Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-998/12/ES
z 11 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2012r. (data wpływu 11 lipca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 października 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy od poniesionych kosztów związanych z usługami doradczymi, finansowanych w 90% z dotacji pozyskanej przez Wnioskodawcę, a w 10% z wkładu własnego klienta korzystającego z usług, można odliczyć podatek naliczony od należnego w całości, czy też należy odnieść się tylko do wartości sprzedaży w postaci 10% wkładu własnego klienta (czynności do opodatkowania) odpowiadającej 10% kosztów usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2012r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 10 października 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy od poniesionych kosztów związanych z usługami doradczymi, finansowanych w 90% z dotacji pozyskanej przez Wnioskodawcę, a w 10% z wkładu własnego klienta korzystającego z usług, można odliczyć podatek naliczony od należnego w całości, czy też należy odnieść się tylko do wartości sprzedaży w postaci 10% wkładu własnego klienta (czynności do opodatkowania) odpowiadającej 10% kosztów usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym od dnia 28 maja 1993r. podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności w zakresie usług edukacyjnych, udzielania pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorców, obsługi programów Unii Europejskiej oraz projektów doradczo-informacyjnych.

W wyniku przeprowadzonego przez P. konkursu na realizację projektu systemowego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 wniosek złożony przez Wnioskodawcę został wybrany do dofinansowania.

W dniu 17 lutego 2012r. została podpisana umowa o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego (PK) - realizowana na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego P. „Z". Projekt jest współfinansowany w 15% ze środków krajowych i w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego.


W ramach tego projektu realizowane są zadania:

  1. Świadczenie usług informacyjnych i doradczych,
  2. Koordynacja regionalnej sieci PK,
  3. Promocja regionalnej sieci PK.

Wnioskodawca pełni rolę Regionalnego Punktu Konsultacyjnego w zakresie koordynacji i promocji regionalnej sieci PK oraz realizuje zadania Punktu Konsultacyjnego poprzez świadczenie usług informacyjnych (nieodpłatne dla klienta) i doradczych (częściowo odpłatne dla klienta) dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą. Usługi informacyjne i doradcze w projekcie nie są zlecane przez instytucję finansującą projekt (P.), bowiem Wnioskodawca musiał przedstawić koncepcję świadczenia tych usług we wniosku o dofinansowanie przedstawionym w konkursie.

Umowa o udzieleniu wsparcia na realizację projektu przewiduje dotację na finansowanie:

  • 100% kosztów kwalifikowanych usług informacyjnych oraz kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK,
  • 90% kosztów kwalifikowanych usług doradczych (pozostałe 10% kosztów usług doradczych finansuje klient w formie wkładu własnego). Projekt nie generuje dochodu.

Dotacja pozyskana przez Wnioskodawcę na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy i będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, a mianowicie: wynagrodzenia konsultantów oraz osób koordynujących i zarządzających projektem, podróże służbowe, najem i eksploatacja pomieszczeń, usługi telekomunikacyjne i pocztowe, zakup materiałów biurowych, eksploatacyjnych i oprogramowania, promocji i informacji, audytu finansowego projektu, ubezpieczenie OC z tytułu realizacji projektu i inne. Dotacja ta nie ma na celu sfinansowania otrzymaną dotacją ceny sprzedaży i nie ma bezpośredniego wpływu na kwotę należną (cenę) z tytułu świadczenia usług, gdyż jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych w budżecie projektu kosztów kwalifikowanych. Stąd też dotacja przyznana Wnioskodawcy na realizację projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dla rozliczenia projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i prowadzona jest ich odrębna ewidencja. Zmienia się w związku z tym zasada rozliczania podatku VAT przez Wnioskodawcę ze względu na konieczność pobierania wkładu własnego od klienta korzystającego z usług doradczych w ww. projekcie. Zgodnie z zapisami umowy wsparcia Wnioskodawca ma obowiązek pobierania w formie pieniężnej wkładu własnego od klienta, który skorzystał z usługi doradczej w wysokości minimum 10% wartości tej usługi, co odpowiada 10% kosztów kwalifikowanych usług doradczych. W projekcie zgodnie z art. 5 i art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług czynnością opodatkowaną (ze względu na zaistnienie odpłatności usługi) jest usługa doradcza, a wymagana odpłatność za usługę w formie wkładu własnego klienta w finansowanie tej usługi jest obrotem - kwotą należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku VAT.

Od wkładu własnego jako wartości czynności do opodatkowania, Wnioskodawca ma obowiązek z chwilą odbioru usługi przez klienta naliczyć podatek od towarów i usług należny według stawki 23% (nie zachodzi tu zwolnienie podmiotowe ze względu na odpłatne usługi doradcze zgodnie z art. 43 i art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług). Wkład własny jako czynność opodatkowana jest ujmowany w ewidencji sprzedaży w wartości netto faktury VAT wystawionej klientowi - potwierdzającej dokonanie sprzedaży. Kwota należna od klienta obejmuje wkład własny oraz należny podatek VAT.

W związku z tym, że koszty usług informacyjnych oraz koszty koordynacji i promocji regionalnej sieci PK są w 100% finansowane z dotacji - nie zachodzi tu czynność opodatkowana pozwalająca na obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług związanych z realizacją usług informacyjnych zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast w zakresie usług doradczych koszty pokrywane są częściowo z dotacji pozyskanej na realizację projektu, a częściowo z wkładu własnego klientów korzystających ze wsparcia doradczego w projekcie. Wnioskodawca wyodrębnia w swej ewidencji księgowej koszty usług doradczych finansowanych z dotacji oraz koszty usług doradczych finansowanych z wkładu własnego klientów. Zatem w przypadku usług doradczych w projekcie zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez względu na to, z jakich środków zostały sfinansowane zakupy, gdyż występuje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że w załączniku nr 2 do umowy o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego jest określony budżet projektu z podziałem na:

  • Budżet Projektu PK – usługi doradcze, zawierający zadanie: świadczenie usług doradczych,
  • Budżet projektu PK – usługi informacyjne, zawierający zadania:

Zadanie I: Świadczenie usług informacyjnych,

Zadanie II: Koordynacja,

Zadanie III: Promocja.

Zadania koordynacji regionalnej sieci PK i promocji regionalnej sieci PK są ujęte w budżecie informacyjnym. Natomiast w budżecie usług doradczych zadania takie nie występują.

Zgodnie z zapisami § 1 Umowy z P. użyte w Umowie pojęcia oznaczają między innymi:

  • Punkt Konsultacyjny – świadczy usługi informacyjne i doradcze zgodnie z umową o udzielenie wsparcia na realizację projektu,
  • Regionalny Punkt Konsultacyjny - realizujący zadania koordynacji regionalnej sieci PK oraz promocji regionalnej sieci PK na podstawie Umowy o udzielenie wsparcia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od poniesionych kosztów związanych z usługami doradczymi, finansowanych w 90% z dotacji pozyskanej przez Wnioskodawcę, a w 10% z wkładu własnego klienta korzystającego z usług, można odliczyć podatek naliczony od należnego w całości, czy też należy odnieść się tylko do wartości sprzedaży w postaci 10% wkładu własnego klienta (czynności do opodatkowania) odpowiadającej 10% kosztów usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, od poniesionych kosztów, związanych z usługami doradczymi, finansowanych w 90% z dotacji pozyskanej przez Wnioskodawcę, a w 10% z wkładu własnego klienta, przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości, z wyłączeniem ograniczeń wymienionych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z usługami doradczymi w projekcie wynika z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na to z jakich środków zostały sfinansowane zakupy gdyż, występuje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy o VAT).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Odnośnie powyższego należy również zauważyć, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków. Istotny dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Przy ustalaniu prawa do odliczenia należy jednakże mieć na uwadze ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym od dnia 28 maja 1993r. podatnikiem podatku od towarów i usług.

W wyniku przeprowadzonego przez P. konkursu na realizację projektu systemowego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 wniosek złożony przez Wnioskodawcę został wybrany do dofinansowania.

W dniu 17 lutego 2012r. została podpisana umowa o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego (PK) - realizowana na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego P. „Z". Projekt jest współfinansowany w 15% ze środków krajowych i w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach tego projektu realizowane są zadania:

  1. Świadczenie usług informacyjnych i doradczych,
  2. Koordynacja regionalnej sieci PK,
  3. Promocja regionalnej sieci PK.

Wnioskodawca pełni rolę Regionalnego Punktu Konsultacyjnego w zakresie koordynacji i promocji regionalnej sieci PK oraz realizuje zadania Punktu Konsultacyjnego poprzez świadczenie usług informacyjnych (nieodpłatne dla klienta) i doradczych (częściowo odpłatne dla klienta) dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą.

Umowa o udzieleniu wsparcia na realizację projektu przewiduje dotację na finansowanie:

  • 100% kosztów kwalifikowanych usług informacyjnych oraz kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK,
  • 90% kosztów kwalifikowanych usług doradczych (pozostałe 10% kosztów usług doradczych finansuje klient w formie wkładu własnego).

Projekt nie generuje dochodu.

Dotacja pozyskana przez Wnioskodawcę na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy i będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, a mianowicie: wynagrodzenia konsultantów oraz osób koordynujących i zarządzających projektem, podróże służbowe, najem i eksploatacja pomieszczeń, usługi telekomunikacyjne i pocztowe, zakup materiałów biurowych, eksploatacyjnych i oprogramowania, promocji i informacji, audytu finansowego projektu, ubezpieczenie OC z tytułu realizacji projektu i inne. Dotacja ta nie ma na celu sfinansowania otrzymaną dotacją ceny sprzedaży i nie ma bezpośredniego wpływu na kwotę należną (cenę) z tytułu świadczenia usług, gdyż jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych w budżecie projektu kosztów kwalifikowanych. Dla rozliczenia projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i prowadzona jest ich odrębna ewidencja. Zgodnie z zapisami umowy wsparcia Wnioskodawca ma obowiązek pobierania w formie pieniężnej wkładu własnego od klienta, który skorzystał z usługi doradczej w wysokości minimum 10% wartości tej usługi, co odpowiada 10% kosztów kwalifikowanych usług doradczych. Wnioskodawca wyodrębnia w swej ewidencji księgowej koszty usług doradczych finansowanych z dotacji oraz koszty usług doradczych finansowanych z wkładu własnego klientów.

W załączniku nr 2 do umowy o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego jest określony budżet projektu z podziałem na:

  • Budżet Projektu PK – usługi doradcze, zawierający zadanie: świadczenie usług doradczych,
  • Budżet projektu PK – usługi informacyjne, zawierający zadania:

Zadanie I: Świadczenie usług informacyjnych,

Zadanie II: Koordynacja,

Zadanie III: Promocja.

Zadania koordynacji regionalnej sieci PK i promocji regionalnej sieci PK są ujęte w budżecie informacyjnym. Natomiast w budżecie usług doradczych zadania takie nie występują.

Należy zauważyć, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ww. ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Analizując kwestię dotyczącą prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego w związku z zakupami związanymi z wykonywanymi usługami doradczymi sfinansowanymi otrzymaną dotacją należy odnieść się do ww. zasady, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi oraz niewystąpienie przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, natomiast zgodnie z interpretacją indywidualną nr IBPP1/443-724/12/ES otrzymany wkład pieniężny klienta, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT, a świadczone przez Wnioskodawcę usługi doradcze podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki podstawowej 23%.

Mając zatem na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, rozstrzygnięcia zawarte w ww. interpretacji oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne, stwierdzić należy, że w przypadku usług doradczych świadczonych w ramach projektu „Z.”, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez względu na to, z jakich środków zakupy te zostały sfinansowane.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj