Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-511/11-6/KAN
z 8 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-511/11-6/KAN
Data
2011.07.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
obrót
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie z podatku VAT usług szkoleniowych



Wniosek ORD-IN 451 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21.04.2011r. (data wpływu 22.04.2011r.), uzupełniony w dniu 12.05.2011r. (data wpływu 12.05.2011r.) na wezwanie z dnia 6.05.2011r. oraz w dniu 14.06.2011r. (data wpływu 14.06.2011r.) na wezwanie w dniu 3.06.2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie;

  • zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a - jest nieprawidłowe.
  • zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych, zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 29 lit. c - jest prawidłowe.
  • obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2011r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 12.05.2011r. (data wpływu 12.05.2011 r.) na wezwanie z dnia 6.05.2011 r. oraz w dniu 14.06.2011r.(data wpływu 14.06.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. ( dalej: Spółka ) jest czynnym podatnikiem VAT. Działalnością Spółki jest prowadzenie szkoleń, doradztwa, kursów, organizacja konferencji, nauka języków obcych, wynajem pomieszczeń, prowadzenie szkół ( licea ogólnokształcące, technikum, szkoły policealne ). W ramach tej działalności Spółka realizuje Projekt w ramach Priorytetu II. Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących. Działanie 2.1. Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, Poddziałanie 2.1.1 Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Projekt „Ogólnopolskie szkolenia zawodowe dla barmanów szansą na profesjonalizację i integrację środowiska zawodowego” jest realizowany pod nadzorem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Celem ogólnym projektu jest zdobycie i rozwój kwalifikacji zawodowych 400 osób zatrudnionych w mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstwach m.in. barach, drink barach, restauracjach, hotelach, nightclubach, z obszaru całego kraju oraz podniesienie pozycji na rynku pracy i wyrównanie szans w dostępie do szkoleń poprzez dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany poprzez organizację szkoleń:

  • I stopnia, pozwalających opanowanie najważniejszych zagadnień z zakresu wykonywania zawodu barmana
  • II stopnia, polegający na doskonaleniu wcześniej zdobytych kwalifikacji i umiejętności zawodowych barmana. W ramach szkoleń stopnia I i II realizowane są także zajęcia praktyczne, umożliwiające zapoznanie się z obsługą przedmiotów barmańskich.

Efektem realizacji projektu ma być podwyższenie poziomu wiedzy, umiejętności praktycznych oraz doświadczenia pracowników przedsiębiorstw. Natomiast wartością dodaną projektu jest popularyzacja zawodu barmana i integracja tego środowiska zawodowego. W ramach projektu zostaną przeprowadzone zajęcia edukacyjne, zakończone egzaminem zawodowym potwierdzającym zdobyte kwalifikacje. Egzamin zawodowy uczestników szkoleń dla barmanów jest przeprowadzany przez Stowarzyszenie Polskich Barmanów - jedyną organizację w Polsce posiadającą uprawnienia do wydawania Certyfikatów zgodnych z normami International Bartenders Association (IBA).

Projekt jest w 88% współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, pozostałe 12% wartości stanowi wkład prywatny, płacony przez firmy delegujące swoich pracowników na szkolenia. Wsparcie na realizację projektu Wnioskodawca otrzymuje jako zaliczki na usługi, które wykona w przyszłości lub zapłatę za już wykonane usługi. Otrzymana dotacja jest dofinansowaniem ogólnym przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji konkretnych zadań w projekcie. Projekt ze swego założenia jest non profit, czyli nie może spowodować dochodu w firmie, tzn. dotacja pokrywa koszty projektu. Szkolenia realizowane są za odpłatnością, która wnoszona jest w postaci gotówki lub wkładu w wynagrodzeniach poświadczonego poprzez złożenie oświadczenia przez pracodawcę. Całkowite dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej wynosi ponad 70%.

Wkłady pieniężne stanowią obrót podlegający opodatkowaniu i są udokumentowane fakturami VAT. Do 31.12.2010r. usługi w zakresie szkoleń korzystały ze zwolnienia ( PKWiU 80.42 ) od podatku od towarów i usług, na podstawie załącznika nr 4. Wykaz usług zwolnionych od podatku, ustawy o VAT. Od 1.01.2011 r. Spółka dokumentuje wkład własny fakturą VAT ze stawką zw. na podstawie art. 43 ust 1 pkt 29) lit c) i Rozporządzenia MF z 22 grudnia 2010r § 13 ustęp 1 pkt 20). Otrzymana dotacja na pokrycie kosztów projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. czy w świetle znowelizowanej od 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług, ustawą z dnia 29 października 2010r o zmianie ustawy, usługi szkoleniowe
    - wkład prywatny będzie podlegał zwolnieniu od podatku VAT...
  2. czy otrzymana dotacja na realizację projektu unijnego stanowić będzie obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy

Ad (1)- Przepis Rozporządzenie Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. art. 14 ww. rozporządzenia wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Zatem przedmiotowe usługi będą spełniać powyższe warunki do zastosowania w/w zwolnienia.

Szkolenia są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach tj. rozporządzenie ministra edukacji i nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. nr 31 poz. 216, ze zm.). Z jego przepisów wynika, że Spółka prowadzi w formie uzyskiwania i uzupełniania m.in. umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Spółka prowadzi stosowną dokumentację: tj.: program nauczania, harmonogramy zajęć, dziennik zajęć edukacyjnych, zawierający: ( listę obecności, czas trwania zajęć, wymiar godzin zajęć edukacyjnych, tematy zajęć edukacyjnych, podpisy osób prowadzących zajęcia, rejestr wydanych zaświadczeń/certyfikatów potwierdzających ukończenie szkoleń, cele kształcenia; plan nauczania określający nazwę zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar; treści kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych; sposób sprawdzania efektów kształcenia (egzaminy — teoretyczny i praktyczny, ewaluacja). Wystarczy spełnienie tylko jednego warunku zawartego w art. 43 ust 1 pkt 29) ustawy o podatku od towarów i usług i warunek zawarty w pkt a) jest spełniony i stąd Wnioskodawca uważa, że świadczone usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego są zwolnione z podatku od towarów i usług. Ponadto w ocenie Spółki, szkolenia realizowane w ramach ww. projektu mają na celu kształcenie - podnoszenie kwalifikacji zawodowych i umiejętności zawodowych pracowników. Są finansowane co najmniej w 70% ze środków pochodzących z POKL w związku z powyższym będą one zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29) lit. c) i Rozporządzenia MF z 22 grudnia 2010r. § 13 ustęp 1 pkt 20).

Wkład prywatny podlegał będzie zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29) lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarow i usług oraz na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług § 13 ust. 1 pkt 20.

Ad (2) Dotacje i subwencje otrzymane przez podatnika mogą być wliczane do podstawy opodatkowania dostarczonych towarów lub wykonanych usług tylko po spełnieniu określonych warunków. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, ale tylko te, które mają bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W ocenie Spółki podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Taki bezpośredni związek w tym przypadku nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności ( czy też kosztów realizacji konkretnego zadania ), a mianowicie głównie kosztów na zorganizowanie i przeprowadzenie zawodowych szkoleń stacjonarnych i e-learningowych dla barmanów w tym:

  • wynagrodzenie dla wykładowców
  • udostępnienie sali szkoleniowej
  • materiały szkoleniowe dla uczestników
  • zakup podręczników dla uczestników
  • koszty egzaminu zewnętrznego
  • organizacja przerw kawowych
  • zakup obiadów
  • zakup noclegów ze śniadaniem, kolacji
  • dojazdy uczestników szkoleń
  • koszty platformy e-learningowej
  • wynagrodzenia autorów treści merytorycznych i opieki mentorskiej szkoleń e-learninowych
  • koszty produkcji materiałów multimedialnych; a także:
  • zakup projektorów do prowadzenia zajęć
  • zakup komputerów przenośnych
  • podróże służbowe
  • wynagrodzenie zaangażowanego personelu
  • przeprowadzenie audytu projektu
  • rekrutacja i promocja projektu
  • monitoring i ewaluacja projektu

i zdaniem Spółki dotacja otrzymywana nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych, gdzie Wnioskodawca uzyskał dotację finansowaną w ponad 70 % ze środków publicznych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c oraz obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT uznaje się za prawidłowe, natomiast w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych, które są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 226 poz. 1476 ). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy.

Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Działalnością Spółki jest prowadzenie szkoleń, doradztwa, kursów, organizacja konferencji, nauka języków obcych, wynajem pomieszczeń, prowadzenie szkół ( licea ogólnokształcące, technikum, szkoły policealne ). W ramach tej działalności Spółka realizuje Projekt w ramach Priorytetu II. Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących. Działanie 2.1. Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, Poddziałanie 2.1.1 Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Projekt „Ogólnopolskie szkolenia zawodowe dla barmanów szansą na profesjonalizację i integrację środowiska zawodowego” jest realizowany pod nadzorem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Celem ogólnym projektu jest zdobycie i rozwój kwalifikacji zawodowych 400 osób zatrudnionych w mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstwach m.in. barach, drink barach, restauracjach, hotelach, nightclubach, z obszaru całego kraju oraz podniesienie pozycji na rynku pracy i wyrównanie szans w dostępie do szkoleń poprzez dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany poprzez organizację szkoleń:

  • I stopnia, pozwalających opanowanie najważniejszych zagadnień z zakresu wykonywania zawodu barmana
  • II stopnia, polegający na doskonaleniu wcześniej zdobytych kwalifikacji i umiejętności zawodowych barmana. W ramach szkoleń stopnia I i II realizowane są także zajęcia praktyczne, umożliwiające zapoznanie się z obsługą przedmiotów barmańskich.

Efektem realizacji projektu ma być podwyższenie poziomu wiedzy, umiejętności praktycznych oraz doświadczenia pracowników przedsiębiorstw. Natomiast wartością dodaną projektu jest popularyzacja zawodu barmana i integracja tego środowiska zawodowego. W ramach projektu zostaną przeprowadzone zajęcia edukacyjne, zakończone egzaminem zawodowym potwierdzającym zdobyte kwalifikacje. Egzamin zawodowy uczestników szkoleń dla barmanów jest przeprowadzany przez Stowarzyszenie Polskich Barmanów - jedyną organizację w Polsce posiadającą uprawnienia do wydawania Certyfikatów zgodnych z normami International Bartenders Association (IBA).

Projekt jest w 88% współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, pozostałe 12% wartości stanowi wkład prywatny, płacony przez firmy delegujące swoich pracowników na szkolenia.

Wkład własny Wnioskodawcy w postaci wynagrodzeń nie stanowi obrotu opodatkowanego VAT. Wynagrodzenia stanowią element kalkulacyjny szkolenia, lecz same w sobie nie są przedmiotem opodatkowania VAT, nie stanowią kwoty należnej z tytułu dostawy towarów ani też z tytułu odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi szkolenia zawodowego dla osób dorosłych świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie usług szkoleniowych są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  2. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca podaje, że szkolenia są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. nr 31, poz. 216 ze zm.).

W myśl § 2 pkt 1 ww. rozp. uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:

  1. kurs;
  2. kurs zawodowy;
  3. seminarium;
  4. praktyka zawodowa.

Kurs jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia. (§ 2 pkt 2 rozp.)

Wnioskodawca prowadzi stosowną dokumentację. Posiada program nauczania, harmonogramy zajęć, dziennik zajęć edukacyjnych zawierający: listę obecności, czas trwania zajęć, wymiar godzin zajęć edukacyjnych, tematy zajęć edukacyjnych, podpisy osób prowadzących zajęcia, rejestr wydanych zaświadczeń/certyfikatów potwierdzających ukończenie szkoleń, cele kształcenia, plan nauczania określający nazwę zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar, treści kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych, sposób sprawdzania efektów kształcenia (egzaminy, testy, ewaluacja).

Należy zaznaczyć, iż ustawodawca przewidział zastosowanie zwolnienia przedmiotowego dla ww. usług, ale wyłącznie w sytuacji, gdy warunki ich świadczenia, w szczególności forma i zasady, wynikają z odrębnych od podatkowych aktów prawnych.

Przedmiotowe rozporządzenie wydane zostało na podstawie przepisów o systemie oświaty - art. 68c ust. 1 cyt. ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, a także może określić warunki i tryb przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych umożliwiających uzyskanie tytułów zawodowych, skład, warunki powoływania i odwoływania przez kuratora oświaty państwowych komisji egzaminacyjnych, wzory wydawanych świadectw i dyplomów, wysokość opłat za przeprowadzenie egzaminów kwalifikacyjnych oraz warunki wynagradzania członków komisji. Adresowane jest do jednostek systemu oświaty i zawiera jedynie bardzo ogólne zasady prowadzenia kursów, kursów zawodowych, seminariów i praktyk zawodowych przez te jednostki.

Wnioskodawca, oprócz powołanego ww. rozporządzenia nie powołał żadnych innych aktów prawnych, z których wynikałyby odrębne i szczegółowe formy oraz zasady przeprowadzania przedmiotowych szkoleń dla barmanów.

Zatem, przeprowadzane przez Wnioskodawcę kursy zawodowe spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, bo niewątpliwie mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych, to nie ma podstaw, by mogły być zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, jako przeprowadzane w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Reasumując świadczone przez Spółkę usługi prowadzenia szkoleń dla barmanów, które uzyskały dotację finansową, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach powinny być od 1.01.2011r. zwolnione z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a - należy uznać za nieprawidłowe.

Jak wynika z powołanych regulacji art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wkład prywatny stanowi obrót i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki zwolnionej. Przepis ten wymaga by usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane były ze środków publicznych w co najmniej 70%.

Szkolenia przedstawione przez Wnioskodawcę finansowane są w co najmniej 70 % ze środków publicznych. Zatem spełnione są warunki, które umożliwiają skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011r., Nr 73 poz.392).

Reasumując, świadczone przez Spółkę z o. o. usługi prowadzenia szkoleń dla barmanów, które uzyskały dotację finansowaną w ponad 70 % ze środków publicznych powinny być od 1.01.2011r. w części dotyczącej wkładu prywatnego, zwolnione z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011r., Nr 73 poz.392) należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Dofinansowanie pokrywa koszty organizowania projektu. Zatem otrzymane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku ze zorganizowaniem i przeprowadzeniem zawodowych szkoleń stacjonarnych i e-learningowych dla barmanów w tym:

  • wynagrodzenie dla wykładowców
  • udostępnienie sali szkoleniowej
  • materiały szkoleniowe dla uczestników
  • zakup podręczników dla uczestników
  • koszty egzaminu zewnętrznego
  • organizacja przerw kawowych
  • zakup obiadów
  • zakup noclegów ze śniadaniem, kolacji
  • dojazdy uczestników szkoleń
  • koszty platformy e-learningowej
  • wynagrodzenia autorów treści merytorycznych i opieki mentorskiejszkoleń e-learninowych
  • koszty produkcji materiałów multimedialnych; a także:
  • zakup projektorów do prowadzenia zajęć
  • zakup komputerów przenośnych
  • podróże służbowe
  • wynagrodzenie zaangażowanego personelu
  • przeprowadzenie audytu projektu
  • rekrutacja i promocja projektu
  • monitoring i ewaluacja projektu

Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego pokrywa koszty organizowania projektu. Zatem nie stanowił obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj