Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-399/11/KM
z 7 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-399/11/KM
Data
2011.06.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
cash-pooling
usługi finansowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca jako uczestnik przedstawionego systemu zarządzania płynnością finansową typu cash-pooling nie będzie wykonywał usług w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a jedynym podmiotem świadczącym takie usługi będzie agent?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług cash poolingu świadczonych przez podmiot zagraniczny - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m. in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług cash poolingu świadczonych przez podmiot zagraniczny.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca planuje przystąpić do w pełni zautomatyzowanego systemu kompleksowego zarządzania płynnością finansową, oferowanego w ramach grupy kapitałowej, do której należy, a organizowanego przez "D." z siedzibą w Danii.

Przystąpienie do systemu zarządzania płynnością nastąpi na skutek zawarcia nienazwanej umowy typu cash-pooling, której celem jest polepszenie płynności finansowej spółek uczestniczących w ww. systemie w prowadzonej działalności gospodarczej, jak również zmniejszenie kosztów finansowania zewnętrznego.

Zasadniczym elementem przedmiotowej umowy jest wdrożenie procesu zarządzania posiadanymi na rachunkach bankowych środkami pieniężnymi oraz zadłużeniem spółek-uczestników biorących udział w procesie, między innymi w taki sposób, aby kwota odsetek płaconych z tytułu istniejącego zadłużenia była jak najmniejsza, a jednocześnie, aby dochody uzyskiwane przez spółki z posiadanych przez nie nadwyżek finansowych były wyższe od standardowego oprocentowania depozytów bankowych i innych standardowych bezpiecznych instrumentów finansowych. Celem umowy o zarządzanie płynnością finansową jest zatem między innymi takie wykorzystanie różnic w oprocentowaniu sald dodatnich i sald ujemnych na rachunkach uczestników systemu oraz „efektu skali”, aby podmioty z zaangażowanej w system grupy czerpały z tego maksymalne korzyści.

Dodatkowo, Wnioskodawca oraz pozostali uczestnicy planowanego systemu cash-pooling pragną dokonywać innych transakcji z wykorzystaniem środków zaangażowanych w system zarządzania płynnością, w szczególności, dokonywać rozliczenia wszystkich transakcji wzajemnych dokonywanych pomiędzy uczestnikami wspomnianego systemu (tzw. netting).

W ramach omawianego systemu zarządzania płynnością finansową wyznaczony zostanie reprezentant podmiotów uczestniczących w tymże systemie - spółka "D." z siedzibą w Danii jako agent. Agent jest wyłącznym udziałowcem Wnioskodawcy, tj. posiada 100% kapitału zakładowego spółki. Co do zasady, system zarządzania płynnością finansową, w którym uczestniczyć będzie Wnioskodawca, będzie odbywać się na podstawie umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a agentem (current account management agrement) oraz w oparciu o rachunki prowadzone dla jego uczestników w złotych polskich przez wytypowane banki należące do grupy kapitałowej "N." (bank). Opcjonalnie, Wnioskodawca może uczestniczyć równolegle w systemach zarządzania płynnością opierających się na innych walutach, bazujących na odpowiednich rachunkach walutowych utworzonych i obsługiwanych przez bank. W celu implementacji systemu cash-pooling, bank otworzy rachunek bankowy pełniący rolę rachunku podstawowego (group account - „rachunek grupowy”), konsolidującego na bieżąco wszystkie salda podmiotów uczestniczących w systemie zarejestrowane na ich rachunkach. Rachunek grupowy zostanie utworzony w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub europejskiego obszaru gospodarczego. Prawnym i ekonomicznym właścicielem rachunku grupowego będzie agent.

W ramach rachunku grupowego, w imieniu i na rzecz agenta, będą utrzymywane również subkonta (transaction accounts - „rachunki transakcyjne”), które zostaną przypisane konkretnym uczestnikom systemu zarządzania płynnością, w tym Wnioskodawcy. Ponadto, jeden rachunek transakcyjny zostanie przypisany agentowi. Rachunki transakcyjne nie będą stanowiły rachunków bankowych (w szczególności, w rozumieniu ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe), lecz będą służyły ewidencjonowaniu wszystkich operacji przychodzących i wychodzących w danej walucie, tj. wpływów oraz wypływów z systemu cash-pooling środków pieniężnych należących do konkretnego uczestnika systemu, w tym Wnioskodawcy. Skorzystanie z rachunku transakcyjnego będzie wymagane dla celów korzystania z rachunku grupowego.

W związku z powyższymi rachunkami transakcyjnymi (stanowiącymi subkonta rachunku grupowego), będą prowadzone również rachunki bankowe w imieniu i na rzecz poszczególnych uczestników systemu cash-pooling, w tym Wnioskodawcy („rachunki własne”). Salda znajdujące się na rachunkach własnych (zarówno dodatnie, jak i ujemne) w całości lub w części będą przenoszone na rachunki transakcyjne. Praktyczne funkcjonowanie systemu zarządzania płynnością, do którego planuje przystąpić Wnioskodawca, polega na tym, iż rachunki transakcyjne, w tym rachunek transakcyjny przypisany Wnioskodawcy, zostaną poddane mechanizmowi konsolidowania na rachunku grupowym. Na koniec każdego dnia roboczego wszystkie salda (dodatnie bądź ujemne) na rachunkach transakcyjnych będą automatycznie na bieżąco konsolidowane na rachunku grupowym. Innymi słowy, uznanie rachunku transakcyjnego będzie oznaczać jednocześnie powiększenie salda na rachunku grupowym, zaś obciążenie rachunku transakcyjnego będzie oznaczać jednocześnie zmniejszenie salda rachunku grupowego.

Następnie, na bazie stałego zlecenia agenta, bank będzie dokonywał przelewu określonej kwoty środków pieniężnych niezbędnych do uregulowania potencjalnych sald ujemnych posiadaczy rachunków uczestniczących w systemie zarządzania płynnością finansową (na rachunkach własnych), w tym ewentualnie Wnioskodawcy. Przy czym, zgodnie z planowanymi ustaleniami, Wnioskodawca nie uzyska w ramach omawianego systemu cash-pooling więcej niż 27.000.000 zł finansowania (kapitał zakładowy Wnioskodawcy wynosi natomiast 9.000.600 zł). W zależności od wysokości przedmiotowych nadwyżek oraz niedoborów, a w konsekwencji od wysokości ewentualnie przelewanych środków pieniężnych, podczas realizacji przelewów dokonywane będzie ustalenie sald posiadaczy rachunków własnych na ustalonym oczekiwanym poziomie (saldo docelowe) lub zwiększenie/zmniejszenie ich proporcjonalnie w zależności od środków dostępnych na rachunku głównym, należącym do agenta.

Na koniec każdego miesiąca, na podstawie wysokości salda dodatniego/ujemnego, występującego każdego dnia na rachunku grupowym, po dokonaniu przelewu środków pieniężnych na pokrycie potencjalnych ujemnych sald uczestników systemu cash-pooling, a także w oparciu o określoną stawkę, stanowić będzie podstawę do kalkulacji przez bank odsetek należnych agentowi. Następnie będzie dokonywana alokacja odsetek na poszczególnych uczestników systemu cash-pooling, w tym Wnioskodawcy, proporcjonalnie do wielkości sald na rachunkach transakcyjnych przypisanych poszczególnym uczestnikom systemu. Wnioskodawca będzie uprawniony do uzyskania od agenta bądź będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz agenta proporcjonalnej części odsetek w zależności od sald na rachunku transakcyjnym spółki.

Bank zrealizuje transfery i konsolidację sald zgodnie z powyższą metodologią na podstawie zawartej z agentem umowy (group account agrement), do której przystąpią pozostali uczestnicy systemu cash-pooling, w tym Wnioskodawca. W tym celu, Wnioskodawca planuje przystąpić do stosownej umowy (umowy w sprawie automatycznego przelewu środków pieniężnych oraz automatycznego polecenia zapłaty w obrocie zagranicznym w ramach jednej osobowości prawnej) z bankiem ("P." S.A.).

Działalność banku będzie ograniczona do dostarczenia platformy (rozwiązania technicznego) do operacji w ramach zarządzania płynnością finansową oraz wykonywania czynności technicznych. W szczególności, rola banku obsługującego wspomniane rachunki bankowe uczestników systemu zarządzania płynnością, w tym rachunki Wnioskodawcy, będzie ograniczona, co do zasady, do założenia i utrzymywania rachunków oraz wykonywania przelewów pieniężnych związanych z tym systemem.

Za świadczone w ramach usługi zarządzania płynnością finansową agent nie będzie pobierał wynagrodzenia innego niż w postaci różnicy pomiędzy kwotą odsetek pobieranych od uczestników systemu cash-pooling oraz kwotą odsetek należnych uczestnikom systemu. W szczególności, agent nie będzie uprawniony do uzyskiwania periodycznie wynagrodzenia w zryczałtowanej wysokości.

Jednakże, Wnioskodawca, a także pozostali uczestnicy systemu cash-pooling, będą obciążani opłatami i prowizjami należnymi bankowi z tytułu prowadzenia i obsługi wyżej wymienionych rachunków uczestników systemu (co do zasady, zgodnie z obowiązującą w banku tabelą opłat i prowizji dla klientów instytucjonalnych).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca jako uczestnik przedstawionego systemu zarządzania płynnością finansową typu cash-pooling nie będzie wykonywał usług w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a jedynym podmiotem świadczącym takie usługi będzie agent...


Zdaniem Wnioskodawcy, podmiotem świadczącym usługi w rozmienieniu ustawy o podatku od towarów i usług będzie wyłącznie agent. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Podmioty uczestniczące w systemie cash-pooling nie łączy żaden jawny ani dorozumiany zobowiązaniowy stosunek prawny (umowa), w którego ramach uczestnicy systemu zarządzania płynnością, w tym spółka, spełnialiby świadczenia wzajemne (usługi).

Obciążanie rachunków uczestników systemu cash-pooling, w tym Wnioskodawcy, (tj. rachunku grupowego oraz rachunków transakcyjnych i rachunków własnych) będzie następowało automatycznie, w szczególności, bez konieczności zawierania odrębnych umów. Jedynym podmiotem przejawiającym aktywność w zakresie zarządzania środkami finansowymi w ramach omawianego systemu będzie agent. Agent będzie podejmował wszelkie czynności faktyczne i prawne związane z transferami środków finansowych pomiędzy rachunkami utworzonymi dla celów systemu cash-pooling.

Natomiast czynności wykonywane przez uczestników systemu cash-pooling, w tym czynności podejmowane przez Wnioskodawcę, co do zasady, będą sprowadzały się do udostępniania swoich rachunków (rachunków transferowych i rachunków własnych) agentowi i będą one miały charakter jedynie pomocniczy, a ich celem będzie umożliwienie agentowi wyświadczenie jego usług związanych z zarządzaniem płynnością finansową. Niemniej, czynności te nie będą stanowić odrębnie świadczonych usług w rozumieniu art. 8 ustawy, a uczestnikom systemu cash-pooling, w tym Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało żadne wynagrodzenie za ich wykonywanie.

Dodatkowo, Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż wszystkie płatności w ramach umowy o zarządzanie płynnością finansową, które będą dokonywane przez uczestników tego systemu (w tym płatności odsetek dokonywane przez Wnioskodawcę), będą następować, co do zasady, na podstawie stałego zlecenia agenta po dokonaniu odpowiedniej kalkulacji również przez agenta. W praktyce, jedynie agent będzie w stanie wskazać, iż transfer środków pieniężnych w obrębie grupy rachunków jest konieczny, a także tylko agent będzie mógł określić wysokość transferowanych środków pieniężnych, w tym należnych Wnioskodawcy odsetek. Dodatkowo, w zakresie wiedzy jedynie agenta pozostawać będzie wartość odsetek ewentualnie wypłaconych następnie innym uczestnikom systemu cash-pooling.

W świetle powyższego, wskazać należy, iż z istoty i specyfiki omawianej umowy cash-pooling wynika zasadnicza trudność w identyfikacji stron transferów pieniężnych (odsetek) przez Wnioskodawcę jako uczestnika systemu cash-pooling, niebędącego agentem. W konsekwencji, wyłącznie agent może być uznany za podmiot świadczący usługi w rozumieniu art. 8 ustawy.

Wskazano, że również w doktrynie i orzecznictwie organów podatkowych utrwalił się pogląd, zgodnie z którym w ramach systemu zarządzania płynnością finansową typu cash-pooling usługi w rozumieniu przepisów ustawy VAT są świadczone wyłącznie przez agenta (

Mając na uwadze powyższe, a w szczególności fakt, iż kluczowe czynności związane z kompleksowym zarządzaniem płynnością finansową uczestników systemu cash-pooling będą wykonywane przez agenta, natomiast pomiędzy pozostałymi uczestnikami systemu nie będzie zawartych żadnych bilateralnych umów, które zobowiązywałyby te podmioty do określonych czynności w ramach tego systemu, w opinii Wnioskodawcy, jedynym podmiotem świadczącym usługi w świetle art. 8 ust. 1 ustawy będzie agent.

W konsekwencji powyższego oraz uwzględniając, iż podmiotem świadczącym usługi jest agent będący podmiotem zarejestrowanym na potrzeby podatku od wartości dodanej w Danii, nieposiadający siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, spółka będzie zobowiązana do rozpoznania i rozliczenia usług świadczonych przez agenta jako importu usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – na podstawie art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

W myśl art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Podatnikami są również, jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

W przypadku usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.


W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:


  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:


    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;


  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Z kolei w myśl art. 29 ust. 1 ustawy, w treści obowiązującej od 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje przystąpić do w pełni zautomatyzowanego kompleksowego zarządzania płynnością finansową, oferowanego w ramach grupy kapitałowej, do której należy, a organizowanego przez spółkę "D." z siedzibą w Danii.

Celem jest polepszenie płynności finansowej spółek uczestniczących we wspomnianym systemie wprowadzonej działalności gospodarczej, jak również zmniejszenie kosztów finansowania zewnętrznego. Dodatkowo, Wnioskodawca oraz pozostali uczestnicy planowanego systemu cash-pooling pragną dokonywać innych transakcji z wykorzystaniem środków zaangażowanych w system zarządzania płynnością, w szczególności, dokonywać rozliczenia wszystkich transakcji wzajemnych dokonywanych pomiędzy uczestnikami wspomnianego systemu (tzw. netting). W ramach omawianego systemu zarządzania płynnością finansową wyznaczony zostanie reprezentant podmiotów uczestniczących w tymże systemie - spółka "D." z siedzibą w Danii (agent). Agent jest wyłącznym udziałowcem Wnioskodawcy, tj. posiada 100% kapitału zakładowego. Co do zasady, system zarządzania płynnością finansową, w którym uczestniczyć będzie Wnioskodawca, będzie odbywać się na podstawie umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Agentem oraz w oparciu o rachunki prowadzone dla jego uczestników w złotych polskich, przez wytypowane banki należące do grupy kapitałowej "N." (jako Bank).

Praktyczne funkcjonowanie systemu zarządzania płynnością, do którego planuje przystąpić Wnioskodawca, polega na tym, iż rachunki transakcyjne, w tym rachunek transakcyjny przypisany Wnioskodawcy, zostaną poddane mechanizmowi konsolidowania na rachunku grupowym. Na koniec każdego dnia roboczego wszystkie salda (dodatnie bądź ujemne) na rachunkach transakcyjnych będą automatycznie na bieżąco konsolidowane na rachunku grupowym. Innymi słowy, uznanie rachunku transakcyjnego będzie oznaczać jednocześnie powiększenie salda na rachunku grupowym, zaś obciążenie rachunku transakcyjnego będzie oznaczać jednocześnie zmniejszenie salda rachunku grupowego. Następnie, na bazie stałego zlecenia agenta, bank będzie dokonywał przelewu określonej kwoty środków pieniężnych niezbędnych do uregulowania potencjalnych sald ujemnych posiadaczy rachunków uczestniczących w systemie zarządzania płynnością finansową (na rachunkach własnych), w tym ewentualnie Wnioskodawcy.

W przedmiotowej sprawie w roli świadczącego usługę występuje wyłącznie agent. W świetle przedstawionej struktury cash-poolingu, wszystkie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi zarządzania środkami pieniężnymi Wnioskodawcy są wykonywane właśnie przez agenta w zamian za przewidziane w umowie wynagrodzenie. Natomiast pomiędzy Wnioskodawcą a pozostałymi podmiotami będącymi uczestnikami umowy cash poolingu nie istnieje żaden jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane byłyby świadczenia wzajemne. Obciążenie rachunków następuje automatycznie, bez konieczności zawierania odrębnych umów między podmiotami, które przystąpiły do umowy cash poolingu. Jedynym zaś podmiotem przejawiającym aktywność w zakresie zarządzania środkami finansowymi jest agent.

Uczestnicy umowy cash poolingu nie świadczą bowiem żadnych usług zgodnie z umową i nie przejawiają żadnej aktywności w związku z uczestnictwem w strukturze, a jedynie są odbiorcami tych usług. Wszelkie czynności faktyczne i prawne, jak np. operacje związane z przelewami środków finansowych i zwrotnymi przelewami tych środków, a także rozliczeniami związanymi z tymi przelewami są dokonywane tylko i wyłącznie przez agenta. W konsekwencji, czynności wykonywane przez uczestników przedmiotowych usług, umożliwiające agentowi dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach systemu, nie stanowią odrębnego (odpłatnego) świadczenia przez Wnioskodawcę usług w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez agenta usługi zarządzania środkami finansowymi.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wnioskodawca jako uczestnik systemu zarządzania płynnością finansową typu cash pooling nie będzie wykonywał usług w rozumieniu art. 8 ww. ustawy.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, w oparciu o powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca, będący nabywcą usług – jak wskazano we wniosku - świadczonych wyłącznie przez agenta, spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, miejscem świadczenia i opodatkowania przedmiotowych usług będzie terytorium kraju, w którym usługobiorca (Wnioskodawca) posiada siedzibę, tj. terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozpoznania i rozliczenia tych świadczeń, jako importu usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj