Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1905/10/AZ
z 10 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1905/10/AZ
Data
2011.02.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
gmina
odliczenia
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania własne


Istota interpretacji
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu dot. zintegrowanego systemu wspomagania zarządzania w administracji samorządowej



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2010r. (data wpływu 16 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 stycznia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „xxx” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „xxx”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 stycznia 2011r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1905/10/AZ z dnia 21 stycznia 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 15 grudnia 2009 roku Zarząd Województwa podjął uchwałę o wybraniu do dofinansowania projektu pn. „xxx” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 2.2. Rozwój elektronicznych usług publicznych w Priorytecie II. Społeczeństwo informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Gminą, reprezentowaną przez Burmistrza Miasta przy kontrasygnacie Skarbnika Miasta, a Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa, pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej RPO W została zawarta w dniu 31 maja 2009 roku.

Wartość całkowita projektu wyniosła 461.062,80 zł, w tym 391.903,38 zł. dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, co stanowi 85% całkowitej wartości projektu. Wkład własny do projektu Gminy wyniósł 69.159,42 złotych.

Celem ogólnym projektu „xxx” jest stworzenie warunków organizacyjnych i technicznych dla wzrostu efektywności procesu świadczenia usług publicznych (w tym również e-usług) oraz zarządzania procesem sprawnej realizacji zadań administracyjnych Urzędu Miasta.

W ramach projektu przeprowadzone zostały również wymagane przez Urząd Marszałkowski Województwa działania promocyjne, które były współfinansowane przez środki unijne. Wykonane zostały wewnętrzne tabliczki informacyjne, wydany został folder informacyjny, a także wydrukowana została informacja prasowa w dzienniku regionalnym.

Projekt pn.: „xxx” jest realizowany przez Gminę w ramach zadań statutowych wynikających z art. 6 ust. 1 oraz art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami).

Okres rzeczowej realizacji projektu: 3 marca 2008r. – 20 października 2010r.

Faktury w projekcie wystawiane są na Wnioskodawcę, czyli na Gminę.

Bezpośrednimi zarządzającymi efektami materialnymi projektu dla realizacji swoich statutowych celów będzie Gmina.

Projekt pn.: „xxx” nie generuje dla Gminy żadnych przychodów.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Realizowany projekt związany jest z wykonywaniem zadań własnych, o których mowa w ustawie o samorządzie gminnym.

Towary i usługi nabywane w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie będzie udostępniane nieodpłatnie i nie będzie służyło gminie do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „xxx” – projektu współfinansowanego przez Unię Europejską z EFRR w ramach RPO województwa na lata 2007-2013...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego. Gmina nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała przedmiotu projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina będąca inwestorem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od faktur za realizację inwestycji, gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji oraz zadania w zakresie promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 3a i 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Gmina w okresie od 3 marca 2008r. – 20 października 2010r. realizowała projekt pod nazwą „xxx”. Celem ogólnym projektu jest stworzenie warunków organizacyjnych i technicznych dla wzrostu efektywności procesu świadczenia usług publicznych (w tym również e-usług) oraz zarządzania procesem sprawnej realizacji zadań administracyjnych Urzędu Miasta.

W ramach projektu przeprowadzone zostały również wymagane przez Urząd Marszałkowski Województwa działania promocyjne, które były współfinansowane przez środki unijne. Wykonane zostały wewnętrzne tabliczki informacyjne, wydany został folder informacyjny, a także wydrukowana została informacja prasowa w dzienniku regionalnym.

Faktury w projekcie wystawiane są na Wnioskodawcę, czyli na Gminę. Bezpośrednimi zarządzającymi efektami materialnymi projektu dla realizacji swoich statutowych celów będzie Gmina.

Projekt nie generuje dla Gminy żadnych przychodów. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Towary i usługi nabywane w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie będzie udostępniane nieodpłatnie i nie będzie służyło gminie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pod nazwą „xxx”.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, że nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj