Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-56/11/AP
z 30 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-56/11/AP
Data
2011.03.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
towar używany
VAT marża


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów używanych i kosztów ogólnych.



Wniosek ORD-IN 549 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2010 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków służących sprzedaży towarów używanych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 stycznia 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków służących sprzedaży towarów używanych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pani działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatnikiem VAT-UE. W krajach Unii Europejskiej, od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nabywa Pani łodzie żaglowe, motorowe i jachty. Sprzedaje je w systemie VAT-marża (zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy) jako towary używane, niespełniające warunków do uznania za nowe środki transportu (używane dłużej niż 100 godzin roboczych na wodzie lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło więcej niż 3 miesiące). Niektóre z zakupionych łodzi wymagają drobnej naprawy. W tym celu nabywa Pani różnego rodzaju części zamienne, kleje, farby, lakiery, itp. W toku bieżącej działalności ponosi Pani też inne koszty, takie jak np. koszty usług telekomunikacyjnych, dzierżawy pomieszczeń, obsługi księgowej, napraw łodzi.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przysługuje Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków służących sprzedaży towarów używanych (łodzi, żaglówek)...


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 86 ust. 1 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisy te wskazują, że brak prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczy jedynie samego towaru używanego, którego dostawa podlega opodatkowaniu w systemie marży. Według Pani oznacza to, że podatnik stosując zasadę opodatkowania według szczególnej procedury marży, ma prawo do odliczenia na zasadach ogólnych podatku naliczonego zawartego w fakturach związanych z prowadzoną działalnością. Od kwoty podatku należnego ustalonego zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w fakturach dokumentujących pozostałe zakupy (części zamienne, farby, kleje, usługi telekomunikacyjne, dzierżawę).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt, iż stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku złożonym w 2011 r., oceny prawnej tego stanowiska dokonuje się w oparciu o przepisy obowiązujące w 2011 r.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.


W myśl art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:


  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.


Na potrzeby stosowania rozdziału dotyczącego szczególnych procedur w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków (Rozdział 4 ww. ustawy), ustawodawca zdefiniował pojęcie „towarów używanych”.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).


Według ust. 17 ww. artykułu, w zakresie, w jakim podatnik dokonuje dostaw towarów opodatkowanych zgodnie z ust. 4 i 5, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez tego podatnika:


  1. dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków przez niego importowanych,
  2. dzieł sztuki nabytych od ich twórców lub spadkobierców twórców,
  3. dzieł sztuki nabytych od podatnika niebędącego podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 i 5.


Stosownie do ust. 19 tego artykułu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, jeżeli podlegały opodatkowaniu zgodnie z ust. 4 i 5.

Powyższe przepisy wskazują, że brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupionych towarów i usług, dotyczy jedynie przypadków nabycia towarów używanych, których dostawa podlega opodatkowaniu w systemie marży. Nabywca towaru nie ma bowiem prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu opodatkowania marży.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według ust. 2 pkt 1 lit. a) tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powołanych wyżej regulacji prawnych wynika, iż ustawodawca wyłączył prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego m.in. w stosunku do nabywanych przez podatnika towarów używanych, jeżeli podlegały opodatkowaniu zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, tj. przy zastosowaniu szczególnej procedury opodatkowania marży.


Stosownie do art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:


  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,
    2. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.


    Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatnikiem VAT-UE prowadzi Pani działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży używanych łodzi żaglowych, motorowych i jachtów, które nabywa w krajach Unii Europejskiej od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Sprzedaje je w systemie VAT-marża (zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy) jako towary używane, niespełniające warunków do uznania za nowe środki transportu. Niektóre z zakupionych łodzi wymagają drobnej naprawy. W tym celu nabywa Pani różnego rodzaju części zamienne, kleje, farby, lakiery, itp. W toku bieżącej działalności ponosi Pani też inne koszty, takie jak np.: koszty usług telekomunikacyjnych, dzierżawy pomieszczeń, obsługi księgowej, napraw łodzi.

    Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, że przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu: części zamiennych, klejów, farb, lakierów, ponieważ wydatki te nie stanowią kwoty nabycia, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Zakupy te nie są bowiem towarami używanymi w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, których dostawa mogłaby podlegać opodatkowaniu w systemie marży, a w konsekwencji wpływać na prawo do odliczenia podatku naliczonego.

    W odniesieniu natomiast do wydatków ogólnych, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą (koszty usług telekomunikacyjnych, dzierżawy pomieszczeń, obsługi księgowej), a także usług naprawy łodzi, przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych.

    Podsumowując, ponoszone przez Panią wydatki związane z zakupami towarów i usług dotyczących remontów przywiezionych łodzi, a także wydatki ogólne związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowią podstawę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tymi zakupami w zakresie, w jakim wykorzystywane są one do wykonywania czynności opodatkowanych, jeśli nie zachodzą wyłączenia określone w art. 88 ustawy.


    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj