Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-330/11/AZb
z 16 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-330/11/AZb
Data
2011.05.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
szkolenie
usługi edukacyjne
zwolnienie


Istota interpretacji
zwolnienie od podatku kursów w zakresie ochrony roślin dla rolników



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2011r. (data wpływu 18 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2011r. (data wpływu 4 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę kursów w zakresie ochrony roślin dla rolników – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 26 kwietnia 2011r. (data wpływu 4 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę kursów w zakresie ochrony roślin dla rolników.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ośrodek Doradztwa Rolniczego działa w oparciu o ustawę z dnia 22 października 2004r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507 z późn. zmianami). Realizując zadania wynikające z wymienionej ustawy Ośrodek prowadzi za odpłatnością stosownie do art. 4 ust. 4 powołanej ustawy szkolenia w zakresie ochrony roślin, których uczestnikami są rolnicy. Szkolenia prowadzone są zgodnie z wymogami art. 75 ustawy z dnia 18 grudnia 2003r. o ochronie roślin (tekst jednolity Dz. U. z 2008r. Nr 133, poz. 849 z późn. zmianami). Jednostka została wpisana do rejestru podmiotów prowadzących szkolenia przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa pod numerem xxx i uzyskała w tym zakresie zaświadczenie o numerze ewidencyjnym xxx.

Ponadto Wnioskodawca spełnia wymogi rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2010r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin (Dz. U. Nr 256, poz. 1721).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 kwietnia 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, że Ośrodek działa w oparciu o ustawę z dnia 22 października 2004r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507 z późn. zmianami). Nie jest więc jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Ośrodek realizując zadania wynikające z wymienionej ustawy prowadzi za odpłatnością stosownie do art. 4 ust. 4 szkolenia nt. Stosowanie środków ochrony roślin przy użyciu opryskiwaczy.

Powyższe szkolenia są realizowane dla rolników, którzy wykonują zabiegi opryskiwaczami polowymi. Art. 74 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 roku (Dz. U. z 2008r. Nr 133, poz. 849 z późn. zmianami) mówi:

Zabiegi przy użyciu środków ochrony roślin w produkcji rolnej i leśnictwie mogą być wykonywane przez osoby, które ukończyły szkolenie w zakresie stosowania środków ochrony roślin i posiadają aktualne zaświadczenie o ukończeniu tego szkolenia.

Wynika z niego, że rolnicy mogą wykonywać zabiegi środkami ochrony roślin tylko po uprzednim uzyskaniu kwalifikacji zawodowych w tym zakresie, które są poświadczone wydanym zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia. Powyższe kwalifikacje zawodowe muszą być odnawiane i uzupełniane periodycznie co 5 lat na skutek szybkich zmian zachodzących w dziedzinie ochrony roślin i konieczności szybkiego ich poznania przez osoby wykonujące zabiegi środkami ochrony roślin.

Powyższe kwalifikacje zawodowe są tak ważne dla ochrony środowiska naturalnego i zdrowej, bezpiecznej żywności, że jednostka szkoląca musi na podstawie art. 75 wymienionej ustawy spełniać określone warunki. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wydał rozporządzenie z dnia 16 grudnia 2010 roku w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin (Dz. U. Nr 256, poz. 1721), w którym zawarł szczegółowy czas szkolenia, program szkolenia, warunki jakie ma spełniać jednostka szkoląca odnośnie warunków technicznych i kwalifikacji wykładowców prowadzących szkolenia. Zatem te szkolenia są prowadzone w formie i na zasadach ściśle określonych w wyżej wymienionym rozporządzeniu.

Każde szkolenie kończy się potwierdzeniem kwalifikacji zawodowych rolników przez zdanie stosownego egzaminu przed komisją powołaną na wniosek jednostki szkolącej przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzi przedstawiciel Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Dokumentacja z powyższych szkoleń jest również ściśle określona i jej prawidłowość kontrolowana przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle wyżej przedstawionych faktów zamierzone do prowadzenia szkolenia w zakresie ochrony roślin dla rolników są zwolnione z podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 1 pkt 29 litera „a” ustawy z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) i spełnianiem wszystkich wymogów określonych w ustawie z dnia 18 grudnia 2003r. o ochronie roślin (tekst jednolity Dz. U. Nr 133, poz. 849 z 2008r. z późn. zmianami) oraz rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2010r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin (Dz. U. Nr 256, poz. 1721), szkolenia w zakresie ochrony roślin są zwolnione z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe … oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powyższe rozporządzenie zostało uchylone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011r. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 tego rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane, jak również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Działa w oparciu o ustawę z dnia 22 października 2004r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507 ze późn. zmianami). Realizując zadania wynikające z wymienionej ustawy Ośrodek prowadzi za odpłatnością stosownie do art. 4 ust. 4 powołanej ustawy szkolenia w zakresie ochrony roślin, których uczestnikami są rolnicy. Szkolenia prowadzone są zgodnie z wymogami art. 75 ustawy z dnia 18 grudnia 2003r. o ochronie roślin (tekst jednolity Dz. U. z 2008r. Nr 133, poz. 849 z późn. zmianami). Jednostka została wpisana do rejestru podmiotów prowadzących szkolenia przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa pod numerem xxx i uzyskała w tym zakresie zaświadczenie o numerze ewidencyjnym xxx.

Wnioskodawca spełnia wymogi rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2010r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin (Dz. U. Nr 256, poz. 1721).

Szkolenia w przedmiotowym zakresie są realizowane dla rolników, którzy wykonują zabiegi opryskiwaczami polowymi. Art. 74 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 roku (Dz. U. z 2008r. Nr 133, poz. 849 z późn. zmianami) mówi:

Zabiegi przy użyciu środków ochrony roślin w produkcji rolnej i leśnictwie mogą być wykonywane przez osoby, które ukończyły szkolenie w zakresie stosowania środków ochrony roślin i posiadają aktualne zaświadczenie o ukończeniu tego szkolenia.

Wynika z niego, że rolnicy mogą wykonywać zabiegi środkami ochrony roślin tylko po uprzednim uzyskaniu kwalifikacji zawodowych w tym zakresie, które są poświadczone wydanym zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia. Powyższe kwalifikacje zawodowe muszą być odnawiane i uzupełniane periodycznie co 5 lat na skutek szybkich zmian zachodzących w dziedzinie ochrony roślin i konieczności szybkiego ich poznania przez osoby wykonujące zabiegi środkami ochrony roślin.

Powyższe kwalifikacje zawodowe są tak ważne dla ochrony środowiska naturalnego i zdrowej, bezpiecznej żywności, że jednostka szkoląca musi na podstawie art. 75 wymienionej ustawy spełniać określone warunki. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wydał rozporządzenie z dnia 16 grudnia 2010 roku w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin (Dz. U. Nr 256, poz. 1721), w którym zawarł szczegółowy czas szkolenia, program szkolenia, warunki jakie ma spełniać jednostka szkoląca odnośnie warunków technicznych i kwalifikacji wykładowców prowadzących szkolenia. Zatem te szkolenia są prowadzone w formie i na zasadach ściśle określonych w wyżej wymienionym rozporządzeniu.

Każde szkolenie kończy się potwierdzeniem kwalifikacji zawodowych rolników przez zdanie stosownego egzaminu przed komisją powołaną na wniosek jednostki szkolącej przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa. W skład komisji egzaminacyjnej wchodzi przedstawiciel Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Dokumentacja z powyższych szkoleń jest również ściśle określona i jej prawidłowość kontrolowana przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa.

Odnosząc się do powyższego należy przytoczyć przepisy ustawy z dnia 22 października 2004r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, jednostkami doradztwa rolniczego są:

  1. Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą, zwane dalej „Centrum Doradztwa”;
  2. 16 wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego, zwanych dalej „ośrodkami wojewódzkimi”.

W myśl art. 2 ust. 2b ww. ustawy, zadaniem Centrum Doradztwa i ośrodków wojewódzkich jest prowadzenie doradztwa rolniczego obejmującego działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mające na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego Ośrodki wojewódzkie w ramach zadań z zakresu doradztwa rolniczego prowadzą szkolenia dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich.

W myśl art. 4 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy w ramach doradztwa rolniczego jednostki doradztwa rolniczego mogą odpłatnie wykonywać usługi, w szczególności w zakresie prowadzenia:

  1. ksiąg rachunkowych i dokumentacji niezbędnej w rachunkowości w gospodarstwach rolnych,
  2. działalności promocyjnej gospodarstw rolnych, w szczególności agroturystycznych lub ekologicznych,
  3. kursów przygotowujących do uzyskania tytułów kwalifikacyjnych w zawodach przydatnych do prowadzenia działalności rolniczej,
  4. działalności:
    • wydawniczej,
    • poligraficznej,
    • laboratoryjnej,
    • hotelarskiej i gastronomicznej,
    • szkoleniowej niezwiązanej z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1 i 2,
    • gospodarki pasiecznej.


W przedmiotowej sprawie przywołać należy również przepisy ustawy z dnia 18 grudnia 2003r. o ochronie roślin (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 133, poz. 849 ze zm.). Zgodnie z art. 74 pkt 1 tej ustawy, zabiegi przy użyciu środków ochrony roślin w produkcji rolnej i leśnej mogą być wykonywane przez osoby, które ukończyły szkolenie w zakresie stosowania środków ochrony roślin w Rzeczypospolitej Polskiej i posiadają aktualne zaświadczenie o ukończeniu tego szkolenia.

Stosownie do art. 75 ust. 1 ww. ustawy, działalność polegająca na prowadzeniu szkoleń, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, art. 64 ust. 4 pkt 1 lit. a, art. 66 ust. 1 pkt 1 i art. 74 pkt 1, zwanych dalej „szkoleniami w zakresie ochrony roślin”, jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie prowadzenia szkoleń w zakresie ochrony roślin.

Na postawie art. 75 ust. 7 ww. ustawy przedsiębiorca wykonujący działalność w zakresie prowadzenia szkoleń w zakresie ochrony roślin jest obowiązany spełniać następujące warunki:

  1. zapewnić warunki organizacyjno-techniczne prowadzenia szkoleń w zakresie ochrony roślin;
  2. zapewnić prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony roślin przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje;
  3. informować wojewódzkiego inspektora, o którym mowa w ust. 2, o planowanych terminach i miejscach prowadzenia szkoleń w zakresie ochrony roślin, nie później niż na 14 dni przed ich rozpoczęciem;
  4. prowadzić szkolenia w zakresie ochrony roślin zgodnie z programami takich szkoleń oraz w grupach zapewniających prawidłowy przebieg takich szkoleń;
  5. dokumentować działania związane z prowadzeniem szkoleń w zakresie ochrony roślin;
  6. udostępniać dokumenty dotyczące prowadzenia szkoleń w zakresie ochrony roślin na każde żądanie wojewódzkiego inspektora.

Jak wynika z art. 75a ust. 1 ww. ustawy, podmiot, niebędący przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej, może prowadzić szkolenia w zakresie ochrony roślin, po uzyskaniu wpisu do rejestru podmiotów prowadzących szkolenia, prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora właściwego ze względu na siedzibę tego podmiotu.

Zgodnie z art. 75a ust. 6 ww. ustawy, podmiot prowadzący szkolenia jest obowiązany:

  1. spełniać warunki, określone w art. 75 ust. 7;
  2. informować na piśmie wojewódzkiego inspektora, o którym mowa w ust. 1, o:
    1. zmianie danych podlegających wpisowi do rejestru, w terminie 14 dni od dnia zajścia zdarzenia, które spowodowało zmianę tych danych,
    2. zaprzestaniu wykonywania działalności polegającej na prowadzeniu szkoleń w zakresie ochrony roślin.


W myśl art. 75a ust. 6 ww. ustawy, wojewódzki inspektor sprawuje nadzór nad prowadzeniem szkoleń w zakresie ochrony roślin przez podmioty wpisane do rejestru, o którym mowa w ust. 1.

Szkolenia w zakresie ochrony roślin, których uczestnikami są rolnicy, prowadzone przez Wnioskodawcę nie odbywają się w zupełnie dowolnej formie. Szczegółowe zasady przeprowadzania szkoleń z tego zakresu zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2010r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin (Dz. U. Nr 256, poz. 1721), wydanym na postawie delegacji ustawowej zawartej w art. 75 ust. 8 ww. ustawy z dnia 18 grudnia 2003r. o ochronie roślin.

Zgodnie z § 1 rozporządzenie to określa:

  1. warunki organizacyjno-techniczne prowadzenia szkoleń w zakresie ochrony roślin;
  2. kwalifikacje osób prowadzących szkolenia w zakresie ochrony roślin;
  3. programy szkoleń w zakresie ochrony roślin;
  4. maksymalną liczbę osób w grupie, dla jakiej prowadzi się szkolenia w zakresie ochrony roślin;
  5. sposób dokumentowania działań związanych z prowadzeniem szkoleń w zakresie ochrony roślin;
  6. wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w zakresie ochrony roślin oraz okres ważności tego zaświadczenia.

W myśl § 2 ww. rozporządzenia, podmiot prowadzący szkolenia w zakresie ochrony roślin:

  1. zapewnia pomieszczenia umożliwiające prowadzenie zajęć, w tym wykorzystywanie w ich trakcie pomocy audiowizualnych;
  2. udostępnia uczestnikom szkoleń w szczególności:
    1. pomoce audiowizualne, w tym prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe, zestawy foliogramów, przeźrocza,
    2. materiały szkoleniowe.


Stosownie do § 3 ww. rozporządzenia, podmiot prowadzący szkolenia w zakresie stosowania środków ochrony roślin, niezależnie od spełnienia warunków, o których mowa w § 2:

  1. zapewnia miejsce do prowadzenia zajęć praktycznych z wykorzystaniem opryskiwaczy ciągnikowych polowych i ciągnikowych sadowniczych, wraz z ciągnikiem, lub sprzętu agrolotniczego;
  2. udostępnia uczestnikom szkolenia:
    1. modelowy zestaw odzieży ochronnej stosowanej przy wykonywaniu zabiegów ochrony roślin w uprawach polowych, sadowniczych i pod osłonami, w tym w szklarniach, inspektach, namiotach foliowych i magazynach,
    2. opryskiwacze ciągnikowe polowe i ciągnikowe sadownicze, wraz z ciągnikiem, lub sprzęt agrolotniczy,
    3. części do modernizacji opryskiwaczy,
    4. przyrządy do regulacji opryskiwacza, w tym stoper, taśmę mierniczą, kalkulator, suwaki do określania parametrów pracy, cylindry miarowe,
    5. wiatromierze.


Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia, osoby prowadzące szkolenia w zakresie obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin lub w zakresie stosowania środków ochrony roślin powinny mieć:

  1. ukończoną szkołę ponadpodstawową lub ponadgimnazjalną prowadzącą kształcenie w zawodzie technik rolnik, technik ogrodnik, technik leśnik lub technik mechanizacji rolnictwa i uzyskać tytuł zawodowy w danym zawodzie lub
  2. ukończone studia wyższe na kierunku rolnictwo, ogrodnictwo, leśnictwo lub technika rolnicza i leśna

-oraz posiadać co najmniej pięcioletni staż pracy na stanowiskach związanych z ochroną roślin.

Jak stanowi § 7 pkt 3 lit. a) ww. rozporządzenia, program szkolenia w zakresie stosowania środków ochrony roślin przy użyciu opryskiwaczy jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

W myśl § 8 ww. rozporządzenia, szkolenia w zakresie ochrony roślin są prowadzone w grupach nie większych niż 30 osób.

Kolejne przepisy tegoż rozporządzenia określają sposób dokumentowania działań związanych z prowadzeniem szkoleń w zakresie ochrony roślin (§ 9), wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w zakresie ochrony roślin oraz okres ważności tego zaświadczenia (§ 10 wraz z załącznikiem nr 7 do rozporządzenia).

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż szkolenia w zakresie ochrony roślin, których uczestnikami są rolnicy, prowadzone przez Ośrodek Doradztwa Rolniczego spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te mają na celu zdobycie odpowiednich kwalifikacji niezbędnych dla wykonywania zabiegów opryskiwaczami polowymi przy użyciu środków ochrony roślin przez rolników. Rolnicy mogą bowiem wykonywać zabiegi środkami ochrony roślin tylko po uprzednim uzyskaniu kwalifikacji zawodowych w tym zakresie.

Zasady i formy przeprowadzania ww. kursów zostały ściśle uregulowane w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2010r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin (Dz. U. Nr 256, poz. 1721). Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż planowane usługi prowadzenia szkoleń w zakresie ochrony roślin dla rolników będą od 1 stycznia 2011r. korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj