Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-240/11-3/JKa
z 3 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-240/11-3/JKa
Data
2011.06.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
fundusz strukturalny
obrót
odliczenie podatku
prawo do odliczenia
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
projekt
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie otrzymanej dotacji oraz prawa do odliczenia podatku VAT.



Wniosek ORD-IN 231 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie otrzymanej dotacji oraz prawa do odliczenia podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie otrzymanej dotacji oraz prawa do odliczenia podatku VAT. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) o dokument z którego wynika prawo osoby podpisanej na wniosku do występowania z wnioskiem w imieniu Wnioskodawcy o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany jest wpisany do rejestru stowarzyszeń prowadzonego przez Starostę Powiatu. Celem stowarzyszenia jest działanie na rzecz rozwoju jeździectwa sportowego i rekreacji konnej oraz edukacji ekologicznej. W 2010 r. podpisało umowę o dofinansowanie dotacją w ramach działań PROW 2007-2013, realizacji operacji w ramach tzw. Małych projektów - oś IV Programu PROW. Dotacja wypłacona będzie na zasadzie refundacji kosztów na podstawie wniosku o płatność, złożonego po zrealizowaniu operacji. Aktualnie Wnioskodawca złożył wniosek o płatność. Refundacji podlegać będą koszty dotyczące podniesienia jakości i standardów funkcjonowania klubu: budowa strony www., wydruk broszury edukacyjno - informacyjnej, remonty pomieszczenia klubowego, wykonanie nasadzeń wokół terenu jeździeckiego, usługa księgowa. Klub organizuje bezpłatne imprezy dla członków oraz społeczności lokalnych, promujące jeździectwo, tradycje jeździeckie i wiedzę (hubertus, letnie zawody jeździeckie, spotkania z kucem felińskim) i to właśnie podniesieniu jakości i popularności tych działań służy operacja współfinansowana ze środków PROW. Z tytułu realizacji operacji Zainteresowany nie osiągnie żadnego obrotu.

Realizując zadania wynikające z projektu po stronie zakupów wystąpi podatek naliczony. Brak opodatkowanej podstawy w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT uniemożliwia dokonywanie odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług opodatkowanych. Uzyskanie obrotu podlegającego opodatkowaniu z innego tytułu, w niewielkim zakresie, nie wpłynie na utratę zwolnienia podmiotowego.

Stowarzyszenie pozostanie nadal podatnikiem zwolnionym od podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 113 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w świetle art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, otrzymana dotacja na realizację projektu stanowić będzie obrót opodatkowany...
  2. Czy w związku z tym Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania pełnego podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w trakcie realizacji projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej... (działanie 413 PROW 2007-2013).


Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja przeznaczona na realizację ww. projektu w rozumieniu art. 29 ustawy nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez niego usług. Z przedmiotowej dotacji Zainteresowany będzie dokonywał zakupów związanych z działalnością sportową i edukacyjną.

Wnioskodawca uważa, że nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ po stronie obrotów nie wystąpi podatek należny – brak sprzedaży opodatkowanej. W jego ocenie, brak podstawy opodatkowanej podatkiem od towarów i usług pozostawia go podatnikiem zwolnionym od VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest wpisany do rejestru stowarzyszeń. Jego celem jest działanie na rzecz rozwoju jeździectwa sportowego i rekreacji konnej oraz edukacji ekologicznej. W 2010 r. podpisał umowę o dofinansowanie dotacją w ramach działań PROW 2007-2013, realizacji operacji w ramach tzw. Małych projektów – oś IV Programu PROW. Dotacja wypłacona będzie na zasadzie refundacji kosztów na podstawie wniosku o płatność, złożonego po zrealizowaniu operacji. Refundacji podlegać będą koszty dotyczące podniesienia jakości i standardów funkcjonowania klubu: budowa strony www., wydruk broszury edukacyjno -informacyjnej, remonty pomieszczenia klubowego, wykonanie nasadzeń wokół terenu jeździeckiego, usługa księgowa. Zainteresowany organizuje bezpłatne imprezy dla członków oraz społeczności lokalnych, promujące jeździectwo, tradycje jeździeckie i wiedzę (hubertus, letnie zawody jeździeckie, spotkania z kucem felińskim) i to właśnie podniesieniu jakości i popularności tych działań służy operacja współfinansowana ze środków PROW. Z tytułu realizacji operacji Stowarzyszenie nie osiągnie żadnego obrotu.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Wnioskodawca wskazał, iż otrzymana dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez niego usług.

W związku z powyższym, przedmiotowa dotacja nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…).

Stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, iż z tytułu realizacji operacji Zainteresowany nie osiągnie żadnego obrotu. Ponadto, korzysta on ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

W związku z ww. projektem Stowarzyszenie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwość odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w trakcie realizacji projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 413 PROW 2007-2013), stosownie do powołanych przepisów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniami - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj