Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-114/11/ZG
z 13 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-114/11/ZG
Data
2011.07.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Powiadomienie naczelnika urzędu celnego o zamiarze wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
ewidencja
skład podatkowy


Istota interpretacji
Obowiązujące przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy dopuszczają, aby Wnioskodawca zmienił dotychczasowy sposób prowadzenia odrębnych ewidencji przyjęć i wydań gazów w składzie podatkowym na jedną ewidencję: „Ewidencję przyjęć i wydań gazów węglowodorowych o kodzie CN 2711”



Wniosek ORD-IN 526 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2011 roku (data wpływu 02.05.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia ewidencji w składzie podatkowym - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 maja 2011 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia ewidencji w składzie podatkowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług przeładunku oraz handlu hurtowym i detalicznym gazami węglowodorowymi klasyfikowanymi do kodu CN 2711. W związku z tym posiada skład podatkowy. W obecnej chwili Wnioskodawca prowadzi dwie odrębne ewidencje przyjęcia i wydania gazów: propan o kodzie CN 2711 12 79, butan o kodzie CN 2711 13 79.

W związku ze zmianą ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 roku, która wprowadza nowy sposób nazewnictwa gazów będących przedmiotem obrotu w składach podatkowych, Wnioskodawca chciałby zmienić sposób prowadzenia ewidencji przyjęcia i wydania gazów zmniejszając ich liczbę oraz dostosowując nazewnictwo gazów do określeń występujących w powyższej ustawie, tj. gazów węglowodorowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca może zmienić dotychczasowy sposób prowadzenia dwóch odrębnych ewidencji przyjęć i wydań gazów węglowodorowych w składzie podatkowym na jedną ewidencję: Ewidencja przyjęć i wydań gazów węglowodorowych o kodzie CN 2711...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 53 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym, można zmienić sposób prowadzenia ewidencji. Proponowany sposób ewidencjonowania nie ma wpływu na wysokość maksymalnego, możliwego powstania obowiązku podatkowego, gdyż jego maksymalna stawka jest jednakowa dla wszystkich rodzajów gazów węglowodorowych wymienionych w powyższej ustawie. Dodatkowo Spółka dostosuje nazewnictwo gazów do określeń występujących w powyższej ustawie, tj. gazów węglowodorowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 53 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity z 2011 roku Dz. U. Nr 108, poz. 626), podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową wyrobów akcyzowych umożliwiającą w szczególności:


  1. ustalenie ilości wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury;
  2. wyodrębnienie kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  3. określenie ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym innym niż skład podatkowy, o którym mowa w art. 48 ust. 3 i 4.


Stosownie do § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 231 ze zm.) - wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 55 ust. 1 i 2 ustawy - podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową, zwaną dalej "ewidencją", której odrębne części stanowią zestawienia danych dotyczące wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą oraz wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym, w którym prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych.


Ponadto w myśl § 12 rozporządzenia ewidencja powinna zawierać:


  1. nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu;
  2. ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania;
  3. datę wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  4. dane identyfikacyjne podmiotu, od którego wyroby akcyzowe zostały dostarczone;
  5. dane identyfikacyjne właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy;
  6. dane identyfikacyjne osoby, która złożyła zgłoszenie celne w przypadku importowanych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  7. datę wyprodukowania wyrobów akcyzowych;
  8. dokładne określenie miejsca w składzie podatkowym, w którym wyroby akcyzowe się znajdują, i informacje o ich przemieszczaniu wewnątrz tego składu;
  9. numer referencyjny e-AD, a jeżeli System jest niedostępny - lokalny numer referencyjny umieszczony w dokumencie zastępującym e-AD, albo numer identyfikacyjny dokumentu handlowego, w przypadku wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do składu podatkowego w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub wyprowadzone ze składu podatkowego w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej;
  10. datę złożenia deklaracji podatkowej;
  11. kwotę podatku akcyzowego przypadającego do zapłaty lub kwotę podatku akcyzowego, której pobór został zawieszony;
  12. datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego i dane identyfikacyjne odbiorcy lub datę zapłaty podatku akcyzowego;
  13. informacje na temat wyrobów akcyzowych:


  1. wprowadzonych do składu podatkowego,
  2. zużytych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów,
  3. wyprodukowanych w składzie podatkowym,
  4. magazynowanych w składzie podatkowym,
  5. wyprowadzonych ze składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy,
  6. wyprowadzonych ze składu podatkowego przez właściciela wyrobów niebędącego podmiotem prowadzącym skład podatkowy,
  7. wykorzystanych na własny użytek.


W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzi skład podatkowy, w którym przeładowywany jest gaz węglowodorowy z grupy CN 2711. W chwili obecnej skład prowadzi dwie odrębne ewidencje przyjęcia i wydania dla gazów: propan o kodzie CN 2711 12 79, butan o kodach CN 2711 13 79.

W związku ze zmianą ustawy o podatku akcyzowym Wnioskodawca zamierza zmienić sposób prowadzenia ewidencji przyjęcia i wydania gazów zmniejszając ich liczbę oraz dostosowując nazewnictwo gazów do określeń występujących w ustawie, tj. gazów węglowodorowych.

Odnosząc się do zagadnienia należy stwierdzić, iż ewidencja ilościowa lub ilościowo-wartościowa, o której mowa w art. 53 ust. 5 ustawy oraz § 9 rozporządzenia powinna być prowadzona w sposób zgodny z zaprezentowanymi przepisami. Wskazuje się, iż ustawodawca nie określił formy, w jakiej ewidencja powinna być prowadzona. Wobec tego musi ona być prowadzona w taki sposób, aby zawierała wszystkie wymienione w powyższych przepisach elementy oraz dane zgodne z rzeczywistym stanem faktycznym. Istotne jest aby była prowadzona w sposób jasny, czytelny, niebudzący wątpliwości i pozwalający na prawidłowe rozliczenie podatku akcyzowego.

Zatem odnosząc się do stanowiska zawartego we wniosku należy stwierdzić, iż obowiązujące przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy dopuszczają, aby Wnioskodawca zmienił dotychczasowy sposób prowadzenia odrębnych ewidencji przyjęć i wydań gazów w składzie podatkowym na jedną ewidencję: „Ewidencję przyjęć i wydań gazów węglowodorowych o kodzie CN 2711”, w związku z czym uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj