Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-35/08/LŻ
z 31 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-35/08/LŻ
Data
2009.03.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
podatek naliczony
prawo do odliczenia
urząd pracy


Istota interpretacji
Możliwość odzyskania podatku VAT od wydatków dokonanych z dotacji



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Firmy Handlowej przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2009r. (data wpływu 13 stycznia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2009r. (data wpływu 19 marca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków dokonanych z dotacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków dokonanych z dotacji.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 marca 2009r. (data wpływu 19 marca 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 marca 2009r. znak: IBPP2/443-35/09/JJ, IBPBI/1/415-43/09/RM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 18 sierpnia 2008r. Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurt-detal wyrobów z porcelany przez sklep internetowy. Firma prowadzi działalność wyłącznie handlową. Rozpoczynając działalność gospodarczą Wnioskodawczyni skorzystała z dofinansowania z Urzędu Pracy – dotacja dla osób bezrobotnych rozpoczynających działalność gospodarcza w kwocie 14.000 zł. Środki te w całości zostały przeznaczone na uruchomienie działalności gospodarczej. Wydatki udokumentowane zostały fakturami: (14 103, 82 zł brutto).

Faktury wystawione zostały w pierwszym miesiącu działalności gospodarczej na firmę.

Wyszczególnienie wydatków z dotacji wg przedmiotu:

  • zakup porcelany (towaru handlowego do dalszej odsprzedaży),
  • zakup środków trwałych i wyposażenia firmy:

- aparat fotograficzny z namiotem, zestawem lamp i statywem,

- oprogramowanie komputerowe,

- meble biurowe.

Żaden ze środków trwałych nie przekracza wartości powyżej 3500 zł.

  • wydatki lokalowe: zakup oświetlenia, urządzeń sanitarnych (WC + umywalka), drzwi do WC, materiałów do adaptacji lokalu (płytki ceramiczne, farba),
  • wydatki związane z uruchomieniem strony internetowej (sklepu internetowego),

Żaden z wydatków lokalowych nie przekracza kwoty 1500 zł.

Wydatki z dotacji zostały zaakceptowane i rozliczone przez Urząd Pracy.

W piśmie z dnia 17 marca 2009r. Wnioskodawczyni wskazała, iż w dniu 19 sierpnia 2008r. dokonała zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług. Jako datę, z którą stała się podatnikiem VAT czynnym podała 21 sierpnia 2008r. Naczelnik urzędu skarbowego potwierdził zarejestrowanie podmiotu jako podatnika VAT czynnego (VAT-5) w dniu 21 sierpnia 2008r. Wszystkie wydatki, o których mowa we wniosku są wykorzystywane w całości do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Cała działalność gospodarcza jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Wszystkie faktury potwierdzające poniesienie wydatków, o których mowa we wniosku zostały wystawione i otrzymane we wrześniu 2008r.:

  • zakup towarów handlowych (porcelana) - 6004,11 zł – 3÷5.09.2008r.
  • zakup płytek ceramicznych, farby, materiałów do malowania (gładź, klej, silikon, amigrunt, fuga),zakup W-C kompakt NAVEDA, umywalki, baterii umywalkowej, drzwi do WC, oświetlenia - 3079,52 zł – 4÷10÷15.09.2008r.
  • zakup mebli biurowych: biurko+krzesło - 537,00 zł – 6÷16.09.2008r.
  • zakup aparatu cyfrowego z zestawem lamp namiotem do robienia zdjęć porcelany i statywem - 1838,99 zł – 5÷8.09.2008r.
  • zakup oprogramowania sklepu internetowego - 671,00 zł – 8.09.2008r.
  • zakup oprogramowania do prowadzenia firmy C. - 969,90 zł – 16.09.2008r.
  • Windows XP - 320,00 zł – 16.09.2008r.
  • zakup punktu dostępowego Internetu radiowego - 480,00 zł – 9.09.2008r.
  • zakup usługi pozycjonowania - 185,00 zł – 12.09.2008r.

Aparat cyfrowy ze statywem został zaliczony do środków trwałych, a oprogramowanie do wartości niematerialnych i prawnych. Ponieważ wartość obu wydatków nie przekracza 3500 zł nie zostały one ujęte w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można odzyskać podatek VAT od wydatków dokonanych z dotacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek naliczony od wszystkich wydatków podlega odliczeniu na zasadach ogólnych. Wnioskodawczyni uważa bowiem, że sposób pozyskania środków na sfinansowanie wydatków związanych z działalnością gospodarczą nie ma znaczenia dla prawa do odliczenia podatku VAT i należy w tym zakresie stosować zasady ogólne. Rozliczając firmę za okres, kiedy dokonano wydatków z dotacji rozliczono je zgodnie z wykazanym stanowiskiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższego przepisu wynika, iż podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku.

W przypadku, gdy dany zakup związany jest jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi od opodatkowania, prawo do odliczenia przysługuje tylko w zakresie w jakim zakup ten służy czynnościom opodatkowanym.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot i podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie przepis ten wskazuje, że nie dotyczy to sytuacji, w których brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Przepis powyższy zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy, nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3 oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jak również wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku (art. 88 ust. 3 pkt 2 ustawy). Przy czym z przepisu art. 88 ust. 4 ustawy wynika, że obniżenia kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 ustawy, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Należy zauważyć, iż z dniem 1 grudnia 2008r. ww. przepisy art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 88 ust. 3 pkt 1 zostały uchylone na podstawie art. 1 pkt 43 lit. a i lit. b ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. Nr 209, poz. 1320).

Ze stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i wszystkie wydatki, o których mowa we wniosku są wykorzystywane w całości do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z powyższego wynika, że w opisanym wyżej zakresie Wnioskodawczyni spełniła wszystkie warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniające do obniżenia podatku należnego.

Zatem, Wnioskodawczyni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących powyższe nabycia, o ile nie zachodzą wyłączenia określone w powołanym wyżej przepisie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy w związku z art. 88 ust. 3 pkt 2.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że w przedmiocie interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj