Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-885/12/MS
z 4 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2012r. (data wpływu 22 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia 2012r. (data wpływu 27 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy w opisanej sytuacji, pomimo ulepszenia przekraczającego 30% wartości początkowej budynku nie będą podlegać opodatkowaniu: przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego i ustanowienie prawa odrębnej własności w miejsce spółdzielczego własnościowego prawa, gdy ustanowienie po raz pierwszy spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 14 maja 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy w opisanej sytuacji, pomimo ulepszenia przekraczającego 30% wartości początkowej budynku nie będą podlegać opodatkowaniu: przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego i ustanowienie prawa odrębnej własności w miejsce spółdzielczego własnościowego prawa, gdy ustanowienie po raz pierwszy spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004r.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 sierpnia 2012r. (data wpływu 27 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 sierpnia 2012r. znak: IBPP1/443-543/12/MS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione. Celem Wnioskodawcy jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków i ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu, zatem działalność Wnioskodawcy polega głównie na zarządzaniu nieruchomościami stanowiącymi jej mienie i mieniem członków nabytym na podstawie ustawy oraz na oddawaniu nieruchomości lub ich części w najem lub dzierżawę.

Wnioskodawca realizując zadania z zakresu termomodernizacji budynków ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych przedsięwzięcia pn. „ ...” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Ś. na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest remont i modernizacja czterech budynków stanowiących zasoby Wnioskodawcy, zlokalizowanych na osiedlu „U.” i „H.” w T. (w trzech budynkach znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne, zaś w jednym budynku są w przeważającej części zlokalizowane lokale mieszkalne a na jego parterze znajduje się lokal użytkowy oddany w najem). Inwestycja polega na zastępowaniu azbestowych elementów budynków wielorodzinnych mieszkalnych materiałami mniej szkodliwymi dla zdrowia człowieka wraz z utylizacją azbestu. Realizacja projektu wpłynie na obniżenie kosztów zużycia energii cieplnej poprzez poprawę efektywności energetycznej i oszczędność energii.

Zakres prac budowlanych do wykonania w ramach projektu jest podzielony na 4 zadania – z podziałem na budynki, w których są one realizowane. Okres realizacji projektu obejmuje lata 2011-2012.

Powodem wystąpienia z niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej jest konieczność uzyskania stanowiska organu podatkowego w sprawie prawidłowego odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług związanych z realizacją zadania nr 3 ww. projektu, które polega na wykonaniu robót termomodernizacyjnych wraz z usunięciem acekoli w budynku mieszkalnym w T. przy ul. D. 45-51/U. 3-11, w którym znajduje się niewielki lokal użytkowy oraz mającej wpływ na to odliczenie właściwej stawki podatku VAT jaka będzie obowiązywała od dostawy lokali mieszkalnych w tym budynku po zakończeniu tego zadania. Obecnie przedsięwzięcie jest w trakcie realizacji. W myśl art. 16g ust.13 obowiązującej ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych powyższe prace stanowią ulepszenie środka trwałego (tj. modernizację budynku), gdyż spowodują wzrost wartości użytkowej środka trwałego w stosunku do jego wartości z dnia przyjęcia do używania, mierzonej w szczególności wydłużeniem okresu używania, obniżeniem kosztów eksploatacji a suma wydatków poniesionych na modernizację budynku w danym roku przekracza 3.500 zł. Niniejszej kwalifikacji dokonano po szczegółowym przeanalizowaniu zakresu rzeczowego wykonywanych robót i porównaniu ich do stanu istniejącego na podstawie dokumentacji technicznej. Nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej niniejszego budynku, który jest ujęty w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy.

Budynek został wybudowany przez Wnioskodawcę, oddany do używania i zasiedlony w 1980r. i od tego czasu jest też wynajmowany użytkownikom na cele handlowo-usługowe lokal użytkowy znajdujący się na parterze tegoż budynku (obecnie sklep). Przed przystąpieniem do realizacji przedsięwzięcia wydatki na ulepszenie budynku nie przekraczały 30% wartości początkowej, jednak po jego zakończeniu będą stanowiły 45% jego wartości początkowej. Najem lokalu użytkowego w tym budynku stanowi sprzedaż opodatkowaną stawką VAT 23%, zaś stawką zwolnioną są opodatkowane (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11) czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, czynności na rzecz członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni. Powierzchnia użytkowa tego budynku wielomieszkaniowego (sklasyfikowanego w PKOB 11) wynosi 73.443,5 m2, zaś powierzchnia użytkowa znajdującego się w nim lokalu w najmie wynosi 93,6 m2 i stanowi zaledwie 0,127% powierzchni użytkowej całego budynku.

W 1980r. po raz pierwszy miało miejsce zasiedlenie lokali mieszkalnych w tym budynku i ustanowienie spółdzielczych lokatorskich praw do tych lokali i obecnie w trybie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych tj. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) po wygaśnięciu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w stosunku do tych lokali Wnioskodawca ogłasza nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia opróżnienia lokalu przetarg na ustanowienie prawa odrębnej własności. Obecnie przed zakończeniem zadania nr 3 sprzedaż z tego tytułu jest opodatkowana stawką zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 (spełnione są obydwa warunki zwolnienia: pierwszego zasiedlenia lokali dokonano przed 1 maja 2004r., pomiędzy tym zasiedleniem a dostawą części budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata).

Również obecnie Wnioskodawca w stosunku do lokali mieszkalnych w tym budynku dokonuje przekształcenia spółdzielczych lokatorskich praw w prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego i ustanawia prawo odrębnej własności w miejsce spółdzielczego własnościowego prawa, gdy ustanowienie po raz pierwszy spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004r.

W ramach realizacji przedmiotowego zadania nr 3 Wnioskodawca nabywa głównie usługi budowlane opodatkowane 8% stawką VAT gdyż jest to budynek mieszkalny objęty społecznym programem mieszkaniowym (powierzchnia użytkowa poszczególnych lokali mieszkalnych nie przekracza 150 m2). Nabywane usługi budowlane polegają na wzmocnieniu płyt elewacyjnych, dociepleniu ścian, galerii i logii, wymianie instalacji odgromowej oraz demontażu acekolu.

Sfinansowanie ww. wydatków na ulepszenie budynku nastąpi w części przypadającej na lokale mieszkalne z funduszu na remonty nieruchomości budynkowych, który Wnioskodawca tworzy zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (uosm), zaś w części przypadającej na lokale użytkowe i własne stanowiące mienie Wnioskodawcy z funduszu zasobowego spółdzielni. Odpisy na fundusz remontowy nieruchomości obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, na których pokrycie mieszkańcy wnoszą opłaty na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 uosm – w tym zakresie stanowią sprzedaż opodatkowaną stawką zwolnioną, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Odpisy na fundusz remontowy nieruchomości nie są naliczane użytkownikowi lokalu użytkowego w opłacie za najem, opodatkowanej 23% podatkiem VAT.

Ze względu na charakter opisanego we wniosku przedsięwzięcia polegającego na termomodernizacji budynku w którym jest usytuowany niewielki lokal użytkowy oddany w najem - w stosunku do nabywanych w trakcie jego realizacji towarów i usług nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak również nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami zwolnionymi - bez prawa do odliczenia. Nabywane towary i usługi wykazują równoczesny związek ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (dotyczą elewacji budynku, która stanowi nierozerwanie część wspólną obiektu zarówno dla lokali mieszkalnych jak i dla lokalu użytkowego, roboty budowlane obejmują m.in. demontaż i utylizację płyt azbestowo-cementowych zdjętych z elewacji budynku i docieplenie z wymianą instalacji odgromowej). Ponieważ w przedmiotowej sprawie nie jest możliwe wyodrębnienie zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, więc zdaniem Wnioskodawcy na mocy art. 90 ust. 2 i 3 ustawy powinien dokonać odliczenia z zastosowaniem współczynnika proporcji o którym mowa w tym przepisie.

Proporcja o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT wyliczona za 2010r. wynosi 14% i stanowi udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w kwocie 11.294.249,29 zł, w całkowitym obrocie w kwocie 83.374.078,70 zł uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi nie przysługuje takie prawo.

Proporcja o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT wyliczona za 2011r. wynosi 14% i stanowi udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w kwocie 11.877.031,58 zł, w całkowitym obrocie w kwocie 89.490.777,51 zł uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi nie przysługuje takie prawo.

Przed zakończeniem przedsięwzięcia nakłady na ulepszenie budynku nie stanowią 30% jego wartości początkowej. Po jego zakończeniu będą stanowić 45% wartości początkowej budynku.

Przedmiotowy budynek (jak i pozostałe objęte projektem o dofinansowanie ze środków unijnych) został po wybudowaniu oddany przez Wnioskodawcę do użytkowania w 1980r. Wówczas wraz z ustanawianiem spółdzielczych lokatorskich praw do lokali mieszkalnych następowało ich zasiedlenie, jednak zdarzenie miało miejsce przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług, więc nie były to czynności podlegające opodatkowaniu - zatem nie było to pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 ust. 14 obecnie obowiązującej ustawy (nastąpiło oddanie do użytkowania części budynku pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi, ale nie było w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu). Dopiero z wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 8 stycznia 1993r. (w załączniku nr 2) - zostały objęte opodatkowaniem stawką zwolnioną usługi w zakresie administrowania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie - zatem dopiero w 1993r. nastąpiło w stosunku do tych lokali wymagane z definicji pierwszego zasiedlenia użytkowanie w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (stawką zwolnioną). Zatem zdaniem Wnioskodawcy można uznać, że w 1993r. doszło w rozumieniu ustawy o VAT do pierwszego zasiedlenia (po wybudowaniu) tych lokali. Nadal część lokali mieszkalnych w tym budynku jest zamieszkała przez te same osoby - bez zmiany statusu prawa do lokalu od 1980r. Właśnie w stosunku do niektórych z tych lokali wygasa spółdzielcze lokatorskie prawo i spółdzielnia każdorazowo dążąc do ponownego zasiedlenia lokalu ma obowiązek w terminie do 3 miesięcy od dnia opróżnienia lokalu ogłosić przetarg i wyłonić nowego nabywcę celem ustanowienia na jego rzecz prawa odrębnej własności do lokalu mieszkalnego - zapytanie nr 2 ujęte we wniosku o wydanie interpretacji dotyczy właśnie tych przypadków. Wnioskodawca ma wątpliwość, czy po zakończeniu zadania nr 3, gdy wydatki na ulepszenie stanowić będą 45% wartości początkowej (przekroczą 30%) należy naliczać 8% podatek VAT od tej czynności, będącej oddaniem do używania części budynku w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lokalu po ulepszeniu przekraczającym 30% wartości początkowej środka trwałego.

Obecnie przed zakończeniem przedsięwzięcia wydatki na ulepszenie są nieznaczne i wynoszą 2,81 % wartości początkowej budynku a w związku z tym ustanowienie prawa odrębnej własności w drodze przetargu na rzecz nowego nabywcy spółdzielnia zalicza obecnie do dostawy zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia - pierwsze zasiedlenie tj. oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu nastąpiło w 1993r. z dniem wejścia w życie ustawy o VAT i pomiędzy tym zasiedleniem a dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata).

Wnioskodawca pragnie nadmienić, że także od 1980r. wynajmowany jest lokal użytkowy znajdujący się na parterze budynku. W rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy pierwsze zasiedlenie tegoż lokalu użytkowego będącego częścią przedmiotowego budynku miało miejsce również w 1993r. wraz z wejściem w życie ustawy o VAT, gdyż od tego czasu najem jest czynnością podlegającą opodatkowaniu i należy uznać, że wówczas nastąpiło oddanie lokalu do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Lokale mieszkalne w budynku objętym zadaniem nr 3, mające być przedmiotem sprzedaży zaliczane są do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, gdyż zgodnie z art. 41 ust. 12a, 12b i art. 2 pkt 12 ustawy niniejsze lokale mieszkalne są częścią obiektu budownictwa mieszkaniowego - budynku mieszkalnego stałego zamieszkania sklasyfikowanego w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 i powierzchnia użytkowa poszczególnych lokali mieszkalnych nie przekracza 150 m2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji, pomimo ulepszenia przekraczającego 30% wartości początkowej budynku nie będą podlegać opodatkowaniu: przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego i ustanowienie prawa odrębnej własności w miejsce spółdzielczego własnościowego prawa, gdy ustanowienie po raz pierwszy spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, towary i usługi nabywane na cele realizacji przedmiotowego zadania nr 3 w budynku mieszkalnym, na parterze którego jest zlokalizowany lokal użytkowy wykazują równoczesny związek ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną gdyż elewacja budynku, na której prace są wykonywane stanowi nierozerwalnie część wspólną obiektu zarówno dla zlokalizowanych w nim lokali mieszkalnych, jak i lokalu użytkowego. Ponieważ w przedmiotowej sprawie nie jest możliwe wyodrębnienie zgodnie z art. 90 ust. 1 całości (lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, więc Wnioskodawca na mocy art. 90 ust. 2 i 3 powinien dokonać odliczenia z zastosowaniem współczynnika proporcji o którym mowa w tym przepisie i po zakończeniu roku, w którym przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dokonać jednorocznej korekty o której mowa w art. 91 ust. 1 i 3 ustawy. Jednocześnie Wnioskodawca uważa, że nie powinien dokonywać korekty o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy, wymaganej dla nieruchomości w wartości 1/10 podatku naliczonego, przez okres 10 lat (licząc od roku, w którym środek trwały oddano do używania po ulepszeniu) z uwagi na fakt, że budynek jest zaliczany do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych i zgodnie z art. 16c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie podlega amortyzacji.

Wnioskodawca uważa, że ponieważ nakłady na ulepszenie po zakończeniu niniejszego przedsięwzięcia przekroczą 30% wartości początkowej budynku, stąd oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynku lub jego części, po tym ulepszeniu będzie stanowiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy - więc dostawa lokali mieszkalnych w tym budynku nie będzie już opodatkowana stawką zwolnioną o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a lecz będzie podlegała opodatkowaniu 8% stawką VAT zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, obowiązującą dla budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (budynek sklasyfikowany w PKOB 11 i powierzchnia użytkowa poszczególnych lokali mieszkalnych w budynku nie przekracza 150 m2). Zgodnie z art. 153 ust. 2 ustawy po zakończeniu przedsięwzięcia nadal nie będą podlegać opodatkowaniu: przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego i ustanowienie prawa odrębnej własności w miejsce spółdzielczego własnościowego prawa, gdy ustanowienie po raz pierwszy spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004r.

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanej sytuacji, pomimo ulepszenia przekraczającego 30% wartości początkowej budynku nie będą podlegać opodatkowaniu: przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego i ustanowienie prawa odrębnej własności w miejsce spółdzielczego własnościowego prawa, gdy ustanowienie po raz pierwszy spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004r. - na mocy art. 153 ust. 2 ustawy. Przepis ten stanowi, że ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004r. Natomiast art. 29 ust. 8 stanowi, że jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu tego przekształcenia, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Jak wynika z komentarzy i interpretacji, zadaniem przepisu zawartego w art. 153 ust. 2 jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004r. i zostały one zasiedlone przed tą datą. Ustanowienie po tej dacie ponownie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, przy nakładach na ulepszenie nieprzekraczających 30% wartości początkowej objęte jest zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy a w przypadku ich przekroczenia jest opodatkowane obniżoną 8% stawką VAT obowiązującą dla budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 117, poz. 1054), zwanej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Zgodnie z art. 29 ust. 8 ww. ustawy – jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu tego przekształcenia, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 i ust. 7 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Powyższe zwolnienie nie ma zastosowania w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8 ww. ustawy.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Natomiast zgodnie z art. 153 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004r.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż wyłączeniu spod ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 tej ustawy, podlegają czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004r. Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione przed dniem 1 maja 2004r. i zostały one zasiedlone przed tą datą.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że lokale objęte przekształceniem spółdzielczego lokatorskiego prawa w prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego, zostały zasiedlone po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004r. i na nich ustanowiono lokatorskie prawa do lokali mieszkalnych. Zatem w tych sytuacjach przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 ustawy.

Natomiast do przekształcenia własnościowego prawa do lokalu w odrębną własność nie znajduje zastosowania art. 29 ust. 8 ustawy o VAT, który normuje jedynie przekształcenie lokatorskiego prawa spółdzielczego.

Stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 43 ust. 12a ustawy o VAT - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b wskazanej ustawy, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Przepis art. 41 ust. 12c ustawy o VAT stanowi, że w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, 113 - zbiorowego zamieszkania. W dziale 12 usystematyzowano natomiast budynki niemieszkalne.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

-w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów, o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku, gdy dla dostawy nie są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT należy przeanalizować czy nie zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Przenosząc zatem opisany przez Wnioskodawcę stan faktyczny na grunt ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że czynności przekształcenia własnościowego prawa do lokalu w odrębną własność dokonane zostaną w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, bowiem przedmiotowe czynności zostaną dokonane, jak stwierdził Wnioskodawca po ulepszeniu tych lokali mieszkalnych, w sytuacji gdy wydatki poniesione na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów, o podatku dochodowym, stanowić będą co najmniej 30% wartości początkowej tych lokali.

Wobec powyższego w przypadku przekształcenia własnościowego prawa do lokalu w odrębną własność, o którym mowa we wniosku (gdy wydatki na ulepszenie stanowić będą co najmniej 30% wartości początkowej tych lokali), nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o VAT.

W związku z powyższym w odniesieniu do przekształcenia własnościowego prawa do lokalu w odrębną własność, w sytuacji gdy wydatki na ulepszenie stanowić będą co najmniej 30% wartości początkowej tych lokali, należy zbadać czy w niniejszej sprawie występują przesłanki do zastosowania zwolnienia dla przedmiotowego przekształcenia własnościowego prawa do lokalu w odrębną własność, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Aby przedmiotowa czynność mogła korzystać ze zwolnienia z ww. przepisu muszą być spełnione oba warunki określone tym przepisem łącznie.

Przywołany przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a cytowanej ustawy, adresowany jest do podatników, którym - po pierwsze nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a po drugie – nie ponosili wydatków na ulepszenie budynków, budowli lub ich części, w stosunku do których istniało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, a jeśli ponosili, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Spełnienie obu warunków łącznie uprawnia podatnika do skorzystania ze zwolnienia przy dostawie budynków, budowli lub ich części.

W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie nie znajduje również zastosowania zwolnienie od podatku VAT dla dostawy (przekształcenia własnościowego prawa do lokalu w odrębną własność) przedmiotowych lokali na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, bowiem nie został spełniony określony w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b ustawy o VAT warunek determinujący zwolnienie od podatku VAT dla tej dostawy.

Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie budynku którego części stanowią wskazane we wniosku lokale, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (co zostało potwierdzone w interpretacji tut. organu z dnia 4 września 2012r. znak; IBPP1/443-543/12/MS) i po zakończeniu zadania nr 3 polegającego na termomodernizacji przedmiotowego budynku będą one wyższe niż 30% jego wartości początkowej. Jednocześnie Wnioskodawca stwierdził, że z uwagi na krótki okres między ulepszeniem a dostawą (przekształcenia własnościowego prawa do lokalu w odrębną własność) nie będzie spełniony warunek określony w art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, tj. budynek lub jego części nie będą w stanie ulepszonym wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Uwzględniając zatem wymienione wyżej uregulowania w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego wskazać należy, iż przekształcenie własnościowego prawa do lokalu w odrębną własność w sytuacji gdy jego powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2 podlega opodatkowaniu według 8% stawki podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 2 tej ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy dodać, że przedmiotem interpretacji były wyłącznie przypadki określone przez Wnioskodawcę w zadanym pytaniu, tj. kwestia opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa w prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego oraz ustanowienia prawa odrębnej własności w miejsce spółdzielczego własnościowego prawa w sytuacji ulepszenia przekraczającego 30% wartości początkowej, natomiast inne kwestie poruszane przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku, wykraczające poza zakres pytania zadanego przez Wnioskodawcę nie mogły być przedmiotem interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj