Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-713/11/KB
z 7 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-713/11/KB
Data
2011.10.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Korekta deklaracji

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych


Słowa kluczowe
deklaracja korygująca
deklaracja podatkowa
korekta zeznania
następstwo prawne
przekształcanie
sukcesja prawna


Istota interpretacji
określenie jakie dane identyfikacyjne powinien wskazać Wnioskodawca (spółka osobowa powstała z przekształcenia spółki kapitałowej) w korektach deklaracji oraz zeznań podatkowych złożonych przez ww. spółkę kapitałową za okres przed przekształceniem



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 04 lipca 2011r. (data wpływu do tut. Biura 12 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie określenia jakie dane identyfikacyjne powinien wskazać Wnioskodawca (spółka osobowa powstała z przekształcenia spółki kapitałowej) w korektach deklaracji oraz zeznań podatkowych złożonych przez ww. spółkę kapitałową za okres przed przekształceniem – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie określenia jakie dane identyfikacyjne powinien wskazać Wnioskodawca (spółka osobowa powstała z przekształcenia spółki kapitałowej) w korektach deklaracji oraz zeznań podatkowych złożonych przez ww. spółkę kapitałową za okres przed przekształceniem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką komandytową, która powstała z przekształcenia (zmiany formy prawnej) spółki kapitałowej. Po przekształceniu w spółkę osobową Wnioskodawca kontynuuje prowadzenie działalności gospodarczej, wykonywanej uprzednio w ramach spółki kapitałowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku, gdy powstanie konieczność złożenia przez spółkę przekształconą (Wnioskodawcę) korekty deklaracji lub zeznania podatkowego odnoszących się do deklaracji (zeznań) złożonych jeszcze przez spółkę przekształconą (kapitałową) i dotyczących okresu sprzed przekształcenia, w treści deklaracji (zeznania) korygującego należy wskazać dane spółki przekształcanej, czy też spółki, która składa stosowną korektę, a zatem spółki przekształconej...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wystąpienia konieczności złożenia korekty deklaracji lub zeznania podatkowego odnoszącego się do deklaracji/zeznania złożonego przez spółkę przed dniem przekształcenia, w deklaracji/zeznaniu korygującym należy wskazać dane zgodne z danymi ujawnionymi w treści deklaracji/zeznania pierwotnego, a zatem dane spółki przekształcanej. Zgodnie z art. 552 Kodeksu spółek handlowych (dalej: „k.s.h.”), spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną. Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (art. 553 § 1 k.s.h.). Analogiczna regulacja wynika również z przepisów podatkowych. Zgodnie z art. 93a Ordynacji podatkowej, spółka handlowa powstała w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki. Zgodnie zaś z przepisem art. 81 Ordynacji podatkowej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowane deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Z powyższych przepisów wynika, iż w przypadku zaistnienia konieczności złożenia korekty deklaracji lub zeznania podatkowego, w stosunku do deklaracji/zeznania złożonego uprzednio przez spółkę przekształcaną (spółkę kapitałową), spółka przekształcona, czyli w tym przypadku spółka osobowa, będzie uprawniona, jako następca prawny, do sporządzenia i złożenia takiej korekty. Przepisy prawa nie regulują szczegółowo zagadnienia dotyczącego danych podmiotu (podatnika), które powinny zostać wskazane w takiej deklaracji korygującej. Wprawdzie spółka przekształcona, działając jako następca prawny spółki przekształcanej, wykonuje własne, przysługujące jej uprawnienie do skorygowania deklaracji, to jednak z drugiej strony nie ulega wątpliwości, że korekta taka odnosi się do deklaracji/zeznania złożonego uprzednio przez spółkę przekształcaną i to jej dane widnieją na pierwotnie złożonej deklaracji/zeznaniu. Z tego też względu, z uwagi na fakt, że korekta odnosi się do okresu rozliczenia, w którym podatnikiem była spółka przekształcana, prawidłowym będzie wskazanie danych spółki przekształcanej jako podatnika w zeznaniu/deklaracji korygującej. Deklaracja/zeznanie korygujące wskazują określone zobowiązanie podatkowe, które w danym momencie powstało wobec określonego podatnika. Nie ulega wątpliwości, że w stosunku do zobowiązań podatkowych, które powstały w okresie poprzedzającym przekształcenie spółki, podatnikiem była spółka kapitałowa i to jej dane powinny być ujawnione w treści korekty. Dodatkowo wskazać należy, że korekta taka nie powinna budzić jednak wątpliwości co do tego, który podmiot jest uprawniony do jej złożenia, stąd też spółka przekształcona, która składa taką korektę, powinna wskazać na swoje uprawnienia w tym zakresie wynikające z następstwa prawnego. Tym samym osobą uprawnioną do podpisania zeznania/deklaracji korygującej będzie osoba uprawniona do reprezentacji spółki przekształconej, czyli w tym wypadku spółki komandytowej.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne wydane przez:

W ocenie Wnioskodawcy, mimo iż powołane wyżej interpretacje dotyczą przypadku korekty zeznania/deklaracji po dniu połączenia spółek, które to korekty odnoszą się do okresu sprzed połączenia, wnioski z nich wynikające znajdują zastosowanie również w przedmiotowej sprawie, z uwagi na fakt, iż tak jak w przypadku połączenia spółek, również w przypadku przekształcenia mamy do czynienia z sukcesją prawną na gruncie praw i obowiązków podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm. – określanej w dalszej części skrótem „K.s.h.”):

  • spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo- akcyjna,
  • spółka kapitałowa to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna.

W myśl art. 551 § 1 K.s.h., spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną (art. 552 K.s.h.).

Stosownie do art. 553 § 1 K.s.h., spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 2 K.s.h.). Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3 K.s.h.).

Zauważyć jednak należy, iż powyższe przepisy regulują kwestie następstwa prawnego wynikającego z przekształcenia spółek w sferze obrotu prawno – gospodarczego. Natomiast kwestię sukcesji praw i obowiązków na gruncie prawa podatkowego regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). W myśl art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zgodnie natomiast z art. 93a § 2 pkt 1 lit. b Ordynacji podatkowej, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej.

W myśl art. 93d Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Wskazać przy tym należy, iż przewidziana w Ordynacji podatkowej zasada następstwa prawnego ma charakter sukcesji uniwersalnej, czyli oznacza przejście praw i obowiązków z jednego podmiotu (względnie z dwóch lub więcej, w zależności od rodzaju transformacji) na inny podmiot (podmioty). Skutki podatkowe przekształcenia nie obejmują jednak tych praw i obowiązków, jakie posiadała spółka kapitałowa (spółka przekształcana), które nie funkcjonują w spółce osobowej (spółce przekształconej), w związku z czym nie mogą one przejść po przekształceniu na tę spółkę osobową.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż, co do zasady, spółka komandytowa powstała w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej wstępuje w prawa i obowiązki podatkowe przysługujące, bądź ciążące na spółce kapitałowej przed przekształceniem.

Zgodnie z art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu (art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej). Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu (art. 8 Ordynacji podatkowej). Natomiast inkasentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana do pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu (art. 9 Ordynacji podatkowej).

Zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej). Jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta (art. 80a § 1 Ordynacji podatkowej).

Z powyższych przepisów wynika, iż, co do zasady, podatnikowi, płatnikowi oraz inkasentowi przysługuje prawo do dokonania korekty złożonej wcześniej deklaracji podatkowej, poprzez złożenie deklaracji korygującej. Przy czym do składanej deklaracji korygującej dołączyć należy pismo, w którym opisane zostaną przyczyny składania tej korekty. W przypadku przekształcenia podmiotów skutkujących sukcesją uniwersalną, o której mowa m.in. w cyt. art. 93a Ordynacji podatkowej, uprawnienie do złożenia deklaracji korygującej za okres przed przekształceniem, przechodzi na podmiot przekształcony.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (spółka komandytowa) powstała na skutek przekształcenia spółki kapitałowej. Spółka komandytowa kontynuuje prowadzenie działalności gospodarczej wykonywanej uprzednio przez spółkę kapitałową. Z powyższego wynika zatem, iż Wnioskodawca stał się następcą prawnym spółki kapitałowej. Wnioskodawca przewiduje, iż może dojść do sytuacji, w której powstanie konieczność dokonania korekty deklaracji podatkowych złożonych przez spółkę kapitałową przed przekształceniem.

Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy, jako sukcesorowi generalnemu spółki kapitałowej, przysługuje prawo do dokonania korekt złożonych wcześniej przez spółkę kapitałową deklaracji podatkowych. W deklaracjach korygujących, powinny być wskazane dane identyfikacyjne spółki kapitałowej, wykazane wcześniej w deklaracjach podlegających korekcie. Przy czym, składana deklaracja korygująca winna być podpisana przez osoby uprawnione do podpisywania deklaracji podatkowych w imieniu Wnioskodawcy, jako następcy prawnego spółki kapitałowej. Natomiast informacje dotyczące wynikającej z przekształcenia sukcesji generalnej, wraz ze wskazaniem osób uprawnionych do podpisywania deklaracji podatkowych w imieniu Wnioskodawcy, należy ująć w pisemnych wyjaśnieniach składanych wraz z deklaracją korygującą.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31 – 511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj