Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/436-47/11-2/MK
Data
2011.05.10
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
przekształcanie
spółka kapitałowa
spółka komandytowa
spółka osobowa
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Istota interpretacji
Czy przekształcenie Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcy) w Spółkę komandytową nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
Wniosek ORD-IN
300 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zmiany umowy spółki – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zmiany umowy spółki.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W dniu 9 grudnia 2010 r. osoby fizyczne: A oraz B poprzez zawarcie umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w formie aktu notarialnego utworzyły podmiot o nazwie Q Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca), który docelowo ma przejąć różne przedsiębiorstwa prowadzone dotychczas przez: - ww. osoby fizyczne:
- tj.: X (dalej X) – jednoosobowa pozarolnicza działalność gospodarcza,
- Y Spółka Cywilna (dalej Y),
- C – Z (dalej Z) – jednoosobowa działalność gospodarcza.
Wyżej wymienione osoby fizyczne w ramach prowadzonych działalności gospodarczych (X, Y, Z) planują wnieść do Spółki wkłady niepieniężne w postaci swoich przedsiębiorstw w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego w zamian za które obejmą nowe udziały w Spółce. Odpowiednie zmiany umowy Spółki będą podlegały opodatkowaniu PCC zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Jednocześnie na dalszym etapie działań planowane jest przekształcenie Spółki w spółkę osobową, np. spółkę komandytową (dalej SpK).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy przekształcenie Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcy) w Spółkę komandytową nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie obowiązujące przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, należy uznać, iż planowane przekształcenie Spółki w SpK nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej: ustawa o PCC).
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o PCC, opodatkowaniu PCC podlega umowa spółki lub jej zmiana. Jednocześnie zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o PCC za zmianę umowy spółki uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenia kapitału zakładowego. Wnioskodawca wskazuje również, iż planowane przekształcenie Spółki w SpK nie będzie w żaden sposób wiązać się ze zwiększeniem majątku SpK. W szczególności należy wskazać, iż majątek SpK powstanie wyłącznie z majątku (kapitałów własnych) Spółki, zaś wspólnicy nie będą wnosić do niej dodatkowych wkładów w związku z procesem przekształcenia.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, iż planowane przekształcenie Sp. z o.o. w SpK nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu PCC.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi podlegają umowy spółki. Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zakresem przedmiotowym ustawy objęte są również zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.
Stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy, w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy spółki uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego.
Z kolei według art. 1a pkt 1 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną.
Analiza powyższego przepisu (art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy) wskazuje, że przekształcenie spółki kapitałowej w spółkę osobową stanowi, na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zmianę umowy spółki wyłącznie w sytuacji, gdy w następstwie przekształcenia zwiększy się majątek spółki osobowej.
Z treści wniosku wynika natomiast, że planowane przekształcenie Sp. z o.o. w SpK w żaden sposób nie będzie wiązać się ze zwiększeniem majątku nowopowstałej spółki osobowej. W szczególności wskazano, że majątek SpK powstanie wyłącznie z majątku (kapitałów własnych) spółki kapitałowej (Wnioskodawcy), bowiem wspólnicy nie będą wnosić do niej dodatkowych wkładów w związku z procesem przekształcenia.
Zatem, skoro przedstawione we wniosku przekształcenie spółki kapitałowej (Spółki z o.o.) w spółkę osobową (komandytową) nie będzie się wiązać ze zwiększeniem majątku spółki osobowej, to czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|