne od podatku są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) tej samej ustawy stanowi, że wolny od podatku dochodowego jest przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 1 pkt 32 lit. a), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takim prawie (art. 21 ust. 16 ustawy).

Stosownie do art. 21 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy ust. 1 pkt 32 nie mają zastosowania, jeżeli:

  1. budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika,
  2. przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na:
    1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
    2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części
    -przeznaczonych na cele rekreacyjne,
  3. przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.

Artykuł 21 ust. 2a ww. ustawy stanowi, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają w ramach ulgi odsetkowej na podstawie art. 26b.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, iż podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z powołanego art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a)-e) w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r. jest przeznaczenie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości w terminie nie późniejszym niż okres dwóch lat od dnia sprzedaży na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe.

W pierwszym rzędzie rozważenia wymaga odpowiedź na pytanie, czy spłata kredytu zaciągniętego na budowę zbytego budynku mieszkalnego, daje wnioskodawczyni prawo do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć bowiem należy, że w przedmiotowej sprawie w 2008 r. wnioskodawczyni wraz z mężem zaciągnęła kredyt na budowę domu na działkach, które zostały zakupione w 2006 r. Po ukończeniu budowy domu, w dniu 16 czerwca 2011 r. przedmiotowa nieruchomość została przez wnioskodawczynię sprzedana. Uzyskane pieniądze wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć m.in. na spłatę kredytu, który zaciągnęła na budowę zbytej nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym.

W tym miejscu należy odnieść się do tego na jakie cele został przeznaczony spłacony kredyt. Wskazać należy, że przy wykładni art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy w celu sprawdzenia racjonalności i zasadności wniosków interpretacyjnych wywiedzionych z wykładni językowej przepisu sięgnąć po wykładnię funkcjonalną (celowościową). Zasada pierwszeństwa wykładni językowej nie powinna prowadzić do wniosku, że interpretatorowi wolno jest całkowicie ignorować wykładnię systemową lub funkcjonalną. W każdej sytuacji, gdy nasuwa się podejrzenie, że wynik wykładni językowej może okazać się nieadekwatny, interpretator powinien go skonfrontować z wykładnią systemową i funkcjonalną.

Zamiarem ustawodawcy tworzącego przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych było zachęcanie podatników do nabywania w miejsce zbywanych praw majątkowych czy nieruchomości, innych nieruchomości lub praw przeznaczonych do zaspokajania ich indywidualnych potrzeb mieszkaniowych, a nie na przykład potrzeb konsumpcyjnych. Unormowania zamieszczonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie można bowiem odrywać od pozostałej części ustępu 32 ustawy. U podstaw omawianego zwolnienia legło założenie, że nie powinny być opodatkowane środki wydane bezpośrednio lub także pośrednio (kredyty, pożyczki i odsetki od tychże) na realizację nowego - szeroko rozumianego - celu mieszkaniowego. Chodziło zatem o wsparcie budownictwa mieszkaniowego. Takie znaczenie analizowanych przepisów jest oczywiste, jeśli zważyć, że rozwój budownictwa mieszkaniowego jest ważnym celem społecznej polityki państwowej, ale także polityki gospodarczej w ogóle.

Zatem podatnik, który przeznaczy środki ze sprzedaży nieruchomości na spłatę kredytu zaciągniętego na jej budowę nie ma prawa do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wskazała wnioskodawczyni we wniosku, prócz przeznaczenia środków otrzymanych z tytułu sprzedaży nieruchomości na spłatę kredytu zaciągniętego na budowę zbywanej nieruchomości, zamierza przeznaczyć środki pieniężne na nabycie mieszkań, działek budowlanych oraz remont i modernizację własnego budynku mieszkalnego.

W tym zakresie wątpliwości wnioskodawczyni budzi kwestia czy sformułowania „nabycie na terytorium RP gruntu pod budowę budynku mieszkalnego” oraz „nabycie na terytorium RP spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego” ogranicza zakup do jednego mieszkania i jednej działki czy zgodnie z brzmieniem przedmiotowego zwolnienia nie ogranicza wydatkowania środków do zakupu kilku mieszkań i kilku działek.

Z przytoczonego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) nie wynika ograniczenie wydatków do jednej tylko inwestycji na cele mieszkaniowe. Wymienia się tylko rodzaj tych wydatków i termin wydatkowania środków, a nie ich ilość. Zatem przychód uzyskany ze sprzedaży domu mieszkalnego, przeznaczony na zakup w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży tej nieruchomości, więcej niż jednego lokalu mieszkalnego bądź więcej niż jednej działki, podlega zwolnieniu z opodatkowania. Równocześnie podatnicy mają prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w każdym przypadku wydatkowania, w przewidzianym ustawą terminie, przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych na spłatę kredytu zaciągniętego na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy.

Reasumując, w przypadku gdy podatnik przeznaczy środki ze sprzedaży domu mieszkalnego na spłatę kredytu zaciągniętego wcześniej na jego budowę, to wówczas nie ma on prawa do skorzystania w tej części ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. U podstaw omawianego zwolnienia leżało założenie, że nie powinny zostać opodatkowane środki wydatkowane na realizację nowego celu mieszkaniowego, a celem ustawodawcy nie było udzielanie pomocy w spłatach należności związanych z wcześniejszym zakupem nieruchomości, którą podatnik zbył uzyskując z tego tytułu przychód. Tym samym spłata kredytu zaciągniętego na nabycie zbywanego domu nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast, o prawie do skorzystania ze zwolnienia wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a)-c) ustawy decydować będzie wydatkowanie nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży przychodu z tej sprzedaży jeśli zostanie właściwie udokumentowane. Nie ma żadnych przeszkód wynikających z przedmiotowego zwolnienia aby wnioskodawczyni nie mogła nabyć więcej niż jedną działkę, bądź więcej niż jedno mieszkanie, albowiem w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2006r. ustawodawca nie zastrzegł, że własne cele mieszkaniowe podatnika ograniczać się muszą do nabycia tylko jednego lokalu mieszkalnego, bądź jednej działki budowlanej. Ze zwolnienia korzystać będą również środki przeznaczone na remont i modernizację własnego budynku mieszkalnego.

Tym samym stanowisko wnioskodawczyni można jedynie w części uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z przepisem art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, wyłącznie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Oznacza to, że Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów wydał pisemną interpretację wyłącznie dla wnioskodawczyni. Mąż wnioskodawczyni chcąc uzyskać interpretację indywidualną winien wystąpić z odrębnym wnioskiem i uiścić stosowną opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj