Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-2/11-5/ALN
z 22 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-2/11-5/ALN
Data
2011.06.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
podatek naliczony
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
Szkolenia prowadzone w X, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem w następującym zakresie:- usługi nauczania języków obcych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy,- usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, które będą finansowane w całości ze środków publicznych, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, - usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, które będą finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzeniaNatomiast pozostałe usługi świadczone przez placówkę w X podlegają opodatkowaniu stawką podstawową 23%, o której mowa w art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.



Wniosek ORD-IN 272 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 29 kwietnia 2011r. (data wpływu 6 maja 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych świadczonych w placówce w X - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych prowadzonych w placówce X.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 kwietnia 2011r. (data wpływu 6 maja 2011r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednostką szkoleniową wpisaną do Rejestru Instytucji Szkoleniowych. Przedmiotem działalności są usługi: 85.59.11-usługi nauczania języków obcych, 85.59.12 - kursy komputerowe, 85.59.13.2 - pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego gdzie indziej nie sklasyfikowane, 85.59.19.0 - usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji gdzie indziej nie sklasyfikowane. Do końca 2010 r. usługi edukacji świadczone przez spółkę były zwolnione z VAT, w związku z czym Spółka nie była zarejestrowana jako podatnik VAT.

Od dnia 01.01.2011 korzysta ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy do wysokości 150.000 zł. Spółka prowadzi nauczanie w siedzibie spółki w X, oraz w filii w Y zakresie:

  1. 2 dniowe-16 godzinne szkolenia biznesowe (profesjonalny sprzedawca, zarządzanie czasem, przywództwo i budowanie zespołu, mistrz ciętej riposty, asertywność dla menadżerów, windykacja należności itp.),
  2. kursy 15-30 godzinne komputerowe o różnym stopniu zaawansowania
  3. 30 godzinne szkolenia dla sprzedawców z znajomością gospodarki magazynowej i obsługa kas fiskalnych,
  4. szkolenia zawodowe typu stylizacja paznokci, fryzjerstwo, bukieciarstwo, opiekunka osób starszych, opiekunka dziecięca, kucharz, blacharz, mechanik samochodowy, elektryk, obsługa sprzętu drogowego, kursy księgowości, kadry i place,
  5. jak uruchomić i prowadzić działalność gospodarczą,
  6. sprzedawca z obsługą kas fiskalnych,
  7. nauczanie języków obcych na wszystkich poziomach.

Głównymi kontrahentami dla których Spółka świadczy usługi są Powiatowe Urzędy Pracy, Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej, Jednostki Wojskowe, firmy które zainteresowane są podnoszeniem kwalifikacji swoich pracowników oraz osoby fizyczne. Większość szkoleń dla Urzędu Pracy i MOPS jest finansowanych w 100% z funduszy unijnych. Z dniem 04.03.2011r. Spółka otrzymała od Starosty Powiatowego w Y Zaświadczenie o wpisie do ewidencji na podstawie art. 82 ustawy z dnia 07.09.1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Wnioskodawca nie posiada takiego zaświadczenia na działalność edukacyjną prowadzoną w siedzibie Spółki w X. Nie posiada jako Spółka akredytacji na usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia z podatku usługi objęte systemem oświaty pkt 26, usługi nauczania języków obcych pkt 28, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26 na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (w sytuacji gdy nie określono w ogóle tych przepisów), usługi świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację oraz usługi finansowane w całości ze środków publicznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 kwietnia 2011 r. Spółka podaje, iż nie wszystkie usługi świadczone przez spółkę w siedzibie Y i w filii X (z informacji wynikającej z wniosku ORD-IN siedziba Spółki znajduje się w X, zaś filia w Y) będą w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca wskazuje, iż aktualnie świadczy wszystkie usługi kształcenia skierowane dla ludzi dorosłych, którzy są już wychowani. Nie świadczy usługi więc usług kształcenia i wychowania równocześnie. Jak można wychowywać osoby dorosłe podczas np. kursów językowych lub specjalistycznych szkoleń technicznych... Jest to w pewnym sensie absurdalne. Wnioskodawca podaje, że uzależnienie zwolnienia z VAT w zakresie usług kształcenia i wychowania równocześnie jest niezgodne z przepisami Dyrektywy, która w art. 132 ust 1 lit. i) nie przewiduje warunku świadczenia usług kształcenia sprzężonych z wychowaniem jako przesłanki objęcia tych usług zwolnieniem z VAT.

Usługi szkolenia świadczone w X nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (typu bhp, o wydanie prawa jazdy, świadczone żołnierzom zawodowym itp.).

Przeprowadzane szkolenia dotyczą kształcenia biznesowego typu: mistrz ciętej riposty, asertywność w biznesie, przywództwo i budowanie zespołu, zarządzanie czasem, zarządzanie projektem, profesjonalny sprzedawca, skuteczne negocjacje, prawo dla menedżerów, obsługa komputerów, analiza ekonomiczna itp. prowadzone są w ramach normalnej działalności gospodarczej spółki. Są to szkolenia otwarte dla wszystkich osób fizycznych - dorosłych, które zgłaszają się indywidualnie, bądź poprzez instytucje zainteresowane podnoszeniem kwalifikacji swoich pracowników. Nie są one finansowane ze środków publicznych.

Ww. szkolenia organizowane są również poza siedzibą firmy i są to tzw. „szkolenia zamknięte” dla określonej grupy słuchaczy - wyłącznie dla pracowników danej firmy lub konkretnej instytucji. Przeprowadzane są najczęściej w siedzibie firmy lub instytucji zamawiającej dany typ szkolenia, choć zdarza się również, że szkolenia zamknięte Zainteresowany przeprowadza w siedzibie firmy w X. Szkolenia te również nie są finansowane ze środków publicznych.

W siedzibie firmy w X prowadzone są również szkolenia finansowane w całości ze środków publicznych (są to szkolenia głównie przeprowadzane na podstawie zawartych umów z Powiatowymi Urzędami Pracy, Miejskimi Ośrodkami Pomocy Społecznej i dotyczą szkoleń w zakresie obsługi komputera, kas fiskalnych, profesjonalny sprzedawca, gospodarki magazynowej itp.). Szkolenia te były przeprowadzone w roku 2010. W zawartych z tymi jednostkami umowach zawiera się klauzula, iż są to szkolenia sfinansowane ze środków unijnych, lub publicznych. Spółka ma świadomość, iż przy zawieraniu umów z tymi jednostkami w roku bieżącym musi koniecznie wymagać zapisu w umowie czy są to szkolenia sfinansowane w 100% ze środków unijnych, czy publicznych (korzystają one bez wątpienia ze zwolnienia z VAT), a jeśli są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych - to mogą one korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie § 13 ust.1 pkt 20 i ust 8-9 rozporządzenia wykonawczego. Rozpoczęcie tych szkoleń spółka przewiduje na miesiąc maj i czerwiec roku bieżącego.

Spółka podaje, iż wszystkie usługi szkolenia zawodowego typu: stylizacja paznokci, fryzjerstwo, bukieciarstwo, opiekunka osób starszych, opiekunka dziecięca, kucharz, blacharz, mechanik samochodowy, elektryk, kursy księgowości, kadry i płace będą świadczone zarówno w Y jak i w X (za wyjątkiem malarza). Szkolenie w zakresie malarza przeprowadzane będzie w zamkniętym zakładzie karnym w X na potrzeby skazanych, a więc nawet nie w siedzibie firmy w X (skazani nie mogą opuszczać więzienia). Szkolenia te nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. W zależności kto jest zamawiającym dane szkolenie – wiąże się to z ich sfinansowaniem i tak, jeśli będzie to Urząd Pracy, Ośrodek Pomocy Społecznej, czy też jakaś fundacja lub inna jednostka budżetowa – szkolenia te będą finansowane w 100% ze środków publicznych lub w co najmniej w 70%. Jeśli będą to osoby fizyczne sfinansowanie szkoleń nastąpi indywidualnie przez każdą zgłaszającą się osobę we własnym zakresie (czyli szkolenia niedofinansowane), a Spółka przeprowadzi je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z faktem posiadania wpisu do ewidencji placówek niepublicznych Powiatu jako "Szkoła Umiejętności Menedżerskich i Zawodowych niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego", wszystkie usługi prowadzone w Y podlegają zwolnieniu z VAT...
  2. Jak Wnioskodawca ma opodatkować szkolenia prowadzone w siedzibie spółki w X skoro nie posiada na X wpisu do ewidencji jednostek oświatowych, ani też nie posiada akredytacji na szkolenia zawodowe, bądź przekwalifikowania zawodowe...
  3. Czy kształcenie w zakresie stylizacji paznokci, fryzjerstwo, bukieciarstwo, kucharz, blacharz, mechanik samochodowy, elektryk, kursy księgowości, kadry, płace, opiekunka osób starszych i opiekunka dziecięca, malarz można traktować jako szkolenia zawodowe lub przekwalifikowania zawodowe objęte zwolnieniem w świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy...
  4. Czy wymienione usługi tj. kształcenie w zakresie stylizacji paznokci, fryzjerstwa, bukieciarstwa, kucharza, blacharza, mechanika samochodowego, elektryka, kursy księgowości, kadry, płace, opiekunki osób starszych i opiekunki dziecięcej, malarz sfinansowane w 100% ze środków publicznych korzystają w każdym przypadku ze zwolnienia z VAT, bez żadnych innych uwarunkowań...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), nie budzi żadnej wątpliwości zwolnienie w zakresie nauczania języków obcych (zwolnienie w każdym przypadku). Szkolenia prowadzone w X biznesowe (16 godzin) opodatkowane są stawką 23%.

W uzupełnieniu wniosku podano, iż szkolenia prowadzone w X winny być opodatkowane stawką 23%, za wyjątkiem szkoleń zawodowych i przekwalifikowania zawodowego, które korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, w zakresie finansowania w całości tych szkoleń ze środków publicznych oraz usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych § 13 ust. 1 pkt 20 i ust. 8- 9 rozporządzenia wykonawczego VAT. Wszystkie szkolenia (poza szkoleniami zawodowymi i przekwalifikowania zawodowego) prowadzone w siedzibie w X z racji, że nie są objęte systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania nie mogą korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, kształcenie zakresie stylizacji paznokci, fryzjerstwo, bukieciarstwo, kucharz, blacharz, mechanik samochodowy, elektryk, kursy księgowości ,kadry, płace, opiekunka osób starszych i opiekunka dziecięca, malarz, można traktować jako szkolenia zawodowe, lub przekwalifikowania zawodowe objęte zwolnieniem w świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, bowiem słuchacze w wyniku ukończenia szkolenia otrzymują zaświadczenie na druku MEN o ukończeniu takiego szkolenia, oraz certyfikat dotyczący tegoż szkolenia, co jest potwierdzeniem o nabyciu konkretnych kwalifikacji zawodowych. Przepis art. 43 ust.1 pkt 29 ustawy zawiera wyjątkowo nieostre sformułowania. W szczególności enigmatycznie brzmi – określone pod literą a) – zwolnienie usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, innego niż wymienionego w pkt 26 – prowadzonego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach - w sytuacji gdy nie określono w ogóle tych przepisów. Spółka uważa, że mogą być nimi przepisy ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Dz. U. z 2008r nr 69 poz. 415 ze zm., która w rozdziale 7 (art. 20) określa zasady działania instytucji szkoleniowych oferujących szkolenia dla bezrobotnych i poszukujących pracy, oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 lipca 2010r. (Dz. U. nr 154 poz. 1033) w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach wydanego na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.

Jednocześnie Spółka stwierdza, iż szkolenia zawodowe i przekwalifikowania zawodowego prowadzone w X nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, nie posiada akredytacji na te szkolenia – nie korzystają ze zwolnienia z VAT wg art. 43 ust.1 pkt 29, a ich stawka wynosi 23%, za wyjątkiem sfinansowania tych szkoleń w całości ze środków publicznych, które korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 oraz sfinansowanych tych szkoleń ze środków publicznych co najmniej w 70% - § 13 ust. 1 pkt 20 i ust. 8 - 9 rozporządzenia wykonawczego VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane wyżej szkolenia zawodowe, jako zawodowe i przekwalifikowania zawodowego korzystają w każdym przypadku ze zwolnienia, jeżeli sfinansowane są ze środków publicznych w 100%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z zapisem art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Powyższy przepis nie ma w sprawie zastosowania, gdyż Wnioskodawca w zakresie usług szkoleniowych świadczonych w placówce w X nie działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Jak wynika z opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku, dla usług świadczonych przez placówkę w X Wnioskodawca nie posiada wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, o którym mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

Z kolei art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, stanowi, iż zwalnia się usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Na podstawie uregulowania zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 :

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei w myśl § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usługi i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust.1 pkt 20 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia kształcenia zawodowego i „przekwalifikowania zawodowego”, wobec tego należy wskazać, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.) ( Dz. Urz. U.E. L 145/1 ze zm.)

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wskazuje co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl powołanego przepisu zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku odwartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi szkolenia świadczone przez Wnioskodawcę w X są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a- c) ustawy, konieczne jest stwierdzenie :

  1. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,
  2. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub,
  3. czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub,
  4. czy finansowane są w całości ze środków publicznych, bądź w związku z § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia czy finansowane są w co najmniej 70 % ze środków publicznych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi nauczanie w siedzibie spółki w X, oraz w filii w Y w zakresie:

  1. 2 dniowe-16 godzinne szkolenia biznesowe (profesjonalny sprzedawca, zarządzanie czasem, przywództwo i budowanie zespołu, mistrz ciętej riposty, asertywność dla menadżerów, windykacja należności itp.),
  2. kursy 15-30 godzinne komputerowe o różnym stopniu zaawansowania
  3. 30 godzinne szkolenia dla sprzedawców z znajomością gospodarki magazynowej i obsługa kas fiskalnych,
  4. szkolenia zawodowe typu stylizacja paznokci, fryzjerstwo, bukieciarstwo, opiekunka osób starszych, opiekunka dziecięca, kucharz, blacharz, mechanik samochodowy, elektryk, obsługa sprzętu drogowego, kursy księgowości, kadry i place,
  5. jak uruchomić i prowadzić działalność gospodarczą,
  6. sprzedawca z obsługą kas fiskalnych,
  7. nauczanie języków obcych na wszystkich poziomach.

Głównymi kontrahentami dla których Wnioskodawca świadczy usługi są Powiatowe Urzędy Pracy, Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej, Jednostki Wojskowe, firmy które zainteresowane są podnoszeniem kwalifikacji swoich pracowników oraz osoby fizyczne. Większość szkoleń dla Urzędu Pracy i MOPS jest finansowanych w 100% z funduszy unijnych.

Spółka podaje, iż wszystkie usługi szkolenia zawodowego typu: stylizacja paznokci, fryzjerstwo, bukieciarstwo, opiekunka osób starszych, opiekunka dziecięca, kucharz, blacharz, mechanik samochodowy, elektryk, kursy księgowości, kadry i płace będą świadczone zarówno w Y jak i w X (za wyjątkiem malarza). Szkolenia te nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. W zależności od tego kto jest zamawiającym dane szkolenie – wiąże się to z ich sfinansowaniem i tak, jeśli będzie to Urząd Pracy, Ośrodek Pomocy Społecznej, czy też jakaś fundacja lub inna jednostka budżetowa – szkolenia te będą finansowane w 100% ze środków publicznych lub co najmniej w 70%. Jeśli będą to osoby fizyczne sfinansowanie szkoleń nastąpi indywidualnie przez każdą zgłaszającą się osobę we własnym zakresie (czyli szkolenia niedofinansowane), a Spółka przeprowadzi je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie posiada jako Spółka akredytacji na usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Usługi szkolenia świadczone nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Szkolenia w X będą dotyczyć kształcenia biznesowego typu: mistrz ciętej riposty, asertywność w biznesie, przywództwo i budowanie zespołu, zarządzanie czasem, zarządzanie projektem, profesjonalny sprzedawca, skuteczne negocjacje , prawo dla menedżerów, obsługa komputerów, analiza ekonomiczna itp. prowadzone są w ramach normalnej działalności gospodarczej spółki. Są to szkolenia otwarte dla wszystkich osób fizycznych - dorosłych, które zgłaszają się indywidualnie, bądź poprzez instytucje zainteresowane podnoszeniem kwalifikacji swoich pracowników. Nie są one finansowane ze środków publicznych.

Szkolenia ww. organizowane będą również poza siedzibą firmy (poza X) i będą to tzw. „szkolenia zamknięte” dla określonej grupy słuchaczy - wyłącznie dla pracowników danej firmy lub konkretnej instytucji. Przeprowadzane będą najczęściej w siedzibie firmy lub instytucji zamawiającej dany typ szkolenia, choć zdarzyć się również, że szkolenia zamknięte Zainteresowany przeprowadzał będzie w siedzibie firmy w X. Szkolenia te również nie będą finansowane ze środków publicznych.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać, iż szkolenia prowadzone w X, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem w następującym zakresie:

  • usługi nauczania języków obcych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, które będą finansowane w całości ze środków publicznych, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, które będą finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia.

Natomiast pozostałe usługi świadczone przez placówkę w X podlegają opodatkowaniu stawką podstawową 23%, o której mowa w art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Zgodnie z art. 14b § 1 Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 ww. ustawy składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zauważyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek dokumentu interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy wskazać, że zakres pytań nr 3-4 zadanych przez Wnioskodawcę w poz. 69 wniosku ORD-IN zawiera się w pytaniu nr 2. W związku z tym, tut. Organ wydając niniejszą interpretację, dokonał oceny zdarzenia przyszłego w odniesieniu do usług świadczonych w placówce w X. Tym samym brak podstaw do wydania kolejnych interpretacji w zakresie, który został rozstrzygnięty niniejszą interpretacją.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług świadczonych przez placówkę w X. Wniosek w części dotyczącej opodatkowania usług szkoleniowych świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną znak: IPTPP1/443-2/11-4/ALN, w której tut. Organ wypowiedział się również w kwestii zwrotu nadpłaconej kwoty opłaty.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj