Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-828/12-2/ES
z 30 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi meldunkowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi meldunkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 3 października 2012 r. Wnioskodawczyni zamierza dokonać sprzedaży mieszkania położonego w P, które posiada na mocy spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Zainteresowana zamieszkuje w rzeczonym lokalu od 1979 r. i jest tam nieprzerwanie zameldowana na pobyt stały również od 1979 r. Do dnia 10 września 2007 r. Wnioskodawczyni zamieszkiwała w rzeczonym lokalu na mocy spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu. W dniu 10 września 2007 r. dokonane zostało przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Przekształcenie, o którym mowa, zostało dokonane na mocy pisemnej umowy zawartej pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową „…………………..” w ………….. a Wnioskodawczynią, jednakże bez nadania umowie formy aktu notarialnego, ponieważ Spółdzielnia Mieszkaniowa zapewniła Wnioskodawczynię, że forma aktu notarialnego nie jest wymagana dla ważności tej umowy, a nabyte przez Nią spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu jest zbywalne - co zostało również ujęte w umowie. Zainteresowana w 2009 r. postanowiła sprzedać to mieszkanie, w związku z czym zwróciła się do biura nieruchomości o pomoc w realizacji sprzedaży. Wnioskodawczyni została wówczas poproszona o akt notarialny mieszkania. Ponieważ Spółdzielnia Mieszkaniowa zapewniła Wnioskodawczynię, kiedy kupowała przedmiotowe mieszkanie we wrześniu 2007 r., że nie jest wymagany akt notarialny, jednakże Zainteresowana zwróciła się do niej o wyjaśnienie tej kwestii. Dopiero wtedy Wnioskodawczyni dowiedziała się, że umowa z września 2007 r. wymaga potwierdzenia w postaci aktu notarialnego. Spółdzielnia wyznaczyła termin podpisania aktu notarialnego na maj 2009 r. Akt notarialny został ostatecznie podpisany przez uprawnionego przedstawiciela Spółdzielni oraz Wnioskodawczynię dnia 30 maja 2009 r. Mając już akt notarialny Zainteresowana mogła załatwić w końcu sprawy związane ze sprzedażą przedmiotowego lokalu mieszkalnego.

Ze względu na brak klientów gotowych zapłacić satysfakcjonującą Wnioskodawczynię cenę za mieszkanie, powstrzymała się Ona jednak od sprzedaży mieszkania aż do chwili obecnej, w której z przyczyn losowych postanowiła sprzedać mieszkanie po cenie niższej niż wcześniej planowała. Zainteresowana podpisała już z klientem umowę przedwstępną sprzedaży rzeczonego mieszkania i zamierza je ostatecznie sprzedać w dniu 3 października 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawczyni przysługuje ulga meldunkowa w odniesieniu do transakcji sprzedaży rzeczonego mieszkania, jeżeli sprzedaż nastąpiłaby w dniu 3 października 2012 r.?

Ww. pytanie jest spowodowane wątpliwością czy datę podpisania przez Wnioskodawczynię umowy przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, czyli 10 września 2007 r. należy przez Nią uznać za datę nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu?

Zdaniem Wnioskodawczyni, będzie mogła skorzystać z tzw. ulgi meldunkowej, czyli zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu na dzień 31 grudnia 2008 r.

Zainteresowana pragnie się powołać na precedens prawny w tej sprawie i przywołać zapisy indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 30 czerwca 2009 r. (interpretacja indywidualna o sygnaturze IBPBII/2/415-410/09/CJS, źródło: http://(...)), dotyczącej analogicznej sytuacji do tej, w jakiej znajduje się obecnie Wnioskodawczyni. Zapisy niniejszej interpretacji indywidualnej mówią, iż w opisywanej przez nią sytuacji sprzedającemu mieszkanie przysługuje ulga meldunkowa, ponieważ umowa bez aktu notarialnego zawarta we wrześniu 2007 r. jest ważna, a zatem data jej zawarcia implikuje przysługiwanie sprzedającemu ulgi mieszkaniowej w chwili wydania interpretacji, czyli w czerwcu 2009 r.

Wnioskodawczyni uważa, że również Jej powinna przysługiwać ulga meldunkowa, ponieważ stan faktyczny sytuacji, w jakiej się teraz znajduje jest identyczny ze stanem, w jakim znajdował się sprzedawca mieszkania, o którym mowa w przytoczonej interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, a stan prawny w istotnych dla tego zagadnienia kwestiach nie uległ zmianie od wydania rzeczonej indywidualnej interpretacji do chwili obecnej.

W odniesieniu do aktualnej sprawy Zainteresowanej - umowa nabycia prawa do spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu została podpisana bez zachowania formy aktu notarialnego przez Wnioskodawczynię dnia 10 września 2007 r., a według zapisów ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono m.in. zasady opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 8 ust.1 ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. W związku z powyższym Zainteresowana uważa, że skoro nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu w roku 2007, a zamierza je zbyć w roku 2012, to obejmuje Ją tzw. ulga meldunkowa, czyli przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2008 r., a konkretnie zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego z dnia 10 września 2007 r. (na mocy podpisania przez Wnioskodawczynię umowy przekształceniowej ze Spółdzielnią Mieszkaniową) nastąpiło na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 14 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 125, poz. 873), która weszła w życie z dniem 31 lipca 2007 r., a zatem na pisemne żądanie członka spółdzielni (w tym przypadku Wnioskodawczyni), której przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego położonego w budynku wybudowanym na gruncie, do którego Spółdzielni nie przysługiwało prawo własności lub użytkowania wieczystego, w związku z czym Spółdzielnia była zobowiązana zawrzeć z tym członkiem (Wnioskodawczynią umowę o przekształcenie przysługującego Jej prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu po dokonaniu przez Nią:

  1. spłaty przypadającej na Jej lokal części kosztów budowy będących zobowiązaniami spółdzielni, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy, o której mowa w art. 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego wraz z odsetkami, z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu lub dotacji w części przypadającej na budowę Jej lokalu, o ile spółdzielnia skorzystała z pomocy podlegającej odprowadzeniu do budżetu państwa uzyskanej ze środków publicznych lub innych środków;
  3. spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1.

Ponieważ Wnioskodawczyni spełniła na dzień podpisania umowy o przekształcenie (t. j. dnia 10 września 2007 r.) wszystkie powyższe warunki, wobec tego za datę nabycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu przez Zainteresowaną należy uznać 10 wrzesień 2007 r.

Zatem należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., których art. 21 ust. 1 pkt 126 mówi, iż wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

– jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Ponadto Wnioskodawczyni wyjaśniła, iż spełnia w chwili obecnej warunek zameldowania na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, zaplanowaną na dzień 3 października 2012 r., a więc jeżeli w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, Zainteresowana złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, to spełni oba warunki niezbędne do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Zainteresowanej.

Końcowo tut. Organ pragnie zaznaczyć, iż przedstawiając własne stanowisko we wniosku Wnioskodawczyni wskazała m.in., że „jeżeli w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, to spełni oba warunki niezbędne do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy.”

W tym miejscu należy podkreślić, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, podatnicy do których mają zastosowanie przepisy dotyczące tzw. ulgi meldunkowej, oświadczenie o którym mowa wart. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składają w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym 14 dniowy termin określony w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., nie ma zastosowania.

Zatem wymóg złożenia tego oświadczenia w rozpatrywanej sprawie (zbycie mieszkania nastąpi w 2012 r.) przypada na terminie złożenia zeznania podatkowego, czyli do 30 kwietnia 2013 r.

Jednocześnie w odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawczynię interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, tut. Organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj