Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-179b/11/ZG
z 14 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-179b/11/ZG
Data
2011.10.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Warunki przyznania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
produkcja
skład podatkowy
zezwolenie


Istota interpretacji
Pomimo, że ustawodawca dopuszcza przypadki korzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy w cudzym składzie podatkowym przez właściciela wyrobów, to w opisanym przypadku na skutek faktycznej zmiany podmiotu produkującego piwo, nowoutworzona spółka będzie zobligowana do uzyskania własnego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w celu rozpoczęcia produkcji, z jednoczesnym wykluczeniem prowadzenia produkcji w ramach zezwolenia Wnioskodawcy.



Wniosek ORD-IN 886 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 roku (data wpływu 29.07.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości produkcji piwa w cudzym składzie podatkowym - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 lipca 2011 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości produkcji piwa w cudzym składzie podatkowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na produkcji i dystrybucji piwa. Piwo produkowane jest w ramach składu podatkowego na podstawie decyzji w sprawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego z dnia 29 kwietnia 2004 roku, wydanej przez naczelnika urzędu celnego. Wnioskodawca został zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Wnioskodawca zamierza utworzyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i w jej ramach prowadzić dalszą działalność gospodarczą. Aby zachować ciągłość produkcji i dystrybucji piwa (której nie można zakończyć z dnia na dzień) w ramach uzyskanego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, dotychczasowe przedsiębiorstwo Wnioskodawcy będzie dzierżawione przez nowozałożoną spółkę, a następnie wniesione jako aport do spółki w zamian za jej udziały. Jedynym wspólnikiem nowopowstałej spółki będzie Wnioskodawca. Przed wniesieniem przedsiębiorstwa Wnioskodawcy aportem do spółki, spółka zamierza uzyskać zgodę na prowadzenie składu podatkowego. Wniosek spółki będzie dotyczyć tego samego miejsca, w którym Wnioskodawca - osoba fizyczna prowadząca indywidualną działalność gospodarczą - prowadzi obecnie skład podatkowy. Jednocześnie z dniem uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego przez spółkę, Wnioskodawca złoży wniosek o cofnięcie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, co ma zapobiec sytuacji prowadzenia kilku składów podatkowych w jednym miejscu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy spółka kapitałowa może prowadzić działalność gospodarczą polegającą na produkcji i dystrybucji piwa w składzie podatkowym innego podmiotu w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy...


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast stosownie do treści art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy, podmiot ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego ma spełniać jako jeden z warunków prowadzenia działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w związku z zamiarem prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki kapitałowej, Wnioskodawca zamierza utworzyć sp. z o.o., a następnie wnieść aportem prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo do nowopowstałej spółki w zamian za udziały w jej kapitale zakładowym.

Jednocześnie Wnioskodawca będzie jedynym wspólnikiem przedmiotowej spółki. W ocenie Wnioskodawcy, czynność ta nie spowoduje konieczności uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Wnioskodawca nadal będzie prowadzić skład podatkowy, ponieważ żaden przepis ustawy nie zabrania prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na produkcji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym innego podmiotu.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż przepis art. 47 ust. 1 wręcz nakazuje produkcję piwa otrzymywanego ze słodu tylko i wyłącznie w składzie podatkowym. Także interpretacje wydane przez organy podatkowe przewidują taką możliwość. Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca wskazuje interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu ILPP3/443-13/10-3/TW, gdzie na pytanie wnioskodawcy, czy możliwe jest prowadzenie działalności polegającej na produkcji oleju, jeżeli zakład (wnioskodawca) będzie podmiotem innym niż prowadzącym skład podatkowy, organ podatkowy wskazał, że sytuacja taka jest możliwa i zgodna z przepisami prawa. Co więcej, ustawodawca wyraźnie wskazał, że podmiot ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego ma spełniać jako jeden z warunków prowadzenia działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów. Nadto, zgodnie z art. 40 ust 1 pkt 1 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie do wyrobów akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym. Warunkiem zastosowania procedury jest wyłącznie fakt produkcji, przeładowywania i magazynowania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym. Nie ma znaczenia czyją własnością są wyroby akcyzowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108 poz. 626 ze zm.), produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:


  • wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
  • mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 120, poz. 690);
  • piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
  • mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
  • wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
  • energii elektrycznej.


Piwo zostało wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, zatem jak słusznie wskazuje Wnioskodawca jego produkcja w przypadku nie korzystania z wyłączeń zawartych w cytowanym przepisie może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

W opisanym przypadku sprawa dotyczy produkcji w składzie podatkowym wyrobów nie będących własnością prowadzącego skład podatkowy. Jak słusznie wskazał Wnioskodawca w stanowisku, zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający.

Wskazać przy tym należy, iż stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w związku z prowadzeniem składu podatkowego nie jest związane z własnością towarów, gdyż w myśl art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów.

Zatem ustawodawca dopuszcza możliwość produkcji w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów w cudzym składzie podatkowym. Jednakże w takiej sytuacji w dalszym ciągu stosującym procedurę zawieszenia poboru akcyzy jest podmiot prowadzący skład podatkowy, który musi jednocześnie być producentem, dokonywać przeładunku wyrobów lub je magazynować. Czynności te prowadzący skład podatkowy może wykonywać jako usługę nie będąc właścicielem wyrobów akcyzowych.

Wobec powyższego mając na uwadze, iż w opisanym przypadku producentem wyrobów akcyzowych – piwa, ma być nowoutworzona spółka, to ona będzie spełniać przesłankę wskazaną w art. 48 ust. 1 pkt 1 ustawy, natomiast atrybut ten utraci Wnioskodawca, gdyż zaprzestanie produkcji piwa.

Podkreślenia wymaga, iż w myśl art. 52 ust. 2 pkt 4, właściwy naczelnik urzędu celnego cofa z urzędu zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jeżeli został naruszony którykolwiek z warunków określonych w art. 48, z zastrzeżeniem ust. 3 ustawy.

Zatem zaprzestanie produkcji przez podmiot posiadający zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego powoduje przyczynę do cofnięcia tego zezwolenia.

Ponadto wskazane regulacje jednoznacznie określają, iż wyłącznie faktycznemu producentowi przysługuje prawo do uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, który może produkować wyroby akcyzowe nie będąc ich właścicielem.

Zatem pomimo, że ustawodawca dopuszcza przypadki korzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy w cudzym składzie podatkowym przez właściciela wyrobów, to w opisanym przypadku na skutek faktycznej zmiany podmiotu produkującego piwo, nowoutworzona spółka będzie zobligowana do uzyskania własnego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w celu rozpoczęcia produkcji, z jednoczesnym wykluczeniem prowadzenia produkcji w ramach zezwolenia Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj