Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-645/11/BW
z 26 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-645/11/BW
Data
2011.08.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
faktura korygująca


Istota interpretacji
Czy na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca dobrze postąpi jeżeli dokona obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za miesiąc w którym faktura korekta została potwierdzona przez kontrahenta?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2011r. (data złożenia osobiście w siedzibie tut. organu 31 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2011r. (data złożenia osobiście w siedzibie tut. organu 26 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu do rozliczenia faktury korygującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2011r. w siedzibie tut. organu został złożony osobiście ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu do rozliczenia faktury korygującej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lipca 2011r. (data złożenia osobiście w siedzibie tut. organu 26 lipca 2011r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 19 lipca 2011r. znak: IBPP2/443-645/11/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zarejestrowany jest jako czynny podatnik VAT. Prowadzi działalność w zakresie produkcji i handlu wyrobami piekarniczymi. Niejednokrotnie w praktyce pojawia się sytuacja, iż konieczne jest dokonanie obniżenia podstawy opodatkowania (korekta). Wystawioną fakturę korektę przesyła się kontrahentowi, który podpisany egzemplarz odsyła z powrotem z potwierdzeniem daty kiedy fakturę korektę otrzymał (kontrahent wskazuje datę na fakturze). Wnioskodawca nie wysyła faktur za pocztowym potwierdzeniem odbioru. Nie można wykluczyć sytuacji gdy potwierdzona faktura korekta wróci do Wnioskodawcy dopiero w następnym miesiącu rozliczeniowym ale przed 25 dniem tego miesiąca (czyli terminem upływu składania deklaracji VAT za miesiąc poprzedni). Wnioskodawca w takiej sytuacji dokonałby obniżenia podstawy opodatkowania za miesiąc w którym faktura korekta została potwierdzona przez kontrahenta.

Natomiast w piśmie z dnia 25 lipca 2011r. Wnioskodawca wskazał, że odnośnie przedmiotowych faktur korygujących nie zachodzą przypadki, o których mowa w art. 29 ust. 4b ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 11 poz. 50 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca dobrze postąpi jeżeli dokona obniżenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu za miesiąc w którym faktura korekta została potwierdzona przez kontrahenta...

W piśmie z dnia 25 lipca 2011r. Wnioskodawca wskazał, że pytanie odnosi się do terminu obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie faktury korygującej, która została potwierdzona przez kontrahenta i otrzymana przez Wnioskodawcę.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług warunkiem skorzystania z możliwości obniżenia podstawy opodatkowania jest posiadanie, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania faktury korekty przez nabywcę towaru lub usługi. Spełnienie tego warunku uprawnia podatnika do obniżenia podstawy opodatkowania w tym właśnie okresie rozliczeniowym. W przypadku gdy podatnik uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korekty po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia go do uwzględnienia korekty faktury w okresie rozliczeniowym w którym uzyskano potwierdzenie otrzymania. Przepisy uVAT nie zawierają definicji „potwierdzenia otrzymania faktury korekty" należy więc odwołać się do ich potocznego znaczenia.

Potwierdzeniem otrzymania będzie z pewnością pocztowy formularz z pokwitowaniem adresata odbioru przesyłki rejestrowanej stosowany przez dostawcę usług pocztowych. Ustawodawca nie uzależnił możliwości skorzystania z obniżenia podstawy opodatkowania od zaakceptowania przez nabywcę towaru faktury korekty jednakże podpisany dokument faktury korekty również będzie równoznaczny z potwierdzeniem otrzymania. Druga strona podpisując fakturę składa oświadczenie, że ją akceptuje i jednocześnie potwierdza jej odbiór. Skoro podatnik nie posiada pocztowego potwierdzenia odbioru faktury korekty za datę graniczną według której będzie musiał zadeklarować w którym miesiącu rozliczeniowym ją rozliczy, będzie data otrzymania faktury podpisanej przez kontrahenta (nie można uznać za taką datę, daty wskazanej przez kontrahenta na fakturze korekcie jako datę odbioru ponieważ nie skutkuje to jeszcze posiadaniem przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korekty). Jeżeli więc podatnik otrzyma podpisaną przez kontrahenta fakturę korektę przed dniem 25 danego miesiąca będzie mógł rozliczyć korektę w deklaracji za poprzedni miesiąc rozliczeniowy, ponieważ nie upłynął jeszcze termin na złożenie deklaracji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W myśl art. 29 ust. 4a ww. ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4b ww. ustawy o VAT warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

  1. eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;
  2. dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna – art. 29 ust. 4c ustawy.

Powołane wyżej regulacje art. 29 ust. 4a i 4c ustawy zatem jasno stanowią, iż kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego, muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Faktura korygująca, bez potwierdzenia jej odbioru nie stanowi wystarczającej podstawy do obniżenia podatku należnego – dopiero potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia.

Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy. Ponadto, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w ww. art. 29 ust. 4a ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Z powyższego wynika, że jeśli wystawca faktury dokonuje zmniejszenia podatku należnego, to konsekwencją tego jest zmniejszenie kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony. Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

W przedmiotowej sprawie rozstrzygnięcia wymaga kwestia kiedy Wnioskodawca może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie faktury korygującej, która została potwierdzona przez kontrahenta i otrzymana przez Wnioskodawcę.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, iż sytuacje gdy nie jest konieczne posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej dla obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie faktury korygującej określa ww. przepis art. 29 ust. 4b ustawy o VAT.

Należy też ponownie zauważyć, iż zgodnie z tym przepisem warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

  • w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  • wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz
  • w pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której nie odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, odnośnie faktur korygujących mających stanowić podstawę obniżenia podstawy opodatkowania (tj. faktur korygujących do których odnosi się kwestia będąca przedmiotem zapytania Wnioskodawcy) nie zachodzą przypadki, o których mowa w art. 29 ust. 4b ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, warunkiem obniżenia przez Wnioskodawcę podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej będzie posiadanie przez niego potwierdzenia odbioru tejże faktury przez nabywcę.

Zwrócić również należy uwagę, że w świetle powołanego wcześniej art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, istotne znaczenie dla ustalenia okresu rozliczeniowego w którym wystawca faktury korygującej może uwzględnić daną fakturę korygującą, mają dwie daty, a mianowicie:

  • data otrzymania faktury korygującej przez nabywcę oraz
  • data otrzymania przez wystawcę faktury korygującej potwierdzenia otrzymania faktury korygującej.

Mając na względzie powyższe oraz powołane przepisy prawa (a w szczególności art. 29 ust. 4a ustawy o VAT) stwierdzić należy, że w sytuacji gdy przed upływem ustawowo określonego terminu do złożenia deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym nabywca potwierdzi odbiór faktury korygującej, Wnioskodawca otrzyma to potwierdzenie, będzie uprawniony do obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą.

Natomiast w przypadku, gdy Wnioskodawca uzyska potwierdzenie otrzymania przez nabywcę faktury korygującej już po upływie ustawowo określonego terminu do złożenia rozliczenia podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług za okres w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą, będzie on uprawniony do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyska.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż jeżeli /…/ podatnik otrzyma podpisaną przez kontrahenta fakturę korektę przed dniem 25 danego miesiąca będzie mógł rozliczyć korektę w deklaracji za poprzedni miesiąc rozliczeniowy, ponieważ nie upłynął jeszcze termin na złożenie deklaracji, należało uznać za nieprawidłowe.

Jak wskazano bowiem wcześniej, okres rozliczeniowy w zakresie podatku od towarów i usług w którym Wnioskodawca może uwzględnić fakturę korygującą w pierwszej kolejności determinuje data otrzymania faktury korygującej przez nabywcę.

Wystawca faktury może uwzględnić fakturę korygującą najwcześniej w okresie rozliczeniowym, w którym nabywca otrzymał tę fakturę korygującą, oczywiście pod warunkiem, iż przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten okres będzie w posiadaniu potwierdzenia otrzymania tej faktury korygującej przez nabywcę.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż w przedmiotowej interpretacji nie rozstrzygano kwestii dotyczącej formy otrzymania przez Wnioskodawcę potwierdzenia przez kontrahenta odbioru faktury korygującej, gdyż jak wynika z wniosku przedmiotem jego zapytania był tylko termin obniżenia podstawy opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj