Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-822/11/BW
z 14 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-822/11/BW
Data
2011.10.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
konkursy
nagrody
nagrody w konkursach
promocja
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Czy w momencie przekazania samochodu zwycięzcy konkursu, Wnioskodawca powinien zgodnie z art. 7 ust. 2 wystawić fakturę VAT wewnętrzną i odprowadzić z tego tytułu podatek VAT należny?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2011r. (data wpływu 18 lipca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2011r. (data wpływu 3 października 2011r.) oraz pismem z dnia 6 października 2011r. (data wpływu 11 października 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania czynności przekazania samochodu zwycięzcy konkursu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, m.in., w zakresie opodatkowania i udokumentowania czynności przekazania samochodu zwycięzcy konkursu.

Ww. wniosek został uzupełniony:

  • pismem z dnia 28 września 2011r. (data wpływu 3 października 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 września 2011r. znak: IBPP2/443-821/11/BW, IBPP2/443-822/11/BW oraz
  • pismem z dnia 6 października 2011r. (data wpływu 11 października 2011r.), będącym uzupełnieniem ww. pisma Wnioskodawcy z dnia 28 września 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Urząd Miejski.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Celem statutowym Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności w zakresie kultury i sztuki oraz realizowanie zadań z dziedziny promocji i informacji.

W ramach wyżej wymienionej działalności statutowej Wnioskodawca organizuje konkurs pn. "...".

Celem konkursu jest promocja Miasta.

Konkurs trwa w terminie od 4 czerwca do 8 sierpnia 2011 roku, a główną nagrodę stanowi samochód osobowy.

Zakupu oraz przekazania samochodu zwycięzcy będzie dokonywał organizator konkursu czyli Wnioskodawca.

W związku z organizacją konkursu Wnioskodawca dokonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT (m.in. sprzedaż usług promocyjnych i reklamowych).

Natomiast w piśmie z dnia 28 września 2011r. , uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2011r. znak: , Wnioskodawca wskazał, że dopuszczalna masa całkowita samochodu wynosi 1305 kg.

Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnił, że w przypadku tego samochodu nie zachodzą przypadki określone przepisem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2010r. Nr 247, poz. 1652).

W związku z powyższym zadano, m.in., następujące pytanie (oznaczone nr 2):

Czy w momencie przekazania samochodu zwycięzcy konkursu, Wnioskodawca powinien zgodnie z art. 7 ust. 2 wystawić fakturę VAT wewnętrzną i odprowadzić z tego tytułu podatek VAT należny...

Stanowisko Wnioskodawcy:

W momencie przekazania samochodu Wnioskodawca powinien wystawić fakturę VAT wewnętrzną i uiścić podatek VAT należny z tytułu nieodpłatnego przekazania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Ponadto, stosownie do ust. 2 powołanego artykułu przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Natomiast, w myśl art. 7 ust. 3 ww. ustawy o VAT, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Natomiast zgodnie z ust. 2 cyt. artykułu, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez Urząd Miejski.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Celem statutowym Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności w zakresie kultury i sztuki oraz realizowanie zadań z dziedziny promocji i informacji.

W ramach wyżej wymienionej działalności statutowej Wnioskodawca organizuje konkurs pn. "…".

Celem konkursu jest promocja Miasta.

Konkurs trwa w terminie od 4 czerwca do 8 sierpnia 2011 roku, a główną nagrodę stanowi samochód osobowy.

Zakupu oraz przekazania samochodu zwycięzcy będzie dokonywał organizator konkursu czyli Wnioskodawca.

W związku z organizacją konkursu Wnioskodawca dokonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT (m.in. sprzedaż usług promocyjnych i reklamowych).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku pytania w przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga kwestia czy przekazanie zwycięzcy konkursu samochodu osobowego będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT i czy czynność ta winna być udokumentowana.

Odnosząc się do powyższego należy na wstępie wskazać, iż jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów prawa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

Należy zauważyć, iż w sprawie przedmiotowego wniosku w dniu 14 października 2011r. wydana została interpretacja IBPP2/443-821/11/BW, w której potwierdzając prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy, stwierdzono, iż w przypadku zakupu przedmiotowego samochodu osobowego w celu realizacji usługi organizacji konkursu w ramach której dojdzie do wydania przedmiotowego samochodu osobowego zwycięzcy konkursu, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu nabycia przedmiotowego samochodu osobowego, nie więcej jednak niż 6.000 zł.

W konsekwencji powyższego, mając na względzie wyżej przedstawiony stan prawny należy stwierdzić, iż wydanie przedmiotowego samochodu zwycięzcy konkursu stanowi, w świetle art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust.1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast w myśl art. 106 ust. 7 ww. ustawy o VAT w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, iż wydanie zwycięzcy konkursu przedmiotowego samochodu winno zostać udokumentowane wystawieniem faktury wewnętrznej.

W konsekwencji powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania i udokumentowania przekazania zwycięzcy konkursu przedmiotowego samochodu osobowego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważa się, iż poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia objęta pytaniem oznaczonym nr 1 będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Należy także wskazać, iż w przedmiotowej interpretacji nie rozstrzygano kwestii dotyczącej stawki podatku VAT odnośnie przekazania zwycięzcy konkursu przedmiotowego samochodu osobowego, gdyż nie było to przedmiotem zapytania, jak również Wnioskodawca nie przedstawił w tym zakresie własnego stanowiska.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj