Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-507/11/PK
z 8 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-507/11/PK
Data
2011.06.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
aport
nieruchomości
odliczenia


Istota interpretacji
opodatkowanie wniesienia aportu w postaci kanalizacji sanitarnej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2011r. (data wpływu 26 kwietnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wniesienia aportu w postaci kanalizacji sanitarnej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wniesienia aportu w postaci kanalizacji sanitarnej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza realizować projekt inwestycyjny (zadanie) pod nazwą „...” z dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, oś priorytetowa „Gospodarka wodnościekowa”, działanie „Gospodarka wodnościekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM”. Podstawowym celem tej inwestycji jest dostosowanie systemu kanalizacji sanitarnej w mieście O. do wymogów prawa polskiego i unijnego. Realizacja projektu inwestycyjnego ma tym samym przyczynić się do poprawy stanu sanitarnego części miasta, podniesienia jakości życia mieszkańców, wyeliminowania zagrożeń dla gleb i zasobów wód na terenie nim objętym.

Przedmiotowe zadanie obejmuje budowę kanalizacji sanitarnej w dzielnicy D. w obrębie ul. W., Z. i N. w O., która zostanie włączona do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej. Będzie służyła odprowadzaniu głównie ścieków socjalno-bytowch. W wyniku zrealizowania inwestycji do systemu kanalizacji sanitarnej zostanie podłączonych 959 osób oraz 5 podmiotów gospodarczych. Łącznie zakres inwestycji obejmuje budowę:

  • rurociągów tłocznych (PE śr. 50-110) - 486 mb,
  • rurociągów grawitacyjnych (PCV śr. 200-300) - 6264 mb,
  • przepompowni wraz z zasilaniem energetycznym - 5 szt.,
  • dróg dojazdowych do przepompowni - 950,6 m2.

Zgodnie z obowiązkami nałożonymi ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności do jej zadań własnych należą sprawy: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym). Inwestorem będzie Gmina Miasto O., poprzez Urząd Miasta O., który będzie odpowiedzialny za realizację zadania, w tym za:

  • przeprowadzenie procedur zamówień publicznych,
  • prawidłową realizację prac Inwestycyjnych, zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym projektu,
  • rozliczenie zadania,
  • działania promocyjne,
  • zachowanie celów i wskaźników projektu.

Powstała w wyniku realizacji inwestycji Infrastruktura będzie własnością Gminy Miasta O., a przyszłą eksploatacją i utrzymaniem tej Infrastruktury będzie się zajmowało Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. (PWiK Sp. z o.o.) w O. jako Operator. Gmina Miasto O. jest większościowym udziałowcem tej spółki komunalnej. Udziały Miasta w tej Spółce to 29.866.000 zł z ogólnej wartości 44.920300 zł, co stanowi 66,49%. Pozostałe udziały należą do drugiego wspólnika Spółki Gminy Wiejskiej O.

Zadania te będą realizowane w oparciu o umowę (bezpłatnego użytkowania), która zostanie zawarta po zakończeniu realizacji i rozliczeniu inwestycji, wystawieniu dowodów OT (tj. oddania środków trwałych do używania). Na jej podstawie Spółka będzie odpowiedzialna za bieżącą eksploatację i inne niezbędne prace. Umowa bezpłatnego użytkowania będzie zawarta na co najmniej 5 lat wytworzone środki trwałe nie będą amortyzowane przez Spółkę, ale będą amortyzowane i umarzane przez Beneficjenta (Gminę). Gmina Miasto O. nie będzie realizować przyłączy do poszczególnych posesji. Realizacja zadania pod nazwą „...” obejmuje budowę kolektora głównego i sieci rozdzielczej kanalizacji sanitarnej. Przyłącza będą wykonywać właściciele nieruchomości na własny koszt i własnym staraniem. Nie zakłada się w planach realizacji inwestycji, aby osoby fizyczne, osoby prawne i inne - właściciele nieruchomości - partycypowały w kosztach budowy kanalizacji. W czasie trwania bezpłatnego użytkowania nie planuje się ponoszenia wydatków na ulepszenie przedmiotowej kanalizacji sanitarnej na osiedlu D.

W toku negocjacji z Instytucją Pośredniczącą o przyznanie dofinansowania - pojawiły się wątpliwości co będzie się działo z majątkiem po upływie 5 lat (po 2018r.). Jednym z wariantów jest, że majątek zostanie przekazany Operatorowi (Spółce) na własność, najprawdopodobniej w formie aportu, jeżeli Rada Miasta O. kolejnej kadencji wyrazi taką wolę.

W związku z powyższym zadano pytania:

  1. Czy czynność wniesienia majątku (budynków i budowli), w postaci kanalizacji sanitarnej na osiedlu D., aportem do spółki prawa handlowego po okresie co najmniej 5 lat od daty oddania jej do użytkowania i po 5 latach bezpłatnego użytkowania przez tę Spółkę jest zwolniona z podatku od towarów i usług...
  2. Czy zatem Miasto O. - Urząd Miasta O. będzie miał prawo do odliczania podatku VAT od zakupów związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 wymienionej ustawy). Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub części. Nieodpłatne świadczenie usług, polegające na nieodpłatnym przekazaniu w użytkowanie infrastruktury powstałej w wyniku realizacji Projektu będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Miasto O. działalnością, wykonywaną we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność w zakresie realizacji zadań publicznych. Dlatego też ww. czynność nieodpłatnego przekazania powstałego majątku, jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów 1 usług (Dz. U. Nr 54 poz.535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że nie znajduje tu zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, ponieważ obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto w myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Budowa kanalizacji sanitarnej jest zadaniem mieszczącym się w katalogu zadań własnych realizowanych w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty, którą tworzą mieszkańcy gminy. Tut. Urząd stoi na stanowisku, że realizując Projekt pod nazwą „...” nie ma i nie będzie miał prawa do odliczania podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji. Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 tejże ustawy uznawane jest za sprzedaż. Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, to ma miejsce odpłatna dostawa towarów, podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podkreślić należy, że z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawa) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony. Przepisy ustawy o podatku VAT, co do zasady, nie przewidują zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta jest opodatkowana. Wniesienie do spółki prawa handlowego aportu niepieniężnego, któremu towarzyszy świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony (objęcie udziałów w spółce) - stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie w podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy czynność ta będzie zwolniona z podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT. Zwolnienie to obejmuje dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT pod warunkiem, że:

  • w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu Ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  • dokonując Ich dostawy nie ponosił wydatków na Ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy podkreślić, że zachodzi tu zależność prawa do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a od prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Bez znaczenia natomiast jest, czy podatnik z tego prawa skorzystał i dokonał odliczenia czy też, mimo przysługującego prawa odliczenia takiego nie dokonał. Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej, gdyż wybudowana kanalizacja zostanie najpierw oddana w nieodpłatne użytkowanie Operatorowi - tj. Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. w O.. Nie znajdzie tu zastosowanie przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem obniżenie podatku należnego od podatek naliczony możliwe jest tylko, gdy występuje niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Następnie majątek ten zostanie przekazany aportem na własność Spółki - Operatora, a czynność ta będzie zwolniona z podatku od towarów I usług na podstawie art. 43. ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku VAT. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują możliwości zrezygnowania z tego zwolnienia tak, jak w przypadku zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT. Tym samym w dalszym ciągu brak związku pomiędzy dokonywanymi zakupami związanymi z realizacją inwestycji, a występowaniem sprzedaży opodatkowanej. Zatem Miastu nie będzie przysługiwało prawo odliczania podatku naliczonego od dokonywanych w związku z tą inwestycją zakupów towarów i usług.

W przedmiocie sprawy wydane już zostały interpretacje indywidualne przez:

Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 01.10.2010r. znak: IBPP4/443-1199/10/AZ

Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26.06.2009r. znak: ITPP1/443-328b/09/MN

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, przy spełnieniu warunku, jakim jest wykorzystanie zakupu do realizacji czynności opodatkowanej. Wskazane prawo wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślenia również wymaga, iż podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług winien określić, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji, podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Aby ocenić czy w niniejszym przypadku Wnioskodawcy przysługuje ww. prawo do odliczenia w związku z budową kanalizacji sanitarnej należy przeanalizować czy Wnioskodawca będzie wykorzystywał przedmiotową inwestycję do prowadzenia działalności opodatkowanej.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy VAT opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast, przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  • użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  • nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a zatem za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu istotne jest więc ustalenie celu takiego świadczenia. Jeśli świadczenie nieodpłatnej (użyczenie kanalizacji sanitarnej) będzie wpisywało się w cel prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, wtedy przesłanka uznania takiej czynności za odpłatne świadczenie usług, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie zostanie spełniona. Rozstrzygnięcie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika uzależnione jest jednak od konkretnych okoliczności, jakie w tej sprawie występują.

Zdaniem tut. organu aby ustalić czy świadczone usługi są związane z działalnością gospodarczą podatnika należy oprzeć się na ustawie z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.). Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ww. ustawy jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Z powyższej konstrukcji prawnej, jednoznacznie więc wynika, iż osobowość prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina, nie zaś Urząd Gminy. Urząd Gminy uczestnicząc w realizacji określonych zadań spoczywających na Gminie, a skutkujących obowiązkiem podatkowym, na przykład w zakresie podatku od towarów i usług, występuje wyłącznie jako jednostka organizacyjna wspomagająca wykonywanie zadań przez gminę i nie jest zdolny do podejmowania samodzielnych działań we własnym imieniu i na własny rachunek w tym zakresie.

Jednocześnie ze względu na to, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy, Gmina i Urząd Gminy nie mogą być odrębnymi (odrębnie zarejestrowanymi) podatnikami podatku od towarów i usług, gdyż są to ściśle ze sobą związane podmioty. Urząd Gminy nie jest uprawniony do wystawiania, otrzymywania faktur VAT oraz składania deklaracji w imieniu własnym (tj. używając własnej nazwy oraz własnego NIP) w ramach realizacji zadań Gminy. Zatem zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług powinna być Gmina. W konsekwencji w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług jako nabywca również winna wskazana zostać Gmina.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że efektem zrealizowania inwestycji do systemu kanalizacji sanitarnej zostanie podłączonych 959 osób oraz 5 podmiotów gospodarczych. Łącznie zakres inwestycji obejmuje budowę rurociągów tłocznych, rurociągów grawitacyjnych, przepompowni wraz z zasilaniem energetycznym, dróg dojazdowych do przepompowni.

Powstała w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura będzie własnością Gminy Miasta, a przyszłą eksploatacją i utrzymaniem tej infrastruktury będzie się zajmowało Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. jako Operator. Zadania te będą realizowane w oparciu o umowę (bezpłatnego użytkowania), która zostanie zawarta po zakończeniu realizacji i rozliczeniu inwestycji. Na jej podstawie Spółka będzie odpowiedzialna za bieżącą eksploatację i inne niezbędne prace.

Gmina nie będzie realizować przyłączy do poszczególnych posesji. Realizacja zadania obejmuje budowę kolektora głównego i sieci rozdzielczej kanalizacji sanitarnej. Przyłącza wykonywać będą właściciele nieruchomości na własny koszt i własnym staraniem.

Nie zakłada się w planach realizacji inwestycji, aby osoby fizyczne, osoby prawne i inne – właściciele nieruchomości – partycypowały w kosztach budowy kanalizacji.

Dla realizacji tej inwestycji właściciele nieruchomości nie będą ponosić kosztów budowy sieci kanalizacji sanitarnej.

Z powyższego wynika, iż Gmina nie będzie wykorzystywać powstałej w wyniku inwestycji kanalizacji sanitarnej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem operatorem infrastruktury będzie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o., stanowiące odrębny od Gminy podmiot. Wybudowana sieć kanalizacyjna zostanie przekazana Przedsiębiorstwu w bezpłatne użytkowanie.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż użyczenie sieci kanalizacji sanitarnej Spółce w celu zaspokajania potrzeb mieszkańców mieszczą się w działalności gospodarczej, prowadzonej przez Wnioskodawcę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym przekazanie wytworzonego w ramach realizacji projektu majątku do prowadzenia działalności Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji, w bezpłatne użytkowanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na marginesie należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowanie norma przywołana przez Wnioskodawcę, a zawarta w art. 15 ust. 6 ww. ustawy w myśl którego nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy bowiem zauważyć, że do jednostek samorządu terytorialnego mają zastosowanie przepisy § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) w myśl którego zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponadto umowa użyczenia na podstawie której Miasto przekaże Spółce sieć kanalizacji sanitarnej jest umową cywilnoprawną wymienioną w art. 710 ustawy Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964r. (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). tym samym zachodzi wyłączenie o którym w cyt. przepisie.

Dodatkowo aby stwierdzić czy wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia trzeba określić, czy wniesienie aportem przedmiotowej inwestycji jest opodatkowane podatkiem VAT. Wniesienie portu nie zostało wyłączone spod zakresu regulacji art. 7 i 8 ustawy o VAT i tym samym wniesienie aportu wino być traktowane jak każda inna dostawa towarów lub świadczenie usług i będzie opodatkowane podatkiem VAT.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ww. ustawy stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jedną z nich jest zwolnienie od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT) dostawy budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

oraz dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata. Przy czym powyższe wykluczenie doznaje ograniczenia gdyż dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia również może korzysta ze zwolnienia w sytuacji gdy w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i równocześnie dostawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z wniosku wynika, iż dostawa przedmiotowych nieruchomości w drodze aportu będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Jednakże dostawa ta będzie korzystała ze zwolnienia ze względu na fakt, iż Gminie przy budowie przedmiotowych nieruchomości nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku w związku realizacją tej inwestycji gdyż będzie ona wykorzystywana do działalności niepodlegającej opodatkowaniu (użyczenie) a następnie do działalności zwolnionej, którą co do zasady jest dostawa nieruchomości, a w międzyczasie nie zostanie powiększona wartość początkowa przedmiotowych nieruchomości.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj