Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-513/11-4/KG
z 5 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-513/11-4/KG
Data
2011.07.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
obrót
szkolenie
zwolnienie


Istota interpretacji
W oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację projektu pn. „Profesjonalna...” nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 212 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21.04.2011 r. (data wpływu 22.04.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20.05.2011r. (data wpływu 24.05.2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 16.05.2011r. znak IPPP2/443-513/11-2/KG (skutecznie doręczonym dnia 17.05.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  • w zakresie zwolnienia dla usługi kształcenia zawodowego (pyt. 1):
  • na podstawie art. 43 ust.1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT– jest nieprawidłowe,
  • na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. – jest prawidłowe,
  • w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji (pyt. 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.04.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usługi kształcenia zawodowego przeprowadzanej w ramach projektu pn. „Profesjonalna...” oraz opodatkowania otrzymanej dotacji.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20.05.2011r. (data wpływu 24.05.2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 16.05.2011r. znak IPPP2/443-513/11-2/KG (skutecznie doręczone dnia 17.05.2011r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest czynnym podatnikiem VAT. Działalnością Spółki jest prowadzenie szkoleń, doradztwa, kursów, organizacja konferencji, nauka języków obcych, wynajem pomieszczeń, prowadzenie szkół (licea ogólnokształcące, technikum, szkoły policealne).

W ramach tej działalności Spółka realizuje projekt dofinansowany z funduszu Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) zgodnie z umową podpisaną z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych w dn. 29.07.2009 r. pt. „Profesjonalna…” priorytet VIII, działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1 wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. W ramach projektu ma miejsce realizacja szkoleń, które ukierunkowane są na podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Wszystkie szkolenia skierowane są do przedsiębiorców z woj. zatrudniających swoich pracowników na umowę o pracę. Głównym celem szkoleń jest zbudowanie systemu diagnozowania potrzeb szkoleniowych dla swojej firmy oraz podniesienie kwalifikacji i umiejętności zawodowych właścicieli, menedżerów i pracowników przedsiębiorstw poprzez udział w profesjonalnych szkoleniach.

Projekt realizowany jest w 3 etapach:

Etap I - 1 osoba delegowana przez pracodawcę, zajmująca się rekrutacją i doskonaleniem zawodowym pracowników będzie uczestniczyć w 4 dwudniowych szkoleniach. Tematyka szkoleń: „Kształtowanie strategii…”, „Modele…”, „System Ocen…”, „Zarządzanie…”.

Etap II - Wsparcie wdrożenia opracowanych w trakcie szkoleń z I etapu narzędzi i wstępnych diagnoz szkoleniowych w przedsiębiorstwie.

Etap III - Szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe z zakresu: umiejętności handlowe, umiejętności informatyczne, zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie organizacją, prawo i finanse.

Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie wsparcie na realizację tego projektu Wnioskodawca otrzymuje w następujących formach:

  1. w formie płatności ze środków unijnych 85%,
  2. w formie dotacji z budżetu krajowego 15%.

Wsparcie na realizację projektu Wnioskodawca otrzymuje jako zaliczki na usługi, które wykona w przyszłości lub zapłatę za już wykonane usługi. Otrzymana dotacja jest dofinansowaniem ogólnym przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji konkretnych zadań w projekcie. Projekt ze swego założenia jest non profit, czyli nie może spowodować dochodu w firmie, tzn. dotacja pokrywa koszty projektu. Szkolenia realizowane są za odpłatnością, która wnoszona jest w postaci gotówki lub wkładu w wynagrodzeniach poświadczonego poprzez złożenie oświadczenia przez pracodawcę. Całkowite dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej wynosi ponad 70%.

Wkłady pieniężne stanowią obrót podlegający opodatkowaniu i są udokumentowane fakturami VAT.

Do 31.12.2010r usługi w zakresie szkoleń korzystały ze zwolnienia (PKWiU 80.42) od podatku od towarów i usług, na podstawie załącznika nr 4 „Wykaz usług zwolnionych od podatku” ustawy o VAT.

Od 1.01.2011 r. Spółka dokumentuje wkład własny fakturą VAT ze stawką zw. na podstawie art. 43 ust 1 pkt 29) lit c) i Rozporządzenia MF z 22 grudnia 2010r. § 13 ust. 1 pkt 20). Otrzymana dotacja na pokrycie kosztów projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowe szkolenia finansowane są w następujący sposób: całkowita wartość projektu 1.572.330,94 zł:

  • wartość finansowana wkładem własnym (prywatnym) 343.008,53 zł
  • wartość finansowana ze środków publicznych 1.229.322,41 zł ( co stanowi 78,18% wartości projektu).

Wkład własny (prywatny) wynosi 343.008,53 zł, (co stanowi 21,82% wartości projektu).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu pt. „Profesjonalna...”... (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)
  2. Czy otrzymana dotacja na realizację projektu unijnego stanowić będzie obrót, o którym mowa w art. 29 ust.1 ustawy o VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad.1) Przepis art. 14 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Zatem przedmiotowe usługi będą spełniać powyższe warunki do zastosowania w/w zwolnienia.

Szkolenia są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216 ze zm.).

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Wnioskodawca prowadzi stosowną dokumentację: tj. programy szkoleń, harmonogramy zajęć, dziennik zajęć edukacyjnych, zawierający: (listę obecności, czas trwania zajęć, wymiar godzin zajęć edukacyjnych, tematy zajęć edukacyjnych, podpisy osób prowadzących zajęcia), rejestr wydanych zaświadczeń/certyfikatów potwierdzających ukończenie szkoleń, sposób sprawdzenia efektów kształcenia (ewaluacja składająca się z 3 ankiet: ocena szkolenia, ocena trenera oraz ocena własnych kompetencji).

Zdaniem Wnioskodawcy wystarczy spełnienie tylko jednego warunku zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług i warunek zawarty w pkt a) jest spełniony, stąd Strona uważa, że świadczone usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Ponadto w ocenie Spółki, szkolenia realizowane w ramach ww. projektu mają na celu kształcenie - podnoszenie kwalifikacji zawodowych i umiejętności zawodowych pracowników. Są finansowane co najmniej w 70% ze środków pochodzących z POKL, w związku z powyższym będą one zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) i Rozporządzenia MF z 22 grudnia 2010 r. § 13 ust. 1 pkt 20).

Ad.2) Dotacje i subwencje otrzymane przez podatnika mogą być wliczane do podstawy opodatkowania dostarczonych towarów lub wykonanych usług tylko po spełnieniu określonych warunków.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, ale tylko te, które mają bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. W ocenie Wnioskodawcy, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Taki bezpośredni związek w tym przypadku nie występuje, a otrzymywane dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania), a mianowicie: zorganizowanie i przeprowadzenie szkoleń, wynagrodzenie dla wykładowców i konsultantów, udostępnienie sali szkoleniowej, materiały szkoleniowe dla uczestników, organizacja przerw kawowych, zakup obiadów, noclegów z wyżywieniem dla wykładowców, wynagrodzenie uczestników szkoleń, zakup komputera przenośnego, podróże służbowe, wynagrodzenie zaangażowanego personelu, rekrutacja i promocja projektu zdaniem Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

  • w zakresie zwolnienia dla usługi kształcenia zawodowego (pyt. 1):
  • na podstawie art. 43 ust.1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT za nieprawidłowe,
  • na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. za prawidłowe,
  • w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji (pyt. 2) za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ad. 1) Od 1 stycznia 2011 r. podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy, wynosi 23%, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 r. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane, a także usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów, z innych operacji finansowych oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi kształcenia zawodowego świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pt. „Profesjonalna…” są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust.1 pkt 29 i § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  2. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach;
  3. czy są finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w której zakresie jest prowadzenie szkoleń, doradztwa, kursów, organizacja konferencji, nauka języków obcych, wynajem pomieszczeń, prowadzenie szkół (licea ogólnokształcące, technikum, szkoły policealne).

W ramach tej działalności Spółka realizuje projekt dofinansowany z funduszu Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) zgodnie z umową podpisaną z Jednostką Wdrażania Programów Unijnych w dniu 29.07.2009 r. pt. „Profesjonalna…” priorytet VIII, działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1 wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

W ramach projektu ma miejsce realizacja szkoleń, które ukierunkowane są na podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Wszystkie szkolenia skierowane są do przedsiębiorców z woj. zatrudniających swoich pracowników na umowę o pracę. Głównym celem szkoleń jest zbudowanie systemu diagnozowania potrzeb szkoleniowych dla swojej firmy oraz podniesienie kwalifikacji i umiejętności zawodowych właścicieli, menedżerów i pracowników przedsiębiorstw poprzez udział w profesjonalnych szkoleniach.

Wnioskodawca wskazuje, że szkolenia są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. nr 31, poz. 216 ze zm.).

W myśl § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia, uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:

  1. kurs;
  2. kurs zawodowy;
  3. seminarium;
  4. praktyka zawodowa.

Kurs jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia (§ 2 pkt 2 rozporządzenia).

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Wnioskodawca prowadzi stosowną dokumentację: tj. programy szkoleń, harmonogramy zajęć, dziennik zajęć edukacyjnych, zawierający: (listę obecności, czas trwania zajęć, wymiar godzin zajęć edukacyjnych, tematy zajęć edukacyjnych, podpisy osób prowadzących zajęcia), rejestr wydanych zaświadczeń/certyfikatów potwierdzających ukończenie szkoleń, sposób sprawdzenia efektów kształcenia (ewaluacja składająca się z 3 ankiet: ocena szkolenia, ocena trenera oraz ocena własnych kompetencji).

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż ustawodawca przewidział zastosowanie zwolnienia przedmiotowego dla ww. usług, ale wyłącznie w sytuacji, gdy warunki ich świadczenia, w szczególności forma i zasady, wynikają z odrębnych od podatkowych aktów prawnych.

Przedmiotowe rozporządzenie wydane zostało na podstawie przepisów o systemie oświaty - art. 68c ust. 1 cyt. ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, a także może określić warunki i tryb przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych umożliwiających uzyskanie tytułów zawodowych, skład, warunki powoływania i odwoływania przez kuratora oświaty państwowych komisji egzaminacyjnych, wzory wydawanych świadectw i dyplomów, wysokość opłat za przeprowadzenie egzaminów kwalifikacyjnych oraz warunki wynagradzania członków komisji. Adresowane jest do jednostek systemu oświaty i zawiera jedynie bardzo ogólne zasady prowadzenia kursów, kursów zawodowych, seminariów i praktyk zawodowych przez te jednostki.

Wnioskodawca, oprócz powołanego ww. rozporządzenia nie powołał żadnych innych aktów prawnych, z których wynikałyby odrębne i szczegółowe formy oraz zasady przeprowadzania przedmiotowych szkoleń dla pracowników branży lakierniczej.

Zatem, choć przeprowadzane przez Wnioskodawcę kursy zawodowe spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, bo niewątpliwie mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych, to nie ma podstaw, by mogły być zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, jako przeprowadzane w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Jednakże, z uwagi na fakt, iż przedmiotowe szkolenie, jak wskazuje Wnioskodawca, jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, to w przedmiotowej sprawie należy rozważyć zwolnienie wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, iż powyższe szkolenie, jak wyżej wskazano, mieści się w usługach kształcenia zawodowego i jest w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, tym samym spełniony jest warunek wynikający z treści § 13 ust. 1 pkt 20) ww. Rozporządzenia, uprawniający do skorzystania ze zwolnienia. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010r. Nr 246, poz. 1649) straciło moc z dniem wejścia w życie obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392). Zaznaczyć jednak należy, iż w zakresie objętym przedmiotem wniosku uregulowanie prawne, co do swej istoty, nie uległo zmianie.

Ad. 2) W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „Profesjonalna...” w ramach Poddziałania 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw”.

Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznana, jako dopłata do ceny usługi, w całości natomiast posłuży sfinansowaniu działań w ramach ww. projektu. Wsparcie na realizację projektu Centrum otrzymuje jako zaliczki na usługi, które wykona w przyszłości lub zapłatę za już wykonane usługi. Otrzymana dotacja jest dofinansowaniem ogólnym, przeznaczonym na pokrycie kosztów realizacji konkretnych zadań w projekcie. Projekt ze swego założenia jest non profit, czyli nie może spowodować dochodu w firmie, tzn. dotacja pokrywa koszty projektu. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację projektu pn. „Profesjonalna...” nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj