Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-896/11-2/KAN
z 20 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-896/11-2/KAN
Data
2011.09.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
deklaracje
korekta
odliczenie podatku


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych ze środków uzyskanych od Powiatowego Urzędu Pracy oraz dokonanie korekty deklaracji VAT-7



Wniosek ORD-IN 812 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2011r. (data wpływu 25 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • odliczenia podatku naliczonego do zakupu dokonanego przed datą rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz możliwości dokonania korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc luty 2011 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych ze środków uzyskanych od Powiatowego Urzędu Pracy oraz dokonania korekty deklaracji VAT-7.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 10 grudnia 2010 roku została podpisana przez Panią (dalej „Wnioskodawczyni”) umowa w sprawie przyznania jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej (dalej jako „Umowa”) w ramach projektu pt. „X” poddziałanie 6.1.3 w oparciu o Program Operacyjny współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego zgodnie z art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 kwietnia 2009 r., w sprawie dokonywania refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2009 r. Nr 62, poz. 512 z późn. zm.). Zatem zgodnie z art. 46 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, Wnioskodawczyni otrzymała z Funduszu Pracy jednorazowe środki na podjęcie jednoosobowej działalności gospodarczej.

Środki w kwocie brutto 18 000 zł przeznaczone na określone w umowie wydatki wpłynęły na rachunek bankowy Wnioskodawczyni w dniu 14 grudnia 2010 roku. Przyznane środki stanowią pomoc de minimis.

Zgodnie z zapisami Umowy Wnioskodawczyni została zobowiązana do wydatkowania przyznanych ww. środków na określone w Umowie urządzenia, oprogramowanie (LEX, Microsoft Word, Windows, antywirus), materiały biurowe, pomoce naukowe z zastrzeżeniem, że wydatki muszą zostać poniesione w okresie od dnia zawarcia umowy do 30 dni od dnia podjęcia działalności gospodarczej, zgodnie z przeznaczeniem. Zatem Umowa przewiduje, że zakupy na potrzeby działalności gospodarczej mogą być dokonane przez dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej jak i po jej rozpoczęciu (w określonym terminie).

W dniu 1 lutego 2011 roku Wnioskodawczyni podjęła działalność gospodarczą sklasyfikowaną pod symbolem PKD 69.20 Z „działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe”, przed tym dniem natomiast dokonała częściowych zakupów z środków uzyskanych na podstawie Umowy, tzn. licencja na oprogramowanie LEX (dnia 29 grudnia 2010 roku). Umowa z Powiatowym Urzędem Pracy zezwalała na zakup poszczególnych usług bądź towarów przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej. Pozostałe zakupy zostały dokonane po dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej i po złożeniu do właściwego urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R) — zgłoszenie VAT-R zostało złożone w dniu 2 lutego 2011 roku. Naczelnik urzędu skarbowego potwierdził zarejestrowanie podmiotu jako podatnika VAT czynnego (VAT-5) w dniu 3 lutego 2011 r. Zakupy zostały dokonane (poza licencją na LEX) w miesiącu lutym 2011 r., co dokumentują stosowne faktury VAT. Wydatki z jednorazowych środków zostały zaakceptowane i rozliczone przez Powiatowy Urząd Pracy.

Podkreślenia wymaga fakt, że wszelkie zakupy dokonane na podstawie Umowy, tj. urządzenia, oprogramowanie itp. ze środków przyznanych przez Powiatowy Urząd Pracy są towarami oraz usługami wykorzystywanymi do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w ramach działalności gospodarczej tj. usługi doradztwa podatkowego (usługi opodatkowane). Wszelkie zakupy zostały udokumentowane fakturami VAT. Wnioskodawczyni nie wprowadziła zakupionych przedmiotów do rejestru zakupu VAT i nie rozliczyła podatku naliczonego z tego tytułu w deklaracji VAT-7. Zatem w deklaracji VAT-7 za luty 2011 r. złożonej do właściwego urzędu skarbowego została wykazana nadwyżka podatku VAT należnego nad podatkiem VAT naliczonym (podatek został uiszczony na rachunek bankowy urzędu skarbowego w ustawowym terminie).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy istnieje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych ze środków uzyskanych od Powiatowego Urzędu Pracy w ramach przyznania jednorazowych środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej, również w stosunku do zakupu dokonanego przed datą rozpoczęcia działalności gospodarczej...;
  2. Czy istnieje możliwość dokonania korekty deklaracji VAT-7, jeżeli nie odliczono kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup ww. towarów i usług i jednocześnie, czy możliwe jest wystąpienie do właściwego urzędu skarbowego w trybie przepisów Ordynacji Podatkowej o zwrot nadpłaconego podatku od towarów i usług za miesiąc luty 2011...

Stanowisko Wnioskodawcy

Stanowisko Wnioskodawcy

  1. Pytanie nr 1

Zdaniem Wnioskodawczyni, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od zakupionych przez nią z jednorazowych środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej towarów i usług, wykorzystywanych w wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje Wnioskodawczyni również w stosunku do zakupu oprogramowania w dacie przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, jednak z zamiarem wykorzystania przedmiotowej usługi na potrzeby wykonywania działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

  1. Pytanie nr 2

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawczyni nie dokonała rozliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup przedmiotowych towarów i usług w stosownej deklaracji VAT-7 złożonej za miesiąc luty 2011 r., Wnioskodawczyni będzie miała prawo do korekty złożonej deklaracji i jednocześnie możliwość wystąpienia z wnioskiem o nadpłatę podatku VAT, w przypadku wystąpienia nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym za miesiąc luty 2011 r.

Uzasadnienie stanowiska

Pytanie nr 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika;

  1. z tytułu nabycia towarów i usług;
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego;
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Oznacza to, że prawo do odliczenia podatku naliczonego uwarunkowane jest istnieniem związku podatku naliczonego podlegającego odliczeniu z opodatkowanymi transakcjami podatnika.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy VAT zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. Także pokrycie tych wydatków z innych niż własne środków nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku. Przepisy ustawy VAT nie wyłączają bowiem prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji lub darowizn.

Zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podstawowe znaczenie ma związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, natomiast bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawczyni prowadzi działalność usługową opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Data rozpoczęcia działalności to 1 luty 2011 rok, a w dniu 2 lutego 2011 roku złożyła zgłoszenie rejestracyjne VAT-R. Środki na podjęcie działalności w wysokości 18 000 zł brutto Wnioskodawczyni otrzymała z Powiatowego Urzędu Pracy w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w grudniu 2010 roku (po podpisaniu stosownej Umowy).

Zakupione towary oraz usługi (oprogramowania) służą Wnioskodawczyni do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawczyni nie wykonuje żadnych czynności zwolnionych od podatku VAT, ani niepodlegających ustawie VAT. Wykonywane przez Wnioskodawczynię usługi są opodatkowane według stawki podstawowej 23% VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy VAT należy stwierdzić, że w przedstawionej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu wyszczególnionych towarów i usług, gdyż istnieje związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Skoro bowiem Wnioskodawczyni nabywa towary i usługi, które wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej - Wnioskodawczyni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w fakturach VAT dokumentujących dokonane zakupy. Dla zaistnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma bowiem związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a nie źródła ich finansowania.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy sfinansowane ze środków pochodzących z jednorazowych środków przyznanych mu przez Powiatowy Urząd Pracy z Europejskiego Funduszu Społecznego, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powyższe stanowisko Wnioskodawczyni znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach podatkowych, np. Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 31 marca 2009 roku, nr IBPP2/443-35/08/LŻ, Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 czerwca 2009 roku, nr ILPP2/443-471/09-2/EWW.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowemu zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust 3.

Stosownie zaś do art. 96 ust. 4 ustawy VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Jak wynika z powyższego, podatnikiem podatku od towarów i usług są z mocy prawa wszystkie podmioty wymienione w art. 15 ust. 1 ustawy VAT, wykonujące czynności wymienione w art. 5 tej ustawy.

Rejestracja następuje zatem w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tą chwilą podmiot staje się zarejestrowanym podatnikiem.

Uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikające z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy VAT, przysługuje podatnikom, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Jak zatem wynika z konstrukcji obowiązujących przepisów prawa, podmiot składający zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług dokonanych z zamiarem ich wykorzystania w działalności opodatkowanej od towarów i usług. Dla dokonania odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług ważny jest zamiar przeznaczenia ich na działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę zasadę neutralności podatku od towarów i usług, a także posiadanie przez podmiot prowadzący działania przygotowawcze do uruchomienia działalności gospodarczej statusu podatnika podatku od towarów i usług - gdyż status ten jest kategorią obiektywną niezależną od faktu zarejestrowania się w tym charakterze - uznać należy, że status podatnika czynnego VAT (zarejestrowanego) konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia, nie musi natomiast istnieć na dzień, w którym miały miejsce czynności opodatkowane, z których wynika podatek podlegający odliczeniu.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawczyni dokonała zakupu licencji na oprogramowanie z jednorazowych środków przyznanych przez Powiatowy Urząd Pracy jeszcze przed datą rozpoczęcia działalności (zakup oprogramowania dokonany został w grudniu 2010 roku). Jednakże zakup tego oprogramowania był dokonany z zamiarem przeznaczenia go na działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto, Wnioskodawczyni w dacie składania deklaracji VAT-7 za miesiąc luty 2011 roku była zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym (zgłoszenie VAT-R zostało złożone do naczelnika urzędu skarbowego w dniu 2 lutego 2011 roku). Wnioskodawczyni będzie miała prawo dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie tego oprogramowania, poprzez korektę deklaracji VAT-7 złożonej za miesiąc luty 2011 rok.

Stanowisko Wnioskodawczyni znajduje potwierdzenie w interpretacji z dnia 27 lutego 2007 roku, wydanej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tarnowie, nr DO/443-4/07.zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji lub darowizn.

Pytanie nr 2

W świetle art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy VAT).

Prawo do obniżenia podatku należnego może być zrealizowane także w trybie art. 86 ust. 13 ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10,11,12,16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Z kolei, ust. 2 tego przepisu precyzuje podstawowy termin zwrotu, „zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty”.

Instytucja zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym jest odmienną instytucją niż zwrot nadpłaconego podatku. Nadpłata podatku regulowana jest w ustawie Ordynacja podatkowa. W sytuacji gdy podatnik podatku od towarów i usług składa deklaracje za okresy miesięczne, nadpłata powstaje z dniem zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w kwocie wyższej niż należna (art. 73 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zatem Wnioskodawczyni, jeżeli nie dokonała rozliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupów dokonanych ze środków przyznanych przez Powiatowy Urząd Pracy w terminach określonych w art. 86 ust. 10 oraz ust. 11 ustawy VAT, będzie miała prawo do korekty deklaracji VAT-7 za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, tzn. deklaracji za miesiąc luty 2011 rok. Jak to zostało wskazane w stanie faktycznym, Wnioskodawczyni w tym okresie rozliczeniowym wykazała podatek do zapłaty do urzędu skarbowego i dokonała jego wpłaty w ustawowym terminie na rachunek bankowy urzędu skarbowego.

W wyniku korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc luty 2011 rok prawdopodobnie wystąpi nadwyżka podatku VAT naliczonego nad podatkiem VAT należnym. Wobec tego Wnioskodawczyni będzie miała możliwość zwrócenia się do naczelnika urzędu skarbowego o zwrot różnicy na rachunek bankowy w trybie art. 87 ustawy VAT. Jednocześnie Wnioskodawczyni będzie miała możliwość złożenia do naczelnika urzędu skarbowego wniosku o stwierdzenie nadpłaty w podatku VAT, zapłaconego do urzędu skarbowego, w trybie przepisów Ordynacji podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad.1 Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 Ustawy VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podstawowe znaczenie ma związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, natomiast bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni podpisała umowę w sprawie przyznania jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni otrzymała z Funduszu Pracy jednorazowe środki na podjęcie jednoosobowej działalności gospodarczej.

Środki w kwocie brutto 18 000 zł przeznaczone na określone w umowie wydatki wpłynęły na rachunek bankowy Wnioskodawczyni w dniu 14 grudnia 2010 roku.

Zgodnie z zapisami Umowy Wnioskodawczyni została zobowiązana do wydatkowania przyznanych ww. środków na określone w Umowie urządzenia, oprogramowanie (LEX, Microsoft Word, Windows, antywirus), materiały biurowe, pomoce naukowe z zastrzeżeniem, że wydatki muszą zostać poniesione w okresie od dnia zawarcia umowy do 30 dni od dnia podjęcia działalności gospodarczej, zgodnie z przeznaczeniem. Zatem Umowa przewiduje, że zakupy na potrzeby działalności gospodarczej mogą być dokonane przez dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej jak i po jej rozpoczęciu (w określonym terminie).

W dniu 1 lutego 2011 roku Wnioskodawczyni podjęła działalność gospodarczą sklasyfikowaną pod symbolem PKD 69.20 Z „działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe”, przed tym dniem natomiast dokonała częściowych zakupów ze środków uzyskanych na podstawie Umowy, tzn. zakupiła licencję na oprogramowanie LEX (dnia 29 grudnia 2010 roku). Umowa z Powiatowym Urzędem Pracy zezwalała na zakup poszczególnych usług bądź towarów przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej. Pozostałe zakupy zostały dokonane po dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej i po złożeniu do właściwego urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R) — zgłoszenie VAT-R zostało złożone w dniu 2 lutego 2011 roku. Naczelnik urzędu skarbowego potwierdził zarejestrowanie podmiotu jako podatnika VAT czynnego (VAT-5) w dniu 3 lutego 2011 r. Zakupy zostały dokonane (poza licencją na LEX) w miesiącu lutym 2011 r., co dokumentują stosowne faktury VAT. Wydatki z jednorazowych środków zostały zaakceptowane i rozliczone przez Powiatowy Urząd Pracy.

Zakupione towary oraz usługi (oprogramowania) służą Wnioskodawczyni do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawczyni nie wykonuje żadnych czynności zwolnionych od podatku VAT, ani niepodlegających ustawie VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy VAT należy stwierdzić, że w przedstawionej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu wyszczególnionych towarów i usług, gdyż istnieje związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Skoro Wnioskodawczyni nabyła towary i usługi, które wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej - Wnioskodawczyni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w fakturach VAT dokumentujących dokonane zakupy. Dla zaistnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma bowiem związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a nie źródła ich finansowania.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowemu zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust 3.

Stosownie zaś do art. 96 ust. 4 ustawy VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Wnioskodawczyni złożyła deklarację VAT-R w dniu 2.02.2011r. W momencie składania deklaracji VAT-7 była zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, z zastrzeżeniem art. 88 ust. 4 ustawy VAT, przysługuje podatnikom, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Jak zatem wynika z konstrukcji obowiązujących przepisów prawa, podmiot składający zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług dokonanych z zamiarem ich wykorzystania w działalności opodatkowanej od towarów i usług. Dla dokonania odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług ważny jest zamiar przeznaczenia ich na działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskująca przed dniem rejestracji dla celów podatku od towarów i usług dokonała nabycia towarów i usług służących wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wskazać należy, że na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towaru związanego z przyszłymi czynnościami opodatkowanymi powstało w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca otrzymała fakturę, a realizacja tego prawa następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej za ten okres rozliczeniowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Wobec powyższego po dokonaniu zgłoszenia rejestracyjnego, tj. od 2.02.2011r., Wnioskodawca, na podstawie art. 86 ust. 10, 11 i 12 ustawy, posiada prawo do rozliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy służące opodatkowanej działalności gospodarczej.

Reasumując Wnioskodawczyni będzie miała prawo dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych ze środków uzyskanych od Powiatowego Urzędu Pracy w ramach przyznania jednorazowych środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej, również od zakupu dokonanego przed datą rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Ad.2 W świetle art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy VAT).

Prawo do obniżenia podatku należnego może być zrealizowane także w trybie art. 86 ust. 13 ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10,11,12,16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Z kolei, ust. 2 tego przepisu precyzuje podstawowy termin zwrotu, „zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni dokonała częściowego zakupu przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej. Pozostałe zakupy zostały nabyte po dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej i po złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Zgłoszenie to zostało złożone w dniu 2 lutego 2011r. Od 3 lutego 2011r. Wnioskodawczyni stała się podatnikiem VAT czynnym. Zakupy udokumentowane zostały fakturami VAT. Wnioskodawczyni nie wprowadziła zakupionych towarów do rejestru zakupu i nie rozliczyła podatku naliczonego w deklaracji VAT -7. Zatem w deklaracji VAT -7 za miesiąc luty 2011r. została wykazana nadwyżka podatku należnego nad podatkiem naliczonym.

Wnioskodawczyni, z racji tego, że nie dokonała rozliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupów będzie miała prawo do korekty deklaracji VAT-7 za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, tj. poprzez złożenie deklaracji korygującej za luty 2011r. Jeśli w wyniku uwzględnienia faktur, z których pierwotnie Strona nie odliczyła podatku, wystąpi nadwyżka podatku naliczonego Wnioskodawca może wystąpić o jej zwrot zgodnie z przepisami art. 87 ust. 1 i 2 ustawy.

Nadpłata podatku jest uregulowana w ustawie Ordynacja podatkowa.

Stosownie do art. 72 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

Zgodnie z art. 73 § 1 pkt 1 ww. ustawy nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.

Natomiast stosownie do art. 73 § 2 nadpłata powstaje z dniem złożenia:

  1. zeznania rocznego - dla podatników podatku dochodowego;
  2. deklaracji podatku akcyzowego - dla podatników podatku akcyzowego;
  3. deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrotowy - dla jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i przedsiębiorstw państwowych;
  4. deklaracji kwartalnej dla podatku od towarów i usług - dla podatników podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 75 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Ponadto z § 2 pkt 1 lit. a) i b) powyższego przepisu wynika, iż uprawnienie to przysługuje również podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, jeżeli w zeznaniach (deklaracjach) rocznych, o których mowa w art. 73 § 2, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej; lub w deklaracjach innych niż wymienione w art. 73 § 2 pkt 2 i 3, z wyjątkiem deklaracji dotyczącej zaliczek na podatek dochodowy, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni w deklaracji podatkowej za miesiąc luty 2011r. wykazała podatek należny do zapłaty oraz dokonała jego zapłaty na konto właściwego urzędu skarbowego. W sytuacji złożenia deklaracji korygującej za ten miesiąc z wykazaną nadwyżką podatku naliczonego nad należnym ujawniona zostanie nadpłata z ww. tytułu. Zatem Wnioskodawczyni w zaistniałej sytuacji może złożyć wniosek o zwrot dokonanej nadpłaty na swoją rzecz, tym samym stanowisko Strony należy uznać za prawidłowe.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawczyni dotyczące prawa do wystąpienia o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, o ile taka wystąpi w skorygowanej deklaracji VAT-7 za luty 2011r. oraz wykazania zwrotu nadpłaty jest prawidłowe.

Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj