Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-241/11-4/MM
z 29 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-241/11-4/MM
Data
2011.08.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
ustalanie dochodu
zezwolenie na prowadzenie działalności
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie ustalania dochodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w sytuacji posiadania przez Spółkę dwóch zezwoleń.



Wniosek ORD-IN 572 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalania dochodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w sytuacji posiadania przez Spółkę dwóch zezwoleń – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej dla działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w przypadku posiadania dwóch zezwoleń,
  • ustalenia limitu zwolnienia podatkowego przysługującego w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
  • ustalania dochodu uzyskiwanego z działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w sytuacji posiadania przez Spółkę dwóch zezwoleń.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie dwóch zezwoleń: Zezwolenia nr x z dnia 10 maja 2005 r. (Zezwolenie I) oraz Zezwolenia nr xx z dnia 01 marca 2010 r. (Zezwolenie II). Oba zezwolenia obejmują działalność gospodarczą obejmującą działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych tylko na terenie Strefy i usług wykonywanych tylko na jej terenie.

W zezwoleniach są określone różne działalności według PKWiU, tzn. kody PKWiU nie pokrywają się w Zezwoleniach, jednak cała działalność Spółki opiera się na produkcji wyrobów służących do spawania metali: Zezwolenie I jest wydane na działalność związaną z produkcją palników do spawania, regulatorów ciśnienia do spawarek oraz drutu do spawania, natomiast Zezwolenie II obejmuje produkcję elektrod do spawania.

Zezwolenie I określa tylko minimalną kwotę poniesionych wydatków inwestycyjnych oraz minimalny stan zatrudnienia i jest wydane do dnia 29 maja 2017 r. Natomiast Zezwolenie II określa zarówno minimalną, jak i maksymalną wysokość kosztów nowej inwestycji oraz minimalny stan zatrudnienia i jest wydane do dnia 31.12.2020 r. Obie inwestycje są zlokalizowane na terenie jednej strefy ekonomicznej. Niemniej każda z nich była realizowana w ramach odrębnego zezwolenia, wydanego w oparciu o inny reżim prawny. Spółka sporządza kalkulację podstawy opodatkowania, uwzględniającej dochód / stratę na obu rodzajach działalności, tj. działalności objętej zwolnieniem oraz działalności, z której wynik podatkowy podlega opodatkowaniu. Spółka korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu kosztów nowej inwestycji. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia od podatku w stosunku do dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w zakresie objętym Zezwoleniem, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego Zezwolenia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Ponadto, stosownie do § 9 rozporządzenia Rady Ministrów z 02 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej („rozporządzenie o SSE z 2006 r.”) dla prawidłowego ustalenia maksymalnej kwoty zwolnienia podatkowego koszty inwestycji („wydatki kwalifikowane”) oraz wielkość pomocy publicznej podlegają obowiązkowi dyskontowania na dzień uzyskania Zezwolenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w sytuacji, w której Spółka, będąca przedsiębiorcą średnim (zarówno w chwili akcesji Polski do UE, jak i obecnie), która posiada dwa zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE, przy czym drugie zezwolenie zostało wydane na rozbudowę istniejącego już zakładu, ale na produkcję innego wyrobu gotowego (inny numer PKWiU), ma obowiązek dla celów rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych ustalać dochód podlegający zwolnieniu na każde z zezwoleń odrębnie, czy też w świetle art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wystarczającym jest łączne ustalenie dochodu Spółki uzyskanego na terenie SSE (w ramach obu zezwoleń) i zwolnienie z podatku dochodowego dochodu z działalności strefowej uzyskanego przez Spółkę na terenie strefy do wysokości limitu maksymalnej intensywności pomocy publicznej dla obu zezwoleń łącznie...
  2. Czy zgodnie z zasadami przyznawania przedsiębiorcom pomocy regionalnej oraz przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w analizowanym stanie faktycznym, przy wyliczaniu wysokości kwoty dochodu wolnego od podatku dochodowego od osób prawnych, należy przyjąć faktyczną wysokość wydatków inwestycyjnych poniesionych w okresie od dnia uzyskania Zezwolenia I do ostatniego dnia jego obowiązywania (czyli do dnia 29 maja 2017 r.) w związku z realizacją inwestycji, na którą uzyskano to Zezwolenie (w szczególności, nawet wówczas gdyby wydatki te przewyższały kwotę minimalnych nakładów inwestycyjnych w nim określonych, przy uwzględnieniu wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej) plus maksymalną wysokość kosztów nowej inwestycji określoną w Zezwoleniu II (jeżeli Spółka takie wydatki faktycznie poniesie)...
  3. Czy Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE w ramach Zezwoleń, wykorzystując łączny limit pomocy publicznej dostępnej w ramach Zezwolenia I oraz Zezwolenia II...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 3. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 i nr 2 został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi wydanymi w dniu 29 sierpnia 2011 r.: nr ILPB3/423-241/11-2/MM, ILPB3/423-241/11-3/MM.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnieniu podlegać będzie dochód z całej działalności strefowej (w zakresie objętym Zezwoleniami) prowadzonej na terenie SSE do momentu wyczerpania puli zwolnienia dostępnej w ramach obu Zezwoleń (l i II) łącznie.

Spółce przysługuje prawo do zwolnienia dochodu w kwocie wynikającej z sumy iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla obydwu Zezwoleń, z uwzględnieniem dyskontowania. Spółka wylicza oddzielnie dla każdego Zezwolenia pulę pomocy publicznej, a następnie sumuje obie te wartości (pulę pomocy z Zezwolenia I i z Zezwolenia II), otrzymując ogólną kwotę dostępnej puli pomocy. Tak obliczona pula pomocy przysługująca Spółce będzie konsumowana przez łączny dochód wolny od podatku (dla obu Zezwoleń łącznie), osiągany w zakresie objętym w Zezwoleniach. Spółka zapewni odpowiednią ewidencję gwarantującą, że limit dopuszczalnej wysokości pomocy publicznej określony w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zostanie przekroczony.

Zdaniem Spółki, takie stanowisko jest prawidłowe ze względu na prowadzenie jednej ewidencji rachunkowej dla obu Zezwoleń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanej przez Spółkę interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

W związku z faktem, że Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie m.in. zezwolenia z dnia 10 maja 2005 r., w przedmiotowej sprawie w odniesieniu do Zezwolenia I nie znajdą zastosowania – jak wskazuje Wnioskodawca - przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 02 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, lecz regulacje rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej z dnia 14 września 2004 r. (Dz. U. Nr 218, poz. 2211 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj