Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-168B/12/ENB
z 3 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/436-168B/12/ENB
Data
2013.01.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Zwolnienia

Podatek od spadków i darowizn --> Wysokość podatku --> Nabycie budynku mieszkalnego


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
nieruchomości
podstawa opodatkowania
spadek
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawczyni jest zobowiązana do zapłaty podatku od spadków i darowizn w związku z nabyciem spadku po zmarłym ojcu, a jeśli tak to od czego i ile wyniesie ten podatek?Czy gospodarstwo rolne będzie podlegało zwolnieniu?Czy pomieszczenia gospodarcze będą podlegały zwolnieniu?Czy maszyny i urządzenia będą podlegały zwolnieniu?Czy Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 21 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 grudnia 2012 r. (data wpływu 31 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania spadku nabytego po zmarłym ojcu – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21września 2012 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 31 grudnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania spadku nabytego po zmarłym ojcu.


We wniosku tym i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 8 grudnia 2004 r. zmarła matka Wnioskodawczyni, która przed śmiercią prowadziła gospodarstwo rolne wraz z ojcem Wnioskodawczyni. Postanowienie Sądu Rejonowego o stwierdzeniu nabycia spadku po zmarłej mamie wydane zostało w dniu 19 lutego 2007 r. a uprawomocniło się w dniu 13 marca 2007 r.

Zgodnie z tym postanowieniem spadek po zmarłej, na podstawie ustawy nabyli mąż oraz trójka dzieci (w tym Wnioskodawczyni) w udziale po 1/4 każdy.


Przed śmiercią mamy rodzice wspólnie prowadzili gospodarstwo rolne, panowała pomiędzy nimi wspólność majątkowa małżeńska. W skład majątku rodziców wchodziło gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni 14,3138 ha, w tym działka zabudowana budynkiem mieszkalnym o powierzchni 300 m2. W skład tego gospodarstwa wchodziły również pomieszczenia gospodarcze tj. obora o powierzchni 160 m2, stodoła o powierzchni 180 m2, garaż o powierzchni 100 m2. W skład majątku wchodziły:


1. samochody:


  • mercedes sprinter,
  • fiat marea.


2. maszyny i ciągniki:


  • Ursus,
  • przyczepa.


Po śmierci mamy, ojciec Wnioskodawczyni prowadził samodzielnie gospodarstwo rolne, a także zakupił:


  1. ciągnik Zetor,
  2. ciągnik Ursus.


W dniu 14 lipca 2009 r. zmarł ojciec Wnioskodawczyni. Postanowienie Sądu Rejonowego o stwierdzeniu nabycia spadku po zmarłym ojcu wydane zostało w dniu 31 sierpnia 2009 r. a uprawomocniło się w dniu 22 września 2009 r. Na podstawie tego postanowienia spadek po zmarłym ojcu nabyła Wnioskodawczyni wraz z dwojgiem rodzeństwa, po 1/3 części każdy.


W skład spadku po ojcu wchodził taki sam majątek jak po mamie oraz zakupiony ciągnik Ursus i ciągnik Zetor. Wartość majątku rodziców przedstawiała się następująco:


  1. gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni 14,3138 ha – 536.276 zł, w tym budynek mieszkalny o powierzchni 300 m2 – 250.000 zł,
  2. pomieszczenia gospodarcze: obora – 20.000 zł, stodoła – 20.000 zł, garaż – 20.000 zł,
  3. samochody: mercedes – 4.000, fiat – 800,
  4. maszyny: Ursus – 8.000, Zetor – 8.000, przyczepa – 3.000, Ursus – 30.000.


Po śmierci ojca Wnioskodawczyni wraz z rodzeństwem stale zamieszkuje w domu odziedziczonym po rodzicach. Ustalono, że Wnioskodawczyni zajmie się prowadzeniem gospodarstwa. Jednakże, z racji tego, że w tym czasie studiowała, i nie miała możliwości dokładnego zajmowania się tym gospodarstwem, zostało ono oddane w dzierżawę w dniu 19 października 2009 r. Po ukończeniu studiów w 2013 r. Wnioskodawczyni planuje samodzielnie prowadzić gospodarstwo rolne.

W przesłanym uzupełnieniu wskazano, że Wnioskodawczyni nie złożyła zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych po zmarłym ojcu. Ponadto wyjaśniono, że w skład gospodarstwa rolnego nie wchodziły budynki zajęte na cele specjalistycznego chowu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym. Wnioskodawczyni nie jest właścicielem innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość. Nie przysługuje Jej spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, ani też wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym. Wnioskodawczyni nie jest i nie była najemcą innego lokalu lub budynku. Zamieszkuje i jest zameldowana w nabytym w drodze spadku budynku mieszkalnym od urodzenia tj. od 1988 r.

W dacie nabycia maszyn i urządzeń w drodze spadku po zmarłym ojcu Wnioskodawczyni nie była rolnikiem.


Wobec powyższego zadano następujące pytania:


Czy Wnioskodawczyni jest zobowiązana do zapłaty podatku od spadków i darowizn w związku z nabyciem spadku po zmarłym ojcu, a jeśli tak to od czego i ile wyniesie ten podatek...

Czy gospodarstwo rolne będzie podlegało zwolnieniu...

Czy pomieszczenia gospodarcze będą podlegały zwolnieniu...

Czy maszyny i urządzenia będą podlegały zwolnieniu...

Czy Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej...


Zdaniem Wnioskodawczyni, musi zapłacić podatek od spadku nabytego po zmarłym ojcu, jednakże gospodarstwo rolne podlega zwolnieniu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, ponieważ jest ono nadal prowadzone. Nie zostało sprzedane, a jedynie Wnioskodawczyni zleciła jego prowadzenie innej osobie. Z art. 4 nie wynika, że ma być ono prowadzone samodzielnie. Zdaniem Wnioskodawczyni, również pomieszczenia gospodarcze wchodzące w skład gospodarstwa rolnego podlegają zwolnieniu. Natomiast maszyny i urządzenia będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy. Ponadto Wnioskodawczyni uważa, że przysługuje Jej prawo do skorzystania z ulgi mieszkaniowej, gdyż stale zamieszkuje w odziedziczonym domu


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej m.in. tytułem dziedziczenia.

Stosownie do art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 tej ustawy przy nabyciu w drodze dziedziczenia powstaje on z chwilą przyjęcia spadku.

Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia. W przypadku gdy nabycie nie zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powołania się przez podatnika przed organem podatkowym lub organem kontroli skarbowej na fakt nabycia (art. 6 ust. 4 ustawy).

W świetle powyższego, uznać należy iż co do zasady opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega nabycie tytułem spadku własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jednakże, w sytuacjach wskazanych w ustawie, nabycie to może korzystać ze zwolnienia lub z wyłączenia z opodatkowania tym podatkiem.


Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1) ww. ustawy, zwalnia się od podatku: nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości lub jej części wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem:


  1. budynków mieszkalnych,
  2. budynków zajętych na cele specjalistycznego chowu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym,
  3. urządzeń do prowadzenia upraw specjalnych, jak: szklarnie, inspekty, pieczarkarnie, chłodnie, przechowalnie owoców


  • pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili nabycia ta nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne lub jego część albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i to gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia


Wspomniane przepisy o podatku rolnym, w szczególności art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.), definiują gospodarstwo rolne jako obszar gruntów, o których mowa w art. 1 (tj. grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza), o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

W myśl natomiast art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy, zwalnia się od podatku nabycie przez rolnika pojazdów rolniczych i maszyn rolniczych oraz części do tych pojazdów i maszyn pod warunkiem, że te pojazdy i maszyny rolnicze w ciągu 3 lat od daty otrzymania nie zostaną przez nabywcę sprzedane lub darowane osobom trzecim; niedotrzymanie tego warunku powoduje utratę zwolnienia.


Na podstawie art. 16 ust. 1ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 22 października 2011 r., w przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie:


  1. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej,
  2. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
  3. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów przez notariusza


  • nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.


W myśl art. 16 ust. 2 ustawy, ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:


  1. spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
  2. nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  3. nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  4. nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  5. będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:


    1. od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,
    2. od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.


Z treści wniosku wynika, że w dniu 8 grudnia 2004 r. zmarła matka Wnioskodawczyni, która przed śmiercią prowadziła gospodarstwo rolne wraz z ojcem Wnioskodawczyni. Postanowienie Sądu Rejonowego o stwierdzeniu nabycia spadku po zmarłej mamie wydane zostało w dniu 19 lutego 2007 r. a uprawomocniło się w dniu 13 marca 2007 r.

Zgodnie z tym postanowieniem spadek po zmarłej, na podstawie ustawy nabyli mąż oraz trójka dzieci (w tym Wnioskodawczyni) w udziale po 1/4 każdy.

Przed śmiercią mamy rodzice wspólnie prowadzili gospodarstwo rolne, panowała pomiędzy nimi wspólność majątkowa małżeńska. W skład majątku rodziców wchodziło gospodarstwo rolne o łącznej powierzchni 14,3138 ha, w tym działka zabudowana budynkiem mieszkalnym o powierzchni 300 m2. W skład tego gospodarstwa wchodziły również pomieszczenia gospodarcze tj. obora o powierzchni 160 m2, stodoła o powierzchni 180 m2, garaż o powierzchni 100 m2. W skład majątku wchodziły samochody: mercedes sprinter i fiat marea oraz maszyny i ciągniki.

Po śmierci mamy, ojciec Wnioskodawczyni prowadził samodzielnie gospodarstwo rolne, a także zakupił ciągnik Zetor i ciągnik Ursus.

W dniu 14 lipca 2009 r. zmarł ojciec Wnioskodawczyni. Postanowienie Sądu Rejonowego o stwierdzeniu nabycia spadku po zmarłym ojcu wydane zostało w dniu 31 sierpnia 2009 r. a uprawomocniło się w dniu 22 września 2009 r. Na podstawie tego postanowienia spadek po zmarłym ojcu nabyła Wnioskodawczyni wraz z dwojgiem rodzeństwa, po 1/3 części każdy.

Po śmierci ojca Wnioskodawczyni wraz z rodzeństwem stale zamieszkuje w domu odziedziczonym po rodzicach. Ustalono, że Wnioskodawczyni zajmie się prowadzeniem gospodarstwa. Jednakże, z racji tego, że w tym czasie studiowała, i nie miała możliwości dokładnego zajmowania się tym gospodarstwem, zostało ono oddane w dzierżawę w dniu 19 października 2009 r. Po ukończeniu studiów w 2013 r. Wnioskodawczyni planuje samodzielnie prowadzić gospodarstwo rolne.

W przesłanym uzupełnieniu wskazano, że w skład gospodarstwa rolnego nie wchodziły budynki zajęte na cele specjalistycznego chowu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym. Wnioskodawczyni nie jest właścicielem innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość. Nie przysługuje Jej spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, ani też wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym. Wnioskodawczyni nie jest i nie była najemcą innego lokalu lub budynku. Zamieszkuje i jest zameldowana w nabytym w drodze spadku budynku mieszkalnym od urodzenia tj. od 1988 r.

W dacie nabycia maszyn i urządzeń w drodze spadku po zmarłym ojcu Wnioskodawczyni nie była rolnikiem.

Analiza zacytowanego art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wskazuje, że nabycie gospodarstwa rolnego w drodze dziedziczenia jest zwolnione od tego podatku, pod warunkiem jednakże, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili nabycia nieruchomość ta stanowi gospodarstwo rolne lub jego część albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i to gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Z powyższego wynika, iż „prowadzenie”, odnosi się do czynności wykonywanej przez nabywcę. Dzierżawa natomiast w myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) jest umową, w której wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówioną kwotę. W praktyce oznacza to prowadzenie gospodarstwa rolnego przez dzierżawcę, nie zaś przez nabywcę spadku.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni w dniu 19 października 2009 r. oddała do używania gospodarstwo rolne innej osobie, tj. wydzierżawiła to gospodarstwo.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawczyni nie prowadzi gospodarstwa rolnego przez okres 5 lat od dnia nabycia, to niezależnie od faktu, czy jest to gospodarstwo w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, nabycie udziału w tym gospodarstwie w spadku po ojcu nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. W konsekwencji również nabycie udziału w pomieszczeniach gospodarczych związanych z tym gospodarstwem nie korzysta ze zwolnienia.

W odniesieniu do opodatkowania nabycia w drodze spadku po zmarłym ojcu urządzeń i maszyn rolniczych, uznać należy iż nabycie to nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy. Z treści tego przepisu wynika bowiem, że ze zwolnienia korzysta nabycie przez rolnika pojazdów rolniczych i maszyn rolniczych oraz części do tych pojazdów i maszyn pod warunkiem, że te pojazdy i maszyny rolnicze w ciągu 3 lat od daty otrzymania nie zostaną przez nabywcę sprzedane lub darowane osobom trzecim.

Ponieważ w przesłanym uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała, że w momencie nabycia maszyn i urządzeń rolniczych nie była rolnikiem, zatem nabycie przez Nią tych rzeczy nie może korzystać ze zwolnienia. Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie pozostaje, natomiast fakt, że jednym ze spadkobierców był ojciec Wnioskodawczyni posiadający status rolnika.

Analizując natomiast prawo do skorzystania z ulgi mieszkaniowej na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, podkreślić należy, iż z ulgi tej mogą skorzystać nabywcy, którzy spełniają łącznie warunki określone w art. 16 ust. 2 ustawy.

W treści przesłanego uzupełnienia, wskazano, że Wnioskodawczyni nie jest właścicielem innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość. Nie przysługuje Jej spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, ani też wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym. Wnioskodawczyni nie jest i nie była najemcą innego lokalu lub budynku. Zamieszkuje i jest zameldowana w nabytym w drodze spadku budynku mieszkalnym od urodzenia tj. od 1988 r.

Zatem Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej w zakresie określonym w art. 16 ust. 1, w sytuacji gdy spełni łącznie warunki wymienione w art. 16 ust. 2 ustawy, w tym będzie zamieszkiwać będąc zameldowaną na pobyt stały w nabytym w drodze spadku po ojcu budynku i nie dokona jego zbycia przez okres 5 lat od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia zeznania mieszkała i była zameldowana na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku; lub od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że nabycie w 2009 r. składników majątku spadkowego, które nie jest objęte zakresem przedmiotowych zwolnień, podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:


  1. 9.637 zł jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej,
  2. 7.276 zł jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej,
  3. 4.902 zł jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.


W myśl art. 14 ust. 3 ww. ustawy do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:


  1. do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
  2. do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
  3. do grupy III - innych nabywców.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku. Podatek naliczany jest zależnie od wartości nabytych rzeczy lub prawa majątkowych. Dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej, do kwoty 10.278 zł podatek naliczany jest w wysokości 3 %, od kwoty 10.278 zł do 20.556 zł podatek wynosi 308 zł 30 gr i 5 % nadwyżki ponad 10.278 zł natomiast w przypadku podstawy opodatkowania wyższej aniżeli 20.556 zł podatek wynosi 822 zł 20 gr i 7 % od nadwyżki ponad 20.556 zł.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj