Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-906/11/AP
z 6 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-906/11/AP
Data
2011.09.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
szkolenie
świadczenie usług
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Zwolnienie usług szkoleniowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 17 sierpnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług szkoleniowych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 czerwca 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 17 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług szkoleniowych.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Organizuje Pani następujące kursy:


  1. Kurs podstawowy dla kandydatów na doradców ds. przewozu towarów niebezpiecznych transportem drogowym ADR:


    1. zgodnie z ustawą z dnia 26 września 2005 r. (Dz. U. Nr 200 poz. 1654) i rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2002 r. (Dz. U. Nr 237 poz. 2013) jest obowiązkowy,
    2. kandydat musi ukończyć kurs podstawowy, po kursie zdaje egzamin państwowy (jeśli nie ma zdanego egzaminu, nie uzyskuje uprawnień doradcy ADR),
    3. jest to usługa kształcenia zawodowego, może być przekwalifikowania zawodowego.

  2. Kurs podstawowy dla kandydatów na doradców ds. przewozu koleją towarów niebezpiecznych RID:


    1. zgodnie z ustawą z dnia 31 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 97 poz. 962) i rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 21 maja 2004 r. (Dz. U. Nr 135 poz. 1446) jest obowiązkowy,
    2. kandydat musi ukończyć kurs, aby zdawać egzamin państwowy na doradcę RID (jeśli nie ma zdanego egzaminu państwowego, nie uzyskuje uprawnień doradcy RID),
    3. jest to usługa kształcenia zawodowego.

  3. Kurs doskonalący dla doradców ds. przewozu koleją towarów niebezpiecznych:


    1. zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 31 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 962) jest obowiązkowy,
    2. doradca musi ukończyć kurs doskonalący na recertyfikację uprawnień w piątym roku aktualnych uprawnień, aby przedłużyć uprawnienia na kolejne 5 lat,
    3. jest to usługa kształcenia zawodowego.

  4. Kurs podstawowy, doskonalący podstawowy oraz podstawowy i doskonalący specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego wszystkich klas i w cysternach:


    1. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 15 września 2005 r. (Dz. U. Nr 187 poz. 1571) jest obowiązkowy,
    2. kierowcy przewożący towary niebezpieczne muszą ukończyć kurs i zdać egzamin państwowy, aby móc przewozić towary niebezpieczne - uzyskują odpowiednie zaświadczenie do przewozu towarów niebezpiecznych,
    3. jest to usługa kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego.

  5. Kurs na kwalifikacje wstępne i kwalifikacje wstępne okresowe dla kierowców posiadających prawo jazdy kategorii: C1, C1+E, C, C+E i D1, D1+E, D+E oraz szkolenie okresowe dla kierowców posiadających prawo jazdy kategorii: C1, C1+E, C, C+E i D1, D1+E, D, D+E:


    1. zgodnie z ustawą o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 r. (Dz. U. Nr 125 poz. 1371 z póz. zm.) jest obowiązkowy,
    2. kierowca otrzymuje świadectwo kwalifikacji zawodowej,
    3. jest to usługa kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego,
    4. kurs będzie prowadzony w przyszłości – wystąpiła Pani do Wojewody o wydanie zezwolenia na prowadzenie kursu.

  6. Kurs dokształcający dla doradców ADR na recertyfikację uprawnień (doradcy ADR muszą w 5 roku zdać egzamin państwowy, aby przedłużyć uprawnienia na kolejne 5 lat):


    1. brak podstawy prawnej,
    2. doradca nie musi uczęszczać na kurs (kurs jest dobrowolny), ale jest potrzebny do zdania egzaminu państwowego.

  7. Szkolenie dokształcające dla doradców ADR i RID z obowiązujących, nowych przepisów i wchodzących w życie Umów Europejskich dot. ADR i RID:


    1. brak podstawy prawnej,
    2. kurs dobrowolny w ramach poszerzania wiadomości z nowych, bieżących przepisów Unii Europejskiej dotyczących ADR i RID.

  8. Szkolenie dokształcające dla firm transportowych z różnych tematów zgodnie z zastosowaniem nowych rozporządzeń i ustaw w tej dziedzinie, obejmujące wszystkie nowelizacje przepisów:


    1. brak podstawy prawnej,
    2. kurs dobrowolny w ramach podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

  9. Szkolenie dokształcające z nowelizacji przepisów dla firm, które zajmują się odpadami:


    1. brak podstawy prawnej,
    2. kurs dobrowolny w ramach podnoszenia kwalifikacji zawodowych z aktualnych przepisów.


Prowadzona przez Panią firma nie jest jednostką objętą systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Świadcząc poszczególne szkolenia nie działa Pani na podstawie wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Nie posiada Pani akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Świadczone usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Są prowadzone na podstawie przepisów wskazanych wyżej przy opisanych rodzajach kursów.

Kursy obowiązkowe i dobrowolne są opłacane bezpośrednio przez podmioty biorące w nich udział. Nie są pokrywane ze środków budżetu Unii Europejskiej, jednostek samorządowych lub rządowych. Nabywcami szkoleń są przedsiębiorstwa związane z przemysłem chemicznym oraz przedsiębiorstwa transportowe.


Posiada Pani:


  • decyzję wydaną przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, która dotyczy kursów wymienionych w punktach 2 i 3,
  • zaświadczenie Marszałka Województwa, które dotyczy kursów opisanych w punktach 1 i 4.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy stawka podatku jest zgodna ze wskazaną przez Panią w stanowisku...


Zdaniem Wnioskodawcy, przy wykonywaniu kursów opisanych w punktach 1-5 przysługuje zwolnienie od podatku, natomiast kursy opisane w punktach 6-9 opodatkowane są stawką 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w przypadku tych usług dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26


  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych


  • oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym przepisie wynika, iż dla oceny tego czy kwalifikacje wstępne oraz szkolenia okresowe świadczone przez Spółkę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, konieczne jest stwierdzenie m. in.:


  • czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  • czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.


W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązują przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. L Nr 77, str.1), w którym w art. 44 powyższa kwestia została uregulowana w podobny sposób.

Wskazać należy, iż szkolenie w zakresie kwalifikacji wstępnej dotyczy kierowców ubiegających się o zatrudnienie przez przedsiębiorcę lub inny podmiot wykonujący przewozy drogowe i jest warunkiem niezbędnym do wykonywania pracy w charakterze kierowcy.

Zgodnie bowiem z art. 39b ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t. j. Dz. U. z 2007 r. nr 125, poz. 874 ze zm.), kierowca obowiązany jest uzyskać kwalifikację, odpowiednio do pojazdu samochodowego, którym zamierza wykonywać przewóz drogowy, w zakresie bloków programowych określonych odpowiednio do kategorii prawa jazdy (…). Kwalifikacja obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne oraz testy kwalifikacyjne (art. 39b ust.3 ww. ustawy).

Natomiast obowiązek uczestniczenia w szkoleniach okresowych wynika z art. 39d ust. 2 ww. ustawy, zgodnie z którym kierowca obowiązany jest co pięć lat, począwszy od dnia uzyskania świadectwa kwalifikacji zawodowej poświadczającego uzyskanie kwalifikacji, ukończyć szkolenie okresowe odpowiednio do pojazdu, którym wykonuje przewóz drogowy. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż przedmiotowe usługi, zarówno w zakresie kwalifikacji wstępnych, jak również szkoleń okresowych, są usługami kształcenia zawodowego, z uwagi na fakt, iż są niezbędne do podjęcia i wykonywania pracy w charakterze kierowcy.

Istnieją również przepisy regulujące kwestie związane z transportem towarów niebezpiecznych, dotyczące zarówno zawodu kierowcy przewożącego takie ładunki, jak również zawodu doradcy ds. bezpieczeństwa, który jest wymagany przy realizacji przewozów z ww. ładunkami.

Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 września 2005 r. w sprawie uzyskiwania świadectwa przeszkolenia doradcy do spraw bezpieczeństwa w zakresie transportu drogowego towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 200, poz. 1654), rozporządzenie określa szczegółowe warunki i zakres kursu początkowego dla kandydatów na doradców.

Według § 2 ww. aktu prawnego, kurs początkowy, zwany dalej "kursem", organizowany jest w formie zajęć dydaktycznych, wykładów i ćwiczeń, prowadzonych przez wykładowców.


Paragraf 3 tego rozporządzenia określa, że:


  1. podmiot prowadzący kurs przeprowadza zajęcia dydaktyczne w salach wykładowych o powierzchni nie mniejszej niż 30 m2, z zastrzeżeniem ust. 2,
  2. jeżeli z sali wykładowej korzysta jednocześnie więcej niż 20 osób, to powierzchnia określona w ust. 1 powinna zostać zwiększona o 1 m2 dla każdej dodatkowej osoby,
  3. sale wykładowe, w których przeprowadzane są egzaminy, powinny być wyposażone w pomoce dydaktyczne, odpowiednie oświetlenie i wentylację.


Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia:


  1. godzina lekcyjna kursu trwa 45 minut,
  2. minimalny czas trwania kursu wynosi 36 godzin lekcyjnych,
  3. czas trwania kursu w ciągu jednego dnia nie może przekroczyć 8 godzin lekcyjnych,
  4. zakres kursu, w tym jego program ramowy i szczegółowy, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.


Przepis art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 31 marca 2004 r. o przewozie koleją towarów niebezpiecznych (Dz. U. Nr 97, poz. 962 ze zm.) stanowi, że przewoźnik kolejowy wykonujący przewóz koleją towarów niebezpiecznych lub inny podmiot uczestniczący w przewozie lub wykonujący związane z tym przewozem czynności pakowania, załadunku, napełniania, rozładunku lub przeładunku są obowiązani do wyznaczenia na swój koszt doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu koleją towarów niebezpiecznych, zwanego dalej "doradcą".

Według art. 35 ust. 1 powyższej ustawy, prezes UTK, na wniosek osoby zainteresowanej, wydaje świadectwo doradcy na okres 5 lat.


Zgodnie z art. 36 ust. 1 tej ustawy, prezes UTK, na wniosek doradcy, przedłuża, w drodze decyzji administracyjnej, ważność świadectwa doradcy na okres kolejnych 5 lat, jeżeli doradca:


  1. nie przestał spełniać wymagań, o których mowa w art. 33 ust. 1 pkt 3;
  2. ukończył w roku poprzedzającym termin upływu ważności świadectwa doradcy kurs doskonalący dla doradców, obejmujący szkolenie w zakresie zagrożeń związanych z przewozem koleją towarów niebezpiecznych oraz przepisów obowiązujących w tym zakresie, zwany dalej "kursem doskonalącym";
  3. złożył z wynikiem pozytywnym egzamin, o którym mowa w art. 33 ust. 2 pkt 3.


Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 września 2005 r. w sprawie kursów dokształcających dla kierowców przewożących towary niebezpieczne (Dz. U. Nr 187, poz. 1571), rozporządzenie określa:


(…)

3. rodzaje i zakres kursów dokształcających oraz ich ramowy program;

4. warunki przeprowadzania kursów dokształcających oraz minimalny czas ich trwania;

5. szczegółowe warunki, zakres i formę egzaminu;


Według § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, przedsiębiorca wykonujący działalność w zakresie prowadzenia kursów dokształcających przeprowadza:


  1. zajęcia dydaktyczne w salach wykładowych o powierzchni nie mniejszej niż 30 m2, z zastrzeżeniem ust. 2;
  2. ćwiczenia praktyczne z zachowaniem przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.


Zgodnie z § 5 ww. aktu, ustala się następujące rodzaje kursu dokształcającego początkowego:


  1. kurs podstawowy w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych wszystkich klas - w wymiarze co najmniej 24 godzin lekcyjnych;
  2. kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach - w wymiarze co najmniej 16 godzin lekcyjnych;
  3. kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 - w wymiarze co najmniej 8 godzin lekcyjnych;
  4. kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 – w wymiarze co najmniej 8 godzin lekcyjnych.


Stosownie do treści § 6 powyższego aktu, ustala się następujące rodzaje kursu dokształcającego doskonalącego:


  1. kurs podstawowy w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych wszystkich klas - w wymiarze co najmniej 16 godzin lekcyjnych;
  2. kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w cysternach - w wymiarze co najmniej 8 godzin lekcyjnych;
  3. kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 1 – w wymiarze co najmniej 5 godzin lekcyjnych;
  4. kurs specjalistyczny w zakresie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych klasy 7 – w wymiarze co najmniej 5 godzin lekcyjnych.


Paragraf 7 ww. rozporządzenia stanowi, że prowadzenie kursu dokształcającego początkowego podstawowego i doskonalącego podstawowego łącznie z jednym lub więcej niż jednym z kursów specjalistycznych, o których mowa w § 5 i 6, może odbywać się w formie kursu zintegrowanego.


Zgodnie z § 8 powołanego rozporządzenia:


  1. Godzina lekcyjna kursu dokształcającego trwa 45 minut.
  2. Czas trwania kursu dokształcającego w ciągu jednego dnia nie może przekroczyć 8 godzin lekcyjnych.
  3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku prowadzenia kursu zintegrowanego.


Ramowy program kursów dokształcających określa załącznik nr 3 do rozporządzenia (§ 9).


Stosownie do treści § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 21 maja 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do podmiotów prowadzących kursy początkowe i doskonalące oraz zakresu tych kursów (Dz. U. Nr 135, poz. 1446), kursy są prowadzone na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty i w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej przez podmioty, które spełniają następujące wymagania:


  1. posiadają plan i program kursu;
  2. zatrudniają wykładowców spełniających warunki określone w ustawie dotyczące wykształcenia i kwalifikacji, posiadających co najmniej ośmioletnią praktykę zawodową w dziedzinie objętej tematyką szkolenia lub praktykę czteroletnią i uprawnienia doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu koleją towarów niebezpiecznych;
  3. zapewniają:


  1. sale wykładowe,
  2. pokój wykładowców,
  3. zaplecze sanitarne,
  4. archiwum;


  1. prowadzą dzienniki zajęć oraz rejestr wydanych zaświadczeń o ukończeniu kursu, które są przechowywane przez okres pięciu lat od zakończenia roku, w którym zostały sporządzone.


Według § 2 ww. rozporządzenia, kurs obejmuje co najmniej 36 godzin zajęć szkoleniowych, przyjmując jako jedną godzinę zajęć szkoleniowych 45 minut.

Paragraf § 3 tego rozporządzenia stanowi, że zakres kursu określa załącznik do rozporządzenia.


Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż szkolenia dotyczące:


  • kursów podstawowych dla kandydatów na doradców ds. przewozu towarów niebezpiecznych transportem drogowym ADR,
  • kursów podstawowych dla kandydatów na doradców ds. przewozu koleją towarów niebezpiecznych RID,
  • kursów doskonalących dla doradców ds. przewozu koleją towarów niebezpiecznych,
  • kursów podstawowych i doskonalących podstawowych oraz podstawowych i doskonalących specjalistycznych dla kierowców w zakresie przewozu drogowego wszystkich klas w cysternach,
  • kwalifikacji wstępnych, wstępnych okresowych oraz szkolenia okresowe dla kierowców, mieszczą się co do zasady w pojęciu usług kształcenia zawodowego lub doskonalenia zawodowego, z uwagi na fakt, iż ukończenie tego rodzaju szkoleń jest prawnym wymogiem umożliwiającym wykonywanie zawodów doradcy ds. przewozu towarów niebezpiecznych oraz kierowcy. Zasady przeprowadzania ww. szkoleń zostały uregulowane w odpowiednich przepisach (wskazanych wyżej), co w konsekwencji wskazuje, iż w przypadku tych szkoleń spełnione są przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego od dnia 1 stycznia 2011 r. powyższe szkolenia korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu.


W odniesieniu do pozostałych szkoleń opisanych w stanie faktycznym w punktach 6-9 należy stwierdzić, że z uwagi na brak podstaw prawnych określających formy i zasady ich przeprowadzania, nie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy. Jednocześnie ze względu na fakt, iż – jak wskazano we wniosku – nie posiada Pani akredytacji, a szkolenia te nie są finansowane ze środków publicznych, nie mogą być zwolnione od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) oraz lit. c) ustawy. Ponadto analiza pozostałych regulacji ustawy oraz aktów wykonawczych wskazuje, że nie stanowią one podstawy do zwolnienia od podatku powyższych szkoleń, wobec czego szkolenia te winny być opodatkowane stawką podatku 23%.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego –w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj