Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-391/11/KT
z 17 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-391/11/KT
Data
2011.05.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
dofinansowanie
fundacje
fundusz unijny
odliczenie podatku od towarów i usług
odzyskanie podatku naliczonego
prawo do odliczenia
projekt pomocowy
świadczenie nieodpłatne
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków UE, dotyczącego funkcjonowania LGD.



Wniosek ORD-IN 1011 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2011 r. (data wpływu 15 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z zakupami dokonywanymi w ramach realizacji działania 4.31 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania (LGD), nabywanie umiejętności i aktywizacja” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z zakupami dokonywanymi w ramach realizacji działania 4.31 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania (LGD), nabywanie umiejętności i aktywizacja”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Fundacja jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, działającym jako Lokalna Grupa Działania (LGD) w rozumieniu ustawy z 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, mającym na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Od 16 października 2009 r. posiada status organizacji pożytku publicznego.

Zamierza podpisać umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa o przyznanie pomocy w ramach działania 4.31 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania (LGD), nabywanie umiejętności i aktywizacja”, w ramach osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Finansowanie tego działania pochodzi w 20% z budżetu Państwa i w 80% ze środków Unii Europejskiej.

W ramach realizacji złożonego wniosku prowadzone będą: działania mające na celu informowanie o obszarze objętym lokalną strategią rozwoju, realizacji lokalnej strategii rozwoju oraz działalności LGD, szkolenia dla pracowników, Zarządu Fundacji oraz Rady Fundacji, wydarzenia promocyjne i kulturalne oraz działania aktywizujące społeczność lokalną i funkcjonowanie biura.

Koszty związane z realizacją tych działań to: wynagrodzenia pracowników biura i członków Zarządu, koszty podróży służbowych, okresowych badań lekarskich i szkoleń BHP pracowników, koszty wynajmu i utrzymania biura, zakupu środków czystości i materiałów biurowych, koszty prowadzenia rachunku bankowego, usług telekomunikacyjnych, pocztowych, prawniczych, opłat sądowych i skarbowych, koszty konserwacji i napraw sprzętu, uczestnictwa w targach, koszt aktualizacji strony internetowej, przygotowania i wydruku materiałów informacyjnych, koszt zakupu materiałów promocyjnych, ogłoszeń w prasie lokalnej, zakupu czasu antenowego w radiu, koszt zorganizowania i przeprowadzenia spotkań informacyjnych, warsztatów i szkoleń z zakresu sporządzania wniosków o dofinansowanie i wniosków o płatność dla osi 4 PROW (wynagrodzenia wykładowców i doradcy, wyżywienia uczestników, wynajmu sali). Ww. koszty są już ponoszone i będą do 30 czerwca 2015 r.

Wniosek o przyznanie pomocy w ramach przedmiotowego działania Fundacja złożyła w dniu 31 stycznia 2011 r. - wniosek obejmuje lata 2011-2015 i umowa z Urzędem Marszałkowskim zawarta będzie na ten okres.

Powyższy projekt realizowany będzie w ramach działalności statutowej, a ostateczny odbiorca świadczeń będzie uczestniczyć w nich nieodpłatnie. W związku z jego realizacją Fundacja nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów i na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie wystąpi także sprzedaż opodatkowana.

Fundacja nie jest zarejestrowana w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług. Prowadzi i będzie prowadzić także działalność gospodarczą: w zakresie pozostałych form kształcenia oraz w zakresie wydawania mapy obszaru LGD.

Wobec powyższego Fundacja, na mocy art. 86 ust. 1 ww. ustawy, nie dokonuje i nie będzie dokonywała odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług na wykonywanie wskazanych czynności.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Fundacja będzie miała możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami ponoszonymi na realizację projektów w ramach bezpłatnej działalności statutowej w ramach działania 4.31 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”...


Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na wykonywanie wyłącznie czynności nieodpłatnych, nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z zakupami poniesionymi na realizację projektów realizowanych w ramach nieodpłatnej działalności statutowej (w ramach działania 4.31 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”). Uzasadniając swoje stanowisko, Fundacja stwierdziła, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Fundacja nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach realizacji działania Fundacja będzie wykonywała czynności mające na celu informowanie o obszarze objętym lokalną strategią rozwoju, o realizacji lokalnej strategii rozwoju oraz działalności LGD, jak również szkolenia dla pracowników, Zarządu oraz Rady, aktywizujące społeczność lokalną i funkcjonowanie biura oraz związane z wydarzeniami promocyjnymi i kulturalnymi. Z uwagi na to ubiega się o dofinansowanie wydatków ze środków Unii Europejskiej. Powyższe działania Fundacja będzie prowadziła w ramach działalności statutowej, a ich ostateczny odbiorca będzie w nich uczestniczyć nieodpłatnie. Wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. działania nie będą służyły działalności opodatkowanej.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w ramach bezpłatnej działalności statutowej w związku z realizacją działania dotyczącego funkcjonowania LGD. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o które się ubiega, nie stanowi środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 wskazanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj