Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-94/11-4/DS
z 17 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-94/11-4/DS
Data
2011.06.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
jednostka budżetowa
przekształcanie podmiotów
zasoby mieszkaniowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy podmiot powstały po przekształceniu z zakładu budżetowego w jednostkę budżetową realizującą te same cele statutowe będzie uprawniony do wydatkowania dochodu uznanego za zwolniony przez przekształcony zakład budżetowy?



Wniosek ORD-IN 431 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 09 marca 2011 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 14 marca 2011 r., data wpływu do BKIP w Lesznie 21 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości wydatkowania dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w związku z przekształceniem zakładu budżetowego w jednostkę budżetową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2011 r. do Biura KIP w Płocku wpłynął wniosek AN o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości wydatkowania dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w związku z przekształceniem zakładu budżetowego w jednostkę budżetową. Pismem z dnia 16 marca 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie – działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) i stosownie do § 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 236, poz. 1632 ze zm.) – przekazał wniosek Jednostki do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu. Wniosek ten wpłynął do Biura KIP w Lesznie w dniu 21 marca 2011 r., który następnie został uzupełniony pismem z dnia 05 maja 2011 r. (data wpływu 09.05.2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

AN jest zakładem budżetowym powołanym w celu zarządzania i administrowania zasobem lokalowym Miasta - obsługą eksploatacyjną, techniczną i administracyjną zarządzanych nieruchomości. Obsługiwany zasób obejmuje: budynki mieszkalne i znajdujące się w nich lokale mieszkalne, budynki mieszkalne, w których poza lokalami mieszkalnymi znajdują się lokale użytkowe, budynki użytkowe, garaże wolnostojące, zabudowania gospodarcze.

Poza wynajmem lokali w budynkach, o których mowa wyżej, wynajmowane są inne pomieszczenia (pralnie, suszarnie i inne z części ogólnej nieruchomości) na potrzeby mieszkańców z przeznaczeniem na cele gospodarstwa domowego. Najemcy lokali mieszkalnych za zgodą wynajmującego mogą w części zajmowanych pomieszczeń wykonywać działalność gospodarczą. Na budynkach mieszkalnych, jak i mieszkalno - użytkowych oraz użytkowych mogą być umieszczane reklamy i montowane inne elementy (anteny …), które przynoszą dochód. Poza obsługą nieruchomości wymieniony powyżej Zakład świadczy usługi zarządzania nieruchomościami stanowiącymi własność wspólnot mieszkaniowych.

Zakład z prowadzonej działalności uzyskuje następujące przychody: z wynajmu lokali mieszkalnych, z wynajmu lokali użytkowych, z wynajmu garaży, z wynajmu innych pomieszczeń (pralni, suszarni, komórek) mieszkańcom na cele gospodarstwa domowego, z reklam, anten umieszczonych na budynkach, za dzierżawę terenów, za usługi administrowania wspólnotami mieszkaniowymi, przychody z odsetek bankowych, przychody z wpłaconych odsetek za nieterminowe regulowanie należności czynszowych z lokali mieszkalnych i lokali użytkowych, przychody z wpłaconych kosztów upomnień, zwróconych kosztów sądowych, uzyskanych kar umownych oraz przychody z tytułu odszkodowań za bezumowne korzystanie z lokali mieszkalnych i użytkowych.

Opłaty związane z najmem, zgodnie z zawartymi umowami w imieniu miasta Łodzi, obejmują czynsz najmu i opłaty za świadczenia (opłaty za dostawę energii cieplnej, wodę, odbiór nieczystości stałych i płynnych), a w przypadku utraty tytułu prawnego przez najemcę naliczane jest odszkodowanie za zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego w wysokości jaka obowiązywałaby w ramach umowy. Poza przychodami własnymi Zakład otrzymuje dotacje od budżetu Miasta.

W związku z prowadzoną działalnością, Zakład ponosi koszty: utrzymanie zasobu powierzonego do zarządzania (remonty, konserwacje, przeglądy, utrzymanie czystości itp.), koszty zakupu mediów (energia cieplna, gaz, woda oraz odbiór nieczystości płynnych i stałych), koszty pośrednie związane z zarządzaniem nieruchomościami i lokalami.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zakład korzysta ze zwolnienia z opodatkowania dochodów w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Rada Miejska Uchwałą z dnia 3 listopada 2010 r. postanowiła przekształcić z dniem 1 kwietnia 2011 r. Administrację Nieruchomościami z zakładu budżetowego w jednostkę budżetową, która na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie przedmiotowo zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z Uchwałą, należności i zobowiązania zakładu budżetowego przejmuje jednostka budżetowa. Nowo utworzona jednostka budżetowa kontynuuje działalność zakładu budżetowego i nie będzie żadnej przerwy w działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podmiot powstały po przekształceniu z zakładu budżetowego w jednostkę budżetową realizującą te same cele statutowe będzie uprawniony do wydatkowania dochodu jako dochodu uznanego za zwolniony przez przekształcony zakład budżetowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, jednostka budżetowa będzie kontynuowała działalność zakładu budżetowego i nie będzie żadnej przerwy w działalności.

Zgodnie z art. 93 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jednostka budżetowa powstała w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki przekształconego zakładu.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.), organy stanowiące jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 16 ust. 7 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), należności i zobowiązania zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno - prawną przejmuje utworzona jednostka.

Pojęcie „wszelkie prawa i obowiązki” obejmuje również tzw. sukcesję publiczno - prawną, tj. sukcesję, w której dany podmiot korzysta z praw nabytych przez inny podmiot.

W związku z tym, każde prawo, które przysługiwałoby podatnikowi przekształcanemu, przysługuje jego następcy prawnemu. Zatem, dochód zadeklarowany i niewydatkowany przez zakład budżetowy na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie korzystał ze zwolnienia pod warunkiem wydatkowania go przez jednostkę budżetową na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236), organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno – prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Jak stanowi art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), ustawa określa zakres i zasady działania oraz organizację jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

W myśl art. 16 ustawy o finansach publicznych:

  • organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno - prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy (ust. 1);
  • likwidując samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu tego zakładu (ust. 3);
  • przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno – prawną wymaga uprzednio jego likwidacji (ust. 5);
  • należności i zobowiązania likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, z zastrzeżeniem ust. 7 (ust. 6);
  • należności i zobowiązania samorządowego zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno - prawną przejmuje utworzona jednostka (ust. 7).

Na gruncie prawa podatkowego, prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych, regulują przepisy art. 93 - 93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

W myśl art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

   - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Z kolei art. 93 § 2 ww. ustawy wskazuje, iż przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Jak stanowi art. 93a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

   - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zgodnie z treścią art. 93a § 2 powołanej ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym. Przedmiotem Jego działalności jest zarządzanie komunalnymi zasobami lokalowymi, polegające na obsłudze eksploatacyjnej, technicznej i administracyjnej przekazanych Zakładowi w zarząd budynków i innych nieruchomości. W ramach tej działalności, Wnioskodawca osiąga przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

W odniesieniu do powyższego, wskazać należy, iż dochód powstały z tego tytułu podlega zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), który stanowi, iż wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z art. 25 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku (…).

W treści wniosku wskazano, iż uchwałą z dnia 03 listopada 2010 r. Rada Miejska postanowiła przekształcić z dniem 1 kwietnia 2011 r. AN z zakładu budżetowego w jednostkę budżetową, która na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie podmiotowo zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z Uchwałą, należności i zobowiązania zakładu budżetowego przejmuje jednostka budżetowa. Nowo utworzona jednostka budżetowa kontynuuje działalność zakładu budżetowego.

Mając na względzie opis zdarzenia przyszłego oraz przepisy ustawy o finansach publicznych (art. 16 ust. 7 tej ustawy), z których wynika, że należności i zobowiązania samorządowego zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno – prawną przejmuje utworzona jednostka (tu: jednostka budżetowa) oraz art. 93b ustawy Ordynacja podatkowa, z którego wynika, że nowopowstała w wyniku przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego jednostka (tu: jednostka budżetowa), stwierdzić należy, iż jednostka ta wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki, przekształcanego zakładu budżetowego. Tym samym, dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi uzyskany przez likwidowany zakład budżetowy, a wydatkowany przez nowopowstałą samorządową jednostkę budżetową na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, o którym mowa w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, jednostka budżetowa powstała po przekształceniu zakładu budżetowego realizująca te same cele statutowe będzie uprawniona do wydatkowania zadeklarowanego przez zakład budżetowy, jako wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodu. Przy czym, dochód ten należy wydatkować na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj