Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-430/11/PK
z 5 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-430/11/PK
Data
2011.07.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków


Słowa kluczowe
opodatkowanie
samochód
stawka


Istota interpretacji
możliwość zastosowania opodatkowania na podstawie marży



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2011r. (data wpływu 1 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 czerwca 2011r. (data wpływu 8 czerwca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania opodatkowania na podstawie marży – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2011r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania opodatkowania na podstawie marży. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 czerwca będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 maja 2011r. znak: IBPP3/443-430/11/PK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest dealerem samochodowym posiadającym status podatnika unijnego dokonującym zakupu i sprzedaży samochodów nowych i używanych na terytorium kraju oraz w krajach Unii Europejskiej. Samochody osobowe używane, które kupuje do dalszej odsprzedaży są towarami używanymi a ich dostawa zwolniona jest od podatku na zasadach odpowiadającym regulacjom zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Sprzedaż w kraju odbywa się zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W miesiącu lutym 2011 roku Spółka zakupiła na aukcji (licytacji) internetowej kilka samochodów osobowych używanych z przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży. Organizatorem aukcji jest podatnik francuski, który dokonuje sprzedaży w imieniu podmiotu trzeciego tj. dostawcy z Niemiec. Zarówno organizator aukcji jak i dostawca jest czynnym podatnikiem unijnym.

Samochody osobowe używane, o których mowa we wniosku podatnik zakupił od dostawcy francuskiego (...)- organizatora aukcji, sprzedającego towary używane w imieniu podatnika niemieckiego „(...), w cenie zawierającej podatek VAT.

Zakupu dokonuje upoważniony pracownik Spółki, który do każdej wylicytowanej transakcji bezpośrednio ze strony internetowej drukuje zamówienie potwierdzające nabycie samochodu.

Na zamówieniu znajdują się szczegóły odnośnie towaru, dane sprzedawcy -organizatora aukcji, dane dostawcy, numer zamówienia, numer konta bankowego oraz wartość wyrażona w euro, łącznie z podatkiem VAT. W przypadku towarów, których cena zawiera podatek VAT zarówno w ofercie jak również w zamówieniu znajduje się zapis "TVA NON RECUP", który po przetłumaczeniu brzmi "VAT nie do odzyskania". Sprzedawca samochodów poinformował, że dla Nabywcy oznacza to, iż cena podana w ofercie jest ceną brutto zawierającą podatek VAT. Rozliczenia podatku VAT ww. przypadku dokonuje kupujący - organizator aukcji, stosownie do art. 283-1 Ogólnego Kodeksu podatkowego: w sytuacji gdy dostawa towarów dokonywana jest przez podatnika mającego siedzibę poza Francją, podatek jest płacony przez nabywcę, odbiorcę lub klienta, który ma numer identyfikacyjny podatku wartości dodanej we Francji.

Zapłaty za kupione na aukcji samochody Spółka dokonuje na podstawie zamówienia. Fakturę otrzymuje po uregulowaniu płatności.

Faktura zakupu oprócz podstawowych danych o towarze, sprzedawcy, dostawcy i nabywcy zawiera informacje, których treść po przetłumaczeniu z języka francuskiego na polski brzmi następująco, cyt.:

  • "faktura sprzedaży pojazdu - sprzedaż w imentu podmiotu trzeciego"
  • "Jeśli dostawca nie posiada siedziby we Francji należy zastosować art. 283-1 Ogólnego kodeksu podatkowego, VAT do uregulowania przez kupującego"
  • do zapłaty "łącznie w euro brutto".

Podatek VAT na fakturze nie jest wyodrębniony. Transport towarów z Francji do magazynu Spółki w Polsce odbywa się na jej koszt za pośrednictwem firmy przewozowej.

Tak zakupione samochody używane sprzedawane są nas Spółkę na terenie kraju na fakturę VAT- Marża stosownie do art. 120 ust. 4 - ustawy VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe stanowi zakup towarów używanych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku VAT nabycie, których odbyło się w okolicznościach wynikających z art. 333 Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej (Dyrektywa 112) w stosunku do, których sprzedawca - organizator aukcji zastosował zwolnienie z podatku VAT. Podatek VAT został rozliczony w kraju sprzedawcy tj. podatnika z Francji na podstawie art. 283-1 Ogólnego kodeksu podatkowego obowiązującego we Francji.

Potwierdzeniem tego faktu jest:

  • zamówienie potwierdzające zakup samochodu na aukcji internetowej w cenie z podatkiem VAT,
  • faktura z nagłówkiem „Faktura sprzedaży pojazdu - sprzedaż w imieniu podmiotu trzeciego" ; sprzedawca „(...)" ; w imieniu „(...) Financial Sces Oststrasse 1-Sybille Albrecht 22844 FR811440524650 22844 Norderstedt Germany"
  • adnotacja na fakturze, która po przetłumaczeniu z języka francuskiego na język polski brzmi: „Jeśli dostawca nie posiada siedziby we Francji należy zastosować art. 283-1 Ogólnego Kodeksu podatkowego, VAT do uregulowania przez kupującego",
  • dowód rejestracyjny pojazdu wystawiony na podatnika niemieckiego (...)
  • listy przewozowe CMR na transport samochodów z Francji do siedziby podatnika w Polsce

Podatnik wyjaśnia, że do złożenia wniosku o wydanie interpretacji zmusiły go następujące okoliczności. Na zakupione samochody podatnik złożył w tutejszym Urzędzie Skarbowym wniosek VAT-24 o wydanie zaświadczenia o braku obowiązku uiszczenia podatku VAT. Urząd nie wydał zaświadczeń uzasadniając iż ze złożonych dokumentów winno wynikać, że samochody zostały zakupione na zasadach zawartych w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy VAT -opodatkowanie na zasadach VAT-marża.

Podatnik zwrócił się do dostawcy francuskiego o wyjaśnienie podanej na fakturze podstawy sugerując jednocześnie zmianę przepisu na art. 297 a DU CGJ TVA tj. zastosowanie podstawy na opodatkowanie z marży. Dostawca francuski nie potwierdził, że jest to sprzedaż w procedurze VAT-marża. Wyjaśnił zarówno telefonicznie jak również na piśmie, że sprzedaż tychże samochodów odbywa się w okolicznościach wynikających z art. 283-1 ogólnego kodeksu podatkowego i zwolniona jest z podatku VAT na podstawie artykułu 261.3.1 a Ustawy podatkowej, uświadamiając jednocześnie, że Spółka jest jedyną z wielu odbiorców unijnych - między innymi z Polski, która ma problem z właściwą interpretacją.

W rozmowie telefonicznej z pracownikiem Urzędu Skarbowego podatnik poinformował o skutkach uzyskanych wyjaśnień oraz wyraził jednoznacznie, że przedmiotowa dostawa odbyła się na zasadach zwartych w art. 10 ust. 1 „Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy"

Pkt 5 „dostawa towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1, w wyniku .której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest dokonywana przez organizatora aukcji (licytacji) oraz do dostawy tej zastosowano szczególne zasady opodatkowania podatkiem od wartości dodanej obowiązujące w państwie członkowskim rozpoczęcia transportu lub wysyłki, stosowane do dostaw towarów dokonywanych przez organizatora aukcji (licytacji), wyłączające uznanie dostawy towarów za czynność odpowiadającą wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, pod warunkiem posiadania przez nabywcę dokumentów jednoznacznie potwierdzających nabycie towarów na tych szczególnych zasadach”.

W nawiązaniu do ww. przepisu, który wyklucza że jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podatnik uważa, że w przypadku dalszej odsprzedaży ma prawo zastosować szczególną procedurę polegającą na opodatkowaniu marzy, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy VAT.

Urząd zaakceptował ustnie stanowisko podatnika jednakże ze względu na fakt, że do tej pory nie było w Urzędzie podobnego przypadku sugeruje aby podatnik skierował wniosek o interpretację.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy informacja podana przez Sprzedawcę z Francji na fakturze: art. 283-1 Ogólnego Kodeksu Podatkowego, wg którego zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest organizator aukcji - podatnik francuski, który sprzedaży samochodów używanych dokonuje w imieniu podmiotu trzeciego - dostawcy z Niemiec jest wystarczającą podstawą do zastosowania szczególnej procedury polegającej na opodatkowaniu marży, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyżej wymienione przypadki nie stanowią wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów ponieważ dotyczą one dostawy używanych środków transportu, których dostawa odbyła się w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy i w stosunku, do których podatnik unijny - organizator aukcji zastosował zwolnienie z podatku VAT

Zdaniem Podatnika w przypadku odsprzedaży samochodów używanych, które zostały zakupione na aukcji (licytacji) organizowanej przez firmę francuską, która z kolei sprzedaje je w imieniu właściciela z Niemiec i rozlicza VAT we własnym kraju na zasadach wynikających z art. 283-1 Ustawy Podatkowej, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stan faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ww. stawy w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

W myśl art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, dla potrzeb stosowania rozdziału 4 ustawy, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Ponadto opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, które podatnik nabył uprzednio w celu ich odsprzedaży. Istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy przepisy ust. 4 i ust. 5 dotyczą dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Polska ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy – między innymi – towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży, czyli różnicy między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszonej o kwotę podatku. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty należnej z tytułu sprzedaży pomniejszonej o kwotę należnego podatku.

Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od osób:

  • niebędących podatnikami podatku od towarów i usług,
  • które wprawdzie są podatnikami podatku od towarów i usług, ale którym w stosunku do dostarczanych towarów używanych nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub które należą do kategorii drobnych przedsiębiorców, zwolnionych od podatku od towarów i usług, które są pośrednikami, a towar będący przedmiotem dostawy opodatkowany już był w szczególnej procedurze opodatkowania marży,
  • które nie są podatnikami podatku od towarów i usług, albo są podatnikami podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej i realizują dostawę towarów na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 oraz regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o VAT.

Jak podaje Wnioskodawca na aukcji internetowej zakupił samochody na zasadach zawartych w art. 10 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT. zgodnie z tym przepisem wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy dostawa towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, jest dokonywana przez organizatora aukcji (licytacji) oraz do dostawy tej zastosowano szczególne zasady opodatkowania podatkiem od wartości dodanej obowiązujące w państwie członkowskim rozpoczęcia transportu lub wysyłki, stosowane do dostaw towarów dokonywanych przez organizatora aukcji (licytacji), wyłączające uznanie dostawy towarów za czynność odpowiadającą wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, pod warunkiem posiadania przez nabywcę dokumentów jednoznacznie potwierdzających nabycie towarów na tych szczególnych zasadach.

Na mocy ww. przepisu nie występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie gdy dostawa takich towarów jak:

  • dzieła sztuki w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 1,
  • przedmioty kolekcjonerskie w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2,
  • antyki w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 3,
  • towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4,

dokonywana jest przez organizatora licytacji (aukcji), zaś do dostawy tej zastosowano w tym państwie szczególne zasady opodatkowania, stosowane do dostaw towarów dokonywanych przez organizatora aukcji (licytacji), wyłączające uznanie tej dostawy za czynność odpowiadającą wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

Trzeba zauważyć, że przedmiotowy przepis nie odnosi się do sytuacji gdzie dostawa byłaby opodatkowana na podstawie marży lub też korzysta ze zwolnienia z podatku VAT lecz dotyczy sprzedaży ww. towarów w drodze licytacji.

Na fakturze otrzymanej przez Wnioskodawcę umieszczono adnotację "Jeśli dostawca nie posiada siedziby we Francji należy zastosować art. 283-1 Ogólnego kodeksu podatkowego, VAT do uregulowania przez kupującego". Przepis ten dotyczy mechanizmu reverse charge (odwróconego obowiązku podatkowego) zapewnia, że w odniesieniu do transakcji, w których jedną stroną jest podmiot zagraniczny a drugą odbiorca zarejestrowany we Francji, jako podatnik odpowiedzialny za odprowadzenie podatku VAT występuje podmiot krajowy. W konsekwencji zagraniczni przedsiębiorcy z innych państw członkowskich będą musieli występować o zwrot podatku na podstawie Dyrektywy Rady 2008/9/WE z dnia 12 lutego 2008r. określającej szczegółowe zasady zwrotu podatku od wartości dodanej, przewidzianego w dyrektywie 2006/112/WE, podatnikom niemającym siedziby w państwie członkowskim zwrotu, lecz mającym siedzibę w innym państwie członkowskim.

Mając powyższe na uwadze trzeba stwierdzić, że przedmiotowa adnotacja na fakturze nie potwierdza, iż zostały spełnione warunki pozwalające Wnioskodawcy zastosować procedurę VAT marża przy dostawie zakupionych we Francji samochodów.

Jak wynika z broszury informacyjnej zamieszczonej na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (...) w przypadku dostaw opodatkowanych na podstawie marży na terytorium Francji na fakturze mogą widnieć następujące adnotację:

  • art. 297A Kodeksu Podatkowego
  • „TVA incluse” (VAT wliczony)
  • „Prix TTC” (w cenę wliczone są wszystkie podatki)
  • „Livraison et Tectuee dans le cadre de la 7eme directive" (dostawa odbywa się zgodnie z przepisami 7 dyrektywy)

Natomiast w sytuacji gdy dostawa korzysta ze zwolnienia na fakturze powinna widnieć następujące adnotację:

  • Art. 252 ter Kodeksu Podatkowego ,
  • „Exoneration TVA, article 262 b ter-I du code generał des impôts” (zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 262 b ter - I Kodeksu Podatkowego).

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że adnotacja zawarta na fakturze otrzymanej przez Wnioskodawcę nie uprawnia go do zastosowania opodatkowania na podstawie marży przy dostawie przedmiotowych samochodów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj