Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-729/12-3/TW
z 26 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-729/12-3/TW
Data
2012.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
działki
grunty rolne
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
Sprzedaż nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 895 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 16 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

Wniosek uzupełniono w dniu 16 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w następujących kierunkach:

  1. pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzoną od 1 maja 1993 r. – czynny podatnik od towarów i usług VAT,
  2. rolnik ryczałtowy w związku z posiadaniem gospodarstwa rolnego.

W dniu 12 października 2010 r. została podpisana umowa kupna-sprzedaży pomiędzy osobą Zainteresowanego jako rolnikiem ryczałtowym, a Wójtem Gminy X. Przedmiotem umowy jest przyrzeczenie sprzedaży części działki rolnej nr. ewid. 71/10 stanowiącej gospodarstwo rolne Zainteresowanego w obrębie X o powierzchni 30 arów zakwalifikowanej jako grunt o słabej bonitacji – R kl V na terenie obszaru chronionego krajobrazu „X”. Wyżej wymieniona działka ma zostać sprzedana aktem notarialnym z przeznaczeniem na realizację przez Gminę X inwestycji pn.: „X”. Z zaświadczenia wydanego w dniu 25 czerwca 2012 r. wydanego przez Urząd Gminy w X (pismo X z dnia 25 czerwca 2012) wynika, że działka 71/10 położona w X nie jest objęta obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy X. Wnioskodawca wyjaśnia, że jest właścicielem gospodarstwa rolnego w skład którego wchodzi wyżej wymieniona działka o nr ewid. 71/10 od 1996 r. Ponieważ w najbliższym czasie umowa kupna-sprzedaży ww. działki ma zostać sfinalizowana poprzez sporządzenie aktu notarialnego, istotne jest ustalenie czy od ww. transakcji należy uiścić podatek dochodowy od osób fizycznych oraz podatek od towarów i usług VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy sprzedaż działki gruntu rolnego stanowiącej gospodarstwo rolne nabyte w 1996 roku z przeznaczeniem na prowadzoną przez Gminę X inwestycję pod nazwą „X” podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy do sprzedaży ww. działki stanowiącej grunt rolny, która w związku z tą sprzedażą utraci charakter rolny będą miały zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 28 updof...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż gruntu rolnego nabytego w 1996 r. korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) updof, albowiem do zbycia nieruchomości dojdzie po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż gruntu rolnego z przeznaczeniem na cele nierolnicze korzysta ze zwolnienia w oparciu o art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ze względu na to, że upłynął 5-letni okres licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, zatem transakcja sprzedaży działki rolnej jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, przy czym nie będą miały tutaj zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 28 updof pomimo tego, iż działka utraci swój rolniczy charakter.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

   - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) cyt. ustawy podatkowej decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza jako rolnik ryczałtowy dokonać odpłatnego zbycia części działki rolnej o numerze ewidencyjnym 71/10 stanowiącej Jego gospodarstwo rolne. Zainteresowany jest właścicielem gospodarstwa rolnego, w skład którego wchodzi przedmiotowa działka od 1996 roku.

Wobec tego przychód uzyskany ze sprzedaży części działki rolnej o numerze ewidencyjnym 71/10 nie będzie podlegał opodatkowaniu zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, do dnia sprzedaży upłynie 5 lat.

Ponadto wskazać należy na przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiący o tym, iż wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że w przedmiotowej sprawie ww. przepis nie ma zastosowania bowiem z uwagi na upływ pięcioletniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy odnoszącego się do daty nabycia nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży, tj. części działki rolnej o numerze 71/10 – sprzedaż tej nieruchomości, jak wyżej wskazano nie będzie stanowiła źródła przychodów. Tym samym w niniejszej sprawie zastosowanie zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest bezprzedmiotowe.

Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane przepisy uznać należy, że sprzedaż przedmiotowego gruntu rolnego nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ponadto do sprzedaży przedmiotowej działki stanowiącej grunt rolny nie będą miały zastosowania przepisy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tut. Organ podkreśla, iż dokument dołączony przez Zainteresowanego do wniosku nie podlega analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Organ działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem. Składający wniosek o wydanie interpretacji obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Zatem to z wyczerpującego opisu przedstawionego przez Wnioskodawcę musi wynikać stan sprawy umożliwiający wydanie interpretacji indywidualnej zawierającej ocenę stanowiska Zainteresowanego wraz z uzasadnieniem tej oceny.

Z powyższego wynika, że Organ podatkowy wydając interpretacje indywidualne opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że wniosek dotyczący stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębną interpretacją indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj