Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-179a/11/ZG
z 14 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-179a/11/ZG
Data
2011.10.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Organ właściwy do wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
produkcja
skład podatkowy
zezwolenie


Istota interpretacji
W opisanym przypadku nastąpi zmiana podmiotu prowadzącego skład podatkowy, o której mowa w art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym Wnioskodawca będzie zobowiązany do uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.



Wniosek ORD-IN 886 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2011 roku (data wpływu 29.07.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29 lipca 2011 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na produkcji i dystrybucji piwa. Piwo produkowane jest w ramach składu podatkowego na podstawie decyzji w sprawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego z dnia 29 kwietnia 2004 roku, wydanej przez naczelnika urzędu celnego. Wnioskodawca został zwolniony z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Wnioskodawca zamierza utworzyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i w jej ramach prowadzić dalszą działalność gospodarczą. Aby zachować ciągłość produkcji i dystrybucji piwa (której nie można zakończyć z dnia na dzień) w ramach uzyskanego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, dotychczasowe przedsiębiorstwo Wnioskodawcy będzie dzierżawione przez nowozałożoną spółkę, a następnie wniesione jako aport do spółki w zamian za jej udziały. Jedynym wspólnikiem nowopowstałej spółki będzie Wnioskodawca. Przed wniesieniem przedsiębiorstwa Wnioskodawcy aportem do spółki, spółka zamierza uzyskać zgodę na prowadzenie składu podatkowego. Wniosek spółki będzie dotyczyć tego samego miejsca, w którym Wnioskodawca - osoba fizyczna prowadząca indywidualną działalność gospodarczą - prowadzi obecnie skład podatkowy. Jednocześnie z dniem uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego przez spółkę, Wnioskodawca złoży wniosek o cofnięcie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, co ma zapobiec sytuacji prowadzenia kilku składów podatkowych w jednym miejscu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wniesienie aportu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55 1 k.c., jako wkładu niepieniężnego na pokrycie kapitału zakładowego w spółce kapitałowej, powoduje zmianę podmiotu prowadzącego skład podatkowy...


Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 roku Ordynacja podatkowa nie przewidują, aby w przypadku wniesienia przedsiębiorstwa osoby fizycznej aportem do spółki kapitałowej miała sukcesja prawno-podatkowa. Co prawda, przepis art. 93a § 2 pkt 2 Op. wskazuje, że sukcesja prawno-podatkowa ma miejsce w przypadku gdy osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału do spółki niemającej osobowości prawnej wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa. Powyższy przypadek dotyczy jedynie wniesienia aportu do spółki niemającej osobowości prawnej, czyli do spółki osobowej (cywilnej, jawnej, komandytowej, partnerskiej, komandytowo-akcyjnej). Nie jest nim objęte wniesienie aportem całego przedsiębiorstwa osoby fizycznej do spółki kapitałowej.

Stwierdzić zatem należy, że nowopowstała spółka nie będzie następcą prawno-podatkowym Wnioskodawcy prowadzącego indywidualną działalność gospodarczą.

Wobec powyższego, nie nastąpi zmiana podmiotu prowadzącego składu podatkowego, a tym samym, spółka nie będzie musiała ubiegać się o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.


Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia:


  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.


Zgodnie z art. 93 § 2 ww. ustawy przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:


  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).


Natomiast w myśl art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:


  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej


  • wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.


Ponadto zgodnie z brzmieniem § 2 ww. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:


  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:


    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;

  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.


Analiza zaprezentowanych przepisów wskazuje, iż nie będą one miały zastosowania do wniesienia aportem przedsiębiorstwa osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą do spółki prawa handlowego.

Ponadto zgodnie art. 93b Ordynacji podatkowej przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Jednocześnie na podstawie art. 93e Ordynacji podatkowej przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w niniejszej sprawie dojdzie do wniesienia przedsiębiorstwa prowadzonego przez osobę fizyczną, jako aport do spółki prawa handlowego w zamian za jej udziały. W opisanym przypadku z chwilą wniesienia majątku przedsiębiorstwa, Wnioskodawca zakończy prowadzenie opisanej działalności, w miejsce której działalność podejmie spółka z o. o., będąca nowym posiadającym odrębną osobowość prawną od Wnioskodawcy podmiotem.

Zatem w opisanym przypadku zakresie zastosowanie znajdują przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108 poz. 626 ze zm.).

Zgodnie z art. 49 ust. 10 ustawy, zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w tym przypadku nastąpi zmiana podmiotu prowadzącego skład podatkowy, o której mowa w art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym Wnioskodawca będzie zobowiązany do uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Ponadto z analizy przepisów ustawy o podatku akcyzowym wynika, że Wnioskodawca będzie musiał również uzyskać nowy numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy, nadany nową decyzją wydaną dla tego podmiotu.

Zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym właściwy naczelnik urzędu celnego, wydając zezwolenie na prowadzenie pierwszego składu podatkowego, nadaje podmiotowi odrębną decyzją numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy.

Stosownie zaś do postanowień art. 49 ust. 5 ww. ustawy wniosek o zezwolenie na prowadzenie pierwszego składu podatkowego stanowi również wniosek o nadanie podmiotowi numeru akcyzowego podmiotu prowadzącego skład podatkowy.

Ponieważ numer akcyzowy jest nierozerwalnie związany z podmiotem, który uzyskuje zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, a wniosek o udzielenie tego zezwolenia jest jednocześnie wnioskiem o nadanie podmiotowi numeru akcyzowego, uznać należy, że w omawianym przypadku organ podatkowy, oprócz nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, powinien również wydać decyzję o nadaniu podmiotowi, który wystąpił o to zezwolenie, nowego numeru akcyzowego.

Reasumując stwierdzić należy, że nowopowstała spółka, musi wystąpić z wnioskiem w sprawie wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego oraz decyzji w sprawie nadania numeru akcyzowego podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy, w związku z czym uznano stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj