Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-324/11-4/EN
z 13 maja 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-324/11-4/EN
Data
2011.05.13
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące
Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
zwolnienie
Istota interpretacji
Czy w związku z dokonanymi zmianami w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zajmowane przez Wnioskodawcę stanowisko jest prawidłowe?
Wniosek ORD-IN 540 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 9 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 9 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 8 kwietnia 2011 r.), w którym wskazano klasyfikację statystyczną świadczonych usług. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca od dnia 1 grudnia 2008 r. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na nauce języków obcych. Od dnia 2 sierpnia 2010 r. poszerzył działalność o sprzedaż używanych samochodów osobowych sprowadzanych z Niemiec. W przeważającej części działalności (zarówno w zakresie sprzedaży usług nauki języka, jak i sprzedaży używanych samochodów) sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych. W związku z rozszerzeniem działalności Zainteresowany został podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupił kasę rejestrującą w celu rejestrowania czynności związanych ze sprzedażą używanych samochodów. Wnioskodawca nie rejestruje na kasie usług nauki języka, korzystając ze zwolnienia o którym mowa w Rozporządzeniu w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Urząd Skarbowy poinformował Zainteresowanego, że w związku z rozszerzeniem działalności o czynności, które podlegają rejestracji na kasie rejestrującej, jest on obowiązany do rejestrowania na kasie wszystkich czynności w zakresie prowadzonej przez niego działalności, w tym także sprzedaży usług nauki języka obcego. Wnioskodawca konsultował się w ww. kwestii telefonicznie z Krajową Informacją Podatkową, która potwierdziła prawidłowość ewidencjonowania na kasie rejestrującej, tylko czynności związanych ze sprzedażą używanych samochodów. Ponadto dnia 4 października 2010 r. sporządził wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w celu uniknięcia nieporozumień z Urzędem Skarbowym. Otrzymana przez Zainteresowanego interpretacja z dnia 10 stycznia 2011 r. (ILPP2/443-1680/10-2/SJ), również potwierdziła zajmowane przez niego stanowisko w przedmiotowej sprawie. Jednak w związku z tym, że od dnia 1 stycznia 2011 r. dokonano formalnych zmian w przepisach dotyczących omawianej sytuacji, Wnioskodawca ponownie wnioskuje o wydanie interpretacji. W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż przedstawiony zaistniały stan faktyczny dotyczący usług nauki języków obcych, sklasyfikowanych zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU 85.59.11.0. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy w związku z dokonanymi zmianami w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zajmowane przez Wnioskodawcę stanowisko jest prawidłowe... Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przysługującym mu zwolnieniem z ewidencjonowania na kasie rejestrującej nauki języków obcych, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nadal nie musi on ewidencjonować ww. usług na kasie rejestrującej. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów. W myśl § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania również, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 5. Na podstawie § 3 ust. 6 rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy. Zwalnia się również z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20 000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym – § 3 ust. 7 rozporządzenia. Natomiast stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W myśl tego przepisu, do dnia 31 grudnia 2012 r. bez względu na wysokość obrotu i bez względu na to, czy podatnik stosuje już kasę do ewidencjonowania innych czynności – zwolniona z ewidencjonowania jest sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do tego rozporządzenia. I tak w poz. 29 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług w zakresie edukacji (PKWiU ex 85) – z wyłączeniem:
Przez oznaczenie ex rozumie się zakres wyrobów i usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Zgodnie z objaśnieniem 1) do tego załącznika, zastosowane symbole grupowań odpowiadają Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.). Natomiast zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, był wyższy niż 80%. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od końca pierwszego półrocza danego roku, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania wymienionej w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy albo niższy niż 80%, z zastrzeżeniem ust. 3 (§ 3 ust. 2 rozporządzenia). Na mocy § 3 ust. 8 rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w ust. 1 oraz w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b i c, nie stosuje się do podatników:
Zatem stwierdzić należy, iż powyższe przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, a mianowicie: zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe) i zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe). Należy ponadto zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności już nie. Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca od 2008 r. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na nauce języków obcych. Od dnia 2 sierpnia 2010 r. Zainteresowany poszerzył swoją działalność o sprzedaż używanych samochodów osobowych sprowadzanych z Niemiec. Przeważająca część sprzedaży w zakresie usług nauki języka, jak i sprzedaży używanych samochodów dokonywana jest na rzecz osób fizycznych. Wnioskodawca w związku z rozszerzeniem działalności dokonał zakupu kasy rejestrującej w celu rejestrowania czynności związanych tylko ze sprzedażą używanych samochodów, gdyż zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, usługi w zakresie edukacji są zwolnione z obowiązku takiego ewidencjonowania. Wnioskodawca nie rejestruje na kasie usług nauki języka, korzystając ze zwolnienia o którym mowa w rozporządzeniu w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż świadczone przez niego usługi nauki języków obcych, sklasyfikowane są zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem PKWiU 85.59.11.0. W świetle powyższych uregulowań należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na nauce języków obcych sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 85.59.11.0. „usługi nauczania języków obcych”, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85 „usługi w zakresie edukacji”, to ich sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej (zwolnienie przedmiotowe) do dnia 31 grudnia 2012 r., zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku z poz. 29 załącznika do rozporządzenia. Natomiast świadczone przez Zainteresowanego czynności polegające na sprzedaży używanych samochodów na rzecz osób fizycznych, nie są objęte zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Zatem Zainteresowany zobowiązany jest do ewidencjonowania obrotu z tytułu tych czynności na kasie rejestrującej w związku z utratą zwolnienia podmiotowego. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.