Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-305/11/AL
z 23 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-305/11/AL
Data
2011.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Zmiany w przepisach obowiązujących


Słowa kluczowe
usługi szkoleniowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy podlegają zwolnieniu od podatku usługi szkoleniowe realizowane w ramach kursów pn. „Motorniczy (…)” i egzaminy kończące te kursy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2011r. (data wpływu 14 lutego 2011r.), uzupełnionym pismami z dnia 13 maja 2011r. (data wpływu 18 maja 2011r.) oraz z dnia 30 maja 2011r. (data wpływu 2 czerwca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych realizowanych w ramach kursów pn.: „Motorniczy (…)” i egzaminów kończących te kursy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych realizowanych w ramach kursów pn.: „Motorniczy (…)” i egzaminów kończących te kursy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 maja 2011r. (data wpływu 18 maja 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 maja 2011r. Nr IBPP1/443-305/11/AL oraz pismem dnia 30 maja 2011r. (data wpływu 2 czerwca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 maja 2011r. Nr IBPP1/443-305/11/AL.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi komunikacyjne na obszarze województwa na rzecz „X”.

Niezależnie od usług świadczonych w zakresie swej podstawowej działalności statutowej, Spółka świadczy także usługi szkoleniowe, a w tym:

  • organizowanie, szkolenie i egzaminowanie uczestników kursów pn.: „Motorniczy (…)”,
  • organizowanie i prowadzenie kursów dla kandydatów na instruktorów.

Wnioskodawca w 2004r. został wpisany przez Prezydenta Miasta do Rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców i figuruje pod numerem xxx tego rejestru.

Wnioskodawca posiada Upoważnienie Prezydenta Miasta z dnia 12 marca 2003r. Nr xxx do prowadzenia szkolenia kandydatów na instruktorów, wydane na podstawie art. 105 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. - Prawo o ruchu drogowym i zgodnie z § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 grudnia 2001r. w sprawie szkolenia, egzaminowania, i uzyskania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów oraz egzaminatorów.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 30 maja 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż zleceniodawcą w zakresie usług wykonywanych w ramach kursów są Urzędy Pracy.

Umowa na świadczenie usług wykonywanych w ramach kursów zawierana jest z Prezydentem Miasta, w którego imieniu działa dyrektor Urzędu Pracy. Zleceniodawca zleca zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia osoby bezrobotnej. Umowy zawierane są również z osobami fizycznymi, które po ukończeniu kursu podejmują pracę motorniczego tramwaju.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in.: pozaszkolnych form edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu.

Świadczone usługi w ramach kursu są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wchodzą w zakres kształcenia zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29. Ponadto prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Kursy prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach:

  • szkolenie osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) oraz przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów.
  • kursy kwalifikacyjne dla instruktorów nauki jazdy na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zm.) oraz przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów.

Kursy nie są świadczone w ramach akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Kursy zlecane przez Urzędy Pracy finansowane są ze środków publicznych.

Sporadycznie zdarza się, że Urząd Pracy finansuje szkolenie w 50% ze środków publicznych a pozostałą część opłaca szkolony.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę ujęte są w KRS i m.in. obejmują pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu. Specyfika wynika z charakteru prowadzonej działalności podstawowej tj. pasażerskiego transportu lądowego (szynowego).

Szkolenia kandydatów na motorniczych są świadczone w ramach szkolenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego.

Uczestnikami przeprowadzanych szkoleń są osoby poszukujące pracy, bezrobotne lub przekwalifikowujące się zawodowo.

Osoby uczestniczące w szkoleniach nabytą wiedzę wykorzystują bezpośrednio w wykonywaniu swojej pracy. Jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zawodem mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż nie przeprowadza egzaminów państwowych dla osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami. Egzaminy te prowadzone są przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego.

Wnioskodawca nie przeprowadza ponadto kursów i egzaminów dla kandydatów na instruktorów praktycznej nauki jazdy.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż w ramach prowadzonej działalności nie przeprowadza kursów dla kandydatów na instruktorów, zatem nie oczekuje wydania interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia z VAT usług szkoleniowych w ramach kursów dla kandydatów na instruktorów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przepisów ustawy o VAT, w stanie prawnym obowiązującym od stycznia 2011r., usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione z podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwalnia się z podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26 :

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowanych w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi szkoleniowe świadczone przez niego są usługami zwolnionymi z podatku od towarów i usług na podstawie wyżej powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż przedmiotowe usługi świadczone przez Spółkę wyczerpują znamiona usług kształcenia zawodowego, a także umożliwiają osobom zainteresowanym przekwalifikowanie zawodowe, w sytuacjach życiowych tego wymagających.

Uczestnik kursu pn.: „Motorniczy(…)” po ukończeniu szkolenia oraz po pomyślnym zdaniu egzaminu uzyskuje pozwolenie do kierowania tramwajem i uprawniony jest do podjęcia pracy w charakterze motorniczego .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe (…) oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca świadczy usługi komunikacyjne na obszarze województwa śląskiego. Niezależnie od usług świadczonych w zakresie swej podstawowej działalności statutowej, świadczy także usługi szkoleniowe, a w tym przeprowadza kursy pn.: „Motorniczy (…)” kończące się egzaminem.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę obejmują pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu. Specyfika wynika z charakteru prowadzonej działalności podstawowej tj. pasażerskiego transportu lądowego (szynowego).

Wnioskodawca w 2004r. został wpisany przez Prezydenta Miasta do Rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodki szkolenia kierowców i figuruje pod numerem xxx tego rejestru. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę obejmują pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu. Specyfika wynika z charakteru prowadzonej działalności podstawowej tj. pasażerskiego transportu lądowego (szynowego).

Zleceniodawcą w zakresie usług wykonywanych w ramach kursów są Urzędy Pracy.

Umowa na świadczenie usług wykonywanych w ramach kursów zawierana jest z Prezydentem Miasta, w którego imieniu działa dyrektor Urzędu Pracy. Zleceniodawca zleca zorganizowanie i przeprowadzenie szkolenia osoby bezrobotnej. Umowy zawierane są również z osobami fizycznymi, które po ukończeniu kursu podejmują pracę motorniczego tramwaju.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Kursy nie są świadczone w ramach akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Kursy zlecane przez Urzędy Pracy finansowane są ze środków publicznych. Sporadycznie zdarza się, że Urząd Pracy finansuje szkolenie w 50% ze środków publicznych a pozostałą część opłaca szkolony.

Kursy prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach: szkolenie osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) oraz przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów.

Świadczone usługi w ramach kursu są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wchodzą w zakres kształcenia zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29.

Szkolenia kandydatów na motorniczych są świadczone w ramach szkolenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego.

Uczestnikami przeprowadzanych szkoleń są osoby poszukujące pracy, bezrobotne lub przekwalifikowujące się zawodowo. Osoby uczestniczące w szkoleniach nabytą wiedzę wykorzystują bezpośrednio w wykonywaniu swojej pracy. Jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zawodem mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Z wniosku wynika również, iż uczestnik kursu pn.: „Motorniczy(…)” po ukończeniu szkolenia oraz po pomyślnym zdaniu egzaminu uzyskuje pozwolenie do kierowania tramwajem i uprawniony jest do podjęcia pracy w charakterze motorniczego.

Jak wynika z art. 101 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) osoba ubiegająca się o uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym albo tramwajem może rozpocząć szkolenie najwcześniej 3 miesiące przed osiągnięciem wieku wymaganego do uzyskania prawa jazdy albo pozwolenia, a jeżeli osobą tą jest uczeń szkoły, której program nauczania obejmuje szkolenie osób ubiegających się o prawo jazdy, okres ten wynosi 12 miesięcy.

Art. 102 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy prawo o ruchu drogowym stanowi, iż szkolenie osoby ubiegającej się o wydanie uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym albo tramwajem jest prowadzone w formie kursu - w ośrodku szkolenia kierowców.

Jak stanowi art. 102 ust. 2 ww. ustawy prawo o ruchu drogowym ośrodek szkolenia kierowców może być prowadzony przez przedsiębiorcę, którego działalność gospodarcza – zgodnie z art. 103 ust. 1 – w zakresie prowadzenia ośrodka szkolenia kierowców jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców.

Zgodnie z art. 105 ust. 1 ww. ustawy prawo o ruchu drogowym szkolenie osoby ubiegającej się o uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym albo tramwajem jest prowadzone przez instruktora.

Stosownie do postanowień art. 109 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy prawo o ruchu drogowym egzamin państwowy jest organizowany w przedsiębiorstwie komunikacji publicznej, upoważnionym przez starostę - w zakresie pozwolenia do kierowania tramwajem.

W myśl art. 115 ust. 1 pkt 4 lit. a ww. ustawy prawo o ruchu drogowym Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz Ministrem Obrony Narodowej, uwzględniając konieczność właściwego przygotowania osób ubiegających się o wydanie uprawnień do kierowania pojazdami oraz zapewnienie obiektywnego sprawdzenia ich kwalifikacji, określi, w drodze rozporządzenia warunki i tryb uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi i tramwajami, szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o te uprawnienia lub podlegających sprawdzeniu kwalifikacji oraz wzory dokumentów z tym związanych.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 115 ust. 1 pkt 1-4 ustawy prawo o ruchu drogowym Minister Infrastruktury wydał rozporządzenie z dnia 27 października 2005r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. z 2005r. Nr 217, poz. 1834 ze zm.).

Jak wynika z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia szkolenie osób ubiegających się o wydanie uprawnienia do kierowania pojazdami może prowadzić przedsiębiorca, jednostka wojskowa, jednostka resortu spraw wewnętrznych oraz szkoła (…).

Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia osoba ubiegająca się o prawo jazdy lub pozwolenie podlega szkoleniu, które obejmuje:

  1. szkolenie podstawowe - przed przystąpieniem po raz pierwszy do egzaminu państwowego, w zakresie określonej kategorii prawa jazdy lub pozwolenia;
  2. szkolenie dodatkowe - każdorazowo po trzykrotnym kolejnym uzyskaniu negatywnego wyniku z części teoretycznej lub odpowiednio z części praktycznej egzaminu państwowego;
  3. szkolenie uzupełniające - przeprowadzane na wniosek osoby szkolonej.

W myśl § 5 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia szkolenie podstawowe i dodatkowe przeprowadza się zgodnie z programem szkolenia kandydatów na kierowców lub motorniczych określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

Ww. załącznik Nr 3 zawiera „Program szkolenia kandydatów na kierowców lub motorniczych zawierający charakterystykę absolwenta kursu oraz plan nauczania (§ 1 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. załącznika).

Jak wynika z § 1 ust. 2 ww. załącznika celem szkolenia jest przygotowanie osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi lub tramwajami, zwanych dalej „osobami”, do kierowania odpowiednimi rodzajami pojazdów lub zespołami pojazdów, w sposób niezagrażający bezpieczeństwu i porządkowi ruchu drogowego.

Natomiast charakterystyka absolwenta kursu określa wiadomości, umiejętności i zachowania umożliwiające bezpieczne kierowanie pojazdem (§ 2 ww. załącznika), natomiast plan nauczania m.in. liczbę godzin zajęć teoretycznych i praktycznych dla każdej osoby podlegającej szkoleniu podstawowemu (§ 3 ww. załącznika) oraz liczbę godzin zajęć dla każdej osoby podlegającej szkoleniu dodatkowemu (§ 4 ww. załącznika).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż Wnioskodawca dla świadczonych przez siebie usług, nie może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy, gdyż nie jest podmiotem wymienionym w tym przepisie.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi szkoleniowe realizowane w ramach kursów pn.: „Motorniczy (…)” oraz kończące te kursy egzaminy spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Celem niniejszego kursu jest przygotowanie osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania tramwajami w sposób niezagrażający bezpieczeństwu i porządkowi ruchu drogowego. Osoby uczestniczące w kursach - bezrobotni lub też osoby chcące zmienić zawód i zatrudnić się na stanowisku motorniczego, nabytą wiedzę - zarówno teoretyczną jak i praktyczną – będą wykorzystywały bezpośrednio w wykonywanej pracy. Uczestnik ww. kursu po jego ukończeniu oraz po pomyślnym zdaniu egzaminu uzyskuje bowiem pozwolenie do kierowania tramwajem i uprawniony jest do podjęcia pracy w charakterze motorniczego.

Ukończenie niniejszego kursu potwierdzone złożeniem egzaminu należy uznać zatem za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe danej osoby w zawodzie motorniczego co w ocenie tut. organu spełnia definicję kształcenia zawodowego zawartą w rozporządzeniu ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG, gdyż jest związane z nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem danego uczestnika kursu.

Program szkolenia kandydatów na motorniczych zostały ściśle uregulowane w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów co oznacza, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. ww. kursy pn.: „Motorniczy (…)” jak i kończące je egzaminy prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż kursy pn.: „Motorniczy(…)” jak również kończące je egzaminy świadczone przez Wnioskodawcę od dnia 1 stycznia 2011r. korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku ze zwolnieniem od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, w przedmiotowej sprawie nie jest konieczne badanie, czy zachodzą okoliczności pozwalające na zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b i c ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj