Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-525/11/MK
z 12 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-525/11/MK
Data
2011.08.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
konkursy
nagrody
płatnik


Istota interpretacji
Czy w przypadku przyznanych nagród osobom fizycznym, których jednorazowa wartość przekracza kwotę 760 zł należny zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należy obliczyć biorąc pod uwagę całkowitą wartość nagrody, czy tylko nadwyżkę ponad 760 zł?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 19 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie pobrania przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród uzyskanych w konkursie „...”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie pobrania przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród uzyskanych w konkursie „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:

Prezydent Miasta – organizator, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 18 oraz art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. z 2001r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) w dniu 21 stycznia 2011r. wydał zarządzenie zatwierdzające regulamin konkursu pod nazwą „...”, którego celem było propagowanie estetycznego wyglądu budynków położonych na terenie Miasta oraz kształtowanie postawy współodpowiedzialności mieszkańców za estetykę i wizerunek Miasta. Wykonanie powyższego zarządzenia powierzone zostało Naczelnikowi Wydziału Inwestycji i Urbanistyki, natomiast nadzór nad jego wykonaniem powierzony został zastępcy prezydenta Miasta ds. gospodarczych.

Konkurs kierowany był do właścicieli budynków wielomieszkaniowych oraz jednorodzinnych, osób fizycznych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. Do udziału w konkursie można było zgłaszać budynki, w których przeprowadzano prace polegające na przebudowie, remoncie lub termomodernizacji obejmujące w swym zakresie elewacje budynku w okresie 01 stycznia 2010r. – 31 grudnia 2011r. Jednakże z konkursu wyłączone były budynki wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu Miasta.

Zadaniem zorganizowanego konkursu było wyłonienie najładniejszej elewacji spośród budynków zgłoszonych do udziału w konkursie na zasadach określonych w regulaminie. Warunkiem przystąpienia do konkursu było jak stanowi § 5 regulaminu – nie zaleganie w stosunku do Miasta z opłatami o charakterze podatkowym, cywilnym i administracyjnym. Konkurs obejmował trzy kategorie:

  1. kategoria - budynki wielomieszkaniowe o powierzchni użytkowej powyżej 1.500 m²,
  2. kategoria - budynki wielomieszkaniowe o powierzchni użytkowej do 1.500 m²,
  3. kategoria - budynki jednorodzinne.

Organizator powołał komisję konkursową, której zadaniem było ocenienie zgłoszonych elewacji, w skład której wchodzili:

  • trzej przedstawiciele Urzędu Miasta,
  • dwaj przedstawiciele Rady Miasta.

Komisja dokonała oceny zgłoszonych do konkursu elewacji w oparciu o kryteria wymienione w § 7 regulaminu i uhonorowała zwycięzców nagrodami pieniężnymi w wysokości określonej w § 8 regulaminu tj.:

I kategoria:

  1. nagroda główna – 60.000 zł
  2. II nagroda – 40.000 zł
  3. III nagroda – 20.000 zł

II kategoria:

  1. nagroda główna – 30.000 zł
  2. II nagroda – 20.000 zł
  3. III nagroda – 10.000 zł

III kategoria

  1. nagroda główna – 10.000 zł
  2. II nagroda – 6.000 zł
  3. III nagroda – 4.000 zł

O warunkach przystąpienia do konkursu, jak również o jego wynikach, uczestników informowano za pomocą strony internetowej BIP Urzędu Miasta oraz w Informatorze Miejskim.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku przyznanych nagród osobom fizycznym, których jednorazowa wartość przekracza kwotę 760 zł należny zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należy obliczyć biorąc pod uwagę całkowitą wartość nagrody, czy tylko nadwyżkę ponad 760 zł...

Zdaniem wnioskodawcy występującego w roli płatnika (na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 podatku dochodowego od osób fizycznych) należny podatek z tytułu wygranej w konkursie winien być naliczany od wartości całej przyznanej nagrody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie pobrania przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród uzyskanych w konkursie „Najładniejsza elewacja 2010r.”.

W zakresie wystawiania przez płatnika informacji osobom, którym przyznane zostały stypendia sportowe w przypadku, gdy wartość stypendium rocznego nie przekracza kwoty 3.800 zł oraz w zakresie braku obowiązku wystawiania przez płatnika informacji PIT-8C osobom nagradzanym w konkursach z dziedziny sportu, nauki i sztuki, gdy wartość przyznanych nagród nie przekracza kwoty 760 zł wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2010r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Warunkiem zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Ze stanu faktycznego wniosku wynika, iż wnioskodawca – Prezydent Miasta (organizator konkursu), na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 18 oraz art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym w dniu 21 stycznia 2011r. wydał zarządzenie zatwierdzające regulamin konkursu pod nazwą „...” Konkurs kierowany był do właścicieli budynków wielomieszkaniowych oraz jednorodzinnych, osób fizycznych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. Zadaniem zorganizowanego konkursu było wyłonienie najładniejszej elewacji spośród budynków zgłoszonych do udziału w konkursie na zasadach określonych w regulaminie. Komisja dokonała oceny zgłoszonych do konkursu elewacji w oparciu o kryteria wymienione w § 7 regulaminu i uhonorowała zwycięzców nagrodami pieniężnymi w wysokości określonej w § 8 regulaminu. Wartość wszystkich nagród pieniężnych przekraczała kwotę 760 zł.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż wartość wszystkich nagród pieniężnych uzyskanych przez zwycięzców konkursu pod nazwą „...”nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ ich wartość – w każdym przypadku – przekracza kwotę 760 zł, a ponadto z przyczyn powołanych powyżej przepis ten nie ma zastosowania, gdyż przedstawiony we wniosku konkurs nie jest konkursem, o którym mowa w omawianym przepisie. Zatem nagrody te – w pełnej wysokości – podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z przytoczonym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Na wnioskodawcy jako płatniku ciąży na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy obowiązek poboru od ww. nagród zryczałtowanego podatku dochodowego.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj