Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-344/11-2/AA
z 8 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-344/11-2/AA
Data
2011.06.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
członkowie
diety
rada
rozliczanie (rozliczenia)
stowarzyszenia
wynagrodzenia
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy prawidłowe jest stosowanie art. 30 ust. 1 pkt 5a do opodatkowania diet otrzymywanych przez członków Rady Stowarzyszenia?



Wniosek ORD-IN 376 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą prawną (stowarzyszeniem), będącą dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, o celach niezarobkowych, działającą między innymi na podstawie ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich mającym na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Wnioskodawca bierze udział w realizacji programu LEADER w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich (fundusze UE). Stowarzyszenie powstało w 2008 r., prowadzi statutową działalność i nie jest wpisane do rejestru przedsiębiorców. Opracowany został plan działania Wnioskodawcy, czyli Lokalna Strategia Rozwoju. Środki na jej realizację pochodzą z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wnioskodawca ogłasza konkursy i wybiera projekty do sfinansowania w ramach tej Strategii, zgodnie z art. 62 ust. 4 rozporządzenia nr xxxxxx oraz procedurą określoną w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”, objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Do prawidłowego przeprowadzenia postępowania w sprawie wyboru operacji powołana jest Rada, do której wyłącznej kompetencji należy wybór operacji, zgodnie z art. 62 ust. 4 rozporządzenia nr xxxxxx z dnia 20 września 2005 r. Członkowie Rady otrzymują, na podstawie uchwały z dnia 20 listopada 2008 r. Walnego Zebrania Członków, dietę za posiedzenie. Zgodnie z ww. uchwałą nr 19/08 z dnia 20 listopada 2008 r., w dniu 18 maja 2010 r. odbyło się pierwsze posiedzenie Rady, za które w grudniu 2010 r. wypłacono jej członkom diety w wysokości 100 zł i przewodniczący - 150 zł, od których zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), powinien zostać pobrany zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% jako od należności, których wysokość miesięcznie nie przekracza 200 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stosowanie do rozliczania wynagrodzeń członków Rady Lokalnej Grupy Działania zapisów art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to znaczy pobieranie zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 18% przychodu, jeśli należności w danym miesiącu nie przekraczają kwoty 200 zł...

Zdaniem Wnioskodawcy, Lokalna Grupa Działania spełnia przesłanki określone w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, od należności otrzymywanych przez członków Rady z tytułu pełnienia przez nich swoich funkcji, należy pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 18% przychodu z zgodnie z przepisem art. 41 ust. 4 ww. ustawy.

Wnioskodawca stwierdza, że wypłacane kwoty nieprzekraczające łącznie 200 zł miesięcznie, na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Członków z dnia 20 listopada 2008 r., stanowią źródło przychodów z tytułu działalności wykonywanej osobiście i będzie do nich miała zastosowanie ryczałtowa forma opodatkowania, wskazana w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł – w wysokości 18% przychodu. W myśl art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, stwierdzić należy według Wnioskodawcy, iż uregulowania zawarte w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będą mieć zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie wszystkie przesłanki przewidziane tym przepisem. Zatem, zryczałtowany podatek dochodowy należy pobrać od tych przychodów, określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9 ustawy, co do których kwota należności jest określona już w uchwale (umowie), miesięczna należność z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty 200 zł i należności te muszą być uzyskiwane z tego tytułu, jak również od tego samego płatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Lokalna Grupa Działania w przypadku należności członków Rady, których wysokość miesięcznie nie przekracza 200 zł, pobiera zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%. Zgodnie z opracowanym przez Lokalną Grupę Działania harmonogramem przewidywanych terminów podawania do publicznej wiadomości informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania 4.1./413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, członek Rady Lokalnej Grupy Działania może otrzymać wynagrodzenie za udział w pracach Rady maksymalnie dwa razy do roku. Nie ma możliwości, aby w jednym miesiącu odbyły się dwa posiedzenia Rady, za które jej członkowie otrzymają wynagrodzenie. Biorąc pod uwagę opracowany harmonogram oraz Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. 08.138.868) – Lokalna Grupa Działania składa wniosek o którym mowa w ust. 1 w terminie 44 dni przed planowanym dniem rozpoczęcia biegu terminu składania wniosków o przyznanie pomocy na małe projekty …”. Zatem w świetle powołanych powyżej przepisów, w przypadku wypłaty wynagrodzenia członkom Rady Lokalnej Grupy Działania, którego wysokość miesięcznie nie przekracza 200 zł i należność z ww. tytułów została określona w stosownej uchwale (umowie), przy zastosowaniu wskaźnika – stosownie do którego wynagrodzenie przysługuje za posiedzenie Rady oraz przy uwzględnieniu okoliczności, iż posiedzenia Rady odbywają się raz na kilka miesięcy, pobiera się w myśl art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy – zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się:

  • przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (pkt 2),
  • przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (pkt 5),
  • przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publiczno-prawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9 (pkt 6),
  • przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (pkt 7),
  • przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło uzyskiwane wyłącznie od:
    1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej
    2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
      - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (pkt 8),
  • przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (pkt 9).

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 5a powołanej wyżej ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł – w wysokości 18% przychodu.

Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne, niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Stowarzyszenie mające na celu rozwój obszarów wiejskich powołało Radę – organ służący do prawidłowego przeprowadzania postępowania w sprawie wyboru projektów do sfinansowania w ramach działania – Wdrażanie lokalnych strategii działania. Członkowie Rady otrzymują diety za posiedzenie, na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków, zakwalifikowane przez Wnioskodawcę do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że do prawidłowego przeprowadzenia postępowania w sprawie wyboru operacji powołana została Rada, do której wyłącznej kompetencji należy wybór operacji.

Analizując ww. rodzaje przychodów wymienione w art. 13 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tut. Organ stwierdza, że diety wypłacane członkom Rady nie mieszczą się w żadnej z powyższych kategorii przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

W tym stanie prawnym i faktycznym przychody członków Rady Stowarzyszenia zaliczyć należy do innych przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Natomiast w myśl art. 45 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Mając na uwadze powyższe przepisy, diety otrzymane przez członków Rady stanowią przychody z innych źródeł. Na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika, wypłata diety następuje więc w kwocie brutto, zaś podatnik sam dokonuje rozliczenia powyższych dochodów w zeznaniu podatkowym i zapłaty podatku. Na Wnioskodawcy spoczywa jedynie obowiązek wystawienia PIT-8C, stosownie do treści art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj