Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-811/11-3/TW
z 20 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-811/11-3/TW
Data
2011.09.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
konkursy
nagrody
płatnik
przychody z innych źródeł
świadczenie nieodpłatne
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy nagroda po stronie odbiorcy do kwoty 760 zł będzie wolna od podatku dochodowego, a powyżej tej kwoty wartość całej nagrody opodatkowana 10% podatkiem dochodowym, pobranym przez Zainteresowanego jako płatnika?



Wniosek ORD-IN 343 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz w zakresie opodatkowania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie. Przedmiotem prowadzonej działalności jest m.in. badanie rynku i opinii publicznej. Klienci Wnioskodawcy zlecą Mu wykonanie usług polegających na przeprowadzeniu ankiet marketingowych, z których wynikać będą preferencje zakupowe towarów i usług Jego zleceniodawców. Usługi będą realizowane przez elektroniczną ankietę internetową, którą osoba badana wypełnia samodzielnie. Z uwagi na to, że w niektórych grupach docelowych trudno nakłonić respondentów do brania udziału w badaniach, Zainteresowany zachęci ich do brania udziału w konkursie poprzez losowanie nagród rzeczowo-pieniężnych wśród osób, które odpowiedzą na wszystkie pytania zawarte w ankiecie. Wartość nagród jest różna w zależności od grupy docelowej i kształtuje się od 500 zł do paru tysięcy. Nagrody otrzymane przez uczestnika nie pozostają w związku z prowadzona działalnością, ani w związku ze stosunkiem pracy.

Reasumując, po stronie Wnioskodawcy jest: przeprowadzenie ankiety, stworzenie regulaminu konkursu w tym losowe przyznanie nagród, zorganizowanie konkursu, wręczenie nagród, pobranie ewentualnego podatku. Klientowi zlecającemu tę usługę Zainteresowany wręczy wyniki badań w postaci raportu, pobierze uzgodnione na podstawie umowy wynagrodzenie w oparciu o wystawioną przez Niego fakturę tytułem badania marketingowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie opodatkowania przychodów.

Czy nagroda po stronie odbiorcy do kwoty 760 zł będzie wolna od podatku dochodowego, a powyżej tej kwoty wartość całej nagrody opodatkowana 10% podatkiem dochodowym, pobranym przez Zainteresowanego jako płatnika...

Zdaniem Wnioskodawcy, po stronie odbiorcy nagród do kwoty 760 zł nagroda zwolniona jest od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof), a powyżej tej kwoty podatek zryczałtowany wyniesie 10% od całej kwoty nagrody zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof.

Zainteresowany podaje, że jeśli chodzi o opodatkowanie nagród po stronie uczestników konkursu, to na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 updof wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza 760 zł – korzysta ze zwolnienia od podatku. Wprawdzie ustawodawca zwalnia od podatku wygrane w konkursach organizowanych przez środki masowego przekazu, nie oznacza to, że chodzi o konkursy organizowane przez podmioty prowadzące tego rodzaju środki, co też potwierdzają jednogłośnie organy podatkowe. Interpretacje potwierdzają, że przez środki masowego przekazu, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 updof rozumie się nie tylko instytucje, ale i urządzenia, za pomocą których kieruje się treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności – w tym m.in. Internet (postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 marca 2010 r., ILPB2/415-1209/09-JK, postanowienie Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 września 2010 r., IBPBII/1/415-563/10/BD).

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy – nagroda, jeżeli jej jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68, a po przekroczeniu kwoty 760 zł będzie opodatkowana od całej wartości 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów został uregulowany w art. 10 ust. 1 cyt. ustawy. Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 powołanej ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania „w szczególności”. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle powyższego, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w tych konkursach, które są zarówno organizowanej, jak i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu oraz konkursach z dziedziny: nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Zatem, w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczającym fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 cyt. ustawy wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie miało zastosowanie. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik „i” w wyrażeniu „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)”.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego nie wynika natomiast, że Wnioskodawca (będący organizatorem konkursu) należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu. W treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazano jedynie, że konkurs został ogłoszony na ogólnodostępnej stronie internetowej.

Ponadto należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „konkurs” oraz „nagroda”, wobec czego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jako element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Brak jest w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym elementu współzawodnictwa, a co za tym idzie nagrody przyznawane osobom, które wezmą udział w wypełnieniu ankiety internetowej, nie stanowią nagród w konkursie.

Należy podkreślić, iż o zasadności kwalifikacji świadczeń podatników nie może decydować nazwa określonej czynności prawnej, nadana przez strony. Przesądzające znaczenie ma rzeczywisty charakter danego zdarzenia gospodarczego (czynności prawnej).

Zatem, z uwagi na fakt, iż działania Wnioskodawcy opisane we wniosku nie stanowią konkursu, jak również nie należy On do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu, przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Biorąc powyższe pod uwagę, nagrody przyznane uczestnikom w formie losowania będą stanowić dla nich, w myśl art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy przychód z innych źródeł, który nie będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podmiocie przekazującym przedmiotowe nagrody nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tych nagród co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl którego, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT-8C).

Wobec tego Wnioskodawca, zgodnie z art. 42a ww. ustawy, zobowiązany będzie do sporządzenia informacji według wzoru na druku PIT-8C o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego, następnego roku przekazać podatnikom oraz urzędom skarbowym, właściwym według ich miejsca zamieszkania.

Reasumując, z uwagi na fakt, iż działania Wnioskodawcy opisane we wniosku nie stanowią konkursu jak również nie należy On do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu, nagrody przyznane osobom, które brały udział w wypełnieniu ankiety internetowej nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zainteresowany ma obowiązek wystawić osobie, której przekazano nagrodę po zakończeniu roku informację PIT-8C, na podstawie której podatnik samodzielnie opodatkuje to świadczenie w zeznaniu rocznym.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Wniosek w zakresie kosztów uzyskania przychodów w dniu 20 września 2011 r. został rozstrzygnięty odrębną interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-811/11-2/TW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj