Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-579/11-2/MK
z 12 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-579/11-2/MK
Data
2011.05.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
obrót
projekt


Istota interpretacji
Czy otrzymana dotacja stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust.1?



Wniosek ORD-IN 245 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 11.04.2011 r. (data wpływu 18.04.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej w ramach realizacji projektu „Romowie…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.04.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej w ramach realizacji projektu „Romowie…”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe:

S. (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą — czynny podatnik VAT) dalej S. dostało dofinansowanie na projekt kampanijny „Romowie…”. Otrzymane środki zostały udzielone w formie dotacji rozwojowej od Władzy Wdrażającej Programy Europejskie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) i finansują w 100% wydatki przeznaczone na ten cel. Wydatki kwalifikowane obejmują także podatek naliczony VAT związany z zakupem towarów i usług niezbędnych dla realizacji projektu. S. złożyło jednocześnie oświadczenie wobec instytucji finansującej dany projekt, iż nie będzie miało prawa do odliczenia w zakresie wspomnianego podatku naliczonego VAT. Jednocześnie S. swoją główną działalność określa jako szkolenia doradztwo przy projektach unijnych realizowanych przez innych beneficjentów programów operacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacja otrzymana przez SPE stanowi obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust.1 Ustawy o VAT jest opodatkowana podatkiem VAT...

W ocenie S., otrzymane dofinansowanie na rzecz projektu realizowanego w ramach poddziałania 1.3.1. Programu operacyjnego Kapitał Ludzki nie stanowi obrotu, a tym samym nie stanowi podstawy opodatkowania w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie dochodzi do sprzedaży o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT. W opisanym stanie faktycznym, otrzymana przez S. dotacja rozwojowa nie stanowi zapłaty wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług przez S., lecz stanowi zwrot poniesionych wydatków na towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Opisany rodzaj dotacji nie jest przyznawany jako dopłata do ceny usługi, lecz ma na celu sfinansowanie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i ;ghusług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 29 ustawy wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie, obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacja nie mająca bezpośredniego wpływu na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż S. (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą — czynny podatnik VAT) dalej S. dostało dofinansowanie na projekt kampanijny „Romowie…”. Otrzymane środki zostały udzielone w formie dotacji rozwojowej od Władzy Wdrażającej Programy Europejskie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) i finansują w 100% wydatki przeznaczona na ten cel. Otrzymana dotacja rozwojowa nie stanowi zapłaty wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług przez S., lecz stanowi zwrot poniesionych wydatków na towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że pozyskana przez Wnioskodawcę dotacja nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Otrzymana dotacja nie mająca bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usługi i nie będzie podlegać opodatkowaniu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj